Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Kissinger og Anker Jørgensen

Go down

Kissinger og Anker Jørgensen Empty Kissinger og Anker Jørgensen

Indlæg af Thomas Man Mar 09, 2015 11:00 pm

Lad os se bort fra den rammende; men noget bramfri karakteristik.

I de følgende telegrammer kunne man næsten fornemme et dansk-amerikansk high-five. Ambassadør Dean skrev, at han havde talt med Eigil Jørgensen og Otto Borch i Udenrigsministeriet, og de fortalte, at man i regeringen og forvaltningen godtede sig over, at Olof Palme ikke var blevet modtaget, men at Anker Jørgensen var. »I Danmark bliver det taget som et tegn på venskab,« sagde Borch, og også som et tegn på, at amerikanerne anerkender, at Anker Jørgensen ikke er Olof Palme.

Jeg kommer til at tænke på:

  1. Gerald Ford sad faktisk i Warren-kommissionen, der blev nedsat for at undersøge attentatet på præsident Kennedy.
  2. Ford blev udpeget af præsident Johnson til Warren-kommissionen. Johnson var senator i Texas og Dallas ligger i Texas. Johnson var i almindelighed kendt for at være i stand til at fabrikere mirakler rent valgmæssigt. Det var heldigt at Texas stemte for Kennedy: Nixon havde faktisk flere vælgerstemmer (så vidt jeg husker) end Kennedy; men færre valgmandsstemmer.
  3. Kennedy blev skudt i Texas. Det kunne så være fordi det var en sydstat; men betegnende nok var det ikke Alabama, hvor Kennedy (igen så vidt jeg husker) indsatte nationalgarden i forbindelse med raceoptøjer. Man skal lige huske på, at raceadskillelses-politikken var et specielt hadeobjekt hos Johnson. Kennedy var nok sådan set ligeglad; men Johnson hadede forskelsbehandlingen som pesten.
  4. Oluf Palme blev senere skudt - i et attentat, som stadig officielt er uopklaret.
  5. Ford gav Nixon amnesti.
  6. Der er nok ikke nogen tvivl om, at USA's forhold til Sverrig er anspændt siden Palme. Det møde er måske lige så meget et signal til Sverrig.


Nej, jeg tror aldrig Sverrig bliver medlem af Nato - deres ansøgning vil ikke være velkommen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum