Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Challenger

Go down

Challenger Empty Challenger

Indlæg af Thomas Ons Jun 03, 2015 10:05 pm

Historien er sød; men

Jeg synes det væsentlige er, at man rent faktisk nu kan udføre tungt vedligehold på typen.

Det er rimelig sandsynligt, at der kommer større opgaver for patrollere i Nordatlanten. Opgaven er ikke som i gamle dage at finde ubåde og give dem en torpedo i nakken - det er mere gammeldags patruljering med sensorer.

En afløser for P-3 Orion har været et generelt problem, fordi de tager en helvedes tid for at komme til patruljeområdet.
De norske Orion er oldgamle og kunne nok trænge til en afløser.

Ingen tvivl om, at jeg kan se en opgave mht. en patruljering fra Island - ikke, at det er så fandens kompliceret; men i øjeblikket er der ikke rigtigt noget. Tilsvarende også med Færøerne.

Der er jo ikke nogen grund til at have et hangarskib plaskende nord for Island, hvis man kan finde hvad der kan komme - forholdsvis billigt fra Island. Som jeg ser det, så figurerer netop den form for patruljering som en ikke-uvæsentlig besparelse på det britiske forsvarsbudget.

Hvis man har folkene og piloterne, der kan vedligeholde og flyve dem og elektronikken til det, så skulle det være til at håndtere.
Nu flyver Cimber - så vidt jeg har forstået - en afart af Challenger, hvorfor der skulle være muligheder for at få piloterne til opgaverne forholdsvis billigt som reserveofficerer. Prisen er jo langt fra skræmmende. Det har så nok været en væsentlig udgift at renovere dem.
Hvis de på Ålborg kan håndtere tungt vedligehold, så er der jo muligheder for nogle besparelser - også i Norge.

Det næste er, at det vil kunne optræde som modkøb til evt. salg af Knud Rasmussen-klasse - som ret beset er det Canada har brug for i deres arktiske arbejde. Det betyder jo så også, at vi stort set kommer uden om USD - og den amerikanske markedsføring.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Challenger Empty Det er da sjovt

Indlæg af Thomas Søn Feb 05, 2017 7:03 pm

så velunderrettede de er.

Her må den samlede SF folketingsgruppe have sladret.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum