Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Occupy Denmark

+6
mkof
Gorrion
Thomas
Shintai
Storebror
peter777
10 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Occupy Denmark Empty Occupy Denmark

Indlæg af peter777 Lør Okt 15, 2011 6:43 pm

Demonstration har 'besat' Rådhuspladsen

Skulle det mon alligevel være muligt, at befolkningen er ved at opdage at de er blevet og bliver bestjålet? Folk demonstrerer som hovedregel kun, når de er utilfredse med deres egen situation. Eller ud af stærkt idealistiske motiver. Som det står i artiklen præsenteres det som idealisme, men mon det nu også er det?
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Storebror Lør Okt 15, 2011 8:03 pm

https://www.facebook.com/OccupyDenmark

(Denmark Scandinavia) We are the 99% and we can't swallow any more. We want equality for all and no more predator capitalism to exploit us and our planet. We just want to live in peace with the world and have our kids grow up in an equal world.

Spørgsmålet er om de kan fokusere på netop dette ene problem. Jeg tror det ikke for flertallet er ikke parat til at acceptere den reele levestandard de har; hvilket de skal hvis "row kapitalismen" stoppes. Jeg er parat, men de fleste i DK har jo nydt godt at "row kapitalismen" i mere end 10 år - specielt den ældre generation.

Jeg kiggede et par af kommentarerne igennem på Facebook siden. En af dem ...

Jim Nielsen
Det her er forhaabentlig enden paa kapitalismen! :-)
... viser med alt tydeligehed at nogle ikke forstår sammenhængen. Kapitalismen havde jo netop givet storkapitalen en ordentligt lussing tilbage i 2008 (for ikke at sige i 2002 og sandsynligvis tidligere) hvis den ellers fik lov.

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Shintai Lør Okt 15, 2011 8:16 pm

Folk er trætte af at blive taget i røven af en lille ultra elite.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Storebror Lør Okt 15, 2011 8:22 pm

Shintai skrev:Folk er trætte af at blive taget i røven af en lille ultra elite.

Det tror jeg også. Men hvis befolkningen lod være med at følge mantraet "noget for ingenting" så kom det jo helt af sig selv. Jeg tror ikke flertallet af befolkningen forstår at de med deres egen ageren understøtter "ultra eliten".

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Thomas Lør Okt 15, 2011 8:48 pm

peter777 skrev:Demonstration har 'besat' Rådhuspladsen

Skulle det mon alligevel være muligt, at befolkningen er ved at opdage at de er blevet og bliver bestjålet? Folk demonstrerer som hovedregel kun, når de er utilfredse med deres egen situation. Eller ud af stærkt idealistiske motiver. Som det står i artiklen præsenteres det som idealisme, men mon det nu også er det?

Givetvis ikke!

Hvem har organiseret det? Oprørsbevægelsen: "Fredelige Fallenter"?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Thomas Lør Okt 15, 2011 8:51 pm

Storebror skrev:

Det tror jeg også. Men hvis befolkningen lod være med at følge mantraet "noget for ingenting" så kom det jo helt af sig selv. Jeg tror ikke flertallet af befolkningen forstår at de med deres egen ageren understøtter "ultra eliten".

Problemet for de forsamlede flextumper er: Hvis ikke deres kreditorer reddes, så ryger de på tvang hele bundtet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Gorrion Søn Okt 16, 2011 12:54 am

Jeg syntes det er rigtig godt, og hvor er det smukt at så det er så mange der viser deres utilfredshed med den kriminelle rovdrift den finansielle sektor har stået for, og tydeligt stadig representere. Og fantastisk at det foregår i så mange lande, ovenikøbet samtidigt.
Det er et kæmpe og tydeligt manifest i demokratiske ytringer om en ny dagsorden.
Flot er det også, at der nu er lagt op til en meget langvarig demostration, og om det betyder at man "indtager" rådhuspladsen i en rum tid er fint...herfra ligefrem en opfordring!.
Om det kan kaldes en Revolution er måske et stort ord....men det kan sagtens udvikle sig til dette i nogle lande.

Jeg ved godt hvor jeg skal hen imorgen.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Thomas Søn Okt 16, 2011 2:43 am

Gorrion skrev:Jeg syntes det er rigtig godt, og hvor er det smukt at så det er så mange der viser deres utilfredshed med den kriminelle rovdrift den finansielle sektor har stået for, og tydeligt stadig representere. Og fantastisk at det foregår i så mange lande, ovenikøbet samtidigt.
Det er et kæmpe og tydeligt manifest i demokratiske ytringer om en ny dagsorden.
Flot er det også, at der nu er lagt op til en meget langvarig demostration, og om det betyder at man "indtager" rådhuspladsen i en rum tid er fint...herfra ligefrem en opfordring!.
Om det kan kaldes en Revolution er måske et stort ord....men det kan sagtens udvikle sig til dette i nogle lande.

Jeg ved godt hvor jeg skal hen imorgen.

Ja fint nok.

Men revolution og ballade? Det sker ikke i Danmark: Det kræver, at man kan garantere mindst en uge uden regn!

Det minder mig om dengang djøf'erne i DSB ville strejke - jeg sagde bare: "Øhhhh, hvem ville egentlig opdage det? Overhovedet?"
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Gorrion Søn Okt 16, 2011 12:54 pm

Ja fint nok.

Men revolution og ballade? Det sker ikke i Danmark: Det kræver, at man kan garantere mindst en uge uden regn!

Det minder mig om dengang djøf'erne i DSB ville strejke - jeg sagde
bare: "Øhhhh, hvem ville egentlig opdage det? Overhovedet?"


Jeg tror heller ikke på revolution i Danmark, omend den finansielle sektor godt kan berede sig på at den kommer til dem via helt nye finansielle spilleregler.
Og ja selvfølgelig spiller dårligt vejr en rolle, især hvis når frosten for alvor får fat....selv krige er tabt og vundet alene på grund af uvejr olign.

Denne bevægelse går ikke sådan lige i glemmebogen som enhver anden demostration, eller en "strejke"....dette er starten på noget jeg tror bliver MEGET STORT!....det er det faktisk allerede....der skrives historie!. igen.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Vi er enige om meget

Indlæg af Thomas Søn Okt 16, 2011 2:53 pm

Gorrion skrev:
Jeg tror heller ikke på revolution i Danmark, omend den finansielle sektor godt kan berede sig på at den kommer til dem via helt nye finansielle spilleregler.
Og ja selvfølgelig spiller dårligt vejr en rolle, især hvis når frosten for alvor får fat....selv krige er tabt og vundet alene på grund af uvejr olign.

Denne bevægelse går ikke sådan lige i glemmebogen som enhver anden demostration, eller en "strejke"....dette er starten på noget jeg tror bliver MEGET STORT!....det er det faktisk allerede....der skrives historie!. igen.

Vi er enige om, at finanssektorens magt er brudt - for en meget lang tid fremover. Det vi skal undgå er, at den strandede hval ligger og rådner - og forpester resten af samfundet.

At jeg så ikke kan udelukke at en velhåndteret deflation kan indeholde en del af svaret.

Der er jo ikke nogen tvivl om, at boliggælden vil blive nationaliseret - at vi så har den finansielle styrke til det, det er noget andet. Desværre kom vi ikke med i Euroen i tide, så vi kommer i lang tid fremover til at slås som dyr for at holde kronen fra at blive revalueret - det er så noget andet.

Konsekvensen vil være at al realkreditobligationsgæld skal dækkes af statsobligationer - flexlortet er jo usælgeligt.
Samtidig vil kronen være under konstant pres: Eksporten lader ikke til at være specielt sårbar - vi har i en lang årrække jaget de kunder væk, der kunne jages væk - så den tilbageblivende del er ikke specielt prisfølsom.
Importen - den skal nok komme ned i pris - ganske af sig selv.

Vi kan forudse en årelang international flugt mod kvalitet blandt investorerne - samtidig med at ingen kan holde til et højere renteniveau. Det er lidt svært at argumentere mod kvaliteten i statsobligationer hos et land med et konsekvent overskud på betalingsbalancen.
Kombinerer vi et lavt internationalt renteniveau med flugt mod kvalitet, så er det ikke urealistisk at forudse en decideret negativ rente på danske statsobligationer: Investorerne vil være lykkelige for blot at se en lille smule af deres penge igen.

Hvis vi forestiller os på den ene side flexobligationer med en lav realforrentning (inkl. administrationsbidrag) på en 2-3-4% p.a. På den anden side har vi statsobligationer med en forrentning på -1 til -2%. Det sidste vil ikke blive udtrykt ved en lav kupon - den vil være de "normale" 2-3-4%; men ved at investorerne byder den op i kurs, så når de stående lån indfries til kurs 100, så vil der være en honnet lille profit at score.
Denne profit, sammen med forrentningen på flexobligationer vil komme op på et provenue på en 4-6-8% om året (løst anslået). Dette beløb kan så i praksis blive brugt til en løbende nedskrivning af realkreditgælden.

En ting er sikkert: Boligmarkedet har ikke nogen bund. De krampagtige respiratortiltag vil ikke nytte noget, fordi der er for mange boliger her i landet i forvejen - det og så at mulighederne for at forbyde folk at dø er begrænsede.

Forhåbentlig kan vi holde lønningerne i ro, for ikke at tale om forhåbentlige lønreduktioner - enten det eller arbejdsløshed. Det betyder ikke nødvendigvis et fald i levestandard. Som Greenspan sagde til kineserne: "Vi kan godt love, at vi betaler; men vi kan ikke sige noget om, hvad det vi betaler er værd!"
Den tyske model efter anden verdenskrig var jo den: Ingen lønforhøjelser uden produktivitetsforbedringer (her har vi godt nok noget at hente). Til gengæld billige importvarer. Virksomhederne fik (relativ) billig arbejdskraft; men ikke nogen beskyttelse mod udenlandsk konkurrence.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Storebror Søn Okt 16, 2011 6:52 pm

Occupy Denmark 21

Sad

Meget god repræsentation af virkeligheden ...

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Ja, hvad vil flextumperne true med?

Indlæg af Thomas Søn Okt 16, 2011 7:21 pm

Storebror skrev:Occupy Denmark 21

Sad

Meget god repræsentation af virkeligheden ...

Ikke betale renter og afdrag på deres lån? Det gør de jo i forvejen ikke - og har aldrig gjort.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af mkof Søn Okt 16, 2011 7:22 pm

Ja, NU er kapitalismen endelig knækket. Af taktfaste råb og indignerede skilte .. :-)

http://rokokoposten.dk/2011/10/15/kapitalismen-knaekket-af-taktfaste-rab-og-indignerede-skilte/

mkof

Antal indlæg : 119
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Storebror Søn Okt 16, 2011 7:41 pm

mkof skrev:Ja, NU er kapitalismen endelig knækket. Af taktfaste råb og indignerede skilte .. :-)

http://rokokoposten.dk/2011/10/15/kapitalismen-knaekket-af-taktfaste-rab-og-indignerede-skilte/

Uha, det er lige dette jeg frygter (selvom den er fiktiv). Jeg kan kun referere til min tidligere post https://oekonomidebatten.danskforum.net/t676-occupy-denmark#6158 om at dette netop ikke skyldes kapitalismen; tværtimod.

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Gorrion Man Okt 17, 2011 7:36 pm

http://www.b.dk/globalt/wall-streets-besaettere-vaelter-sig-i-penge-og-daasemad

Det er rigtig godt, og enormt sundt for samfundet det vi ser her.
Personligt mener jeg ikke kapitalisme i sin grundstøbning er fejlet, men derimod blev offer for en dybt krimminel og grådig finansverden.
Det er et bevisligt faktum idag, at størstedelen af de finansielle Institutioner i den vestlige verden er et foretagende for finansiel og økonomisk kriminalitet.
Åbenbart er too big to fail dog deres redning.....
Man fylder deres bokse med nye matador penge, overføre dårlige forretninger (ofte kriminelle forhold vedr bankdrift) til skatteyderne, og lader de tilbageværende sunde dele blive i "bankdriften".
Og så giver man derefter bonuser til de ansatte for milliarder, "se hvor dygtige de er til at give befolkningen regningen"....det må da belønnes.

Desværre er vinteren for alvor på vej, og selv en så fantastisk bevægelse og demostration kommer nok til kort i de hårdeste vinterdage.
Når det sker så er der dog masser af andre muligheder for at sprede budskabet...og det bliver jo forår igen.
Jeg er utroligt glad for det som sker nu!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Thomas Man Okt 17, 2011 9:31 pm

Gorrion skrev:http://www.b.dk/globalt/wall-streets-besaettere-vaelter-sig-i-penge-og-daasemad

Det er rigtig godt, og enormt sundt for samfundet det vi ser her.
Personligt mener jeg ikke kapitalisme i sin grundstøbning er fejlet, men derimod blev offer for en dybt krimminel og grådig finansverden.
Det er et bevisligt faktum idag, at størstedelen af de finansielle Institutioner i den vestlige verden er et foretagende for finansiel og økonomisk kriminalitet.
Åbenbart er too big to fail dog deres redning.....
Man fylder deres bokse med nye matador penge, overføre dårlige forretninger (ofte kriminelle forhold vedr bankdrift) til skatteyderne, og lader de tilbageværende sunde dele blive i "bankdriften".
Og så giver man derefter bonuser til de ansatte for milliarder, "se hvor dygtige de er til at give befolkningen regningen"....det må da belønnes.

Desværre er vinteren for alvor på vej, og selv en så fantastisk bevægelse og demostration kommer nok til kort i de hårdeste vinterdage.
Når det sker så er der dog masser af andre muligheder for at sprede budskabet...og det bliver jo forår igen.
Jeg er utroligt glad for det som sker nu!

Det er faktisk lige omvendt!
Læg mærke til, at Nationalbanken kun vil belåne gode udlån.
Bankerne er ikke glade for de betingelser for en ny bankredning, som Tyskland og Frankrig stiller op.
IMF siger også at bankerne skal have tilført ny kapital.

Problemerne for bankerne er også større end i sidste omgang. Nu er det et helt land, der går fallit. Men at bankerne bare tror, at staterne skrider til med nye penge: De bliver klogere! Når en tysk bundeskansler mister tålmodigheden - så er der lukket for det varme vand.
Selvfølgelig får skatteyderne og pensionssparerne et tab - selvfølgelig gør de det. Men egenkapitalerne i bankerne er jo væk i første omgang - så kan vi jo lige så godt annullere aktierne - lave nogle nye ud af det statslige indlån.

Selvfølgelig er det en nationalisering; men en nationalisering, som bankerne har tigget om.

De der demonstranter - jeg har ingen sympati for dem. INGEN.
De mente jo de var berettiget til at få det hele - DET HAR JEG RET TIL - førstegangskøberne, der kom "med på vognen": Det viste sig at være sidstegangskøbere.
Hvorfor kunne de ikke have boet i almennyttigt boligbyggeri eller kollegie indtil de fik sparet sammen. Næææ farmand skulle lige lave en fidus.
Det er jo ikke de "fattige" der forkælet vræler op! Den enlige mor med 2 børn på kontanthjælp - hun klarer sig nok. Hvis ellers SortKaffes oplysninger passer, så har hun det nogenlunde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Gorrion Man Okt 17, 2011 10:17 pm

Thomas jeg er helt med på en Nationalisering af finansverdenen....men det skulle man have gjort fra starten....det var jo ÅBENLYST at den VAR og stadig ER HELT GAL. Først og fremmest skal aktionære have tab i det cirkus, og hvis det går ud over pensionsselskaberne eller det der er værre...so be it.
Bankerne havde "har" konstrueret et gigantisk makroøkonomisk ponzi sceme, som er totalt kollapset nu, og har trukket boligmarkeder og et bredere udsnit af realøkonomien med i faldet.
Man har grebet krisen helt forkert an fra starten, og nu er det meget svært at gå tilbage og gøre det rigtige...for ikke at sige umuligt.

Om der er førstegangskøbere, flextumper, røvslikkere, jehova, eller muslimer med i demostrationerne er jeg egentligt ligeglad med, så længe det store budskab om en ny "retfærdig og ikke mindst lovlig" økonomisk og finansiel dagsorden/styreform bliver en realitet.
Det som den finansielle verden har fremavlet er LANGT værre end hvad en smule sort arbejde, eller et par lastbiler smugler cigaretter om måneden nogensinde kommer i nærheden af....omend det skal siges at dette også er en glidebane der underminere den overordnede økonomi og IKKE skal tilskyndes fra min side.
Om en enlig mor med to børn på kontanthjælp har det nogenlunde skal jeg lade stå ubesvaret.....en ting er jeg dog sikker på...hun får ikke 25 millioner$ i bonus fordi hun gik ned i supermarkedet og indrømmer hun kom til at stjæle 1 pakke pampers i sidste måned...i finansverdenen derimod...der er det en anden historie.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af dkguy66 Man Okt 17, 2011 10:56 pm

Gorrion

Jeg er helt enig med dig, og demonstranterne overalt i verden har min fulde støtte. Og jeg tvivler meget på det er "flextumber" eller lign. men derimod hæderlige folk der har mistet jobbet, folk der flåes af bankernes stigende renter på alm udlån, mens de låner bankerne sine penge gratis. Og ellers ganske almindelige mennesker der har fået nok af den ene redningspakke efter den anden til en dybt korrupt branche, der for længst skulle være gået nedenom og hjem, og ledelsen smidt på porten og bagefter strippet for alle opnåede bonus og pensioner, og til sidst dyppet i tjære og rullet i fjer. For det pyramidespil de har begået har sat den vestlige verden i stå i mange år fremover.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Gorrion vi er ikke så frygtelig uenige

Indlæg af Thomas Man Okt 17, 2011 11:02 pm

Jeg synes nu ikke det kriminelle element i banksektoren er det værste - det er den uduelighed hvormed de gebærder sig.

Det er lige som Egon i Olsen-banden: Laver først et teknisk perfekt bræk til et par tusind kroner - der sætter ham i stand til at lave den HELT store dumhed, der med sikkerhed burer ham inde - så han kan forberede den næste tåbelighed i ro og mag.

Benny og Keld - ja de klarer sig - ikke godt; men dog.

Som Yvonne siger: "Nu vil jeg gerne se alle millionerne og milliarderne!" Det efterlader altid Egon i en ynkelig positur.

Det, der er problemet er at alle dem, der hyler op nu, det var dem, der skulle yde noget til fællesskabet - de har så i deres grænseløse selvovervurdering med samlede ben hoppet i aljebeholderen som bankerne har stillet op for dem.

Jeg var for nogle år siden på Costa del Sol, hvor pensionister fra hele Europa gik og fedede den - spillede store.
En lille smule proportionssans kunne de kære "lønmodtagere" godt have udvist. Fint nok med en tryg alderdom; men derfra så til at spille grever og baroner - kæreste ven: Det er udmærket at være blikkenslager; men derfra og så til at forestille sig, at man er Guds gave til natrenovationen - der er et stykke. Hvor mange kinesere skal man have til at varte sig op?

Joo, LO-pensionisterne har da ydet en indsats; men de har bestemt ikke holdt sig tilbage i vurderingen af sig selv.

Det samme med bankerne: Nationaliseringen kommer ganske af sig selv. I første omgang slap de nogenlunde nådigt, fordi de fremstillede situationen som mindre alvorlig end den rent faktisk var. Sådan går det altid.
Herhjemme vil det betyde en rundbarbering af pensionerne - jeg har for længe siden foreslået Socialdemokratiet at indføre en folkepension i stedet for de fjollede ubegrundede lønforhøjelser, som blev buret inde i pensionskasserne til almindelig forrådnelse.
Der er jo ikke tale om, at der er nogen, der kommer til at lide nød. Pensionens størrelse er ikke afgørende: Det afgørende er, hvad man får for den.

Du kan se dem, der klarer sig blandt pensionskasserne, som ATP, det er dem, der ikke har højere ambitionsniveau end de kan opfylde.
Problemet er, at socialdemokratiet er blevet de privilligeredes parti. Som Thomas Nielsen sagde: "Vi har sejret ad Helvede til."

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Thomas Man Okt 17, 2011 11:04 pm

dkguy66 skrev:Gorrion

Jeg er helt enig med dig, og demonstranterne overalt i verden har min fulde støtte. Og jeg tvivler meget på det er "flextumber" eller lign. men derimod hæderlige folk der har mistet jobbet, folk der flåes af bankernes stigende renter på alm udlån, mens de låner bankerne sine penge gratis. Og ellers ganske almindelige mennesker der har fået nok af den ene redningspakke efter den anden til en dybt korrupt branche, der for længst skulle være gået nedenom og hjem, og ledelsen smidt på porten og bagefter strippet for alle opnåede bonus og pensioner, og til sidst dyppet i tjære og rullet i fjer. For det pyramidespil de har begået har sat den vestlige verden i stå i mange år fremover.

Er det ikke flextumper?
Så må det være pensionister fra Slagelse? Lad nu være.

Tænk dig nu om: De bliver ikke flået af bankerne - de betaler hverken renter eller afdrag - og har i øvrigt aldrig gjort det. Hvis det ikke er flextumper, så ved jeg ikke, hvad det er.

Håndteringen af de overbetalte bankansatte kan jeg have megen sympati for; men hvem var det, der lallede med Ulrikke i 2005-08: De samme "almindelige" og "hæderlige" mennesker, der har stået bag en enestående dårlig produktivitetsudvikling i Danmark.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af doctor Tirs Okt 18, 2011 12:22 am

"Skide smart Egon" for nu at blive i Olsen Banden retorikken.

Jeg vil delvis give Thomas ret i, at masser af borgere i deres stille sind er glade for de bankpakker, fordi de selv er en del af pyramidespillet.
Det drejer sig om
Vinderne:
Alle husejere der får ultrabillige lån
Dem der har store pensionsopsparinger i aktier og obligationer
Erhvervsdrivende der er afhængige af, at banker der går konkurs bliver ført videre.

Taberne er:
Den unge generation, som kommer til at sidde på statsgælden, dyre boliger, og kunstigt opskruede aktiekurser.

Det er således IKKE 99 % af befolkningen der bliver "snydt", men den unge generation og dem der bor i lejeboliger, samt dem der bliver ramt af arbejdsløshed og dem der i fremtiden kommer til at betale med topskatten for bankpakkerne!

Vinderne kan sagtens se, at det er uretfærdigt --- men man graver jo ikke sin egen grav vel - ?
DERFOR støttes et korrupt, kriminelt finansielt system. Alle kan se det - men hvem vil betale prisen? Hvem har magten?
En ting er, at en masse mennesker viser deres foragt for systemet - men problemet er, at når det kommer til stykket agerer alle egoistisk - og de har desværre ikke samme udbytte af at se systemet gå ned med et brag.

"Det skide smarte" fra den korrupte finansverden er netop, at befolkningerne er så delte mhp deres økomiske incitament til at gå imod det nuværende finansielle system som kun holdes oppe med skatteyderfinansierede bankpakker.
Det gælder forskel i alder, pensionsoparing, ejer/lejer, lønmodtager/selvstændig samt de enkelte lande indbyrdes.

Jo der er lagt op til mange konflikter, utilfredshed og strejker, for folk reagerer ikke overordnet på de store linjer, men på om de føler sig snydt og bedraget på enkeltområder så som ophævet/formindsket pension, arbejdsløshed, øget skat, velfærdsforringelser og bankgebyrer osv.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Thomas Tirs Okt 18, 2011 12:50 am

doctor skrev:"Skide smart Egon" for nu at blive i Olsen Banden retorikken.

Jeg vil delvis give Thomas ret i, at masser af borgere i deres stille sind er glade for de bankpakker, fordi de selv er en del af pyramidespillet.
Det drejer sig om
Vinderne:
Alle husejere der får ultrabillige lån
Dem der har store pensionsopsparinger i aktier og obligationer
Erhvervsdrivende der er afhængige af, at banker der går konkurs bliver ført videre.

Ultra billige lån: Ja goddaw do.
Renten er da lige meget - Hvis du samtidig får deflation. Det betyder nemlig en opskrivning af restgælden. "Skide smart Egon".
Pensionsopsparinger i aktier og obligationer (nu er der ikke mange realkreditobligationer tilbage i pensionskasserne)!
Jeg ved ikke hvor stor en gevinst der er ved at have obligationer med en forrentning på minus 2% - foruden truslen om, at ved en renteforhøjelse knalder kursen ned. En toårig statsobligation med 2% kupon ligger vel i kurs 101½ - den venter Bernstein bare på udløber - og så indfrier han den til pari.
Erhvervslivet? Det er en af de ting, jeg prøver at finde ud af: Hvor afhængige er de sunde virksomheder egentlig af bankerne? Hr. Møller er jo højt og flot ligeglad: Han får leverandørerne til at stå for finansieringen. Hvad tror du han betaler i rente på de lån i skibe, han får bygget i Korea? Jeg ved det ikke; men har svært ved at forestille mig, at den byrde er specielt stor.[/quote]

Taberne er:
Den unge generation, som kommer til at sidde på statsgælden, dyre boliger, og kunstigt opskruede aktiekurser.
De kommer sgu da ikke til at sidde i dyre boliger - hvis de ikke har købt.

Det er således IKKE 99 % af befolkningen der bliver "snydt", men den unge generation og dem der bor i lejeboliger, samt dem der bliver ramt af arbejdsløshed og dem der i fremtiden kommer til at betale med topskatten for bankpakkerne!
Lejerne de har det godt - er lejen for høj, så flytter de da - der er masser af lejligheder.

Vinderne kan sagtens se, at det er uretfærdigt --- men man graver jo ikke sin egen grav vel - ? Hvis de tror de slipper for gælden - og en stadig opskrivning af den - så tager de da grusomt fejl; men det gør de så .... De er jo forfaldne til oversmarte løsninger.
DERFOR støttes et korrupt, kriminelt finansielt system. Alle kan se det - men hvem vil betale prisen? Hvem har magten?
En ting er, at en masse mennesker viser deres foragt for systemet - men problemet er, at når det kommer til stykket agerer alle egoistisk - og de har desværre ikke samme udbytte af at se systemet gå ned med et brag.

"Det skide smarte" fra den korrupte finansverden er netop, at befolkningerne er så delte mhp deres økonomiske incitament til at gå imod det nuværende finansielle system som kun holdes oppe med skatteyderfinansierede bankpakker.
Det gælder forskel i alder, pensionsopsparing, ejer/lejer, lønmodtager/selvstændig samt de enkelte lande indbyrdes.

Jo der er lagt op til mange konflikter, utilfredshed og strejker, for folk reagerer ikke overordnet på de store linjer, men på om de føler sig snydt og bedraget på enkeltområder så som ophævet/formindsket pension, arbejdsløshed, øget skat, velfærdsforringelser og bankgebyrer osv. [/quote]
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af doctor Ons Okt 19, 2011 1:38 am

Det skulle være forbudt at almindelige mennesker skal være finansgenier for klare sig gennem tilværelsen. Det er vel dybest set det de demonstrerer imod på Rådhuspladsen - - -

Måske skulle jeg selv tage en tur derind. Demonstrerer de stadig?

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Thomas Ons Okt 19, 2011 6:39 am

doctor skrev:Det skulle være forbudt at almindelige mennesker skal være finansgenier for klare sig gennem tilværelsen. Det er vel dybest set det de demonstrerer imod på Rådhuspladsen - - -

Måske skulle jeg selv tage en tur derind. Demonstrerer de stadig?

Jeg er enig så langt, at boligkøberne burde have en chance for at sætte sig ind i, hvad de skriver under på - og for at opfylde det, skal der en begrænsning i adgangen til de giftige finansieringsformer.

Dernæst er det chokerende, at bankerne ikke har været mere ansvarlige - i egen interesse - fordi det bliver med sikkerhed bankerne, det går ud over. Bankerne overlever ikke dette i den nuværende form. Slet ikke.

Endelig burde pensionssparerne og deres kasser have anlagt et mere realistisk syn på hvilket afkast de kunne få.

Det er ikke muligt når man tillader den brancheglidning der har fundet sted mellem mæglere, pensionsopsparing, banker.

Derfor skal der ske en opsplitning på ejerform af disse:
Mæglere: Selvstændige erhvervsdrivende.
Banker: Aktieselskaber.
Pensionskasser: Sparer ejede organisationer.
Kreditforening: Ejet af lånerne.

Det var sådan det var, det var derfor det virkede. Man kan ikke side på begge sider af forhandlingsbordet.
Det store problem bliver fremover at få skilt pensionsopsparing fra bankerne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34101
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af doctor Ons Okt 19, 2011 10:39 am

Fuldstændig enig Thomas. Opsplitningen er en af forudsætningerne for, at vi kan få et liberalt, velfungerende marked. Faktisk er vi enige med Frank Aaen fra Enhedslisten! pale

(Åh , hvor jeg elsker at drille dig Thomas).

En oplevelse der fæstede sig på nethinden:
Da jeg for over 10 år siden nedsatte mig som selvstændig, skulle jeg have en erhvervsforsikring, og forsikringsselskabet var meget ivrige for at komme ud og besøge mig. Naiv som jeg var, troede jeg, at vi i detaljer skulle gennemgå, hvilke områder der skulle forsikres. affraid

Men - nej - nej - nej: Det eneste forsikringsmanden interesserede sig for var at få mig til at lave en pensionsopsparing. Gentagne gange fortalte jeg ham, at der ikke var en rød reje til overs til sådan en opsparing. Det troede han ikke på, for læger er jo ekstremt rige. No Han forsøgte derfor fra alle vinkler at belyse de store fordele, og jeg blev ved at afslå.

Billedet der tegnede sig på nethinden var:
Halvvejs ude af døren vendte han sig om. Der stod han - overvægtig og meget rødmosset - som om han havde måttet drikke sig til glemsel.

Så var det han sagde:
Der er vindtætte skodder mellem forsikringsselskabet og pensionsselskabet.
Det var hans sidste ord.

Den sætning og det billede har jeg tænkt over mange gange. Der var helt sikkkert en del, han selv havde måttet sluge og stadig stå som garant for - uden at han kunne sige god for det. Han prøvede nærmest at overtale sig selv, og jeg - jeg havde ikke den ringeste ide om, hvad han talte om.
Jeg havde squ ondt af den mand.
Hvor mange andre i finansindustrien har måttet tage en kurs, som de slet ikke kunne stå inde for?

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Occupy Denmark Empty Sv: Occupy Denmark

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum