Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Jeg tror faktisk, at Sverrig ER gået på røven.

Go down

Jeg tror faktisk, at Sverrig ER gået på røven. Empty Jeg tror faktisk, at Sverrig ER gået på røven.

Indlæg af Thomas Søn Dec 28, 2014 6:08 pm

Den nuværende regeringsfarce skyldes jo nok så meget, at Reinfeldt og ham med hestehalen ikke ville være med mere.

Jeg tror så den konkrete anledning er Nordea, fordi der har været nogle massive udtræk fra Norge, hvor NOK er gik i knæ.

Hertil kommer et pengepolitisk udlån i Danmark på 33 mia. Om det i sin helhed er lånt videre til Nordea - mod et tilsvarende på Danske Banks udlån i Sverrig - jeg véd ikke. Nationalbanken låner ikke penge til den svenske stat - evt. har man svenske statsobligationer i valutareserven; men ikke til den svenske bank.

Vi har jo allerede set med SAS og Vattenfall, at der ikke er værdier bag udlånet til det svenske "erhvervsliv" - nu ser jeg, at Finansinspektionen stiller krav om afdrag på boliglån på over 150% af anskaffelsesværdien.
Der er ganske enkelt ikke udlån af kvalitet tilbage i hele Sverrig.

Når man så også tager i betragtning, at Nordea er den eneste globalt systemisk vigtige skandinaviske bank, så falder det rødrandede blik naturligt på de forbrydere. Det så meget mere som de skal forsyne deres tabsgivende datterbanker rundt omkring i Østersøområdet med indlån/likviditet, fordi de lokale indskydere er flygtet for meget længe siden og de stedlige centralbanker så sandelig ikke har tænkt sig at redde svenske banker.

Sverrig kan ikke redde Nordea, fordi det vil kræve sådan en udstedelse af statsobligationer, at renten vil flyve i russiske højder. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre.

Man har i decenium på decenium udhulet kapitalapparatet bag de svenske virksomheder og undladt at foretage de relevante investeringer. Det af den enkle grund, at hvis afskrivningerne ikke faldt, så ville der ikke blive noget overskud at brandskatte. Skat skulle der inddrives, fordi man har dels en masse indvandrere og kulturberigere, dels har man en offentlig sektor, der ikke har lavet andet end ulykker i umindelige tider.

Moderaterne mener således, at det skal være de sociale goder, der skal betale for tabene i bankerne og de højeste indtægter skal have skattelettelser, sådan som Platfoden herhjemme foreslog - for ellers går bankerne på røven.
Den går Socialdemokraterne ikke med til.
Danmark betaler ikke for Nordea's tab. Vi kan belåne udvalgte udlån; men Nordea har vel ikke ret mange udlån i Danmark, der kan belånes.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Jeg tror faktisk, at Sverrig ER gået på røven. Empty Jeg tror faktisk

Indlæg af Thomas Lør Jan 24, 2015 1:20 am

er ikke så lidt om det!

Det er tilsyneladende en række pæne store svenske virksomheder, der er gået på røven - på én gang.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum