Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Bankerne tvivler på regeringens erhvervsobligationer.

Go down

Bankerne tvivler på regeringens erhvervsobligationer. Empty Bankerne tvivler på regeringens erhvervsobligationer.

Indlæg af Thomas Tirs Jan 07, 2014 11:18 am

Bankerne vil rigtig gerne låne penge ud til virksomheder.

Fint, så har man da fået det ud af det. Men mon ikke de kære banker blegner og bliver lidt mindre villige, når de finder ud af, at virksomhederne ser hvad de kan låne penge til andre steder.
Det næste bliver så: Hvordan bankerne skaffer likviditet, når der ikke er nogen, der vil låne bankerne penge.

Nationalbanken.

Fra et niveau på 53½ mia. i 2012 er de pengepolitiske udlån faldet til 9½ mia. Dvs. ca. 40 mia. og de er nok gået til virksomhedsobligationer. Nettostillingen er uændret.

Som jeg husker det, ligger der yderligere en 10-20 mia. på valutareserven i udlån til Nordea Sverrig. Så er der også ECB lånet til Danske Bank på 41 mia. (som jeg ikke har hørt er blevet betalt tilbage), så mon ikke der skulle kunne plukkes en 40-50 mia. til?

Men hvis det får bankerne til at låne noget billigere og villigere ud til erhvervslivet, så er der da opnået noget. Det tror jeg så ikke på, for Nordea og Jyske Bank er principielt fulde af løgn.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum