Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Vækstpakker mm.

Go down

Vækstpakker mm. Empty Vækstpakker mm.

Indlæg af Thomas Man Dec 30, 2013 11:15 am

Virker først på langt sigt.

Det skal nok være rigtigt. Det er ligesom infrastrukturplanen: De tager tid om at virke. De vil virke med 1-2% om året; men det er bare nødvendigt. Man forfølger ikke den spanske model med at køre skidtet ud over kanten, tude voldsomt - og så håbe, at det ubehagelige går væk af sig selv - det gør det altså ikke.

Jeg er så heller ikke så bange for deflation - ikke hvis den holder sig inden for 1-2% om året. Det meste af denne deflation vil nemlig være udefra kommende. Det vil være prisfald på råvarer - og lidt hen ad vejen (om måske et års tid) - energi. Til gengæld vil der være bedre fødevarepriser. Det hjælper altså, når en lille åben økonomi får bedre priser både på import og eksport.

Ryk mod byerne.
Jeg er ikke sikker. Der vil komme en befolkningstilvækst i byerne. Det vil dog mest skyldes at insolvente - og i stigende grad illikvide boligejere ikke kan flytte. Det er naturligvis børnefamilierne i de klamme ejerlejligheder. Det er så også de store forbrugere. Forbrugere, der har ruineret sig selv, hvorfor de ikke kan forbruge.
Det betyder altså at væksten vil ske udenfor de større byer. Her skulle der til gengæld være muligheder for de få, der kan flytte. Dvs. i form af lavere leveomkostninger.
Forbruget i byerne (København, Århus og til dels Odense) vil holde sig nogenlunde konstant med svagt vigende tendens, mens udenfor vil det stige med noget over produktivitetens stigning - vi skal så lave en egnsafviklingsstøtte - i København altså. Men det bliver i faste faste priser. Dvs. inklusiv deflation. Der vil være tale om mængder og ikke om omsætning, hvor netto forbruget vil være stigende.

Det vil ikke være en forbrugsdrevet vækst som sådan. Det vil langt nærmere være en eksportdreven vækst.

Politisk tror jeg ikke der er større ændringer i sigte: Den nuværende regering skal såmænd nok blive genvalgt - dog uden SF, som forsvinder - enten ved næste valg eller næste valg igen. Alt meningsmålingshysteriet kommer ikke til at spille nogen særlig rolle.
Som jeg så viist gentagne gange har sagt: V+ S > 90. At kommunisterne ligger og roder med 1/6 af stemmerne - sådan har det altid været. Ligeledes har der hele tiden været et tilsvarende antal på "den anden side". Det væsentlige er bare at holde disse destruktive kræfter fra hinanden.
Det betyder naturligvis at en del "eksperter" i aviserne har sagt noget sludder; men det er der vel ikke nogen, der tager højtideligt - undtagen dem selv - og de skal nok holde kæft med deres nederlag.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum