Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Euroen

2 deltagere

Go down

Euroen  Empty Euroen

Indlæg af Cirb Ons Aug 06, 2014 11:43 am

En strøtanke. Har sikkert været skrevet andre steder, men jeg er for doven til at lede...

Det bliver sagt igen og igen at Euroen er et dårligt projekt fordi landene inden i Euro zonen er for politisk og økonomisk forskellige til en fælles valuta.
De der bruger dette argument har misforstået kausaliteten. En fælles valuta er ikke et resultat af økonomisk og politisk homogenitet, men et politisk instrument til at opnå politisk og økonomisk homogenitet. 

Denne pointe er i øjeblikket ved at blive meget tydeligt illustreret - spørg bare Frankrig, Italien, Spanien og Grækenland. Da Tyskland er den stærkeste faktor sker assimileringen primært i retning mod Tyske standarder, ikke omvendt.
Processen løber i øvrigt forbløffende hurtigt i EU, hvis man sammenligner med feks. de amerikanske stater og dollaren.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Euroen  Empty Sv: Euroen

Indlæg af Thomas Ons Aug 06, 2014 12:04 pm

Cirb skrev:En strøtanke. Har sikkert været skrevet andre steder, men jeg er for doven til at lede...

Det bliver sagt igen og igen at Euroen er et dårligt projekt fordi landene inden i Euro zonen er for politisk og økonomisk forskellige til en fælles valuta.
De der bruger dette argument har misforstået kausaliteten. En fælles valuta er ikke et resultat af økonomisk og politisk homogenitet, men et politisk instrument til at opnå politisk og økonomisk homogenitet. 

Denne pointe er i øjeblikket ved at blive meget tydeligt illustreret - spørg bare Frankrig, Italien, Spanien og Grækenland. Da Tyskland er den stærkeste faktor sker assimileringen primært i retning mod Tyske standarder, ikke omvendt.
Processen løber i øvrigt forbløffende hurtigt i EU, hvis man sammenligner med feks. de amerikanske stater og dollaren.

Mvh
Cirb

Jeg vil nærmere sige, at en fælles valuta nærmere er en konstatering af denne ensretning vil indtræde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum