Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Millionær klubben 17-06-14

3 deltagere

Go down

Millionær klubben 17-06-14 Empty Millionær klubben 17-06-14

Indlæg af Aarhus78 Ons Jun 18, 2014 11:19 am

Hey den her er faktisk værd at lytte til - Svend fra Demetra er med
http://arkiv.radio24syv.dk/video/9932784/

Aarhus78

Antal indlæg : 41
Join date : 15/04/13
Age : 45
Geografisk sted : Kolding

Tilbage til toppen Go down

Millionær klubben 17-06-14 Empty Sv: Millionær klubben 17-06-14

Indlæg af pibetobak Tors Jun 26, 2014 8:17 am

Fint interview.

Jeg synes nu Svend mangler at forklare hvorfor aktierne er så utroligt stærke i en "deflation som 30ernes Amerika".

pibetobak

Antal indlæg : 69
Join date : 26/07/13

Tilbage til toppen Go down

Millionær klubben 17-06-14 Empty Sv: Millionær klubben 17-06-14

Indlæg af Thomas Tors Jun 26, 2014 9:18 am

pibetobak skrev:Fint interview.

Jeg synes nu Svend mangler at forklare hvorfor aktierne er så utroligt stærke i en "deflation som 30ernes Amerika".

Det var et relevant spørgsmål!

Uden at have set en sandsynliggørelse, så kan en styrkelse af aktiekursen under deflation skyldes, at investorerne bevæger sig ud af aktier og selskaberne køber egne aktier op via investeringsbanker eller stråmænd for lånte midler.

Hensigten skulle være at finde investorer til at købe de aktier en investor ønsker at skille sig af med - og realisere sit gennem længere tid akkumulerede afkast. Vi ser denne omvendte aktieemissions effekt ret tydeligt hos Danske Bank aktier, hvor kapitalfonde har en stor del af aktiekapitalen - de penge har de formentlig lånt af Danske Bank selv - evt. gennem et par investeringsselskaber. Jeg tror kursplejen, der ligger i, at pensionsordninger i Danske Bank, der ligger med Danske Bank aktier ér der; men er beskeden.

Det problematiske ved den "omvendte emission" er, at den købte kurs kan være svær at opnå i et videresalg til en seriøs investor. F.eks. vil en seriøs investor nok være meget kritisk med, hvad han vil give for Danske Bank aktier, fordi der er så mange tegn på, at egenkapitalen er væk - bl.a. den dubiøse natur af udlånet og det ret så høje personaleomkostningsniveau.
Det giver så det problem, at kapitalfonden vil have sin "parkeringsafgift" - dvs. udbytte af aktierne så selv den beskedne rente på finansieringen fra banken kan betales og indtjening til kapitalfonden. Dette udbytte vil naturligvis mangle i egenkapitalen i virksomheden, hvilket vil yderligere sænke den kurs, som en investor kunne tænkes at give for en samlet aktiepost.
Ultimativt er der jo ikke andet at gøre end at konstatere, at forsøget på at finde en reel køber må opgives og lånet til kapitalfonden opsiges og aktierne hjemtages til egenbeholdningen, hvor de på passende vis kan annulleres og mindske egenkapital og aktie kapital. Det er imidlertid en løsning direktion og bestyrelse i banken nødig ser.
Derfor vil man forsøge at finde endnu en kapitalfond/investeringsbank/stråmand, der forsøger at sælge til en endnu højere kurs - med sandsynligt endnu ringere held.

En mulig mekanisme til forklaring.

Jeg tror ikke på at seriøse investorer har tillid til at staten vil redde store indskyderne i Danske Bank, Nordea (her kan den svenske stat formentlig ikke. Sverrig har en betydelig udlandsgæld - og bankredninger i det omfang vil næppe kunne dækkes af emission af statsobligationer - ikke uden at renten bliver uholdbart høj).

Vi ser formentlig en noget mere succesfuld model i APM, der også bevæger sig ud af aktier - f.eks. reduktionen af aktieposten i Dansk Supermarked. Tilsvarende er der formentlig tale om, at en eller flere af APM fondene køber egne aktier op. Det kan så være helt legitimt al den stund, at det store samarbejde i Østen tilsyneladende ikke bliver til noget p.gr.a. de kinesiske myndigheders vrangvilje. Der er som sådan ikke nogen baggrund for en egenkapitalfinansiering til udvidelse af aktiviteterne.
Det andet forhold er, at der næppe er det store behov for - og fortjeneste ved - yderligere olieefterforskning. Man har et ganske godt overblik over forekomsterne og kender også i det store og hele det prisleje for olie, der skal til for at en udvinding er lønsom.
Det tredje er, at finansiering af bl.a. skibe (her tænker jeg på MMM-klassen) er overordentlig billig. Der er som sådan ikke nogen grund til at bruge dyr egenkapital til det. Jeg har undret mig over styrkelse af KRW - også ifht. USD - som jeg ikke umiddelbart kan finde nogen tilstrækkelig forklaring på. Større refinansieringer af gæld i KRW (af mange andre end APM) kan vel næppe rentemæssigt kompensere for den stigende kurs.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Millionær klubben 17-06-14 Empty Sv: Millionær klubben 17-06-14

Indlæg af pibetobak Fre Jun 27, 2014 3:08 am

Den er jeg med på, selvom jeg ikke køber den.

Jeg var nysgerrig på hvordan Svend fik det til at hænge sammen, men måske generer det ham ikke hvis han kun kigger på trends og cykler.

pibetobak

Antal indlæg : 69
Join date : 26/07/13

Tilbage til toppen Go down

Millionær klubben 17-06-14 Empty Sv: Millionær klubben 17-06-14

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum