Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Per Stig Møller

Go down

Per Stig Møller Empty Per Stig Møller

Indlæg af Thomas Tors Jul 07, 2016 9:07 pm

Handlingslammet?

Grundlæggende set tror jeg ikke, der sker så meget ved Brexit som nogen håber - for der skal en eller anden form for genforhandling af Kohls og Thatchers lokumsaftale, hvor England leverer forsvar og får EU kontingentet betalt af Tyskland. Det SKAL bringes i orden på et tidspunkt.

Jeg tror hovedproblemet er, at man i Tyskland ikke véd om man kan stole på dem fra det tidligere DDR, fordi der er jo stadig gamle kommunister der.
Vi har også problemet i Danmark: Vi kan ikke placere militære installationer i nærheden af København - og dårligt Århus.

Jeg ser også, at der bliver udløbet af aftalen mellem USA og Danmark vedr. Grønland og Island, der skal "forholdes sig til". Det mest nærliggende er, at lade det glide ind under Nato-traktaten og administrativt sætte det på plads. Der bliver noget bogholderi for at få vore forsvarsudgifter til at gå op og blive retvisende. Ingen tvivl om, at der skal et større eller mindre tilskud til Danmark på forskellig vis, hvis vi skal udvide opgaveløsningen - i alles interesse.

Kina er svær at overskue, for de lavere oliepriser vil ikke give sig udslag i større import af fødevarer. Det kan nemlig ikke lade sig gøre, fordi den hjemlige produktion så ikke vil være konkurrencedygtig: Det er det fænomen, vi ser i Venezuela i denne tid.

Rusland kan så vidt jeg kan gennemskue falde sammen, hvad øjeblik, det skal være; men de kan også trække pinen ud. Jeg tror et eller flere mytterier er mere sandsynlig end et angreb mod vest. Udskiftningen af chefen og stabschef i Königsberg tyder på, at noget ulmer der - om det er lykkedes at slå det ned? Jeg afventer udviklingen.
Jeg kan ikke - selv med bedste vilje - se, at markedet i Rusland kommer igen. Hvad har de tænkt sig at betale med?

Handlingslammelse?

Jeg er ikke så sikker!
Storbritannien har jo vist stor handlekraft på det sikkerhedspolitiske.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum