Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Valuta juli 14

4 deltagere

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty Sv: Valuta juli 14

Indlæg af Thomas Tors Jul 17, 2014 1:04 pm

doctor skrev:De skal vel også have lov at holde ferie.  Very Happy Very Happy 

Det er meget sjældent at jeg forstår alle disse transaktioner du opremser Thomas. Jeg mangler de store linjer globalt. Her er en god artikel. (synes jeg). Specielt kan jeg godt lide udgangsbemærkningen.  

Peter Lundgreen skrev:Siden EUR/USD-kursen næsten ramte 1,4000 i marts, har min vurdering været, at euroen ville svækkes 10 pct. ned til 1,2600 i EUR/USD (det er USD/DKK i 5,9000). Naturligvis kan kommentarer fra ECB og Europas politikere svække euroen. Men min forventning bunder i en uventet lav økonomisk vækst i eurozonen og svage udsigter for næste år – det er ikke det, som vi vil høre, men det er prisen for drømmen om en lavere euro.

http://www.jyllands-posten.dk/premium/kommentar/risikokommentar/ECE6876694/droemmen-om-en-devaluering/

Er valuta"samarbejdet" totalt brudt sammen?

Hvilke redskaber kan fortsat bruges til at ændre valutaen i op/nedadgående retning.

Hvilke faktorer bestemmer valutaen?

Samarbejdet brudt sammen? Alt andet end.

Der er nogle meget korte fluktuationer og de kendte virkemidler som køb og salg fra valutareserven, valutaswaps, renten.

Men at en nedskreven valuta i sig selv skulle være et mål er jeg ikke så sikker på. Man kan jo se, at Kina, der er gået fra at være en nettoeksportør til at være nettoimportør har principielt en anden holdning i dag.
Men de handelsmæssige interesser er modsat interessen for op og nedskrivninger af gælden.

Ellers er jeg generelt holdt op med at læse de dybsindigheder, som bankerne kommer med.

Jeg prøver at finde ud af, hvad der sker og forholder mig til det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty Sv: Valuta juli 14

Indlæg af doctor Tors Jul 17, 2014 2:18 pm

Thomas skrev:
doctor skrev:De skal vel også have lov at holde ferie.  Very Happy Very Happy 

Det er meget sjældent at jeg forstår alle disse transaktioner du opremser Thomas. Jeg mangler de store linjer globalt. Her er en god artikel. (synes jeg). Specielt kan jeg godt lide udgangsbemærkningen.  

Peter Lundgreen skrev:Siden EUR/USD-kursen næsten ramte 1,4000 i marts, har min vurdering været, at euroen ville svækkes 10 pct. ned til 1,2600 i EUR/USD (det er USD/DKK i 5,9000). Naturligvis kan kommentarer fra ECB og Europas politikere svække euroen. Men min forventning bunder i en uventet lav økonomisk vækst i eurozonen og svage udsigter for næste år – det er ikke det, som vi vil høre, men det er prisen for drømmen om en lavere euro.

http://www.jyllands-posten.dk/premium/kommentar/risikokommentar/ECE6876694/droemmen-om-en-devaluering/

Er valuta"samarbejdet" totalt brudt sammen?

Hvilke redskaber kan fortsat bruges til at ændre valutaen i op/nedadgående retning.

Hvilke faktorer bestemmer valutaen?

Samarbejdet brudt sammen? Alt andet end.

Der er nogle meget korte fluktuationer og de kendte virkemidler som køb og salg fra valutareserven, valutaswaps, renten.

Men at en nedskreven valuta i sig selv skulle være et mål er jeg ikke så sikker på. Man kan jo se, at Kina, der er gået fra at være en nettoeksportør til at være nettoimportør har principielt en anden holdning i dag.
Men de handelsmæssige interesser er modsat interessen for op og nedskrivninger af gælden.

Ellers er jeg generelt holdt op med at læse de dybsindigheder, som bankerne kommer med.

Jeg prøver at finde ud af, hvad der sker og forholder mig til det.
Det med rødt er en skarp bemærkning. Det havde jeg ikke lige tænkt på så præcist.   Dvs. at ønsker man at nedsætte importen og fremme eksporten og dermed få et større handelsoverskud - så skal valutaen ned. Problemet er hvis importen består af livsnødvendige varer eller hvis firmaerne skal købe råstoffer til produktion af varer som så bliver dyrere i lokal valuta. Dvs. at aktiviteten i samfundet går ned - eller hvordan ser ligningen ud?
 Hvordan går det så i Sverige som har devalueret (var det 20%)

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty Sv: Valuta juli 14

Indlæg af Thomas Tors Jul 17, 2014 2:45 pm

doctor skrev:
Thomas skrev:
doctor skrev:De skal vel også have lov at holde ferie.  Very Happy Very Happy 

Det er meget sjældent at jeg forstår alle disse transaktioner du opremser Thomas. Jeg mangler de store linjer globalt. Her er en god artikel. (synes jeg). Specielt kan jeg godt lide udgangsbemærkningen.  

Peter Lundgreen skrev:Siden EUR/USD-kursen næsten ramte 1,4000 i marts, har min vurdering været, at euroen ville svækkes 10 pct. ned til 1,2600 i EUR/USD (det er USD/DKK i 5,9000). Naturligvis kan kommentarer fra ECB og Europas politikere svække euroen. Men min forventning bunder i en uventet lav økonomisk vækst i eurozonen og svage udsigter for næste år – det er ikke det, som vi vil høre, men det er prisen for drømmen om en lavere euro.

http://www.jyllands-posten.dk/premium/kommentar/risikokommentar/ECE6876694/droemmen-om-en-devaluering/

Er valuta"samarbejdet" totalt brudt sammen?

Hvilke redskaber kan fortsat bruges til at ændre valutaen i op/nedadgående retning.

Hvilke faktorer bestemmer valutaen?

Samarbejdet brudt sammen? Alt andet end.

Der er nogle meget korte fluktuationer og de kendte virkemidler som køb og salg fra valutareserven, valutaswaps, renten.

Men at en nedskreven valuta i sig selv skulle være et mål er jeg ikke så sikker på. Man kan jo se, at Kina, der er gået fra at være en nettoeksportør til at være nettoimportør har principielt en anden holdning i dag.
Men de handelsmæssige interesser er modsat interessen for op og nedskrivninger af gælden.

Ellers er jeg generelt holdt op med at læse de dybsindigheder, som bankerne kommer med.

Jeg prøver at finde ud af, hvad der sker og forholder mig til det.
Det med rødt er en skarp bemærkning. Det havde jeg ikke lige tænkt på så præcist.   Dvs. at ønsker man at nedsætte importen og fremme eksporten og dermed få et større handelsoverskud - så skal valutaen ned. Problemet er hvis importen består af livsnødvendige varer eller hvis firmaerne skal købe råstoffer til produktion af varer som så bliver dyrere i lokal valuta. Dvs. at aktiviteten i samfundet går ned - eller hvordan ser ligningen ud?
 Hvordan går det så i Sverige som har devalueret (var det 20%)

Lige præcis!

Danmark har et BNP på 1800 mia.; men en næsten lige stor im- og eksport på ca. 1000 mia. Ret beset er de danskere, der arbejder for danskere færre end dem der arbejder for udlændinge!

Nu har Danmark ikke nogen særlig udlandsgæld, så vi kunne ud fra den betragtning godt devaluere; men hvorfor dog det? Når vi kan sælge vore varer til bedre priser uden det går nævneværdigt ud over mængderne, så bliver vores import billigere.

Det er det, der gør, at det er knald i låget at holde fast i kronen.

Hele princippet er jo, at har man en stor gæld i fremmed mønt og så devaluerer for at tjene til at betale renter og afdrag på den gæld, så opskriver man samtidig gælden!

Sverrig? De er jo nødt til at låne penge til at investere i deres rådne banker, der er nød til at låne penge for at investere i deres tabte fordringer i udlandet.

Problemet ligger i USA, der som følge (sådan ca.) af at være verdens største skyldner er reservevaluta. Japan og Kina ejer næsten lige mange amerikanske statsobligationer. De statsobligationer kan investorerne ikke sælge tilbage på én gang, for så ruinerer de sig selv. Så længe investorerne bare stabler statsobligationerne og glor olmt på dem (rente giver de jo ikke), så sker der - ingenting!
Problemet opstår, når de lande skal til at betale regninger! Så finder de ud af at prisen er steget i mellemtiden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 17/7

Indlæg af Thomas Tors Jul 17, 2014 7:13 pm

Ja internationalt sker der ikke det helt store.

På trods af hvad banksvinene vælter ud af nonsens og løgne, så er situationen i Norden endog meget alvorlig. Vi kan se, at den svenske krone er i bund, så de svenske banker - trods deres ævl - har de største vanskeligheder med at skaffe likviditet. Det er så ikke bare i Norden; men formentlig også i de Baltiske Lande.
Spørgsmålet er hvornår Riksbanken må sætte renten op markant! Der er formentlig masser af svenske kontanter, der fiser af til udlandet for at afvente at SEK går helt i lokummet. En ting er russerne, der jo stort set er vendt tilbage til Rusland; men nok så slemt er at flere svenske banker melder om et positivt halvårsregnskab i f.eks. Danmark - samtidig med at man naturligvis har dørene vidt åbne i sommervarmen: Det er altså hedt, når man fyrer som man gør.

Der er jo slet ikke nogen kontanter i bankerne! En ting er, at Nets.dk - igen - igen - går ned; men på folio er der her i dag nede på 8½ mia!
Det er meget lidt sandsynligt, at de 8½ tilhører hverken Danske Bank eller Nordea, så hvordan de vil klare weekendens transaktionsbehov - det er lidt svært at forestille sig.

Nu slås det stort op, at DONG har solgt for 4½ mia. af vindmøller i Tyskland til pensionskasserne - de skulle kunne ses evt. på mandag på indskudsbeviserne. Der kommer flere af den slags investeringer. Wattenfalls elværker? Så skal de godt nok foræres væk, for de er værdiløse - og der skal betydelige investeringer til for at de bliver nogenlunde tidssvarende. Nø.... nok ikke lige dér.
Men hele Nordtyskland har infrastruktur, der bare skal finansieres - det var nok det Hellepigen snakkede med Merkel om: At skaffe de danske pensionssparere (og staten) noget ordenligt at sætte pengene i!
Der skal jo virkelig nogle massive beløb ind før de få ordentlige realkreditter bliver likvide. En pensionskasse skal jo ikke ligge med statsobligationer i noget videre omfang! Hverken danske eller tyske: De skal have pengene bundet i langsigtede investeringer.

Det er jo nærmest Rohdes kongstanke fra tiden i ATP: Nemlig, at pensionskassernes formue skal ligge i et ejerskab af infrastruktur, der har et beskedent men pålideligt afkast - og

Vi skal have fjernet den overskudslikviditet på markedet (og i indskudsbeviser), så de ikke er nødsaget til at købe flexlort. Tilsvarende med de tyske pensionskasser. Der er masser af fornuftige infrastrukturinvesteringer, der bare afventer finansiering - MASSER!

At banksvinene så mener at de kan tjene penge på at låne ud til flextumper, der hverken kan eller vil betale - det må de jo om. Det bliver bare dyrt at skaffe likviditeten.

Spekulationer i valuta, det er en udpræget dårligt - svensk - idé. Med så anspændt en likviditet, så står banksvinene overfor en umiddelbar lukning, hvor indskyderne - dvs. moderbankerne - står til at tage hele øretæven.

DONG kommer til at sælge og styre strømmen fra de norske og svenske elve, vindmøller og kraftværker. Fortjenesten vil ligge i distributionen og reguleringen af strømmængden - den sidder DONG på - fortjenesten altså.

Men lige nu så skal bankerne rystes på likviditeten - og have smidt banksvin på gaden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 18/7

Indlæg af Thomas Fre Jul 18, 2014 5:35 pm

Valuta - øh ikke noget.

Ikke ud over de stærke svingninger på RUB. Men efter nedskydningen af det Malayiske rutefly, så kan man vente mere omfattende sanktioner mod Rusland - et middel kunne være en mere generel indefrysning af russiske midler - men det er nok kun småpenge, der er tilbage.

En generel handelsboycott vil nok gøre de russiske storbanker (et vist sammenfald med kriminelle er påvist) bliver angst for deres udlån og vil hjemkalde lån. Det kan give de egentlige kreditorer problemet med at hæve pengene - i EU og USA altså.

Disse hjemkaldelser af lån vil give sig udslag i opadgående stød, når de få der kan hæve pengene - gør det.

Der er godt nok nogen, der har været ude med skramlebøssen!

Det har ikke været billigt! Det bliver dyrere! Det væsentlige er nok, at der mangler 4 3/4 mia. i at foliorammerne er fyldt helt op. Det er så ikke lykkedes Danske Bank og Nordea at finde helt så mange penge, som de kunne ønske. Men ok - de 25 mia. fra indskudsbeviserne faldt nok på et tørt sted.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty Ikke nogen hjælp til Rusland

Indlæg af Thomas Fre Jul 18, 2014 6:19 pm

Thomas skrev:Valuta - øh ikke noget.

Ikke ud over de stærke svingninger på RUB. Men efter nedskydningen af det Malayiske rutefly, så kan man vente mere omfattende sanktioner mod Rusland - et middel kunne være en mere generel indefrysning af russiske midler - men det er nok kun småpenge, der er tilbage.

En generel handelsboycott vil nok gøre de russiske storbanker (et vist sammenfald med kriminelle er påvist) bliver angst for deres udlån og vil hjemkalde lån. Det kan give de egentlige kreditorer problemet med at hæve pengene - i EU og USA altså.

Disse hjemkaldelser af lån vil give sig udslag i opadgående stød, når de få der kan hæve pengene - gør det.

Der er godt nok nogen, der har været ude med skramlebøssen!

Det har ikke været billigt! Det bliver dyrere! Det væsentlige er nok, at der mangler 4 3/4 mia. i at foliorammerne er fyldt helt op. Det er så ikke lykkedes Danske Bank og Nordea at finde helt så mange penge, som de kunne ønske. Men ok - de 25 mia. fra indskudsbeviserne faldt nok på et tørt sted.

Nej, da! De europæiske banker har da set fidusen.

Princippet er:

En oligark indskyder X mia. i bank A. Bank A låner bank B X mia. Bank B låner oligarken X mia. med sikkerhed i hans virksomhed.

Når nu den svenske bank fryser indestående (som bank A) og - typisk - den østrigske eller schweiziske bank B opsiger lånet til oligarken.

Oligarken betaler naturligvis ikke bank B (ikke at han har haft nogen intention om at gøre det nogen sinde - oligarken altså) - fordi pengene ligger indefrosset i bank A. Bank A tilbagekalder så lånet til bank B, fordi de aldrig véd, hvornår de indefrosne midler i bank A bliver beslaglagt og med en heftig bøde for brud på sanktionerne.

Da alle bankerne i princippet er konkurs, så må man jo på en eller anden måde se at få oligarken til at betale for tabet i Bank B!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty Der er noget, der bekymrer mig en hel del!

Indlæg af Thomas Lør Jul 19, 2014 7:57 pm


  • SEK og NOK bare falder og falder - ingenting sker der officielt. Det kan ikke være rigtigt at to så væsentlige handelspartnere som Sverrig og Norge skrider sammen - uden nogen gider bemærke det - offentligt i hvert fald.
  • Vi har for indeværende end ikke nogen anelse om, hvad realkreditgælden er, langt mindre, hvordan den er sammensat. Der er ingen tal!
    Der en noget som en landsbyidiot har skrevet på 3 min. - intet seriøst.
  • Nok er det sommerferie og man har fået nedskydningen at snakke om; men intet væsentligt i et halvt år.
  • Realøkonomien har det ikke dårligt; men ikke nogen jubel.
  • Banksvindlerne i Danske Bank - ja, cheferne rejses der ikke tiltale imod: Hvorfor ikke - hvorfor kommer man ikke frem med, hvad de har fortalt?
  • Tys-tys-manden: Der sker ingenting!
  • Der er alt for meget, der ikke sker!
  • Finanstilsynet skriver - ingenting. Det er nu ikke helt rigtigt; men der er et nærmest Heissenbergsk forhold: Jo mindre og jo mere ubetydelig et pengeinstitut er jo mere præcis er informationen: I Mumserød Sparekasse ved man f.eks. om den er solvent eller ej - helt ned på absurde detaljer. Danske Bank bliver der ikke sagt noget om: Det eneste man kan slutte sig til er ud fra de ytringer banken og banksvinene kommer med - de er enten intetsigende eller usande. Banksvin siger intet væsentligt og sandt!
    Det kan vi så holde op mod anden information - som realkreditudlån, nedbrud af Dankort-system osv. - sagen er bare, at det, der sker er at den information forsvinder så snart den bliver relevant:
    Først var det ejendomspriserne, der forsvandt - den vittighed, der offentliggøres véd vi er løgn. Så var det ejendomsvurderingen - i dag er der ikke nogen reel ejendomsvurdering - man vil end ikke gætte! Så var det CIBOR/LIBOR, der forsvandt - her véd vi nu, at der var tale om et falsum i årevis. Nu er det så oplysninger om realkreditudlånet, der er forsvundet - og har gjort al realkredit til usikrede bankudlån.
    Det er ikke fordi banksvin ikke kender forskel på løgn og sandhed - det gør de skam; men de er komplet ligeglade: Meget karakteristisk for psykopater. Psykopater skal ikke straffes: De skal aflives!
    At der sker noget, det kan vi være rimelig sikre på, fordi vi har banksvin herinde som skadedyr - udenfor sæsonen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 21/7

Indlæg af Thomas Man Jul 21, 2014 4:59 pm

Valuta

Ikke noget. Danske Bank skal komme med halvårsrapport - spørgsmålet er måske nok, om de i det hele taget kan lave et regnskab?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 21/7 Så blev

Indlæg af Thomas Man Jul 21, 2014 6:01 pm

Thomas skrev:Valuta

Ikke noget. Danske Bank skal komme med halvårsrapport - spørgsmålet er måske nok, om de i det hele taget kan lave et regnskab?

Nationalbanken enig med sig selv om, at der rigtig ikke er sket noget.

Det forklarer så ikke, hvorfor man morer sig med at lade 35 mia. ligge og fise den af på folio, når man i torsdags kunne nøjes med 8.
Det forklarer heller ikke, hvorfor indskudsbeviser ligger så langt nede! Hvor er de 20 mia. spadseret hen?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 21/07 Århhh

Indlæg af Thomas Man Jul 21, 2014 6:20 pm

Thomas skrev:
Thomas skrev:Valuta

Ikke noget. Danske Bank skal komme med halvårsrapport - spørgsmålet er måske nok, om de i det hele taget kan lave et regnskab?

Nationalbanken enig med sig selv om, at der rigtig ikke er sket noget.

Det forklarer så ikke, hvorfor man morer sig med at lade 35 mia. ligge og fise den af på folio, når man i torsdags kunne nøjes med 8.
Det forklarer heller ikke, hvorfor indskudsbeviser ligger så langt nede! Hvor er de 20 mia. spadseret hen?

Det er måske derfor denne usikkerhed og manglende aktivitet?

The Serious Fraud Office har i dag (mandag red.) åbnet en strafferetslig efterforskning i forhold til svigagtig adfærd på det udenlandske valutamarked, hedder det i meddelelsen.

Nu er spørgsmålet - ikke om; men hvordan - Danske Bank og Nordea er rodet ind i det bedrageri. Men det er vi vel nok flere, der kunne tænke os at få belyst. Bare rolig: Det bliver det ikke!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 21/7 Så lykkedes det at komme igennem til dst og

Indlæg af Thomas Man Jul 21, 2014 8:21 pm

Nationalbanken.

Man har sat sig på en del tal - indtil man blev nødt til at gøre noget, fordi der var en sigtelse undervejs. Politiet skulle lige sikre sig først, at banksvinet ikke havde hængt sig i sommerhuset, så vedkommende ikke kunne afgive forklaring. Men en fængselscelle rummer også muligheder for at "hænge op". Vi skal bare lige have en nogenlunde troværdig historie ud af banksvinet - og det er i sig selv en udfordring.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty Sv: Valuta juli 14

Indlæg af Thomas Tirs Jul 22, 2014 1:13 am

Thomas skrev:Nationalbanken.

Man har sat sig på en del tal - indtil man blev nødt til at gøre noget, fordi der var en sigtelse undervejs. Politiet skulle lige sikre sig først, at banksvinet ikke havde hængt sig i sommerhuset, så vedkommende ikke kunne afgive forklaring. Men en fængselscelle rummer også muligheder for at "hænge op". Vi skal bare lige have en nogenlunde troværdig historie ud af banksvinet - og det er i sig selv en udfordring.


Det mest skræmmende er den mangel på nyheder - nu er man optaget af nedskydningen i Ukraine (forfærdelig som den er) og sommerferie.

Der er bare ikke noget nyt, hvor der burde være noget. Lidt pladder om BRF, en sigtelse mere mod Realkredit Danmark - ikke noget af substans.

Samtidig er der nogle bevægelser på Nationalbanken og NOK/SEK, der har fået lov til at være ukommenterede.

Det er som om det værste rygte ikke kan være mere forfærdeligt end sandheden - så derfor tier man stille.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 22/7

Indlæg af Thomas Tirs Jul 22, 2014 9:42 pm

Valuta.

Så passerede USD 553 DKK/100 USD og der er intet at se på DKK/EUR-forholdet. Det er ikke en psykologisk grænse - der er faktisk ikke noget, der hedder psykologi i markedet: Kun dumhed; men den kan sandelig også være enorm.

Det er væsentligt, fordi det betyder, at vi er ved at være klar til den næste runde af prisforhøjelser på fødevarer - og prisfald på energi. Ingen af dem vil være store og hurtige. Det er en af ulemperne ved naturalieøkonomi - det tager en helvedes tid inden pristilpasningen kommer.

USD har er undervurderet ifht til de andre dollar - om det så er THB stiger den. Man vil ikke købe i USD, så stiger kursen på f.eks. NZD, der så veksles til at betale regninger med i USD. Resultatet er at den prisforhøjelse, der i første omgang giver sig udslag i stigende kurs på - f.eks. NZD - den kommer tilbage i stigende pris på f.eks. mælkepulver.

USD har også været undervurderet ifht. EUR. Det generelle undervurdering af USD skyldes formentlig salget fra den kinesiske formue, som har været kompenseret ved japanske opkøb, der har draget fordel af den faldende YEN. Det sker så nok ikke mere i nævneværdigt omfang - YEN/USD er stabil p.t. Nu er der snart ikke mere tilbage på valutasiden, der kan holde fødevarepriserne nede.

Vi kan jo se hvor store problemer Rusland er i mht. at holde prisforholdet mellem gas og flæsk. Hvis flæsket ikke må stige, så må gassen falde i pris. Det kan man jo ikke lide hos oligakgakkerne, så derfor vil man lave et rask lille tyvetogt for at stjæle fødevarer i Ukraine. Det er så ikke gået helt som planlagt - det er nu heller ikke overraskende.

Af mere lokal interesse:

NOK har generelt fulgt USD opad - indtil det blev lidt for morsomt for investorer og kreditorer: Så faldt NOK. Den proces ser ud til at gentage sig: Der er nemlig tale om en reelt forhøjelse af USD/EUR kursen. Hvornår knækker så NOK igen? Tja.... sidste gang skete det, da den nåede op i 92 1/4 DKK/100 NOK, så det skal såmænd nok være der oppe igen - der er ikke noget, der tyder på, at folk lærer af erfaringen.

Det bliver imidlertid grimt for de svenske banker, der skal finansiere deres fallerede filialer i Norge. SEK vil ikke kunne holde sig, hvis Sverrig bliver nød til at sælge SEK for at købe alt andet end SEK.
Jeg tror ikke, at Riksbanken slipper for en renteforhøjelse af de noget værre - men det kan godt tage et halvt års tid. Nu da de store russiske indskud flygter hjem til Rusland af angst for at blive "arresteret" af Merkel. Det giver en noget anstrengt valuta reserve i Sverrig.

Vi kan jo se, hvor galt det går i England, der har oplevet en stadig jævn kursstigning på GBP. 10½% på et år - og det er der sateme ikke nogen realøkonomisk forklaring på - lunkent øl er der nok af!
Derfor er nok de udenlandske banker, der pumper likviditet i deres fallerede datterselskaber i England. Bankerne ved da godt, at England vil elske at tvære deres tab af på de udenlandske banker. Det er som at ride på en tiger ind i urskoven.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 22/7 Nationalbanken

Indlæg af Thomas Tirs Jul 22, 2014 10:05 pm

Tjaa....

Der er pillet 20 mia ud af indskudsbeviser - nu får vi se om man har fået konverteret nok flexlort til at opsuge det. Jeg véd det ikke - det får så endda være - mere alvorligt er, at tilsyneladende er der heller ikke andre, der har blot det fjerneste begrundede gæt.
Vi får det heller ikke at vide, for der er stadig ikke tegn på, at der nogen sinde igen kommer udlånstal på realkreditterne.

Beløbet skulle være til at klare på noget af de bedre landbrugslån og det bedre udlejningsbyggeri. Men om det sker? - tvivler.

Så må de penge forsvinde ud af landet. For flexlort sætter investorerne under ingen omstændigheder pengene, så banksvinene må låne til den svenske valutareserve revner. For min skyld gerne - jo før Sverrig bliver taget under konkursbehandling, jo bedre.

Men så vidt, jeg kan se, så er Nationalbanken ikke afstemt siden i torsdags.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 23/7

Indlæg af Thomas Ons Jul 23, 2014 8:40 pm

Valuta

Dette er den væsentlige oplysning!

Nemlig at Nordea er dybt involveret med den russiske mafia omkring Putin.

Én ting er, at det udlån er tabt! Spørgsmålet er i hvilket omfang man har kunnet/kan indefryse de tilsvarende indskud i Nordea, så det tab kan betales af indskuddet - og i det omfang det indskud findes i andre banker: Hvorfor skulle man så gøre det?

Vi fik også den indirekte hentydning, nemlig at Sverrig nægtede at give tilbud på Gripen. Sverrig har jo givet tilbud på alt og underskrevet mange aftaler, de heller ikke hverken har holdt eller nogensinde haft en intention om at holde. Det er så bare en afledt oplysning.

Hvor store skaderne bliver på Sverrig - det er svært at sige; men de bliver store! En ting er, at der er tale om en svensk statsbank, det andet er at Nordea har lidt tabene i alle mulige lande. Nordea hæfter dermed ikke alene med "egenkapitalen" men også med indskuddene.

Vi ser tilsvarende, at Danske Bank er "offensiv" i Storbritannien - det er formentlig det samme fænomen - nemlig, at man er nød til at hælde likviditet i en udenlandsk filial for at undgå at det lokale banktilsyn bare erklærer dem konkurs. Det bliver også dyrt for Danske Bank.

Jeg kan ikke overskue skaderne - specielt på Sverrig - på indeværende tidspunkt. Det tror jeg så heller ikke nogen andre kan.

Det er bemærkelsesværdigt så lidt man siger fra Nationalbankens side.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 23/7 Så kom man igennem til dst

Indlæg af Thomas Tors Jul 24, 2014 12:31 am

Endelig kom tallet fra i fredags.

Skadedyrsangrebet på forum har måske noget at gøre med et vist halvårsregnskab i morgen fra Danske Bank - så må vi håbe, det overhovedet kan fremlægges - nu har banksvinene fået lejlighed til at hænge sig i sommerhuset. Ikke ét ord - bare gamle B-filmskuespillere og pensionerede fagforeningsbosser.

Jo Thomas Borgen har været hevet frem og har - som sædvanligt sagt noget dumt - ikke noget bemærkelsesværdigt.

Udsættelse af sanktioner mod Rusland til i morgen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 24/7

Indlæg af Thomas Tors Jul 24, 2014 9:47 pm

Valuta

Det overordnede billede er, at EUR bevæger sig nedad - langsomt: Ca. 1% på en uge og det er indenfor det interval centralbankerne kan styre uden at hive i nødbremser mm. Det er som det skal være!

Det betyder også at FED's opkøbsprogram virker: Nemlig, at man undgår voldsomme rentestigninger og kursfald - uden at USD falder gennem gulvet.

Det kan godt være, at opkøbsprogram mm. kun er symptombehandling - men de bagved liggende årsager (i det omfang de overhovedet er kendt) vekselvirker på så uforudsigelige måder, at man er nød til at behandle patienten i henhold til febertemperaturen.

Der er ikke noget særlig religiøst, dybsindigt eller avanceret i det. Men det er noget, der virker - og virker ret så hurtigt - og er forholdsvis enkelt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 24/7

Indlæg af Thomas Tors Jul 24, 2014 10:20 pm

Thomas skrev:Valuta

Det overordnede billede er, at EUR bevæger sig nedad - langsomt: Ca. 1% på en uge og det er indenfor det interval centralbankerne kan styre uden at hive i nødbremser mm. Det er som det skal være!

Det betyder også at FED's opkøbsprogram virker: Nemlig, at man undgår voldsomme rentestigninger og kursfald - uden at USD falder gennem gulvet.

Det kan godt være, at opkøbsprogram mm. kun er symptombehandling - men de bagved liggende årsager (i det omfang de overhovedet er kendt) vekselvirker på så uforudsigelige måder, at man er nød til at behandle patienten i henhold til febertemperaturen.

Der er ikke noget særlig religiøst, dybsindigt eller avanceret i det. Men det er noget, der virker - og virker ret så hurtigt - og er forholdsvis enkelt.

Nationalbanken.

Der ligger en 20-30 mia. af investeringskapital, som ikke er kommet ud af banksystemet endnu: Det ses af det beskedne beløb på indskudsbeviser.

Spørgsmålet er imidlertid om de søger ud af landet eller om de bliver konverteret til fast forrentede annuiteter? Det er sådan lidt svært at sige, når de svenske banker så åbenlyst kæmper med likviditeten.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 25/7

Indlæg af Thomas Fre Jul 25, 2014 4:58 am

Der er stadig ikke nogen afstemning af Nationalbankens nettostilling siden mandag.

Det er ikke troværdigt at affærdige det med sommerferie.

Med et så mærkeligt forhold mellem indskudsbeviser, folio og pengepolitiske udlån, så foregår der et eller andet, som man mener det hensigtsmæssigt at forholde offentligheden indsigt i!

Altså, der er ikke noget videre på indskudsbeviser, hvilket godt stemmer overens med, at investorerne søger til udlandet, fordi de er utilfredse med både afkast og sikkerhed.
Samtidig er der store beløb på folio - og nok så meget er der ført store beløb over på folio.
Endelig er der ikke noget videre i pengepolitiske udlån: Der er Danske Banks treårige under afvikling - det ved vi; men de stærkt trængte mikrobanker har end ikke lånt en milliard.

Jeg tror simpelt hen, at omlægningen til fast forrentede realkreditannuiteter går ad Pommeren til. Den likviditet som finansieringen af opkøb af eget flexlort kræver bliver formentlig stadig dyrere - og man har ikke råd til at tage tabet på en renteforhøjelse.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 25/7 Rusland hæver renten - igen - til 8%

Indlæg af Thomas Fre Jul 25, 2014 1:31 pm

Det tro da Fanden!

Vi har jo set at Nordea "udvider i Rusland". Ævl!

Det er formentlig de tyske investorer - dvs. de tyske virksomheder - der sælger deres aktier. Nordea har så ikke andet valg end at låne deres debitorer i Rusland pengene til at købe dem - specielt nu, da de russiske banker er sat i straffeboksen. Nordea skal så finde købere til de aktier, hvilket bliver svært, da oliegakgakkernes penge er sat i fængsel.

Ultimativt er der ikke andet for end at selskaberne hjemtager aktierne og annullerer dem,

Men indtil da, så skal man have vekslet fra RUB til EUR - og det i en mængde, der laver buler i den forholdsvis lille valutareserve Rusland har - jeg mener den svarer til 470 mia. €, hvilket kun er 7½ gange den danske; men reelt er Rusland ikke nogen særlig stor økonomi - så vidt jeg husker - som Spaniens - det passer nemlig med valutareservens størrelse.

Men de penge, der kan komme ud af Rusland - de vil ud!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 25/7 EUR

Indlæg af Thomas Fre Jul 25, 2014 6:40 pm

falder som den skal.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 28/7

Indlæg af Thomas Man Jul 28, 2014 3:58 pm

EUR falder, som den skal!

Alle Europas Banker - vel specielt Raiffeisen - skal finansiere selskabernes opkøb af egne aktier. RUB falder, fordi lige så snart man har solgt sine aktier, så skal pengene veksles til EUR eller USD.

Nationalbanken

For mig ser det mest af alt ud som nogen, der prøver at lade som ingenting.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 29/7 Den tyske 10 årige rente 1,12%

Indlæg af Thomas Tirs Jul 29, 2014 12:33 pm

Det tro fanden!

Med alle de tyske virksomheder, der trækker deres investeringer ud af Rusland, så skal den tyske Bundesanleihe stige brutalt - de er stort set ikke til at få fat på - indlåst som de er i pensionskasserne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 29/7

Indlæg af Thomas Tirs Jul 29, 2014 4:14 pm

€ falder som den skal - det gør RUB også - igen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty 30/7

Indlæg af Thomas Ons Jul 30, 2014 5:10 am

Nationalbanken.

Nettostillingen falder med 10-15 mia. pr. måned siden årsskiftet.

Meget er penge, der strømmer ud af landet; men det foresvæver mig, at der er tale om ca. 50 mia. netto siden nytår: Det kan ikke forklare de 100 mia. som nettostillingen er forringet med.
Der må altså være nogle konverteringer til fast forrentede annuiteter - hvor meget: Det må sateme være svært at sige, når man ikke kender udlånets fordeling på debitorer.

I øjeblikket kan man ikke sige så meget, fordi udstrømningen af kapital fra Rusland vil slå sig ned i statsobligationer af forskellig observans. Det behøver så ikke at betyde de helt store summer. Det seneste tal jeg huser er 75 mia. EUR, hvilket ikke er skræmmende meget - og er nok til at få den 10 årige tyske obligationsrente helt i bund - til ca. inflationen - dvs reelt nulrente. Det er helt klart en konsekvens af den manglende mængde tyske statsobligationer.
Der er tilsyneladende ikke kommet gang i en seriøs konvertering af bankudlånene til virksomhedsobligationer o.lign. - endnu: Det er altså noget, der trækker tænder ud, hvis f.eks. Siemens laver obligationer.

Men vi kan sige så meget, at der ikke er behov for at hæve renten for tiden. Det vil komme; men lige nu? Næppe - så skal det være, fordi Sverrig bliver nød til at skride ind overfor et kollaps af Nordea.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta juli 14 - Page 2 Empty Sv: Valuta juli 14

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum