Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger?

4 deltagere

Go down

Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger? Empty Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger?

Indlæg af Gorrion Man Aug 19, 2013 11:51 pm

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-70850017:4-tips-til-din-pensionsopsparing.html
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2013/08/19/131226.htm

Det er ufatteligt at de prøver proppe det lort ned i halsen på en befolkning der er blevet røvrendt af politikerne gang på gang.
En folkepensionsalder der ligger i de 70+ om 25-30 år, afskaffelsen af efterløn, forringelser i egne opsparingsmuligheder, og modregning, eller helt afskaffelse af folkepension hvis man selv har sparet op....for slet ikke at nævne hvad det næste bliver.
Jeg kender mange der hellere end gerne ville havde deres arbejdsmarkedspension ud nu, til at bruge i 40års alderen, end at sidde rynket, rystende, med demens som 78 årig med 2,5 millioner i latterlige pensioner.
Man ser det alt for tit, og ja også om 30 år.....DER ER INGEN FORSKEL!!!...at de der når 75-80 års alderen lever af 2 stykker lyst brød hvor den hårde skorpe er skåret fra, med den billige leverpostej fra netto, for man kan ikke tykke et stykke kød, et glas vand med baby drikke tud, og 2 kopper tynd kaffe i løbet af eftermiddagen til at dyppe den tørre småkage i man sidder og sutter på.
Man kan måske lige overkomme at skubbe sin rollator ud til en fællesbænk et par gange om ugen, og tale med de andre snurrenosser om alle de millioner man har på bankbogen, for 10 min efter at have glemt alt om hvad det var man snakkede om, eller hvem helvede man egentlig talte til.
Så er det ellers at skylle de 8 - 10 piller ned i svælget med det sidste af den kolde kaffe, og så kravle ind i seng.

Jeg siger bare nej nej nej......jeg fortryder bittert hver en krone jeg fik sat i pensioner.

Og så midt i den værste økonomiske og finansielle krise (måske nogensinde) skal man høre på pensioner, og kvalmende råd fra %&#"?%¤ amatør økonomer.

Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger? Empty Sv: Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger?

Indlæg af Thomas Tirs Aug 20, 2013 1:06 am

Gorrion skrev:
Jeg siger bare nej nej nej......jeg fortryder bittert hver en krone jeg fik sat i pensioner.

Og så midt i den værste økonomiske og finansielle krise (måske nogensinde) skal man høre på pensioner, og kvalmende råd fra %&#"?%¤ amatør økonomer.

 
Opsparing er sådan set fornuftigt nok - forudsat, at den kan investeres så den kan give et afkast.

Det reelle økonomiske afkast en opsparing kan yde kan - så vidt jeg kan se - ikke overstige produktivitetsstigningen.
At investeringer på længere sigt kan give en højere rente end binding i f.eks. 1 år må skyldes, at spareren skal have en kompensation for at alle andre investeringer også har et afkast og disse konkurrerende investeringer øger kravet til afkast. Hvis man køber en bil nu i modsætning til en bil om 5 år, så vil den bil om 5 år ikke være sammenlignelig med bilen af i dag. Det er kun Folkevognskøbere, der ikke er væsentligt handikappet af at modellerne om 5 år er bedre.

Det er sådan set fint nok; men giver at afkastet på en pensionsopsparing ikke kan være uden sammenhæng med produktiviteten. Produktivitetsforøgelsen ligger på 1-2% om året, hvilket er det maksimale afkast en investering kan have - kompenseret for inflation og risiko.

Problemet kommer, når man i stedet for at investere propper pengene i "investeringer", der helt eller delvist er forbrug. En investering hvor realafkastet er negativt er delvist et forbrug. Man regner jo ikke med at få det samme for sin bil som da man købte den - slet ikke kompenseret for inflation mm. - forskellen mellem brugtvognsprisen og nyprisen er således et forbrug i løbet af levetiden.

Vi kommer først rimelig på gyngende grund, når man - som en anden tåbe som Villy Søvndal kalder forbrug for investering og omvendt. Det er svært nok at adskille de to begreber som det er. Her bruger man så - af praktiske opgørelsesmæssige grunde - nogle definitioner, hvor man kyler nybyggeri ind som en investering.
Det bliver yderligere håbløst, når man foretager denne "investering" og på forhånd kan se, at den "investering" aldrig vil kunne tjene sig hjem.

Det man har gjort er at bruge opsparing som en omfordeling mellem grupper af befolkningen.

Som jeg så viist siger: Pensionsopsparing er udelukkende et andet ord for skat.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger? Empty Sv: Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger?

Indlæg af SimpleMind Tirs Aug 20, 2013 4:25 pm

Tjoh men hvor skal man så afsætte pengene tjent ved at gøre en ekstra indsats.

Pointe: Det bliver nok forbandet svært at motivere folk i fremtiden til at yde en ekstra indsats, når de nu godt ved, at pengene knap nok når i banken, inden de er værdiløse igen.

Så mon ikke det snart går op for især fagbevægelsen, at de skal kræve prisfald og frihed fremfor mere i løn.

SimpleMind

Antal indlæg : 276
Join date : 15/01/12

Tilbage til toppen Go down

Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger? Empty Sv: Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger?

Indlæg af SimpleMind Tirs Aug 20, 2013 4:32 pm

Og aftaler med befolkningen kan de vist også godt glemme alt om. De er som bekendt ikke det papir værd de er skrevet på.

SimpleMind

Antal indlæg : 276
Join date : 15/01/12

Tilbage til toppen Go down

Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger? Empty Sv: Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger?

Indlæg af Thomas Tirs Aug 20, 2013 5:11 pm

SimpleMind skrev:Tjoh men hvor skal man så afsætte pengene tjent ved at gøre en ekstra indsats.

Pointe: Det bliver nok forbandet svært at motivere folk i fremtiden til at yde en ekstra indsats, når de nu godt ved, at pengene knap nok når i banken, inden de er værdiløse igen.

Så mon ikke det snart går op for især fagbevægelsen, at de skal kræve prisfald og frihed fremfor mere i løn.
Man kunne f.eks. betale sin gæld!

Jeg ved godt at tanken er modbydelig for en flextumpe; men dem er vi da færdige med at lytte til.

Jeg kan ikke se nogen grund til at yde skattekredit til pensionsopsparing.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger? Empty Sv: Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger?

Indlæg af SimpleMind Tirs Aug 20, 2013 5:33 pm

Jo Jo - Men gældsrytterne er jeg sågu også ligeglad med - Det er alle os uden gæld jeg snakker om.
 
Hvad mener du om den her:
Ud med F1

SimpleMind

Antal indlæg : 276
Join date : 15/01/12

Tilbage til toppen Go down

Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger? Empty Sv: Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger?

Indlæg af Thomas Tirs Aug 20, 2013 5:56 pm

SimpleMind skrev:Jo Jo - Men gældsrytterne er jeg sågu også ligeglad med - Det er alle os uden gæld jeg snakker om.
 
Hvad mener du om den her:
Ud med F1
Det er jo det, man forsøger, at skaffe sikre papirer, der kan give et rimelig afkast på opsparing af beskattede midler.

At Du så ikke kan lide definitionen af rimelig - dvs. p.t. under inflationen - det er så en anden sag: Der er ikke nogen, der har lovet dig en positiv forrentning - det er bare noget, Du har forudsat - efter at have hørt på bankrøggiverne.

Sidstnævnte befolkningsgruppe nyder stærkt begrænset agtelse herinde, hvor publikum - generelt (der ER fantaster og bankklakører) - har en intelligens, der ligger en anelse over den gennemsnitlige krokodilles.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger? Empty Sv: Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger?

Indlæg af Trader Tirs Aug 20, 2013 6:17 pm

Thomas skrev:
hvor publikum - generelt (der ER fantaster og bankklakører) - har en intelligens, der ligger en anelse over den gennemsnitlige krokodilles.
Tjah men så heller ikke meget over!

Trader

Antal indlæg : 61
Join date : 16/04/13

Tilbage til toppen Go down

Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger? Empty Sv: Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger?

Indlæg af Thomas Tirs Aug 20, 2013 6:38 pm

Trader skrev:
Thomas skrev:
hvor publikum - generelt (der ER fantaster og bankklakører) - har en intelligens, der ligger en anelse over den gennemsnitlige krokodilles.
Tjah men så heller ikke meget over!
Tal for Dig selv.
Laughing 
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger? Empty Sv: Hvorfor har de så travlt med folks pension, og evt opsparinger?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum