Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvor ligger skandalen?

+2
Benjamin
Thomas
6 deltagere

Go down

Hvor ligger skandalen? Empty Hvor ligger skandalen?

Indlæg af Thomas Fre Okt 07, 2011 9:36 pm

Her har hun jokket i spinaten
Altså:
»Venstre sagde meget tydeligt, at hvis boligpakken kommer samtidig med skatter og afgifter, så ville de ikke støtte forslaget. Og jeg kan oplyse, at der kommer nye skatter og afgifter. På det punkt har Venstre med sin ageren skabt maksimal usikkerhed. Maksimal usikkerhed!« lød det fra Thorning.
Hun er fanget i gaflen.
Fra boliga:
Regeringen [dvs. den foregående regering] vil gøre det billigere at handle bolig og fremlagde tirsdag sin planen, hvori det blandt andet foreslås at suspendere tinglysningsafgiften samt fritage køberne for ejendomsværdiskatten og grundskylden frem til den 1. januar 2013.

Det giver jo en et lille prekært problem:
Homes hjemmeside
"Dermed kender vi pakkens minimumindhold og ikrafttrædelsesdato d. 20./21. august, og vi ved, at det i langt de fleste bolighandler, der indgås fra nu af, betyder en femcifret håndsrækning til boligkøberne. Vi ved også, at jo før der handles, jo større bliver skattefordelen for køberen," forklarer Mads Ellegaard.
Min fremhævning.

Se det forklarer, HVORFOR Cirb ikke kan ajourføre sine tabeller! fra OIS tal.
Handlerne kan ikke registreres! Der er ikke noget lovgrundlag. De siden 20. august 2011 registrerede handler må formentlig gå tilbage.

Det lægger - om ikke andet - så boligmarkedet helt dødt: Der kan ikke indgås købsaftaler, der kan ikke finansieres - ikke før denne bule er klemt flad. Alene det, at der ikke kan beregnes afgifter!
Helle T har her helt klart mistet overblikket - og kommer dermed til at bryde en aftale.

Det bliver problematisk:
Thorning kan ikke lave boligpakken med støtte fra regeringspartiet De Radikale. De har tidligere klart oplyst, at de på ingen måde vil stemme for boligpakken, som Margrethe Vestager har kaldt "valgflæsk".

»Og jeg må indrømme, at det føles lidt underligt at skulle tale til en tidligere statsminister om, at der skal 90 mandater til et flertal,« sagde Thorning.

Det er LIGE NETOP den suppedas, som Løkke hele tiden har advaret hende imod:

»Det er ikke rimeligt, at man skubber Venstre foran sig i dette løftebrud. Jeg kan godt tælle, at Socialdemokraterne, SF, Konservative og Venstre så rigeligt får 90 mandater tilsammen. Så hvornår får vi det møde?«.
Det betyder, at de Radikale ikke kan være med i den regering! Søvndal er i forvejen ikke helt klar over hvilken regering der i det hele taget er tale om!

Bortset fra, at banker og realkredit i forvejen hænger med det yderste af neglene, så viser det, at Helle Thorning ikke har et flertal udenom Venstre. Helle T kan IKKE både have de radikale i regering og indgå i forhandling med Venstre! Hun sidder i saksen.
Søren Pind fik jo også besked på at holde mund, fordi Løkke ville have en snak med Helle:
Nær midnat debat spurgte flere Venstre-folketingsmedlemmer igen om Thorning ville tage imod en fremstrakt hånd. Om det kunne blive til en enkelt kop kaffe om boligpakken.

Men totalt nej.

Det bliver spændende at se, hvad der sker de kommende dage, for bankerne står til et sammenbrud.

Mit gæt er, at regeringen træder tilbage - der dannes en socialdemokratisk mindretalsregering med Venstre som parlamentarisk grundlag - evt. SV regering, der vil rette op på den mangel man har på kvalificerede ministre i rød stue.
Problemet med det sidste er, at man egentlig har brug for Vestager til at tumle bankerne - det kunne så blive Trane Nørby.
Lad os nu se, hvor galt det går: Det bliver godt nok svært at foretage sig noget overfor finanssektoren, hvis ikke Venstre er med - og det gør de ikke gratis efter den tur i gyngen.

Enten har Helle T totalt mistet overblikket - hvad jeg tror - eller også spiller hun højt spil og satser på, at Venstre ikke vil være uansvarlig nok til at stå udenfor. Hvorom alting er - den bliver svær at ro i land.

Mit gæt er, at der er nogen, der har meget travlt i denne weekend!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvor ligger skandalen? Empty Sv: Hvor ligger skandalen?

Indlæg af Benjamin Fre Okt 07, 2011 11:17 pm

Det er da bare med at lade de banker falde der ikke kan stå NU.... Så kan man tilskrive det den tidligere regering. Hul i at man kunne rede dem, det er sku for dyrt.
De består alligevel ikke en ny valgrunde.

Benjamin

Antal indlæg : 37
Join date : 18/08/11

Tilbage til toppen Go down

Hvor ligger skandalen? Empty Sv: Hvor ligger skandalen?

Indlæg af peter777 Fre Okt 07, 2011 11:44 pm

Jamen, nu har hun så skabt sig sin første sag. Så må vi jo se hvordan hun klarer sig igennem den. En statsminister skal jo kunne holde til et vist pres.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Hvor ligger skandalen? Empty Sv: Hvor ligger skandalen?

Indlæg af Shintai Lør Okt 08, 2011 12:02 am

Jeg må indrømme jeg har mistet meget respekt for Løkke de seneste dage. Han lider åbenbart voldsomt af den manglede magt han har mistet. Venstre og co kunne end ikke overholde talemåde i salen heller. Samt Løkke har kaldt Thorning for bitch.

Eller også er det fordi alt lortet nu kommer frem i lys luge. Krigene, økonomien når der laves kassecheck osv.

I øvrigt skal der ikke laves nogle boligpakke. Det var rent retorisk valgflæsk.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Hvor ligger skandalen? Empty Sv: Hvor ligger skandalen?

Indlæg af Thomas Lør Okt 08, 2011 5:35 am

Benjamin skrev:Det er da bare med at lade de banker falde der ikke kan stå NU.... Så kan man tilskrive det den tidligere regering. Hul i at man kunne rede dem, det er sku for dyrt.
De består alligevel ikke en ny valgrunde.
Du glemmer, at hun - bla. som bestyrelsesmedlem i Nationalbanken er rodet ind i det hele - det er ikke bare den tidligere regering - og det véd hun. Problemet var, at hun ikke kunne lade Sass Larsen, som repræsentantskabsmedlem tro, at han havde noget at skulle have sagt - eller vide.

Så burde du også vide, at man ikke bare kan lade bankerne falde. Alene den omstændighed, at der ganske enkelt ikke er banker til at overtage det gode udlån - overhovedet. Der er heller ikke nogen til at købe realkreditobligationerne.
Hvis man virkelig lader de 100.000 - løst skøn - insolvente og illikvide flextumper gå på tvang, så er der ingen til at købe - heller ikke til foræringspris.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvor ligger skandalen? Empty Sv: Hvor ligger skandalen?

Indlæg af doctor Lør Okt 08, 2011 3:00 pm

For mig at se ligger skandalen i, at folketingssalen har udviklet sig til et forum, hvor de alle de individuelle selvudråbte genier kan lufte deres frustrationer over ikke at have almagten.
Der er som om de ikke har forstået, at det drejer sig om demokrati, indflydelse, kompromiser og at sætte langsigtede mål fremfor at opføre sig, som om der fortsat var valgkamp.

Løftebrud er det mest åndsvage udtryk i et demokrati.
S gik til valg i håbet om at S-SF og enhedslisten ville få så mange mandater, at efterlønnen kunne bevares. De fik ikke nok mandater.
I stedet fik radikale en enorm indflydelse på regeringsgrundlaget alene af den grund at magten ellers var skiftet fra rød til blå blok. Det er det FAKTUM som styrer politiken i øjeblikket - og det kan man ikke kalde løftebrud fra de enelte partier i rød blok. Det er realpolitik.

Thomas du hoverer over at HT har fejlet. Hvem kan styre det kaos uden at begå fejl? Jeg synes foreløbig HT har klaret skærene godt. Hun prøver at få så meget magt som mulig på alle områder. Det ville klæde Venstre at byde i ind i stedet for at sidde som en flok frustrede skoledrenge og lave ballade.

Alt andet er dybest set manglende respekt for demokratiet.
Hvis nogen har været så naive at tro at Boligpakken var i hus, før loven var vedtaget., så må det squ være deres eget problem.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Hvor ligger skandalen? Empty Sv: Hvor ligger skandalen?

Indlæg af doctor Lør Okt 08, 2011 3:22 pm

Forøvrigt så jeg i TV, at Frank Aaen fra enhedslisten var fuldt ud klar over, at han trods regeringsgrundlaget fik mest indflydelse hos en lyserød regering, og han havde ikke tænkt sig at hive gulvtæppet væk under den nye regering.

Her er en gammelt You tube indslag fra 2008 om Frank Aaen løsning på finanskrisen: Very Happy

https://www.youtube.com/watch?v=PQLwviwcPLQ&feature=related

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Hvor ligger skandalen? Empty Doctor

Indlæg af Thomas Lør Okt 08, 2011 5:06 pm

Jeg synes nu ikke jeg hoverer, for det er et gedemarked - og der er ikke så forfærdelig meget at have indflydelse på.
Det er en meget bunden opgave.
Mandater: Jamen der er heller ikke mandater på rød stue. Hvor de radikale er, aner jeg ikke - jeg tror heller ikke de selv ved det.

Problemet er bare, at det egentlige kan man ikke snakke om under åbningsdebatten - nemlig nationaliseringen af bankerne - jeg kan ikke se anden udvej. De forholdsvis beskedne beløb, man håbede man kunne klare sig med i Okt 2008 - det viser sig, at de holder ikke!

At Løkke så går op i det røde felt - tja måske gule - over en forholdsvis ubetydelig detalje, som den boligpakke (der er jo ingen penge i den) - og så nye skatter og afgifter. Det siger mest af alt noget om, hvor prekær situationen er!
Hvad der skal ske til næste år er sådan set ligegyldigt, for alt skal genberegnes på helt nye præmisser.

Det Venstre gør, er at rive Helle i ærmet: "Lad os lige snakke sammen, fordi vi tror, der er noget, du ikke helt tager højde for." Lad os nu se, hvordan det går her i weekenden.

Det jeg gennem 3-4 måneder har påpeget er, at nu knækker lortet. Altså en invers rentestruktur betyder, at man ikke så meget graver et hul for at fylde et andet hul - det betyder, at det hul, man graver for at fylde et stort hul - det nye hul er bare meget større end det hul, der skal fyldes!
Det kan også ses af, at Trane Nørby er på stilletterne - hun ved nemlig godt - nogenlunde - hvor galt det står til. Pind råber op - det er så hans udtryksform - men Trane Nørby: "Don't mention the WAR!"
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvor ligger skandalen? Empty SOM JEG SAGDE

Indlæg af Thomas Lør Okt 08, 2011 6:45 pm

Det var lige præcis der, den lå

Tabt overblik; men ikke noget, der ikke kan samles op.

Jeg har så også hele tiden været skeptisk overfor den boligpakke, der ikke har et omfang til at hjælpe på noget som helst - men nu har man fået lavet en prop i flasken.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvor ligger skandalen? Empty Sv: Hvor ligger skandalen?

Indlæg af Marovingian Søn Okt 09, 2011 12:48 am

Det er jo bare bobleånden der kører videre - politikerne over hele spektrummet befinder sig i en parallel lyserød dimension hvor der er små syngende chokoladekaniner over det hele, og kræver bare de økonomiske lærebøger skrevet om hvis der er noget brok Smile

Tvivler på om de overhovedet er klar over hvor galt det står til, og at de bare gør tingene værre med deres roderi.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Hvor ligger skandalen? Empty Sv: Hvor ligger skandalen?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum