Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nato forsvarsministermødet 29/6 - 2017

Go down

Nato forsvarsministermødet 29/6 - 2017 Empty Nato forsvarsministermødet 29/6 - 2017

Indlæg af Thomas Fre Jun 30, 2017 1:21 pm

Stoltenbergs afsluttende bemærkninger!
Spørgsmål

Jeg tror, det, der ligger i kortene er, at Danmark og Norge går sammen om en let kampgruppe af bataljonsstørrelse - sådan at Norge stiller bataljonen om vinteren og Danmark om sommeren med Mowag Eagle.

Det ville passe med en fælles Condor eskadrille: En sådan kampgruppe vil have 150 køretøjer, og de vil kunne løftes af 5 Condor. Fidusen skulle være dels, at det til årstiden rigtige materiel benyttes og ferie, uddannelse og fridage kan afvikles, dels at det vil være muligt med et beredskab - overalt i Nato-området på 24 timer og mindre, dels fordi det ikke uoverkommeligt beslaglægger transportkapacitet. Man er nemlig færdig dagen før de andre skal bruge transportflyene! Det hænger som sådan ikke på Condor.

Det giver så også mening med den forlægning af nordmændene til Rumænien! Man ville se om det bare var pral fra norsk side - de havde jo lige ydmyget Mattis marines i snesko!
Helle Thorning havde jo allerede vist, at man kunne få fingeren ud, da man sendte F-16 til Estland 3 uger for tidligt. At det så nok var for at komme landsforræderne i Dansk Folkeparti i forkøbet, det er så noget andet.
Den ordning vil give et overordentligt højt beredskab, så meget, at det eventuelt kan kvæle et an- eller overgreb i fødslen.

Det andet er, at jeg tror så, at man vil have en tung kampgruppe til Estland også sammen med nordmændene, som også med RORO-færger kan være meget hurtigt fremme - hvorfor den landgang i Letland nok heller ikke er tilfældig - specielt ikke fordi marines havde forsøgt at svømme i land med deres amfibiefartøjer, hvilket slet ikke går i Rigabugten.

Det betyder så, at forstærkningen med to panserinfanteribataljoner (sammen med den lokale) giver en brigade-størrelse på mindre en et par dage. Forsøger man selv med en betydelig styrke at køre ind i sådan en forberedt brigade, så får man så læsterlige tæsk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato forsvarsministermødet 29/6 - 2017 Empty Nato information.

Indlæg af Thomas Ons Jul 05, 2017 2:57 am

Enhanced forward presence.

Det jeg hæfter mig ved er, at Danmark ikke er nævnt.
Jeg ved godt, at vi skal afløse franskmændene om nogle måneder; men spørgsmålet er..... hvorfor ikke nu?

  1. Man er udmærket klar over, at der er russiske agenter og landsforrædere i Folketinget og Forsvarsudvalget. Der er ikke nogen grund til at fortælle Putin, at vi ved mere end højst nødvendigt. Der er ikke nogen grund til at give Søren Espersen og Marie Krarup lejlighed til at forråde danske soldater.
    Vi så, hvordan Helle Thorning fremrykkede en dansk udsendelse af F-16 til Estland med 3 uger, hvilket præsident Ilves var meget taknemmelig for. Hvad man ikke sagde, var hvorfor (set ud fra et dansk synspunkt)?
    Et rimeligt gæt, for det forelå alligevel, at der skulle et dansk bidrag.
    Som sådan var der ikke noget til hinder for at sende dem af sted. Fremsætte lovforslaget og få det vedtaget samme dag. De fly slap jorden samtidig med at lamperne tændes i Folketingssalen.
  2. Der er nok ikke nogen tvivl om, at man kunne - allerede på nuværende tidspunkt - have sendt indøvede, udrustede og uddannede enheder af sted. Sagen er nok bare den, at man vil se hvordan russerne reagerer - de har det jo med at lave noget meget dumt. Jeg formoder, at man kan sende mindst et kompagni - nok nærmere en bataljon af sted. Det kan så være en luftbåren, let eller svær enhed - og formentlig 2 på en gang, hvis det skal være. Den lette er jeg lidt loren ved.
    Den svære vil mangle artilleriet for at være en sand kampgruppe; men der kan man nok klare sig med kanonen på en Huitfeldt.
    Jeg er stærkt tvivlende overfor den mellemsvære, dels fordi det er det man ser fra Tyskland og Holland. Jeg tror helt enkelt ikke, at den mellemsvære er klar - de har ikke fået køretøjerne endnu. Jeg tror heller ikke, at man ser nogen nødvendighed af at informere russerne alt for meget i detaljer om bevæbning og sammensætning.
  3. Det er fundamentalt, at enhver enhed har en reserve, fordi det er chefens mulighed for at handle. Dermed er Danmark den, der stiller reserven det næste halve års tid. Fidusen er, at denne reserve befinder sig,
    hvor fjenden ikke kan komme til den.
    Det at være i reserve er under krig og krigslignende forhold nærmest en garanti for, at man bliver indsat.
    Det generalen og hans stab gør så snart reserven er indsat er, at se på, hvor han kan udspare reserve. Det kan som regel lade sig gøre,
    fordi, hvis fjenden angriber (og det ikke er et skinangreb) vil han koncentrere sin styrke - hvilket igen betyder, at visse afsnit er svækket.
  4. Det egentlige formål med øvelsen er ikke så meget at være klar til kamp; men det er logistikken,
    der skal fungere. Jeg læner mig her op ad Admiral Michelle Howard, der klart påpegede det som formålet for den sydlige afdeling.
    De foregående øvelser har påpeget nogle svagheder, som man nu arbejder på at komme til livs. Det er som det skal være.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum