Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Obama og Hellepigen går til frokost.

Go down

Obama og Hellepigen går til frokost. Empty Obama og Hellepigen går til frokost.

Indlæg af Thomas Tors Aug 15, 2013 3:41 pm

Vi kan ikke blive ved med at mødes på den måde - folk snakker!

Middagen med Obama deler Thorning med statsminister Fredrik Reinfeldt fra Sverige, Jens Stoltenberg fra Norge - der går til valg fire dage senere - den finske statsminister Jyrki Katainen samt Islands præsident Ólafur Ragnar Grímsson.
Kan der være tale om at få nedlagt Sverrig? Det ville være rart og det har taget sin tid! Bare en skam at Reinfeldt mister appetitten? - ja altså om han gør det.

Det eneste, der kan interessere USA så meget, at de gider snakke med alle de nordiske lande på én gang er:

A) Arrangementet i Østersøen. Det er sikkerhedsmæssigt uholdbart, at svenskerne ligger dér og saboterer. Østersøen er Ruslands vigtigste handelsvej, så kan man lide det eller ej; men det er det altså. Det går ikke, hvis man ikke har nogenlunde ordnede forhold med så mange penge i omløb.
Jeg så også et sted, at Estlands præsident på et tidligt tidspunkt har bekræftet at dette møde finder sted - det undrer mig så bare, at russerne ikke kommer, når der er bøllebank til svenskerne. Ellers er alle Sverrigs fjender ved at være samlet!
Men at holde mødet i Stockholm svarer lidt til at holde politiets årlige skovtur i Mjølnerparken.

B) Nordatlanten, hvor der skal findes en mere effektiv og billigere løsning end det pjat fra gamle dage, man roder med for tiden. Vi skal have noget endnu ældre pjat - tidlig middelalder for at være præcisere. USA's interesse er helt klart at bruge så få penge som mulig på det.
Det er virkelig penge, vi taler om. Bare i driftsudgifter er for USA's vedkommende alene tale om noget, der minder om 20 mia. DKK.
Det andet problematiske er jo at 100 året for traktaten om de Dansk Vestindiske Øer nærmer sig. Der kan evt. være nogle datoer deri. Det skal i hvert fald være på plads inden udløbet af 2016, hvis det skal være i Obama's tid.
Det er langt fra en detalje, for vi taler om traktat, som skal igennem senatet, hvilket ikke blot er en formssag.

Hvis det ikke er tilfældet, så har jeg svært ved at se, hvad Estlands og Islands statsministre skal til samme møde.

Lidt tættere på er datoen 4-5 september formentlig valgt fordi Stoltenberg er på valg og næppe bliver genvalgt.

Folketinget åbner første tirsdag i oktober, hvilket i år er den 1.
Riksdagen åbner tredje tirsdag i oktober.

Men helt generelt har man haft travlt med at rydde op i populationen i Folketinget her i sommerferien - det er så nok mest banklovgivningen, hvor man ikke kan have nogen til at stå i vejen; men jeg undrede mig over Nick Hækkerups flytning.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum