Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Ejerskab af infrastruktur

3 deltagere

Go down

Ejerskab af infrastruktur Empty Ejerskab af infrastruktur

Indlæg af Esbjerg Tors Jan 16, 2014 12:45 pm

Jeg har af og til over tid funderet over det hensigtsmæssige i, at afgørende infrastruktur i DK (energi, varme, el, vand, internet, børs, olie, havne, veje, broer etc.), enten ved direkte eller indirekte ejerskab, lander på udenlandske hænder. Synes historien fortæller flere underholdende historier omkring såvel profitmageri som i krisetider "afpresning" eller blot en charmerende combo.

Grunden til at den kom op igen er salget af Nets.

Er det bare mig der skal tage sølvpapirshatten af og synge glade sange?

Esbjerg

Antal indlæg : 91
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Kbh

Tilbage til toppen Go down

Ejerskab af infrastruktur Empty Sv: Ejerskab af infrastruktur

Indlæg af Thomas Tors Jan 16, 2014 7:40 pm

Esbjerg skrev:Jeg har af og til over tid funderet over det hensigtsmæssige i, at afgørende infrastruktur i DK (energi, varme, el, vand, internet, børs, olie, havne, veje, broer etc.), enten ved direkte eller indirekte ejerskab, lander på udenlandske hænder. Synes historien fortæller flere underholdende historier omkring såvel profitmageri som i krisetider "afpresning" eller blot en charmerende combo.

Grunden til at den kom op igen er salget af Nets.

Er det bare mig der skal tage sølvpapirshatten af og synge glade sange?

Nu er sådan noget stads altid belånt. Enten hos skatteyderne eller hos investorerne.

Kraftværkerne har jo været ejet af svenskerne, med det resultat at reinvesteringerne ikke blev gjort. Simpelt hen fordi de har hevet mere ud af dem end driften egentlig tillod.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ejerskab af infrastruktur Empty Sv: Ejerskab af infrastruktur

Indlæg af HenningK Fre Jan 17, 2014 12:34 pm

Esbjerg skrev:Er det bare mig der skal tage sølvpapirshatten af og synge glade sange?

Tror du at vi ville ha' haft bedre eller dårligere internet hvis TDC stadig var et statsmonopol og ikke var blevet solgt og markedet liberaliseret? Sammenlign evt. med Banedanmark's evne til at lave en verdensklasse-infrastruktur. Jeg tror faktisk ikke at det har så meget at sige.

Nets har vel i høj grad været en maskine, der sku' spare bankerne for omkostninger - når Nets så bli'r solgt, så er fokus at tjene penge til de nye ejere (som har betalt en pris, der svarer til det, som de regner med at komme til at tjene på Nets).

For bankerne kommer salget til at lune i en kold tid - og henad vejen kommer de såmænd nok til at fortryde salget.

Jeg tror ikke at en ny ejer vil sætte fortroligheden på spil i større omfang. Hverken på Dankort-transaktioner eller NemID. At det direkte eller indirekte bliver dyrere for den enkelte forbruger - det er i mine øjne hævet over enhver tvivl.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Ejerskab af infrastruktur Empty Endnu et europæisk infrastrukturprogram

Indlæg af Thomas Fre Jan 23, 2015 4:18 am

Fibernet Frankfurt-Tallinn

De snore kan jo nok passende trækkes samtidig med, at jernbane etc. anlægges. Så har de den fordel, at de er lidt sværere at aflytte.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ejerskab af infrastruktur Empty Tja... nogen skal jo lave de jernbaneskinner

Indlæg af Thomas Lør Feb 07, 2015 12:55 pm

Smelte om osv.

Das Eisenhüttenwerk von Liepāja (“Liepajas metalurgs”, LM) will eine umfassende Zusammenarbeit mit dem Belarussischen Eisenhüttenwerk (BMZ) aufbauen.

Unter anderem geht es um die Beschaffung von Rohstoffen. Das sagte der Berater für regionale Angelegenheiten der Lettischen IHK, Ģirts Kronbergs, heute vor Journalisten, wie ein BelTA-Korrespondent bekanntgab.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ejerskab af infrastruktur Empty Sv: Ejerskab af infrastruktur

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum