Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Fortsættelse følger

+3
SortKaffe
Overformynderiet
Gorrion
7 deltagere

Go down

Fortsættelse følger Empty Fortsættelse følger

Indlæg af Gorrion Fre Okt 24, 2008 4:17 pm

Pas nu på du ikke bruger for meget af din arbejdstid Wink
....

Lad os se om det lykkedes at danne grundlag for et godt debatforum herinde....

P.S jeg har en travl weekend så får nok ikke meget tid til at deltage de første par dage....

Men kort kan jeg da lige nævne at udviklingen på alverdens markeder og at fonde nu sælger massivt ud, blot bekræfter hvad jeg igennem 1½ år har påpeget igennem tråden
Største økonomiske krise siden anden verdenskrig.....

Tråden får nok et nyt navn på dette forum, (hvis det lykkedes at skabe grundlaget for et brugbart forum) som jeg allerede nævnte i version 15.

Den kommer til at hedde noget i retning af dette.
"Verdenshistoriens største finansielle og økonomiske krise en realitet version 1 (16)"
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af Overformynderiet Fre Okt 24, 2008 4:19 pm

Tjaa sidder ved telefonen og svare på dem der ringer, det kan jeg jo godt samtidig med dette Smile

Lækkert du forsætter i samme spor som du slap på boligdebatten.

Overformynderiet
Klakør

Antal indlæg : 100
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Nordjylland

https://oekonomidebatten.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty aktie/obligations forummet

Indlæg af SortKaffe Fre Okt 24, 2008 6:04 pm

Hej rastha..

Har lige prøvet at besvare dit indlæg i ovenstående forum, men det kunne jeg ikke da kun administrator har rettigheder til at besvarer emner der.

Mon ikke der er en set-up fejl ?

Glæder mig i øvrigt til at se fortsættelsen af Gorrions tråd Shocked

Tror i øvrigt markedspanikken topper lige nu.

Men, Hedgefondenes udsalg af papirer skal nok blive ved med at trykke kurserne en tid endnu.

Som jeg ser problematikken, så har en rækkes indskydere i fondene opsagt deres indskud. Når det sker, har fonden tre måneder til at fremskaffe indskyderens andel af fonden i kontanter.

Derfor sælges ud af aktier, obligationer, råvarefutures m.m.m. verden over. algsprovenuet veksles til dollars.

Resultat: alverdens børser rasler ned, da der slet ikke er købere nok til at opsuge hedgefondenes salg.

Derfor stiger dollaren "against all odds" for tiden.

Does it make sense ?
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af Overformynderiet Fre Okt 24, 2008 6:11 pm

SortKaffe skrev:Hej rastha..

Har lige prøvet at besvare dit indlæg i ovenstående forum, men det kunne jeg ikke da kun administrator har rettigheder til at besvarer emner der.

Mon ikke der er en set-up fejl ?

Skulle meget gerne være ordnet nu, er på vej til forretnings middag nu her så kommer ikke på igen før sent i aften, hvis det ikke er lavet ordner jeg det i nat når jeg kommer hjem.

Overformynderiet
Klakør

Antal indlæg : 100
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Nordjylland

https://oekonomidebatten.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af Esbjerg Fre Okt 24, 2008 7:38 pm

Sortkaffe: kan se at vi har den samme fornemmelse af, at dette (måske) bliver ca. bunden. Og om det falder yderligere 10-20%.... so what.....

Citer:
Oprindeligt indsendt af EsbjergCity
He he - købte Torm til 78 i formiddags.....

Jae, og jeg har lige købt 1000 til kurs 74½, så vil stoler på dig HCGN

Esbjerg

Antal indlæg : 91
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Kbh

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af SortKaffe Fre Okt 24, 2008 10:22 pm

Esbjerg: Jeg har osse på fornemmelsen at vi ikke kommer ret meget længeree ned i denne omgang. Har bemærket mig at US indexene har moderate fald idag, så meget afhænger af Asien mandag morgen.

Men en halvering i forhold til toppen er osse meget. Alt andet lige betyder det, at vi er tilbage på niveau med 2005 i øjeblikket, og medregner man inflationen så svarer det til 2004 niveau'et.

Og der er alt andet lige sket en vis værditilvækst i virksomhederne siden da.

Så jeg har været fortrøstningsfuld i dag, og begyndt at købe. Nu får vi at se om det holder, eller om vi skal længere ned inden bunden er nået. pirat
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af Gorrion Lør Okt 25, 2008 1:15 am

Skal igen slå fast at jeg ingen strateg er på investeringer og aktier, men jeg er ret sikker på vi ikke er noget bunden endnu.
Og det er taget ud fra en hurtigt makroøkonomikse vudering.

Jeg har lige nu ikke adgang til min model for den finansielle og økonomiske udvikling da jeg er langt fra vante omgivelser i øjeblikket.....
Jeg er ret sikker på vi ikke har set enden på denne nedslagtning af det kendte finansielle system, og derfor er det med meget stor risiko, overhovedet at foretage disse investeringer
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af gribben Lør Okt 25, 2008 2:05 am

Sortkaffe

Aktier handles stadig til pænt høje p/e - både i USA og i DK. Nogle sektorer ser billige ud mens andre stadig handles til alt for høje kurser både mht p/e, p/b osv og mht forventet vækst.

Vestas er et godt eksempel. De hyler ovre på aktiedebatten om hvor uforståeligt det er at VWS er faldet 50% på få dage. Ingen kan se det sindssyge i at VWS har været handlet til p/e 60 og til en markedskapitalisation på 200 mia. Den er faktisk kun faldet til 06/07 niveau og skal i mine øjne laaaangt længere ned før den er rimeligt prissat.

I USA kan du finde tusindvis af lignende. Man bliver gerne flået levende i aktiedebatter hvis man påpeger at populære aktier som fx Apple, Google og Monsanto handles til meget høje pe og til urealistiske forventninger om fremtidig indtjening.

Men: Jeg tror også, at tiden er inde til bundfiskeri! Men kun i de aktier der er aller hårdest ramt - ja, nærmest er helt udraderet kursmæssigt. Klassisk contrarian investering - køb det ingen vil have: De usexede, kedelige selskaber, der dog producerer noget og har eksisteret i mange år. + selvfølgelig ordentlig equity/debt, revenue etc...

Kurserne er for mange af disse "under the radar"-stocks lige nu banket helt latterligt i bund pga hedgefund-likvidering + selvfølgelig manglen på købere generelt i markedet.

Jeg har indenfor de sidste par uger drypvist fyldt langtidsporteføljen med fødevareproducenter, biludlejningsfirmaer, dækproducenter, glasproducenter, en del finans pale samt en bond insurer... pale pale

gribben

Antal indlæg : 26
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : Vesterbro

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af SortKaffe Lør Okt 25, 2008 11:47 am

@Grippen: Tak for et godt og brugbart råd.

@ Gorrion: Jeg er enig med dig i, at hedgefondene langt fra er færdige med deres udsalg. Der kan meget vel gå mange måneder før det er sket, og der kommer sikkert osse et par konkurser i kølvandet på deres kollaps.

Så, nedturen er ikke slut endnu. men måske begynder den at aftage i styrke, da de forholdsvis lave priser jo osse lokker andre investrorer på banen ?
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af xwing99 Lør Okt 25, 2008 11:58 am

SortKaffe skrev:@Grippen: Tak for et godt og brugbart råd.

@ Gorrion: Jeg er enig med dig i, at hedgefondene langt fra er færdige med deres udsalg. Der kan meget vel gå mange måneder før det er sket, og der kommer sikkert osse et par konkurser i kølvandet på deres kollaps.

Så, nedturen er ikke slut endnu. men måske begynder den at aftage i styrke, da de forholdsvis lave priser jo osse lokker andre investrorer på banen ?

For mit eget vedkommende vil jeg ihvertfald håbe at hedgefondene går konkurs, da deres forretningsmodel er tåbelig: En masse gearede midler på hver side af baren ( da man IKKE må tage risiko ) + man går efter små afkast.

Det koncept skriger jo til himlen da det er selvmodsigende.
xwing99
xwing99

Antal indlæg : 63
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Storkøbenhavn

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af Cirb Lør Okt 25, 2008 12:00 pm

gribben skrev:Sortkaffe

Aktier handles stadig til pænt høje p/e - både i USA og i DK. Nogle sektorer ser billige ud mens andre stadig handles til alt for høje kurser både mht p/e, p/b osv og mht forventet vækst.

Vestas er et godt eksempel. De hyler ovre på aktiedebatten om hvor uforståeligt det er at VWS er faldet 50% på få dage. Ingen kan se det sindssyge i at VWS har været handlet til p/e 60 og til en markedskapitalisation på 200 mia. Den er faktisk kun faldet til 06/07 niveau og skal i mine øjne laaaangt længere ned før den er rimeligt prissat.

I USA kan du finde tusindvis af lignende. Man bliver gerne flået levende i aktiedebatter hvis man påpeger at populære aktier som fx Apple, Google og Monsanto handles til meget høje pe og til urealistiske forventninger om fremtidig indtjening.

Men: Jeg tror også, at tiden er inde til bundfiskeri! Men kun i de aktier der er aller hårdest ramt - ja, nærmest er helt udraderet kursmæssigt. Klassisk contrarian investering - køb det ingen vil have: De usexede, kedelige selskaber, der dog producerer noget og har eksisteret i mange år. + selvfølgelig ordentlig equity/debt, revenue etc...

Kurserne er for mange af disse "under the radar"-stocks lige nu banket helt latterligt i bund pga hedgefund-likvidering + selvfølgelig manglen på købere generelt i markedet.

Jeg har indenfor de sidste par uger drypvist fyldt langtidsporteføljen med fødevareproducenter, biludlejningsfirmaer, dækproducenter, glasproducenter, en del finans pale samt en bond insurer... pale pale

Det er vel også væsentligt at p/e er estimerede på earnings under den største økonomiske optur i 40 år. Når earnings nu skal tilpasses en svær recession, måske en egentlig depression ser aktierne pludseligt ikke længere så billige ud.
Desuden giver obligationsmarkedet i almindelighed og firma-obligationerne i særdeleshed rigtig gode afkast lige nu og konkurrerer skarpt med aktierne om de samme investerings kroner.
Et godt gammel aktie råd er "grib ikke faldene knive". Hvis man kaster et blik på aktie-indekset for 1929-32 kan man også forstå hvorfor

Fortsættelse følger 1929-crash

Dengang var ulykken hvis man kom for sent til bunden overskuelig. Til gengæld var det ganske katastrofalt at gå ind for tidligt. Jeg tror, der er lang tid til den her omgang er overstået og downsides ved tidligt at gå ind overstiger klart up-sides.
Jeg har nogle aktier, som jeg har holdt siden 2003-2005, og af ikke helt afklarede grunde holder jeg fast i dem. Ellers ligger jeg primært kontant og der bliver jeg, ihvertfald et godt stykke ind i 2009.


Sidst rettet af Cirb Lør Okt 25, 2008 2:45 pm, rettet 1 gang
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af xwing99 Lør Okt 25, 2008 12:03 pm

Crib jeg har også nogle fra, ja faktisk samme tidsrække som du selv nævner. Og dem holder jeg fast i. Selvfølgelig er de også påvirket pt.
xwing99
xwing99

Antal indlæg : 63
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Storkøbenhavn

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af gribben Lør Okt 25, 2008 1:06 pm

xwing - 1929-scenariet er skræmmende. Synes denne graf viser meget godt hvordan det gik bundfiskere dengang:

http://4.bp.blogspot.com/_r_4bas-lh0U/SPCe7aaUc7I/AAAAAAAAC4s/hAPihYQxc1Y/s1600-h/29to32percentchart.PNG

Ja, der er uhyggelige paralleller mellem dengang og nu:
- Lånefinansieret overforbrug i samtlige samfundslag og lånefinansieret oppustning af værdibobler af værdipapirer og råstoffer.
- Bankkrise.

Og nu har vi ovenikøbet en boligkrise oveni - det havde de ikke i 29.

På den anden side er der store forskelle. Især mht nationalbankers og regeringers indgreb globalt.

Du er sandsynligvis bekendt med nedenstående, det er mere til generel information til andre på forum:

I slut-20'erne hævede FED renten. Samtidig med den første aktiekrise i 29-30 steg frekvensen af bankkrak, men FED greb ikke ind. Der kom bank-runs, først i USA og siden i Europa, men FED trådte først til med likviditet i Juli 31. Alt for sent, tilliden var væk og bank-runs fortsatte. Kurserne faldt 70% fra Juli 31 til den endelige bund i 1932.

Det var bank-krisen, der gjorde at en normal korrektion i et bull marked (1929-30-korrektionen) udviklede sig til en depression. Derfor FEDs aggressive rentesænkninger, redningspakker osv nu.

Bernanke er iøvrigt ekspert i 29-krakket. Vi får se, om hans "helikopter-penge" redder banksystemet - jeg tror det!

gribben

Antal indlæg : 26
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : Vesterbro

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af Cirb Lør Okt 25, 2008 2:44 pm

gribben skrev:x

Og nu har vi ovenikøbet en boligkrise oveni - det havde de ikke i 29.

På den anden side er der store forskelle. Især mht nationalbankers og regeringers indgreb globalt.

Du er sandsynligvis bekendt med nedenstående, det er mere til generel information til andre på forum:

I slut-20'erne hævede FED renten. Samtidig med den første aktiekrise i 29-30 steg frekvensen af bankkrak, men FED greb ikke ind. Der kom bank-runs, først i USA og siden i Europa, men FED trådte først til med likviditet i Juli 31. Alt for sent, tilliden var væk og bank-runs fortsatte. Kurserne faldt 70% fra Juli 31 til den endelige bund i 1932.

Det var bank-krisen, der gjorde at en normal korrektion i et bull marked (1929-30-korrektionen) udviklede sig til en depression. Derfor FEDs aggressive rentesænkninger, redningspakker osv nu.

Bernanke er iøvrigt ekspert i 29-krakket. Vi får se, om hans "helikopter-penge" redder banksystemet - jeg tror det!

Jo, de havde. Forud for børskrakket var en amerikansk boligboble punkteret nøjagtigt ligesom denne gang. Der var iøvrigt også boligbobler forud for det amerikanske krak i 1873 og det japanske i 1989. Alle 3 gange endte i rygende depression og deflation, men selvfølgelig "this time it`s different". No
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af gribben Lør Okt 25, 2008 2:59 pm

link tak

Jeg kan ikke finde nogen beskrivelser af en boligboble i de links og bøger, jeg har læst.

Case-Schiller index lå mellem 60 og 80 fra 1910-1940.

Hvad har jeg overset?

gribben

Antal indlæg : 26
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : Vesterbro

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af Cirb Lør Okt 25, 2008 6:58 pm

gribben skrev:link tak

Jeg kan ikke finde nogen beskrivelser af en boligboble i de links og bøger, jeg har læst.

Case-Schiller index lå mellem 60 og 80 fra 1910-1940.

Hvad har jeg overset?

Beklager Embarassed - den den del af udsagnet bygger rent på udtalelser fra 47 ovre på obligationsdebatten. Jeg tror nu på det passer - han er som regel en ret valid kilde og bortset fra renten har han forecastet den aktuelle udvikling ret præcist siden 2004.
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Fortsættelse følger Empty Sv: Fortsættelse følger

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum