Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Huitfeld'er

Go down

Huitfeld'er Empty Huitfeld'er

Indlæg af Thomas Søn Dec 16, 2018 6:23 am

Hvorfor tror jeg på, at et byggeprogram på 3-4 ekstra Huitfeldt'er er nærliggende?

  • Der er to farvande, der er fundamentalt danske: Nordatlanten og Østersøen.
  • Nordatlanten er ubestridt: Med Thetis-klassen har siden 1992 opretholdt en permanent tilstædeværelse på mindst 3 skibe under dansk kommando i Nordatlanten og som sådan har vi en hævdvunden ret til at operere permanent med en flåde i Nordatlanten.
  • I Østersøen stiller sagen sig lidt anderledes; men der er en detalje som alle overser:
    Nemlig at fhv. og nu afdøde forsvarsminister Hans Hækkerup da Sovjet faldt sammen billigede et initiativ fra Marinehjemmeværnet om, at deres sommertogt skulle gå til de baltiske lande - i strid modvind fra Forsvarsstaben. Der sejlede 3 hjemmeværnskuttere til de baltiske lande, hvor de holdt øvelser med de lokale lande.
    De øvelser var ret basale - en redningsøvelse kunne være at smide en redningskrans i vandet og hive den op igen. En skydeøvelse kunne være at sænke en badebold med et tungt maskingevær. Kald det lidt smålatterligt (hvad russerne helt tydeligt gjorde); men det etablerede Danmarks ret til at operere med en flåde i Østersøen.

    Russerne protesterede ikke!

    Når man betænker, hvor opmærksomme svenskerne var hver gang en Starfighter "skar et hjørne" indover Skåne under den kolde krig. Omgående kom der en klage over at svensk luftrum var blevet krænket - helt rutinemæssigt og tilsvarende rutinemæssigt kom en beklagelse fra det danske luftforsvar, at desværre måtte man - nu igen beklage. Det havde sin grund i, at Starfighter i høj fart, højt oppe ikke kunne vende i dansk luftrum - ingen manøvre!
    Det blev så bedre med F-16.
  • Jeg gætter på - og det er et hasarderet gæt, fordi det går ud fra, at andre end jeg anvender den indvendige side af kraniet til andet end radisedyrkning - altid en vovelig antagelse):
    Nemlig, at under Trident Juncture 2018 deltog Esbern Snare som konvoj kommandoskib. Helt fint, folkeligt og fornøjeligt - nu roder vi så så småt med flotilleadmiraler til søs.
    Det spørgsmål, jeg så stiller mig selv er: Hvor Fanden var Huitfeldt'erne?
    Mit gæt går ud på, at alle tre var i Østersøen: Øst for Bornholm, i Finske Bugt og i den Botniske Bugt!
    Placeringen går jeg ud fra, fordi det er den fornuftige disponering af luftværnsartilleri: Mellem fjenden og egne jagere. Huitfeld'erne er nemlig egentlig afløsere for luftværnsartilleriet og deres Hawk (og hahaha Nike) missiler. Samtidig er der tale om 3 kampskibe under fælles kommando, hvilket Rusland stiltiende har anerkendt - og ingen har tilsyneladende følt trang til at tage emnet op i det offentlige rum.
  • Der er nu til supplemet brug for at have 3 Huitfeldt'er: En mellem Grønland og Island, en mellem Island og Færøerne og en mellem Færøerne og Shetland.
    Permanent - jeg vil gerne have 4 fordi, så er der en reserve, hvis en havnemanøvre skulle blive lidt akavet - og det sker.
  • Derfor forsøger jeg på det platteste, at promovere tanken om et nyt kongeskib, som nødhjælpsskib - gerne også bygget til Norge, Holland og Belgien. Forskellen på en Absalon og en Huitfeldt er stort set, at den ene har 2 og den anden 4 motorer.
    Så har vi fået fyldt værfter og motorleverandør op - mens priserne er rimelige.
    Der kommer så noget bevæbning; men det klares som bekendt med containere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huitfeld'er Empty Opdatering af bevæbning:

Indlæg af Thomas Tirs Aug 29, 2023 11:32 pm

SM-2MR IIIA er tilsyneladende operativt. Det har man ikke snakket højt om. Men nu skulle det altså ud. At Lentfer er luftværnsmissilmand er nok heller ikke tilfældigt.

Skal vi gætte på, at de kommer også på korvetterne?

Fra Storebælt er Skåne ilddækket luftrum.

Jeg lægger også mærke til at skibschefen er kommandør kaptejn (svarende til oberst løjtnant). Dvs. han har kommando over mere end skibet.
Vagthavende er premierløjtnant. Der er nogen, der er på vej op.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum