Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Gode råd om investering ?

5 deltagere

Go down

Gode råd om investering ? Empty Gode råd om investering ?

Indlæg af ElJay Ons Sep 21, 2011 12:24 pm

Kære debattører,

Hvor bør man placere sine midler for at minimere den eroderende effekt af en inflation på omtrent 5%+ pa.

Jeg bor i UK og har hele min opsparing stående i en af de store engelske banker til en rente på ca. 0.1% (latterligt, jeg ved det). Jeg er bange for, at BOE pønser på QE2 og er efterhånden træt af, at betale inddirekte for andre folks overforbrug og tåbelige lån.

Det drejer sig om ca £170K i opsparing.
Årsløn på ca £120K
Effektiv skat ca 35%
Bor i lejet bolig til ca £2500 per måned.
Er gift, men ingen børn, bil etc.
Ingen gæld.

Gode råd modtages med tak!

ElJay

ElJay

Antal indlæg : 7
Join date : 10/09/11

Tilbage til toppen Go down

Gode råd om investering ? Empty Sv: Gode råd om investering ?

Indlæg af abbaratet Tors Sep 22, 2011 10:52 pm

Som du nok har bemærket er der ikke en lind strøm af gode råd herfra.
Mit svar til dig vil nok være: Jeg aner det ikke, hvis præmissen er at du søger sikkerhed.
Fast ejendom er oppe i et kunstigt højt prisleje, med dermed følgende risiko for meget store tab.

Aktierne er generelt set en meget usikker investering med de konjukturudsigter vi har pt. Jeg anser det dog for sandsynligt at enkelte selskaber vil være værd at købe. Det kræver dog et stort forarbejde at finde frem til de selskaber. Jeg kan anbefale bogen "the intelligent investor" af Benjamin Graham til grundig gennemlæsning inden du investerer, hvis du vil gå den vej og hvis du er ny på den arena. Forvent ikke kvalificeret rådgivning fra investeringsrådgivere - de er sælgere. Du er nødt til at lave fodarbejdet selv. Og påtage dig ansvaret for de forkerte beslutninger du VIL komme til at træffe, forhåbentligt iblandt nogle beslutninger der er rigtige.

I Obligationer og kontanter løber du risikoen for at den underliggende valuta devalueres eller angribes af hyperinflation hvis det går rigtigt galt.

Guld og sølv er allerede oppe i meget høje priser pga frygten worldwide med dermed følgende risiko for kollaps af disse.


Så: Eftersom stort set alle muligheder for aktiver pt rummer betydelige risici ville jeg nok sprede min opsparing så meget ud blandt dem som muligt. Og ikke kun holde mig til et enkelt valuta, land - eller kontinent. Og acceptere at jeg vil komme til at tabe penge på nogen af investeringerne.
abbaratet
abbaratet

Antal indlæg : 110
Join date : 02/09/11
Geografisk sted : Hadsund

Tilbage til toppen Go down

Gode råd om investering ? Empty abbaratet

Indlæg af Thomas Tors Sep 22, 2011 11:06 pm

Selve spørgsmålet er dumt - og vil ikke blive besvaret!

Enten kender man ikke en god investering - eller også gør man - og så gør man den selv.
Man giver ikke gode råd videre, for det vil loppe prisen på investeringen op så afkastet ikke kan betale investeringen.

En investering uden afkast kan godt - ved spekulation - loppes op i pris. Problemet er bare, at på et tidspunkt er prisen kommet så højt op, at investeringen bliver illikvid.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gode råd om investering ? Empty Sv: Gode råd om investering ?

Indlæg af Shintai Tors Sep 22, 2011 11:23 pm

Et bud uden at spænde vidt ville vel være statsobligationer. Men England er jo selv dybt på røven som Danmark. Man ved det bare ikke endnu.

Og hvis du f.eks. skulle købe tyske. Så er der jo valutaproblemstilligen.

Men spørgsmålet er vel reelt. Hvad vil du med din formue.


Sidst rettet af Shintai Tors Sep 22, 2011 11:25 pm, rettet 1 gang
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Gode råd om investering ? Empty Sv: Gode råd om investering ?

Indlæg af abbaratet Tors Sep 22, 2011 11:24 pm

@thomas
Selvfølgelig holder man muligheden for en god investering for sig selv. Jeg læser dog ikke hans indlæg som om det er det han spørger efter.

Det jeg svarer manden på er ikke hvilke investeringer han kan tjene penge på, men blot hvad jeg ville gøre hvis jeg var ham og ville beskytte min opsparings købekraft, og opfordrer ham blot til at sprede sin risiko mest muligt. Jeg synes endda jeg næsten får sagt samme pointe som du kommer med her, hvor jeg advarer mod investeringsrådgivere. Selvfølgelig kommer de ikke med gode råd omkring investering. det er faktisk også en af pointerne i den bog jeg anbefaler ham.
abbaratet
abbaratet

Antal indlæg : 110
Join date : 02/09/11
Geografisk sted : Hadsund

Tilbage til toppen Go down

Gode råd om investering ? Empty Sv: Gode råd om investering ?

Indlæg af Shintai Tors Sep 22, 2011 11:26 pm

Enig.

Der er bare ikke rigtig nogle muligheder med hensyn til neutralt setup. Kontanter i banken med tilhørene inflation/deflation med eller uden rente. Eller statsobligationer i et solidt land.

Hans største problem er nok han bor i et land der kan gå helt på røven og er udenfor eurozonens beskyttelse.

Evt overvej et par danske banker som f.eks. FIH. 750K og emd 2-3% rente. Der er jo indskydergaranti endnu. Og hvis alt går galt i valutasammenhæng, så flyt hjem til Danmark.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Gode råd om investering ? Empty Sv: Gode råd om investering ?

Indlæg af ElJay Fre Sep 23, 2011 1:38 am

Hi guys,

Tak for jeres input.
Flytte hjem til DK?? Tjaa...man kan jo aldrig vide Smile

Et eller andet sted er England jo noget længere fremme i skoene mht at tackle den finansielle krise/korrektion og har skåret gevaldigt ned på de offentlige udgifter.
Noget DK endnu har til gode...

Mvh

ElJay

ElJay

Antal indlæg : 7
Join date : 10/09/11

Tilbage til toppen Go down

Gode råd om investering ? Empty Sv: Gode råd om investering ?

Indlæg af Shintai Fre Sep 23, 2011 1:55 am

Der tror jeg desværre du tager grueligt fejl. Det engelske boligmarket og banker er helt på spanden.

Generation rent, 20-30% der ikke har råd til terminen uden bankens hjælp osv.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Gode råd om investering ? Empty Sv: Gode råd om investering ?

Indlæg af Thomas Fre Sep 23, 2011 3:43 am

abbaratet skrev:@thomas
Selvfølgelig holder man muligheden for en god investering for sig selv. Jeg læser dog ikke hans indlæg som om det er det han spørger efter.

Det jeg svarer manden på er ikke hvilke investeringer han kan tjene penge på, men blot hvad jeg ville gøre hvis jeg var ham og ville beskytte min opsparings købekraft, og opfordrer ham blot til at sprede sin risiko mest muligt. Jeg synes endda jeg næsten får sagt samme pointe som du kommer med her, hvor jeg advarer mod investeringsrådgivere. Selvfølgelig kommer de ikke med gode råd omkring investering. det er faktisk også en af pointerne i den bog jeg anbefaler ham.

Der kommer vi da meget enkelt til det: Tidsindskud i banker på under 750.000 kr. Der er en grænse i de fleste lande på ca. det beløb. Det kompenserer så ikke for inflationen: Nej nemlig!
Vi har i øjeblikket reelt negativ rente - fordi man forsøger at holde inflationen oppe.

realrenten

En anden pointe er at investeringer, der har højere afkast end statsobligationsrenten er pr. definition risikable - på en eller anden måde. Det betyder, at de vil blive reduceret gennem tid og diversifikation til statsobligationsrenten - NB ikke græske statsobligationer - for risikoeliminationen ved statsobligationer er præcis lige så meget værd som den udstædende nationalbank.

Men i det hele taget er begrebet værdifast investeringer en selvmodsigelse: Værdier er altid relative.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gode råd om investering ? Empty Sv: Gode råd om investering ?

Indlæg af doctor Fre Sep 23, 2011 7:44 am

Her er en artikel om Bear-markedet:

http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/215820/aktier_milliarderne_fossede_ud_af_c20.html

Læs rigtig godt på teksten, og se hvordan aktiekurserne udviklede sig under sidste finanskrise. efterår 2008.
Der er LAAAAANG vej til bunden.
En del har gearede investeringer, som de må skille sig af med nu, hvilket forstærker faldet i et i forvejen alt for opskruet aktiemarked.
Stop-loss udløser også udsalg.

Generelt om god handel:
Køb på bunden - sælg på toppen.
Tålmodighed er en dyd.

Jeg har også selv været i kontanter de sidste 3 1/2 år. Jeg venter på bunden og så køber jeg mhp at holde aktierne i MANGE år.

Jeg har i sidste måned forsøgt med daytrading - DET GIK GODT - med et meget lille beløb investeret og løbende køb og salg indenfor samme uge.
HELT ÆRLIGT: Det var meget risikabelt og gevinsten kan mere tilskrives held og intuition end fornuft. Lige nu kan det ikke anbefales. Det ser ud som om der kommer nogle meget bratte fald og en ny finanskrise.

En eller anden investor-guru havde lige anbefalet to aktier som værd at investere i. Dagen efter faldt de 5-6 % !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Gode råd om investering ? Empty Investeringsgenierne.

Indlæg af Thomas Fre Sep 23, 2011 2:39 pm

Tja deres strategi svarer til at vandre ubekymret over motorvejen, fordi på lang sigt står alle biler stille.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Gode råd om investering ? Empty Sv: Gode råd om investering ?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum