Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

tid til studiebolig køb

3 deltagere

Go down

tid til studiebolig køb Empty tid til studiebolig køb

Indlæg af peter777 Søn Sep 15, 2013 2:22 pm

http://epn.dk/privat/bolig/ECE5880214/stoerre-bolig-koster-kun-en-cykeltur/
Sidste gang jeg tjekkede en låneberegner, kunne jeg låne 571K. Jeg er en voksen mand med fast job, men jeg må da bare undre mig over, hvilke forældre der sådan lige kan smide 1.5mio på bordet. Det kommer jeg aldrig til at komme i nærheden af, og det er endda så kun for nogle små 2V lejligheder.
Men hvordan er det ... hvis priserne begynder at falde, så krakker bankerne igen. Nå ja, så falder de jo nok ikke. bounce 
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

tid til studiebolig køb Empty Sv: tid til studiebolig køb

Indlæg af Gæst Søn Sep 15, 2013 2:38 pm

peter777 skrev:http://epn.dk/privat/bolig/ECE5880214/stoerre-bolig-koster-kun-en-cykeltur/
Sidste gang jeg tjekkede en låneberegner, kunne jeg låne 571K. Jeg er en voksen mand med fast job, men jeg må da bare undre mig over, hvilke forældre der sådan lige kan smide 1.5mio på bordet. Det kommer jeg aldrig til at komme i nærheden af, og det er endda så kun for nogle små 2V lejligheder.
Men hvordan er det ... hvis priserne begynder at falde, så krakker bankerne igen. Nå ja, så falder de jo nok ikke. bounce 
Jeg undrer mig også.

Vi ville ikke drømme om, at købe bolig til ungerne. Dels er den ene rigere end vi gamle (arv), dels er de bedre uddannede end os. Der er også et stort element af opdragelse i det. Et af de største handikap i livet er at have det alt for nemt i de unge år. Vil man noget, så må man prioritere eller svede det ekstra.

Hellere denne læring og et snit, der ligger en karakter lavere. Det har vi altid meldt klart ud lige fra flaskedrengjobbet til bartjansen til studiejobbet som IT-udvikler.

Men jeg hører da jævnligt ufaglærte par eller lignende lønnede i Udkantdanmark tale om, at der da skal købes studiebolig til ungerne i Staden. De forventer formodentligt at kunne belåne deres nedbetalte hus i Udkantdanmark. Eller sælge det og selv rykke i lejlighed - igen tættere på Staden.

I disse tider, hvor en middelmådig studentereksamen godt nok kunne give adgang til højere læreanstalter, men det gode job ikke venter den middelmådige, så er investeringen også dobbelt farlig. Pludseligt kan hverken de gamle eller "akademikeren" betale.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

tid til studiebolig køb Empty Sv: tid til studiebolig køb

Indlæg af Thomas Søn Sep 15, 2013 3:02 pm

peter777 skrev:http://epn.dk/privat/bolig/ECE5880214/stoerre-bolig-koster-kun-en-cykeltur/
Sidste gang jeg tjekkede en låneberegner, kunne jeg låne 571K. Jeg er en voksen mand med fast job, men jeg må da bare undre mig over, hvilke forældre der sådan lige kan smide 1.5mio på bordet. Det kommer jeg aldrig til at komme i nærheden af, og det er endda så kun for nogle små 2V lejligheder.
Men hvordan er det ... hvis priserne begynder at falde, så krakker bankerne igen. Nå ja, så falder de jo nok ikke. bounce 
Lige præcis.

Det er også derfor jeg mener, at det er fuldstændig håbløst at redde den fast forrentede realkreditannuitet ved hjælp af boligejerne. Boligmarkedet kommer aldrig i gang igen. Slet ikke med alle de lejeboliger og dem, der forsøger at udleje sig gennem. Det går ikke.

Skal man opnå det primære mål, nemlig at redde den fast forrentede annuitet, så skal man gå via udlejningsbyggeriet og landbruget. Så har kridterne ikke de tab at finansiere via deres banker.

Årsagen til at renten stiger er, at den halve klode sælger USD for, at undgå at egen valuta ryger i bund - og dermed den gæld, man har i USD ryger i vejret. Det kunne så endda gå, hvis eksporten så også steg - det gør en IKKE: Der er ikke nogen, der skal købe grus og skærver i Australien - heller ikke med rabat.
Du kan simpelt hen se på klokken, hvad der sker: Omkring kl. 12-02 om natten så falder USD for at ryge op igen når Europas valutahandel åbner, der er MASSER af kontanter, der leder efter selv den mindste smule profit. Så er vi ved at være klar til næste runde hen sent på eftermiddagen. I det forløb omsættes en hel del dollarobligationer, det trykker også kursen på de obligationer, dvs. renten stiger.

Dermed får de pressede landet lussing på begge øren: Dels er deres valuta intet værd, del stiger renten - ikke bare når de skal låne penge; men helt generelt. Det er så noget Nationalbanken herhjemme har umådelig svært ved at styre. Det var derfor det var så vigtigt at få låst flexobligationerne inde - inden svingdøren blafrede.
Det vil tvinge bankerne til at sætte renten op, for der er ingen, der vil låne dem penge.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

tid til studiebolig køb Empty Sv: tid til studiebolig køb

Indlæg af HenningK Man Sep 16, 2013 12:18 am

peter777 skrev:Sidste gang jeg tjekkede en låneberegner, kunne jeg låne 571K. Jeg er en voksen mand med fast job, men jeg må da bare undre mig over, hvilke forældre der sådan lige kan smide 1.5mio på bordet.
Hvis man ser over de sidste år, så er jo ikke den aktuelle rentebyrde fra afdragsfrie flexlån på 1.5 mio der dræber projektet, vel?

Mit gæt på hvorfor forældrekøb stadig eksisterer som begreb: Hvem tror du at bankerne helst vil låne ud til? Familien, hvor de ka' ta' pant i både hus + lejlighed (og få den gennemsnitlige belåning ned), eller en hvor de må ud og låne hele beløbet ud med sikkerhed kun i lejligheden?

Jeg er helt enig i at forældrekøb ikke er nogen fantastisk idé - der er nærmest tale om at amoralsk forsøg på at producere et behov og dermed holde priser oppe.

Men isoleret set forstår jeg godt bankernes forsøg på at nedbringe den gennemsnitlige belåningsprocent. Det er vel også en måde at få omfordelt opsparingerne, der jo er fordelt voldsomt skævt i øjeblikket.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

tid til studiebolig køb Empty Sv: tid til studiebolig køb

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum