Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Kontanthjælpsloft.

4 deltagere

Go down

Kontanthjælpsloft. Empty Kontanthjælpsloft.

Indlæg af Thomas Man Aug 15, 2016 1:40 pm

Tja... det kunne jo være at huslejen var for høj.

Der var så nok også bygget for dyrt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kontanthjælpsloft. Empty Sv: Kontanthjælpsloft.

Indlæg af HenningK Tirs Aug 16, 2016 3:04 pm

JP skrev:Ydelserne i det ny kontanthjælpsloft er kompliceret matematik, der er afhængig af modtagerens bolig- og familiesituation.

Flot, splinterny lovgivning, som udover at øge uligheden også tilsyneladende kræver en DJØF'er at gennemskue!

Hvor stor en del af besparelsen (på sølle 0.5 mia) bli'r mon ædt op af øget sagsbehandling og time-tælling?

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Kontanthjælpsloft. Empty Sv: Kontanthjælpsloft.

Indlæg af Thomas Tirs Aug 16, 2016 3:53 pm

HenningK skrev:
JP skrev:Ydelserne i det ny kontanthjælpsloft er kompliceret matematik, der er afhængig af modtagerens bolig- og familiesituation.

Flot, splinterny lovgivning, som udover at øge uligheden også tilsyneladende kræver en DJØF'er at gennemskue!

Hvor stor en del af besparelsen (på sølle 0.5 mia) bli'r mon ædt op af øget sagsbehandling og time-tælling?

Nej, det er det sådan set ikke: Det er helt målrettet på at ramme SF/Enhedslistens bestikkelse af kriminelle indvandrere - og deres sagsbehandlere. Selvfølgelig skal der renses ud i Københavns Kommunes sump af kommunister på overførselsindkomst i forvaltningen.

Det er da det, der er hensigten. Ligeledes med DONG salget, som skulle ske så Danske Bank og DLF blev ruineret.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kontanthjælpsloft. Empty Sv: Kontanthjælpsloft.

Indlæg af Nærigfryns Ons Aug 17, 2016 9:52 am

Hvor stor en del af besparelsen (på sølle 0.5 mia) bli'r mon ædt op af øget sagsbehandling og time-tælling?

Ca. 200 % er mit bud

Nærigfryns

Antal indlæg : 182
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kontanthjælpsloft. Empty Sv: Kontanthjælpsloft.

Indlæg af Thomas Ons Aug 17, 2016 12:28 pm

Nærigfryns skrev:Hvor stor en del af besparelsen (på sølle 0.5 mia) bli'r mon ædt op af øget sagsbehandling og time-tælling?

Ca. 200 % er mit bud

Det er jo slet ikke besparelsen: Det er at få hylet sagsbehandlerne ud.

Du har jo en massiv administration af sagsmishandlere, som skal ud. Københavns Kommune er det mest overadministrerede i landet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kontanthjælpsloft. Empty Sv: Kontanthjælpsloft.

Indlæg af HenningK Ons Aug 17, 2016 3:02 pm

Thomas skrev:Det er jo slet ikke besparelsen: Det er at få hylet sagsbehandlerne ud.

Du har jo en massiv administration af sagsmishandlere, som skal ud. Københavns Kommune er det mest overadministrerede i landet.

Men hvis man vil ha' hylet et venstreorienteret slæng af dovne sagsbehandlere ud, så ku' de absolut uduelige V-politikere vel liiiige overveje at simplificere lovgivningen på området når man nu er igang med kontroversielle lovændringer, som er designet på at stokkeprygle svage, marginaliserede, kvinder, børn og (i udgangspunktet også) handicappede.

Men nej... Mere time-tælling, mere administration -- sagen er at når man undlægger arbejdsløse flere krav og mål, så øger man osse behovet for sagsbehandling. Hvilket er totalt i tråd med den parakdoksale, ekspanderende Maximalstats-linie som Fjogh førte med stor valg-succes (og økonomisk fiasko).

Jeg er med på at politik er det muliges kunst, men det her blev altså ikke stemt igennem som en del af et forlig med rød blok, som osse sku' ha sit. Det er blå blok all the way. Klog af skade har S ikke lovet at ville rulle det tilbage efter næste valg -- men sådan noget som at rulle en 225-timers regel frem, tilbage og frem igen er satme noget udueligt fnidder.

Det er svært ikke at forestille sig en masse sager om kontanthjælpsmodtagere, som mener at de har opfyldt 225 timers regelen, eller mener at de er berettiget til undtagelse pga. sygdom, livssituation, arbejdsparat-hed. Effekten? Hvis du ikke opfylder reglen, så skal der trækkes 500 eller 1000/md i kontanthjælpen.

Igen: Hvor meget sagsbehandling og klageri og læge-erklæringer og udtalelser og vurderinger og midlertidige afgørelser og pis-mig-i-øret kommer der ud af sådan en regel? For at trække en tusse om måneden fra de fattigste? Det er stensikkert en regel, der kommer til at koste mere end den indbringer.

Hvis så at Neergaard-robotten's tale-modul havde ymtet noget i stil med: "Ja, vi bruger stokke-metoden mod de svageste -- det kommer lissom med territoriet i Blå Blok. Til gengæld er lovgivningen blevet meget mere simpelt - og jeg kan love max schadenfreude når I kommer til at se halvdelen af sagsbehandlerne i arbejdsløshedskøen fremover".

Men det sker jo ikke. For Fanden hytter sine - som ex-direktør Deergaard hytter ex-kollegerne i DJØF.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Kontanthjælpsloft. Empty Sv: Kontanthjælpsloft.

Indlæg af Thomas Ons Aug 17, 2016 7:27 pm

HenningK skrev:
Thomas skrev:Det er jo slet ikke besparelsen: Det er at få hylet sagsbehandlerne ud.

Du har jo en massiv administration af sagsmishandlere, som skal ud. Københavns Kommune er det mest overadministrerede i landet.

Men hvis man vil ha' hylet et venstreorienteret slæng af dovne sagsbehandlere ud, så ku' de absolut uduelige V-politikere vel liiiige overveje at simplificere lovgivningen på området når man nu er igang med kontroversielle lovændringer, som er designet på at stokkeprygle svage, marginaliserede, kvinder, børn og (i udgangspunktet også) handicappede.

Men nej... Mere time-tælling, mere administration -- sagen er at når man undlægger arbejdsløse flere krav og mål, så øger man osse behovet for sagsbehandling. Hvilket er totalt i tråd med den parakdoksale, ekspanderende Maximalstats-linie som Fjogh førte med stor valg-succes (og økonomisk fiasko).

Jeg er med på at politik er det muliges kunst, men det her blev altså ikke stemt igennem som en del af et forlig med rød blok, som osse sku' ha sit. Det er blå blok all the way. Klog af skade har S ikke lovet at ville rulle det tilbage efter næste valg -- men sådan noget som at rulle en 225-timers regel frem, tilbage og frem igen er satme noget udueligt fnidder.

Det er svært ikke at forestille sig en masse sager om kontanthjælpsmodtagere, som mener at de har opfyldt 225 timers regelen, eller mener at de er berettiget til undtagelse pga. sygdom, livssituation, arbejdsparat-hed. Effekten? Hvis du ikke opfylder reglen, så skal der trækkes 500 eller 1000/md i kontanthjælpen.

Igen: Hvor meget sagsbehandling og klageri og læge-erklæringer og udtalelser og vurderinger og midlertidige afgørelser og pis-mig-i-øret kommer der ud af sådan en regel? For at trække en tusse om måneden fra de fattigste? Det er stensikkert en regel, der kommer til at koste mere end den indbringer.

Hvis så at Neergaard-robotten's tale-modul havde ymtet noget i stil med: "Ja, vi bruger stokke-metoden mod de svageste -- det kommer lissom med territoriet i Blå Blok. Til gengæld er lovgivningen blevet meget mere simpelt - og jeg kan love max schadenfreude når I kommer til at se halvdelen af sagsbehandlerne i arbejdsløshedskøen fremover".

Men det sker jo ikke. For Fanden hytter sine - som ex-direktør Deergaard hytter ex-kollegerne i DJØF.

Så må indvandrerne flytte efter, hvor arbejdet er. Så enkelt er det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kontanthjælpsloft. Empty Sv: Kontanthjælpsloft.

Indlæg af HenningK Ons Aug 17, 2016 11:17 pm

Thomas skrev:Så må indvandrerne flytte efter, hvor arbejdet er. Så enkelt er det.

Jamen jeg er forsåvidt enig. Hvorfor ser vi så ikke nogen Venstre-kommuner ovre vestpå hvor jobs'ene er (antager jeg du mener? hvor ellers?), som indgår samarbejde med kommunerne i Øst-Danmark om import af arbejdskraft? Til Holstebro, Herning og Tarm.

Sådan en provins-pakke med hus, bil, arbejde til far og mor og en skolegang for ungerne langt fra Nørrebros- eller Brøndbys ghettoer? Det ville da være forfriskende at se nogen gi' tilbuddet. Og med huspriserne på de kanter og billig financiering, så ku' det vel nærmest godt hænge sammen?

Den sørgelige sandhed er jo nok bare at mange af dem ikke er pokkers kompetence-stærke og arbejds-parate og heller ikke bli'r det af et kontanthjælpsloft. Jeg ved ikke hvordan problemet skal løses, men jeg ved at vi - før politikerne har fået sig nosset sammen til noget, der minder om en løsning - kommer til at skulle diskutere 4G'ere og forholde os til at en del af dem er endnu mindre integrerede i det danske samfund og arbejdsmarked end de foregående generationer.

Kun en del af dem, heldigvis - men alligevel en massiv fiasko for vores social- og velfærdssystem.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Kontanthjælpsloft. Empty Sv: Kontanthjælpsloft.

Indlæg af Thomas Tors Aug 18, 2016 4:55 am

HenningK skrev:
Thomas skrev:Så må indvandrerne flytte efter, hvor arbejdet er. Så enkelt er det.

Jamen jeg er forsåvidt enig. Hvorfor ser vi så ikke nogen Venstre-kommuner ovre vestpå hvor jobs'ene er (antager jeg du mener? hvor ellers?), som indgår samarbejde med kommunerne i Øst-Danmark om import af arbejdskraft? Til Holstebro, Herning og Tarm.

Sådan en provins-pakke med hus, bil, arbejde til far og mor og en skolegang for ungerne langt fra Nørrebros- eller Brøndbys ghettoer? Det ville da være forfriskende at se nogen gi' tilbuddet. Og med huspriserne på de kanter og billig financiering, så ku' det vel nærmest godt hænge sammen?

Den sørgelige sandhed er jo nok bare at mange af dem ikke er pokkers kompetence-stærke og arbejds-parate og heller ikke bli'r det af et kontanthjælpsloft. Jeg ved ikke hvordan problemet skal løses, men jeg ved at vi - før politikerne har fået sig nosset sammen til noget, der minder om en løsning - kommer til at skulle diskutere 4G'ere og forholde os til at en del af dem er endnu mindre integrerede i det danske samfund og arbejdsmarked end de foregående generationer.

Kun en del af dem, heldigvis - men alligevel en massiv fiasko for vores social- og velfærdssystem.

Der er jo masser af lærepladser - og det er jo slet ikke kontanthjælpsmodtagerne, det drejer sig om! Det er behandlerne! De skal skabe tilfælde af elendighed for at have egen eksistensberettigelse.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kontanthjælpsloft. Empty Sv: Kontanthjælpsloft.

Indlæg af Cirb Søn Aug 21, 2016 3:02 pm

HenningK skrev:
Thomas skrev:Så må indvandrerne flytte efter, hvor arbejdet er. Så enkelt er det.

Jamen jeg er forsåvidt enig. Hvorfor ser vi så ikke nogen Venstre-kommuner ovre vestpå hvor jobs'ene er (antager jeg du mener? hvor ellers?), som indgår samarbejde med kommunerne i Øst-Danmark om import af arbejdskraft? Til Holstebro, Herning og Tarm.

Sådan en provins-pakke med hus, bil, arbejde til far og mor og en skolegang for ungerne langt fra Nørrebros- eller Brøndbys ghettoer? Det ville da være forfriskende at se nogen gi' tilbuddet. Og med huspriserne på de kanter og billig financiering, så ku' det vel nærmest godt hænge sammen?

Den sørgelige sandhed er jo nok bare at mange af dem ikke er pokkers kompetence-stærke og arbejds-parate og heller ikke bli'r det af et kontanthjælpsloft. Jeg ved ikke hvordan problemet skal løses, men jeg ved at vi - før politikerne har fået sig nosset sammen til noget, der minder om en løsning - kommer til at skulle diskutere 4G'ere og forholde os til at en del af dem er endnu mindre integrerede i det danske samfund og arbejdsmarked end de foregående generationer.

Kun en del af dem, heldigvis - men alligevel en massiv fiasko for vores social- og velfærdssystem.

Man prøver helt entydigt at angribe finansieringen af paralel samfundene. De "danske" socialt udsatte, der bliver ramt i samme ombæring, er mere collateral damage end egentlige mål.

Der er ganske store dele af specielt kvinderne i Ghetto områderne, hvor kompetencerne til og ønsket om et arbejde uden for hjemmet ikke er tilstede (hvis man hverken kan læse eller skrive endsige tale dansk ligger det lidt tungt - selv i rengøring). Familierne har imidlertid stadig brug for en indtægt til mor hvis det hele skal hænge samme, og vi har gennem 30 år vendet dem til, at den kan man hente hos det offentlige.
De familier har formentlig lige så lidt ønske om at rykke ud af deres trygge ghetto samfund (hvor de er den kulturelle norm) og ud i det "almindelige" danmark, som vi andre har om at bosætte os på den anatolske højslette.

Jeg synes, man kunne bruge en lang mere proaktiv tilgang til at splitte ghetto samfundene. Rigtig mange af 2g, 3g og 4g pigerne er super dygtige i skolen, indtil de bliver banket hjem bag kødgryderne. Når det er højest får de lov til at tage en kort uddannelse som laborant, tandteknikker eller lignende.
Træk dog de piger ud af ghettoen. Sæt massivt ind med oplysning til dem i skolen om deres rettigheder (gør det obligatorisk - med særlige teams til "iman" skolerne), opret særlige stipendier, kost-efterskoler og kost-gymnasier og kollegier med den nødvendige sikkerhed. Lovgiv meget stramt i forhold til tvangsægteskaber (især forsøg på deportering til dem i "hjem landet"), forøg strafferammen betydelig og afsæt de nødvendige ressourcer til at beskytte alle børnene mod dem. Gør æressdrab og æresvold til særligt hårdt staffede forbrydelse og opret nationale enheder inden for politi og social væsen med særlige kompetencer inden for området.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Kontanthjælpsloft. Empty Sv: Kontanthjælpsloft.

Indlæg af Thomas Søn Aug 21, 2016 3:40 pm

Cirb skrev:
HenningK skrev:
Thomas skrev:Så må indvandrerne flytte efter, hvor arbejdet er. Så enkelt er det.

Jamen jeg er forsåvidt enig. Hvorfor ser vi så ikke nogen Venstre-kommuner ovre vestpå hvor jobs'ene er (antager jeg du mener? hvor ellers?), som indgår samarbejde med kommunerne i Øst-Danmark om import af arbejdskraft? Til Holstebro, Herning og Tarm.

...
.

Man prøver helt entydigt at angribe finansieringen af paralel samfundene. De "danske" socialt udsatte, der bliver ramt i samme ombæring, er mere collateral damage end egentlige mål.

....

Ja, men spørgsmålet er om man skal gøre så meget.....

Det med at være "dygtig i skolen" - det betyder jo alene, at de kan sidde stille og lave ingenting. Egentlig indlæring foregår ikke. De kan ikke de basale færdigheder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kontanthjælpsloft. Empty Sv: Kontanthjælpsloft.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum