Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Devalueringer

3 deltagere

Go down

Devalueringer Empty Devalueringer

Indlæg af Nærigfryns Søn Apr 06, 2014 8:07 am

Nu er det jo tid til Europavalg. Dette betyder i min omgangskreds en tilbagevenden til den gamle traver: fastkurspolitik versus flydende valuta.
Muligheden for at devaluere / depreciere ses som et så værdifuldt politisk værktøj, at man bør forlade EU / den del af samarbejdet.

Den gode Messerschimidt giver her sin argumentation: http://blogs.jp.dk/messerschmidt/2012/01/28/euro-devaluering-og-hvorfor-eu-tager-fejl/

Nu er jeg jo sjældent imponeret over den gode Morten. Men jeg må indrømme at jeg mangler den økonomiske belast for metodisk at pille hans argumenter fra hinanden.

Er der nogen herinde der vil hjælpe mig med en nuanceret forståelse af dette tema?

Nærigfryns

Antal indlæg : 182
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Devalueringer Empty Sv: Devalueringer

Indlæg af Gæst Søn Apr 06, 2014 10:00 am

Nærigfryns skrev:Nu er det jo tid til Europavalg. Dette betyder i min omgangskreds en tilbagevenden til den gamle traver: fastkurspolitik versus flydende valuta.
Muligheden for at devaluere / depreciere ses som et så værdifuldt politisk værktøj, at man bør forlade EU / den del af samarbejdet.

Den gode Messerschimidt  giver her sin argumentation: http://blogs.jp.dk/messerschmidt/2012/01/28/euro-devaluering-og-hvorfor-eu-tager-fejl/

Nu er jeg jo sjældent imponeret over den gode Morten. Men jeg må indrømme at jeg mangler den økonomiske belast for metodisk at pille hans argumenter fra hinanden.

Er der nogen herinde der vil hjælpe mig med en nuanceret forståelse af dette tema?

Det er klart, at det skal være muligt at regulere på "bytteforholdet per effektiv arbejdstime" landene imellem. Herunder korrigeret for høje skatter til mange ældre, mange på tidlig pension, stor off. sektor etc.

Devaluering er helt som den pt. velkendte kunstigt lave rente et stort set "usynligt" politisk trick til at korrigere, hvor stat / arbejdsgivere / lønmodtagere i fællesskab har svigtet.

Thomas vil sikkert henvise til Adenauer og den tids trepartsaftaler mht. at holde lønnen i ro mod til gengæld at opnå fælles fordele på lidt længere sigt.


I øvrigt er Mortens eksempel med fordelen ved devaluering kontra en tilsvarende landsdækkende lønnedgang lidt tynd. En devaluering gør det næppe nemmere at få fat i "hjemlige" varer på lidt længere sigt. Nu er det jo pludseligt nemmere at sælge varerne ud af landet. Og mon ikke landmanden med de indenlandske tomater og også godt kunne tænke sig en udenlandsk traktor = han forhøjer de indenlandske priser tilsvarende efter en tid. Etc.


På kort sigt er alting noget lort. Der er ingen nemme veje for ineffektive grækere efter 15 års overforbrug i et nærmest grotesk omfang. Lige som med overbelånte danskere i usælgelige huse i områder uden arbejde...

Den eneste løsning på devalueringsproblematikken (eller rettere inden den opstår) er trepartforhandlinger, hvor parterne tænker og aftaler langsigtet. Vi lønmodtagere skal kunne leve men ikke så godt, at vi har jaget alle virksomheder ud af landet, inden vore børn bliver voksne. Alt det snak med "at vi skal være kreative" / "vil skal leve af finanssektorens trylleri" etc. var jo forkerte. Hvis vi skal leve af videnjobs på sigt, så skal vi også have "produktion" her. Viden bygger altid på kunnen. Man kan ikke vide uden at nogen tæt på kunne først.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Devalueringer Empty Sv: Devalueringer

Indlæg af Jomsviking Ons Apr 09, 2014 12:31 pm

At "effektivisere" gennem devalueringer, må summe op til at man beskytter sit hjemmemarked
og gør hele sin økonomi fattigere og samme eller mindre effektiv.

Den græske landmand bliver nok glad for at han overhovedet kan sælge sine oliven - men han får stadigvæk ikke meget italiensk bil for pengene.
Den græske Eksport-industri arbejder (lad os bare antage at han er pengene værd) bliver kun ked af det, da han får mindre italiensk bil for sin løn.

Den korrekte løsning var jo selvfølgelig at de maginale græske olivendyrkere skulle holde op med at dyrke oliven, og i stedet lave noget de kunne finde ud af.


_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Devalueringer Empty Sv: Devalueringer

Indlæg af Thomas Ons Apr 09, 2014 2:14 pm

Jomsviking skrev:At "effektivisere" gennem devalueringer, må summe op til at man beskytter sit hjemmemarked
og gør hele sin økonomi fattigere og samme eller mindre effektiv.

Den græske landmand bliver nok glad for at han overhovedet kan sælge sine oliven - men han får stadigvæk ikke meget italiensk bil for pengene.
Den græske Eksport-industri arbejder (lad os bare antage at han er pengene værd) bliver kun ked af det, da han får mindre italiensk bil for sin løn.

Den korrekte løsning var jo selvfølgelig at de maginale græske olivendyrkere skulle holde op med at dyrke oliven, og i stedet lave noget de kunne finde ud af.

 

Eller alle skulle holde op med at spilde tiden på at dyrke oliven!

Den er nemlig meget dyr - olien altså - den af oliven......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Devalueringer Empty Sv: Devalueringer

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum