Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Det baltiske forsvar.

Go down

Det baltiske forsvar. Empty Det baltiske forsvar.

Indlæg af Thomas Tors Sep 18, 2014 9:03 pm

Tyskland sender 800 mand.

In order to consolidate security in Eastern Europe, Germany will send about 800 soldiers to military exercises in the Baltic states next year, the Latvian National Armed Forces' Commander Raimonds Graube informed LETA.

Det tyder mest af alt på en forstærket tung panserbataljon. Den er typisk en central reserve, der enten kan stoppe et gennembrud - eller slå hårdt i eget gennembrud. Det er ikke ret meget målt i mand; men veluddannet og veludrustet, så er det altså noget man slår sig slemt på.

Great Britain has announced that it will send 3,500 soldiers to countries at the European Union's eastern border, whereas Denmark could send 300 soldiers to the Baltic states and Poland.

Det lyder som en rimelig svær brigade - og forsøger Putin at tage Vilnius, så står han lige pludselig med en opmarcheret invasionsstyrker splittet ad i reservedele.

De 300 danske er formentlig to lette kompagnier - som hvis de fremføres hurtigt nok (med helikopter) på det rigtige sted, så kan de dels blive der så længe det skal være, dels - hvis de er det rigtige sted - så skal de graves ud under forhold, der ikke er befordrende for helbredet.

Litauen, Polen og Ukraine opstiller fælles brigade.

Se det gør mange af Hvideruslands tanker ganske overflødige.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det baltiske forsvar. Empty Norge og kampen mod terror!

Indlæg af Thomas Tors Sep 18, 2014 10:36 pm

Norge blev end ikke spurgt!!!!!

Det går altså den norske selvfølelse for nær!

Land som Polen, Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia, Australia, Canada, Tyrkia og Danmark var med, mens Norge hverken var orientert eller invitert.

Det er ingen grunn til at Polen skulle være med, men ikke Norge.

Man er ikke fornærmet, man er skuffet og såret!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det baltiske forsvar. Empty Andre allierede

Indlæg af Thomas Man Jan 18, 2016 4:04 pm

Der skal altid være en bataljon.

Det undrer mig lidt, at man ikke siger to. En til Nord og en til Syd.

Problemet er jo, at der mangler en tung reserve med kampvogne begge steder. Det vil man nok ikke sætte ind på forhånd, for der er jo ikke nogen grund til at fortælle kommunisterne, hvor de er - før det er for sent. Men så tungt materiel er vanskeligt at flytte hurtigt.

Det andet er, at dels terræn, dels vejrliget gør at det egnede materiel er meget afhængig af situationen.

Det kan man også se på landenes bevæbning. De har p.t. to bataljoner hver på tæerne.

  • Litauen, som er befolkningsmæssigt større end de to andre til sammen, har efterhånden en brigade plus en bataljon. Det passer ikke helt sammen, for Boxer på hjul er der til to bataljoner; men PzH 2000 er der vel også til to afdelinger. Kampvogne er der ikke taget stilling til, hvilket er nok så fornuftigt - jeg tror ikke Litauen har uddannelses- og føringskapacitet til det.
    Morterer er ikke skide egnede i sumpe - det har med ikke at sige BANG; men plop....
    Sump er så ikke det værste at køre i - bare den er godt bundfrossen. På den anden side er bælter bedre når det er tøvejr, men så skal de være lette.
    De har så til gengæld masser af svenske Volvo lastbiler til (formentlig) gamle trukne haubitsere (105 mm fra Danmark) - de er så gode i skov, fordi de er smalle og har en kort hjulbase.
  • Letland, der har lette styrker - både på bælte og hjul med panserværnsmissiler - og så har de bandvagen 206. Her angives - kuriøst nok - Legoland som en af de andre operatører. Billund er tilsyneladende den danske rustningsindustris hovedby - jeg tænker stadig på den Condor, der landede dér. Det foregår meget, man ikke fortæller mig noget om.
  • Estland er nok dem, der konceptionelt er længst fremme. De har en bataljon (snart) på bælte og en på hjul. Formentlig dels til Østfronten, dels til Sydfronten. De har så også bandvagen. så det kan passe sammen med letterne.


Som sådan har de nok til fire brigader under opbygning. Og ikke mindst en guds velsignelse af forskelligt materiel. Det er en brugtvognshandel uden lige.

Den afgørende svaghed i øjeblikket er officerssiden - det tager 20 år at lave en oberst.

Det betyder altså, at den bataljon, som de "andre Nato-lande" skal stille med konstant vil være en "kampgruppe" af bataljonsstørrelse. Udrustningen vil så være meget forskellig. Her er jeg stadig småundrende overfor de 57 Leopard 2 kampvogne, Danmark har. Der er helt klart en bataljon med en ekstra eskadron som brigadereserve - eller eskadroner på 14 (Chef og NK hver en vogn også) - men derudover er der faktisk en eskadron, hvor det ikke umiddelbart logisk fremgår, hvad den skal bruges til. Det kunne være til en tung kampgruppe som reserven ét af stederne.

Som det måske fremgår er den gældende forsvarsplan under kraftig ombrydning - og hvor den ender er ikke specielt klart - hvilket formentlig også er tilstræbt. Man må overlade det russerne at tænke sig om - det er nok det sikreste: Det går nemlig erfaringsmæssigt galt - lejlighedsvis meget galt.

Normal omtaler man overraskelse som værende mulig i tid og sted (hvor strategisk overraskelse går på, at angreb i det hele taget finder sted) efter omstændighederne. Nu kunne noget tyde på, at man tilføjer en tredje variabel: Terræn.
Normalt ville man affærdige et (mod)angreb gennem en skov eller sump som usandsynlig; men givet det passende materiel, så er tanken måske ikke så dum.

Nu er de påtænkte lande nok Holland, Danmark og Norge, som sammen med Storbritannien er de lande, der går sammen om Joint Expeditionary Force.

Skal vi sige at nordmændene ved noget om, at slås i frostvejr - jeg gætter på det. Danskere ved noget om at vade pladder til midt på låret. Hollænderne ved nok også noget om lavland i sommerhalvåret.

Har man så hvert land, der stiller med en roterende bataljon, så kan man have den rigtige uddannelse med det rigtige materiel - alt efter klokkeslæt.
Taler vi så udstationeringer af et halvt års varighed for hver med øvelser - og to måneders dobbelt dækning så er vi ved at være der. Det betyder godt nok et fandens roderi med transport; men mon ikke det kan klares - det er en bataljon vi taler om.
Det undrer mig så lidt, at der ikke er fire lande udover Storbritannien involveret. Det skulle så ikke være en alvorlig indvending.

Jeg ser også på Wikipedia, at den idé, som jeg også har fået (hvem, der kom først er lige meget - jeg får alligevel ikke penge for det) med at brugen de gamle M113 PMV som logistiske lastbiler er tilsyneladende noget, man går ind for. Tilsyneladende sætter man så en kran på PMV'en, hvilket lyder som en god idé. Det med at slæbe en 50 kg granat frem i mudder er decideret en umorsom oplevelse - det kan lade sig gøre; men ikke ret lang tid ad gangen. For artilleriet bliver problemet med en moderne organisation: Genforsyningen. Ammunitionen skal læsses direkte over fra PMV'en og/eller brændslet skal pumpes - eller tager det alt for lang tid: Et forsyningspunkt vil jo altid have interesse for fjenden - det skal gå så tjept, at russerne ikke ved hvor det er (før det er nedlagt igen). Det kræver så godt nok noget føring; men bruger man en time fra befaling til punktet er sløjfet igen, så vil granaterne slå ned i pladderet (og sprøjte ganske forskrækkeligt).
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det baltiske forsvar. Empty Hmmm et godt tilbud....

Indlæg af Thomas Man Jan 18, 2016 5:20 pm

De er vel ved at finde rabatblyanten frem....

Danmark sammen med Holland og Tyskland deltager i et studie af mulighederne for at opgradere fregatternes radarer til at deltage i NATOs missilforsvar.

Hvad får vi oveni handlen? F-35? og hvor mange?

Det er eller ikke nogen dårlig ide; men pengene!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det baltiske forsvar. Empty Jeg kommer til at tænke på det tilbud

Indlæg af Thomas Søn Jan 24, 2016 12:16 pm

Til en ½ milliard på RIM-66J SM-2MR, Block IIIA og installeringen på Huitfeld-klassen.

Når jeg skal være ærlig, så tror jeg, at USA har købt rigeligt ind af dem til Iran.
Nu da det er knap så aktuelt, så er der plads på produktionslinjen til andre trusler.

Aegis combat system, Spain/Dutch/German Anti-Air Warfare System, Mk41 Launcher

Hvor den lander - det er ikke godt at vide.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det baltiske forsvar. Empty Nå er det endelig lykkedes

Indlæg af Thomas Tirs Maj 24, 2016 10:17 am

at banke en smule fornuft ind i grødhovederne.

Our assessment of the world security situation coincides perfectly and we are ready to protect our values together,” said Hanso.

De baltiske lande skal under én operativ kommando, der kan forskyde tropper frit mellem landene.

The three defense ministers discussed how to simplify and accelerate the movement of allied forces and their equipment to Estonia, Latvia and Lithuania. “Figuratively speaking, allied tanks need to be able to reach Estonia visa-free, not wait for days on the border as their documents are drawn up,” said Hanso.

De nationale forsvar er uddannende og opstillende enheder - ikke operative enheder.

Det er sådan set forskellen på regimenter og brigader - de er principielt lige store. I regimentet kender alle hinanden; men til gengæld er personellet ikke fuldt uddannet - officerer kører f.eks. i funktion. I en brigade er alle fuldt uddannet; men ikke nødvendigvis nært samarbejdede.

Det er det sidste, man må forudsætte, når en multinational styrke skal virke sammen.

Problemet er, at områdegrænserne går lige tværs igennem Letland. Der er to korps områder: Nord og Syd adskilt af floden gennem Riga. Forhåndsdisponeringen af reserven skal være enten på den ene eller den anden side - ikke på begge: Så går der nemlig med sikkerhed kludder i det, hvis og når reserven skal indsættes.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det baltiske forsvar. Empty Mike Pence i Baltikum.

Indlæg af Thomas Man Jul 31, 2017 12:59 pm

Ja, Pence holder sig klogeligt så langt fra Washington som muligt i øjeblikket.

Det går imidlertid ikke helt efter planen, når McCain blæser skatteplanen ud af vandet. Hele den skøre konstruktion med, at sundhedsudgifterne skal betale for flextumperne? Går ikke!

Det næste, der viser sig er, at man slet, slet ikke er så afhængig af Suwalki-hullet. Specielt ikke efter, at Putin har drevet svenskerne i armene på Nato. Det er fordelen ved at købe sig tid strategisk: Den anden side vil formentlig lave noget dumt.
Det er så bare helt sikkert, at ikke en levende mors sjæl i Pentagon havde tænkt på muligheden af at bruge Narvik som oplagsplads og fordelingshavn for tropper til Letland.

Pence will meet with Estonian Prime Minister Juri Ratas on Sunday regarding the possibility of installing American anti-aircraft defence systems in the small country of 1.3 million people.

Ja, selvfølgelig: Det vil frigøre en Huitfeldt. Dermed kan man sejle fra Luleå til Klaipeda, Tallinn osv. Det, der for mig er spørgsmålet er: Kan de gamle Intercityfærger bruges, så man slipper for omladning fra jernbanevogne? Det er ikke helt let, for det kræver brede sakselejer - og de er ikke helt billige - eller brugbare på anden måde; men det ville spare en dag, hvis man kan holde isenkrammet på jernbanevognene...

Men ja, det tyder på muligheden af to svære kampgrupper af brigadestørrelse, der kan komme den vej ind.

Lithuanian authorities have said that up to 100,000 Russian and Belarussian troops could take part in the exercises.

Det tal har længe syntes mig noget i overkanten af det realistiske. Russerne vil naturligvis flytte en masse materiel som så bliver til et skinanlæg. Vi taler om meget med 100.000 mand ~ ca. 2 armekorps. Jeg tror ikke, der er transportkapacitet til så meget - specielt ikke som russere anvender ammunition. Hvis der er tale om T-80, så bruger de så enorme mængder brændsel, at det alene nok vil smide sand i maskineriet. Er det T-72/T-90, så er det et spørgsmål om udlevering af "Dåseåbner for Enkeltmand".

But Belarus Defence Minister Andrei Ravkov told the Russian TASS news agency that the soldiers will only number around 13,000.

Jeg tror differencen i tallene skyldes de måder man tæller på! Større samlinger kampvogne og tungt materiel, det kan man simpelt hen se. Så har man nogle tabeller over, hvordan sådanne enheder er sammensat - og derfra slutter man sig så til personelstyrken. Det checker man så ved simpel trafikanalyse: Hvem snakker med hvem - og hvor meget.

Det hviderussiske tal er så afgjort i underkanten - meget i underkanten. Det rejser så spørgsmålet: Hvor er 80.000 mand blevet af (måske kun 40.000?
Det har man rimelig sikkert også hæftet sig ved i Nato-stabene: Derfor har man forstærket Rumænien og Bulgarien med det man lige kunne lægge hånden på - om det så er de norske arktiske tropper, der må aflyse sommerferien og tage til Rumænien.

Principielt set er et luftværnsbatteri i Estland en god og billig idé. Russerne kommer ikke levende fra at holde Königsberg forsynet under krigstidsforhold - heller ikke fra luften.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det baltiske forsvar. Empty Øvelse i Letland afbrudt

Indlæg af Thomas Lør Apr 25, 2020 2:08 pm

Det er så et signal til russerne: Vi invaderer ikke Königsberg - ikke at vi ikke kunne; men vi gør det ikke. Fjern så de atomvåben!

Bortforklaringen er Corona. Det sludder køber journalisterne HVER gang.

Bare russerne fjerner atomvåbnene fra Königsberg - permanent og for altid!

Hvorfor tror jeg nu, at de gør det?

  1. Den første video er fra en russisk propaganda sender - hvilket betyder, at russerne har hørt beskeden!
  2. Nato video'en har en C-27J Spartan - godt nok med Litauiske mærker; men læg mærke til lufttankningsstudsen!
    Hvis lille jeg véd, at Spartan bruges til at transportere tændsatsen til atomvåben, så tror jeg også, russerne véd det!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det baltiske forsvar. Empty Yep, de har forstået det.

Indlæg af Thomas Tors Maj 07, 2020 7:17 pm

De tre lande hænger forsvarsmæssigt sammen.

Derfor er det uhensigtsmæssigt at køre Corona-farcen dér.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det baltiske forsvar. Empty Baltiske Landes oprustning.

Indlæg af Thomas Fre Mar 24, 2023 2:37 pm

Danmark skal forsvares ved Narva.

Problemet er, at hæren har to interesseområder:

  1. Polen og Polensgrænser til Rusland (af forskellige shatteringer.
  2. De Baltiske Lande og forbindelsen til Finland.


Det betyder at deployering af brigader skal ske ad søvejen og til dels ad luftvejen. Logistisk støtte skal også ske ad den vej.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det baltiske forsvar. Empty Sv: Det baltiske forsvar.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum