Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Lynx SuperLynx, hvad med dem?

Go down

Lynx SuperLynx, hvad med dem? Empty Lynx SuperLynx, hvad med dem?

Indlæg af Thomas Tirs Jun 13, 2017 9:00 am

Hvad mener han egentlig?

Hmm.... jeg tror, det er godt, at Clemmesen er pensioneret: Det er IKKE ment på nogen måde negativt. Som pensioneret kan Clemmesen ikke have mere kendskab til planerne end jeg kan.
Det, jeg kan, er imidlertid at observere og melde - samt tænke mig lidt om.

Det er så ren spekulation fra min side; men jeg har tænkt på de Lynx-helikoptere, der bliver frigjort ved indfasningen af SeaHawk (som lader til at gå udmærket).

Det er korrekt, at flyene er af ældre dato; men alder er som sådan ikke noget selvstændigt kriterie. Hvis det var tilfældet, så ville B-52 næppe blive fløjet af børnebørn eller oldebørn af de oprindelige piloter.
Sagen med Lynx er, at der er masser af dem på markedet, som skulle være i rimelig stand og kunne kanibaliseres for reservedele. Lynx har den fordel, at den er beregnet (nogle af dem) til at operere over saltvand. Jeg lægger også mærke til, at strækningen fra Bornholm til Øsel er ca. rækkevidden på en SuperLynx. Men Gulland er der også.

Jeg tror faktisk, at Clemmesen ser Bornholms forsvar for snævert. Det drejer sig - efter min opfattelse - IKKE om at forsvare Bornholm; men at forsvare Østersøen! Indre danske farvandes østlige begrænsning er Peter og Poul i Skt. Petersborg. Fidusen er, at ethvert tvivlsspørgsmål om en evt. russisk landgangsflådes bestemmelse skal være uaktuelt - de skal slet ikke frem til Bornholm i live!

Jeg noterer mig, at de sidste skydninger hos Fleet Air Arm med Sea Skua blev holdt i marts i år. Der må da være nogle stykker til overs?

Det har også i årevis været mig en gåde, hvad man skulle med de Fennec.

Piller man alt det tunge udstyr fra Grønland af Lynx og sætter Sea Skua på, så kan de komme uset på skudhold, da de vil være under kimningen. Det er elementær trigonometri. Vi er enkelte, der STADIG ikke er overbevidste om, at jorden er flad.

Alternativet er at bruge Lynx med en skytte ombord og TOW som kamphelikopter. Jeg er her så ganske klar over, at Apache fik nogle grimme klø i Iraq.
Ulykken i Iraq skyldtes nok så meget forkert anvendelse af helikopterne. Flyver man i lav højde lige på luftværnsartilleri, der er varslet, så kommer man til skade. Så det skal man lade være med.

I den forbindelse vil anvendelsen af Fennec, som spejder være en naturlig del af en deling Lynx og det skulle være muligt at samle til et kompagni eller to til samvirke med infanterikompagniet på helikoptere (som der i hvert fald har været 2 af på Bornholm) - kompagnier mener jeg - ikke helikoptere.
Jeg er godt klar over luftværnsskytset på infanterikampkøretøjerne: De rammer dog næppe noget ud over 1500 m. Vi kan ikke regne med, at fjenden ikke lejlighedsvis vil være svineheldig. Det ved vi fra Gepard Flakpanzer. Fly ramte de ikke; men luftværnskanonerne var udmærkede mod infanteri. Normalt vil man ikke kunne udnytte TOW's rækkevidde på 4000 m fordi der ikke vil være frit skud. Fra Helikopter skulle sagen være en noget anden, hvis ellers min hovedregning slår til?

Det vil være i Tordenskiolds ånd, at bruge de samme penge to gange - i stedet for at anvende dobbelt så mange penge og få det halve resultat. Der er kun en ting, der er bedre - hugge fra fjenden.

Det skulle være en disponering, der kunne skaffes både personel og penge til: Forsvarsministeren har jo så svært ved at få udgifterne til at slå til.
Mht. til forsvaret af Bornholm - så har jeg lidt svært ved at se, hvad der kan være vundet ved at fortælle fjenden på forhånd, hvad man har tænkt sig at gøre - bla. fordi det ved man end ikke selv.

Min egentlige uenighed med Clemmesen ligger deri, at der er IKKE BRUG for en Island Commander på Bornholm: Der er nemlig en politimester.Kommandoen skal være ved den operative chef for Østersøen, hvilket formentlig vil være en kontra-
eller viceadmiral - eller evt. en flyver. Luftbårent infanteri er svært nok.

Vi må se at komme væk fra den kolde krigs opfattelse af Danmarks forsvar.

Jeg formoder, at årsagen til at man opretholder vrangforestillingen skyldes, at der er landsforrædere i Forsvarsudvalget. Ligesom der sidder informanter fra svenske banker i Nationalbankens bestyrelse.
Det gør jo så, at vi får Gulland tilbage - behørigt renset for svenskere; men det kan ingen mennesker vel have noget imod?

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lynx SuperLynx, hvad med dem? Empty Niels Iuel

Indlæg af Thomas Tirs Jun 13, 2017 9:15 am

Tja....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lynx SuperLynx, hvad med dem? Empty Clemmesen:

Indlæg af Thomas Ons Jun 14, 2017 1:34 am

Så forsvandt den kronik i interesseløsheden.

Det er så nok en indikation af, at jeg nok ikke er så galt afmarcheret?

Planen er nok i store træk, det, jeg har skitseret.

Det er så noget, der giver forklaring på ting, som jeg IKKE har set offentligt meldt ud:
  • Hvad man skal med de Fennec. At have en hel eskadrille helikopterpiloter???
  • Hvad man skal stille op med Lynx efter indførelsen af Seahawk.
    Det er jo en udmærket helikopter med god rækkevidde.
  • Hvorfor flyverhjemmeværnet laver så mange øvelser med bevogtning af helikoptere. Det er ikke en vanskelig opgave; men det at oprette en feltbase med minimumsfaciliteter er til at overkomme - også for hjemmeværnet i de Baltiske Lande.
    Fly skal principielt være der, hvor bomberne IKKE falder.
  • Det giver en kampgruppe af bataljonsstørrelse, der kan være kampklar i løbet af 12 timer.
    Det nytter ikke noget, at de "små grønne mænd" omringer kasernerne i Letland: Det er slet ikke dem, der vil nedkæmpe Spetnaz - det er dem, der skyder dem ned bagfra.
  • Lynx med Sea Skua - de har været brugt mod landgangsfartøjer - med succes.


Det, der gør Bornholm så attraktivt for garnisonering af ekstremt lette og hurtige enheder er: Alle har altid en begrundet formodning om, hvor alle er. Kommer en alarmering, når man hurtigt de 90% styrke, som er "på plads".
Det er et område, hvor uvedkommende bliver opdaget med det samme. Det er ikke fuld sikkerhed; men ét problem, der løser sig selv.

Bornholm har samme fordel som Sdr. Strømfjord og Keflavik: Ekstremt lette at passe på. Alt det dér bevogtningsfis. Der vil være forrædere og spioner; men lad dem sidde - så kan man også fortælle fjenden, hvad han har godt af at høre.

Nu er der det ved flyvemaskiner: De flyver - det er de gode til. De skal bare have rede i på et værksted, så de kan vedligeholdes. Reelt giver en infanteriplacering på Bornholm en luftbåren styrke en reaktionstid på under seks timer. Ordentligt organiseret, så er enheden indsat inden 12 timer i Litauen. Bombe Bornholm? Hvorfor dog det? Gutterne er anbragt hvor fjenden nødigst vil have dem.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lynx SuperLynx, hvad med dem? Empty Nå der var piloterne?

Indlæg af Thomas Fre Jun 16, 2017 1:32 pm

Bel Air?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lynx SuperLynx, hvad med dem? Empty Min tanke er måååååske ikke så tåbelig endda?

Indlæg af Thomas Søn Jun 18, 2017 4:10 am

Bare det, at andre måske har haft den før mig, gør ikke idéen ringere?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lynx SuperLynx, hvad med dem? Empty Jeg kan ikke komme væk fra:

Indlæg af Thomas Lør Jul 22, 2017 2:55 am

Trækkes fra Royal Navy for 4 mdr. siden.

Den har en fart på 175 knob. Hvor en SeaHawk har 146 knob: Vi taler 20% mere. De brugte flystel skulle ikke koste noget videre. Piloterne har vi. Vedligehold har vi. Formentlig har vi også TOW. En gammel chartret/købt RoRo færge med vejrdækket skåret ned, så rotoren ikke kommer i vejen. Der skulle nok kunne skaffes plads til en eskadrille på dækket og en nedenunder.

Jeg kan se tre scenarier.

Skt. Petersborg og Königsberg. Der er jo ikke noget, der hindrer lavflyvning dér. Om ikke andet så kan man bruge den færge som brandskib og sækne den i sejlrenden - personellet skal bare kunne komme derfra.
Det andet er Riga-bugten, som ikke er andet end en sejlrende - ellers komplet umuligt mht. amfibieoperation.

Hvem siger egentlig, at man skal bruge Tomahawk?

Jeg kommer heller ikke væk fra, at man reelt ikke har hørt noget til forsvaret det sidste halve år. En plan som den ovenfor skitserede har den fordel, at der ikke er nogen grund til at spørge Folketinget! Forsvarsudvalget - de har for længe siden bevilget, hvad der er brug for af penge. RoRo-færger med charterafgift har været på finansloven i årevis. Lynx har været på finansloven i årevis.
Det, der kan være er, at der blev bevilget penge til indkøb af reservedele til F-35. Javel; men hvad så med de penge, der skulle til indkøb af reservedele til Lynx? Der er så en besparelse, der ikke forekommer på budgettet.
At der er landsforrædere i Forsvars- og Finansudvalgene, er vi så ganske udmærket klar over. Samtidig er der besparelser ved at fyre Forsvarskommandoen. Stillingerne er der i forvejen!
Jeg kunne godt lide at vide personalenormen for ESK 724 - for slet ikke at tale om Flyveskolen. Karup har masser af hardenings, hvor man kan gemme flyvemaskiner - de er faktisk beregnet til det - Vandel var også en mulighed.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lynx SuperLynx, hvad med dem? Empty Sv: Lynx SuperLynx, hvad med dem?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner
» Lynx

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum