Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Blodbad på boligmarkedet

3 deltagere

Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af klogeaage 35 Tirs Jul 16, 2013 2:16 pm

Kan I se og høre de nye toner fra Lars Nielsen og Birgit Daetz affraid  cyclops 


"Blodbadet på boligmarkedet" og "markedet har været "skånselsløst ved det sydlige Danmark,"  

At de 2 så ikke kan se det latterlige i dette:

"I nogle områder kan det være næsten umuligt at komme af med huset, selv om priserne er lave. Og så kan man være nødt til at sætte prisen yderligere ned," siger Birgit Daetz.

Hvad hjælper det at sætte prisen ned ,når ingen vil købe ,og  dem der vil, ikke kan få grønt lys fra banken  Question  Question  Question 


Gad vide hvornår hun ændrer retorikken på møglersitet
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Smedegade Tirs Jul 16, 2013 6:14 pm

Lige den artikel har jeg kigget lidt på i dag, qua Middelfart kommune har oplevet det største fald (og det er her jeg på 4. år leder efter et hus)

-19,2% er faldet. For juni alene er det -16,7%. Statistikgrundlaget er så tyndt, for der er så få handler. Iflg Boliga er det 7 handler i kommunen i juni som blev udvidet med Nr. Aaby og Ejby ved sammenlægningen.

I næste måned toppes listen måske med flere hundrede procents stigning hvis der sælges et enkelt eller to af de mere attraktive huse.

Boligsiden havde også en artikel om ejerlejligheds-udbudspriser for en måned siden, hvor Middelfart lå i top 3 sammen med Kbh og Århus. Logisk, der er få ejerlejligheder og dem som er til salg er forholdsvis nye, bygget i god kvalitet i et skønt område ved det gamle statshospital. De har nogle ret lange liggetider, så udbudspriser er ikke interessante.

Det er dårlig nyhedsformidling, og de forholder sig ikke kritisk til tallene bag.

Men god artikel hvis man skal handle priserne ned.
Mægler: "Priserne er stigende."
Køber: "Ifølge jeres egen forening styrtdykker de her i kommunen"

Smedegade

Antal indlæg : 84
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Thomas Tirs Jul 16, 2013 10:36 pm

Smedegade skrev:Lige den artikel har jeg kigget lidt på i dag, qua Middelfart kommune har oplevet det største fald (og det er her jeg på 4. år leder efter et hus)

-19,2% er faldet. For juni alene er det -16,7%. Statistikgrundlaget er så tyndt, for der er så få handler. Iflg Boliga er det 7 handler i kommunen i juni som blev udvidet med Nr. Aaby og Ejby ved sammenlægningen.

I næste måned toppes listen måske med flere hundrede procents stigning hvis der sælges et enkelt eller to af de mere attraktive huse.

Boligsiden havde også en artikel om ejerlejligheds-udbudspriser for en måned siden, hvor Middelfart lå i top 3 sammen med Kbh og Århus. Logisk, der er få ejerlejligheder og dem som er til salg er forholdsvis nye, bygget i god kvalitet i et skønt område ved det gamle statshospital. De har nogle ret lange liggetider, så udbudspriser er ikke interessante.

Det er dårlig nyhedsformidling, og de forholder sig ikke kritisk til tallene bag.

Men god artikel hvis man skal handle priserne ned.
Mægler: "Priserne er stigende."
Køber: "Ifølge jeres egen forening styrtdykker de her i kommunen"

Ja, ejendomsvurderinger af noget, der ikke handles, kan ikke bruges til så forfærdelig meget.
Markedet for domkirker er endog MEGET sløvt.
Hvad ville det koste at bygge Roskilde Domkirke i dag? Jeg tror det er et stykke tid siden, man har bedt om et tilbud!

Og hvorfor også? Om ikke andet kan majestæterne rykke lidt sammen, så der bliver plads til dem alle sammen - de næste par hundrede år.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Smedegade Tirs Jul 16, 2013 11:07 pm

Som sædvanlig god humor - markedet for domkirker :-)

EDIT: statistiken artiklen øverst bygger på er gennenførte handler. Der er bare så få, at statistik er umuligt.

Men ærgeligt medierne ikke kigger HVORFOR boligmarkedet er stendødt og hvad man kunne gør for at få det i gang. Der står en generation og venter og de kan ikke komme ind med de uhyrlige priser.

Håber hende Helle tør tage nogle drastiske skridt på den front. Jeg er blevet lidt vild med hende det seneste år.

Smedegade

Antal indlæg : 84
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Thomas Tirs Jul 16, 2013 11:56 pm

Smedegade skrev:Som sædvanlig god humor - markedet for domkirker :-)

EDIT: statistiken artiklen øverst bygger på er gennenførte handler. Der er bare så få, at statistik er umuligt.

Men ærgeligt medierne ikke kigger HVORFOR boligmarkedet er stendødt og hvad man kunne gør for at få det i gang. Der står en generation og venter og de kan ikke komme ind med de uhyrlige priser.

Håber hende Helle tør tage nogle drastiske skridt på den front. Jeg er blevet lidt vild med hende det seneste år.

Det er nemlig sagen, at markedet er afgået ved døden.

Det er ligesom at måle temperatur i verdensrummet. De enkelte partikler, der findes - de har godt nok skrald på; men baggrundsstrålingen er der ikke gjort noget alvorligt ved siden Big Bang.
Det giver ikke nogen mening at tale om temperatur i rummet på samme måde som at tale om rumtemperatur.

Indtil videre vil man ikke gøre noget ved boligmarkedet; man har andre problemer: Man skal have reddet den fast forrentede realkredit annuitet - alt andet er sekundært. Om de unge mennesker ikke har noget at bo i: Lej.

Det, Du kan gøre er at holde Dig orienteret om dødsboer i kvarteret - på et tidspunkt bliver de møre.

Det kan man så holde øje med - for om 4-5 år kommer det til at gå bedre. I den del af landet - altså. Det bliver bare værre i København.

Hellepigen - ja, hun klarer det sådan set udmærket, nu skal vi lige have sommerferien overstået og sørge for at Q2 regnskaberne er nogenlunde kendte - dvs. man véd, hvor svindlen ligger. Så bliver man nød til at tage hugget mod de store banker så snart Folketinget åbner - indtil da - så kan tumperne bræge.

Det væsentlige er, at Danmark nok som det første land tager/har taget fat i SIFI'erne.

Deutsche Bank vader jo stadig rundt og proklamerer sine fortræffeligheder. Frankrig er heller ikke begyndt. Spanien er holdt op igen. England tør ikke!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Gæst Ons Jul 17, 2013 8:12 am

Thomas skrev:
Smedegade skrev:Lige den artikel har jeg kigget lidt på i dag, qua Middelfart kommune har oplevet det største fald (og det er her jeg på 4. år leder efter et hus)

-19,2% er faldet. For juni alene er det -16,7%. Statistikgrundlaget er så tyndt, for der er så få handler. Iflg Boliga er det 7 handler i kommunen i juni som blev udvidet med Nr. Aaby og Ejby ved sammenlægningen.

I næste måned toppes listen måske med flere hundrede procents stigning hvis der sælges et enkelt eller to af de mere attraktive huse.

Boligsiden havde også en artikel om ejerlejligheds-udbudspriser for en måned siden, hvor Middelfart lå i top 3 sammen med Kbh og Århus. Logisk, der er få ejerlejligheder og dem som er til salg er forholdsvis nye, bygget i god kvalitet i et skønt område ved det gamle statshospital. De har nogle ret lange liggetider, så udbudspriser er ikke interessante.

Det er dårlig nyhedsformidling, og de forholder sig ikke kritisk til tallene bag.

Men god artikel hvis man skal handle priserne ned.
Mægler: "Priserne er stigende."
Køber: "Ifølge jeres egen forening styrtdykker de her i kommunen"

Ja, ejendomsvurderinger af noget, der ikke handles, kan ikke bruges til så forfærdelig meget.
Markedet for domkirker er endog MEGET sløvt.
Hvad ville det koste at bygge Roskilde Domkirke i dag? Jeg tror det er et stykke tid siden, man har bedt om et tilbud!

Og hvorfor også? Om ikke andet kan majestæterne rykke lidt sammen, så der bliver plads til dem alle sammen - de næste par hundrede år.

100 mio. kr. for at udbedre ca. 1/3 af taget efter branden i 68.

Så vi er nok oppe på 2 til 3 mia. kr. for en komplet i nuværende kvalitet / materialer.

Her taler vi gode traditionelle materialer mv.

Beton + masser af polakker vil kunne gøre det meget billigere. Men så ville den nok ikke komme på verdensarvlisten igen....

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Gæst Ons Jul 17, 2013 8:28 am

klogeaage 35 skrev:Kan I se og høre de nye toner fra Lars Nielsen og Birgit Daetz affraid  cyclops 


"Blodbadet på boligmarkedet" og "markedet har været "skånselsløst ved det sydlige Danmark,"  

At de 2 så ikke kan se det latterlige i dette:

"I nogle områder kan det være næsten umuligt at komme af med huset, selv om priserne er lave. Og så kan man være nødt til at sætte prisen yderligere ned," siger Birgit Daetz.

Hvad hjælper det at sætte prisen ned ,når ingen vil købe ,og  dem der vil, ikke kan få grønt lys fra banken  Question  Question  Question 


Gad vide hvornår hun ændrer retorikken på møglersitet

Citat:

"Middelbart, Vordingborg, Odder. På papiret velrenommerede og attraktive kommuner at bo i. Men realiteten er, at priserne på villaer og rækkehuse fortsat falder i de tre byer."

Sikken noget gas.

Vordingborg er helt klart langt ude i Udkantdanmark. Ser man bort fra kysten og lokale mænd uden uddannelse, så gider ingen bo der i dag. Men det er åbenbart undgået mæglerne.

Helt det samme gælder reelt for de andre to områder. De holdes dog oppe af nærheden til mere driftige byområder samt den kendte jyske langsommelighed mht. korrektion af prisboblen. Korrektionen ser dog ud til at være på vej efterhånden.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Smedegade Ons Jul 17, 2013 7:23 pm

BamsesFar skrev:

Citat:

"Middelbart, Vordingborg, Odder. På papiret velrenommerede og attraktive kommuner at bo i. Men realiteten er, at priserne på villaer og rækkehuse fortsat falder i de tre byer."

Sikken noget gas.

Vordingborg er helt klart langt ude i Udkantdanmark. Ser man bort fra kysten og lokale mænd uden uddannelse, så gider ingen bo der i dag. Men det er åbenbart undgået mæglerne.

Helt det samme gælder reelt for de andre to områder. De holdes dog oppe af nærheden til mere driftige byområder samt den kendte jyske langsommelighed mht. korrektion af prisboblen. Korrektionen ser dog ud til at være på vej efterhånden.

/BF

Ja jeg aktier i den påstand. Ikke alle vil bo i København. Middelfart ligger så du kan komme stort set overalt i Danmark på 2 timer, mange steder på 1. Fleksibileten ved at kunne køre i mange retninger giver jobmuligheder. Kald det bare den rådne banan, mens du regner på pendlertid i Kbh.

Jeg kender ikke Odder og Vordingborg, dog er sidstnævnte ikke spor attraktivt i min verden.

PS. Månedstallene fra Boligsiden er meget usikre. Her Crumars opfølgning på den anden kanal:

Mærkværdigvis siger RKR, at de realiserede salgspriser i Middelfart kommune som helhed faktisk er steget fra gennemsnitligt 9.461 til 10.216 kr/kvm fra 1. kvartal 2012 til 1. kvartal 2013. For 5500 Middelfart var kvmprisen på parcelhuse 11.281 kr i 1. kvartal 2012 og 12.331 kr i 1. kvartal 2013. Her skal vi imidlertid huske, at kontanthandler og handler finansieret udenfor realkreditsystemet ikke er med.

Så faldet på 19,2% betyder bare at næste måned går op.

Smedegade

Antal indlæg : 84
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Gæst Ons Jul 17, 2013 8:12 pm

Smedegade skrev:
BamsesFar skrev:

Citat:

"Middelbart, Vordingborg, Odder. På papiret velrenommerede og attraktive kommuner at bo i. Men realiteten er, at priserne på villaer og rækkehuse fortsat falder i de tre byer."

Sikken noget gas.

Vordingborg er helt klart langt ude i Udkantdanmark. Ser man bort fra kysten og lokale mænd uden uddannelse, så gider ingen bo der i dag. Men det er åbenbart undgået mæglerne.

Helt det samme gælder reelt for de andre to områder. De holdes dog oppe af nærheden til mere driftige byområder samt den kendte jyske langsommelighed mht. korrektion af prisboblen. Korrektionen ser dog ud til at være på vej efterhånden.

/BF

Ja jeg aktier i den påstand. Ikke alle vil bo i København. Middelfart ligger så du kan komme stort set overalt i Danmark på 2 timer, mange steder på 1. Fleksibileten ved at kunne køre i mange retninger giver jobmuligheder. Kald det bare den rådne banan, mens du regner på pendlertid i Kbh.

Jeg kender ikke Odder og Vordingborg, dog er sidstnævnte ikke spor attraktivt i min verden.

PS. Månedstallene  fra Boligsiden er meget usikre. Her Crumars opfølgning på den anden kanal:

Mærkværdigvis siger RKR, at de realiserede salgspriser i Middelfart kommune som helhed faktisk er steget fra gennemsnitligt 9.461 til 10.216 kr/kvm fra 1. kvartal 2012 til 1. kvartal 2013. For 5500 Middelfart var kvmprisen på parcelhuse 11.281 kr i 1. kvartal 2012 og 12.331 kr i 1. kvartal 2013. Her skal vi imidlertid huske, at kontanthandler og handler finansieret udenfor realkreditsystemet ikke er med.

Så faldet på 19,2% betyder bare at næste måned går op.

Kan man ikke bare konstatere at niveauet har været ret så stabilt på 12.000 til 12.500 over de sidste ca. 2 år?

Øjebliksbilleder siger ikke det store uden indblik i, hvad der blev solgt rent kvalitetsmæssigt?

Aktiviteten er dog ret så sikkert for nedadgående? Fyringer hos en række større lokale virksomheder? Der er jo rigtigt mange vellønnede arbejdspladser i området? Eller unaturlig jysk optimisme mht. "krisen er snart ovre, så vi venter med at sælge".

http://www.boliga.dk/boligpriser/BoligpriserSearch.aspx?AreaSelection=25500&PropertyTypeSelection=0&DatatypeSelection=0

http://www.boliga.dk/boligpriser/BoligpriserSearch.aspx?AreaSelection=25500&PropertyTypeSelection=0&DatatypeSelection=1

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Smedegade Ons Jul 17, 2013 10:44 pm

De 19,2% fald er fordi prisen på 7 handler i juni giver 8.600 kr./kvm. Heraf en rønne på 120 kvm til 275.000 på en skidt beliggenhed. EDIT. Dit link er til postnummer 5500. Boligsiden gør op for kommunen hvor den lå på 10-11.000 for knap et år siden - og også i maj.

Jeg er forøvrigt fynbo. Og optimist i forhold til at finde et billigt hus på et tidspunkt. Problemet er som du også skriver, at der ikke handles og der kommer ikke meget på markedet.

Min løn ville måske være 10-15% højere i Kbh. Jeg burde nok følge med i fyringsrunderne, men det gør jeg ikke.

Smedegade

Antal indlæg : 84
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Smedegade Tors Jul 18, 2013 10:32 am

Spændende - tallene fra Boligsiden er friske og fra hestens egen mund:

Hej xxxx

Tak for din mail.

Det forholder sig dog sådan, at tallet bygger på langt flere end 7 handler.

Vi bruger ikke tinglyste handler i vores tal. Der går ca 3 måneder, før der er nok tinglyste handler til at lave statistik på dem. Derfor bruger vi mæglerindberetninger, som kommer med det samme. Det er kun Boligsiden, der har dem samlet, så du har ikke mulighed for at finde tallene hos Boliga. Eksempelvis er der for Middelfart 17 handler i den af de tre måneder i det glidende gennemsnit med færrest handler. Tallet for juni 2013 bygger altså på mere end 51 handler (lige nu er der 74 indberettede handler i april, maj, juni).

Vi bruger et 3-måneders glidende gennemsnit, fordi det udjævner store udsving en smule og samtidig har mæglerindberetningerne ikke altid helt samme salgsdato som tinglysningen, når den kommer. Derfor kan det være lidt tilfældigt, om en handel er på den ene eller anden side af månedsskriftet. Så virkningen af den tilfældighed bliver udjævnet lidt.

Jeg håber, det forklarer lidt bedre, hvor tallene kommer fra.

Venlig hilsen
Anne-Mette Bach Jensen

Smedegade

Antal indlæg : 84
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Thomas Tors Jul 18, 2013 11:05 am

BamsesFar skrev:
Thomas skrev:
Smedegade skrev:Lige den artikel har jeg kigget lidt på i dag, qua Middelfart kommune har oplevet det største fald (og det er her jeg på 4. år leder efter et hus)

-19,2% er faldet. For juni alene er det -16,7%. Statistikgrundlaget er så tyndt, for der er så få handler. Iflg Boliga er det 7 handler i kommunen i juni som blev udvidet med Nr. Aaby og Ejby ved sammenlægningen.

I næste måned toppes listen måske med flere hundrede procents stigning hvis der sælges et enkelt eller to af de mere attraktive huse.

Boligsiden havde også en artikel om ejerlejligheds-udbudspriser for en måned siden, hvor Middelfart lå i top 3 sammen med Kbh og Århus. Logisk, der er få ejerlejligheder og dem som er til salg er forholdsvis nye, bygget i god kvalitet i et skønt område ved det gamle statshospital. De har nogle ret lange liggetider, så udbudspriser er ikke interessante.

Det er dårlig nyhedsformidling, og de forholder sig ikke kritisk til tallene bag.

Men god artikel hvis man skal handle priserne ned.
Mægler: "Priserne er stigende."
Køber: "Ifølge jeres egen forening styrtdykker de her i kommunen"

Ja, ejendomsvurderinger af noget, der ikke handles, kan ikke bruges til så forfærdelig meget.
Markedet for domkirker er endog MEGET sløvt.
Hvad ville det koste at bygge Roskilde Domkirke i dag? Jeg tror det er et stykke tid siden, man har bedt om et tilbud!

Og hvorfor også? Om ikke andet kan majestæterne rykke lidt sammen, så der bliver plads til dem alle sammen - de næste par hundrede år.

100 mio. kr. for at udbedre ca. 1/3 af taget efter branden i 68.

Så vi er nok oppe på 2 til 3 mia. kr. for en komplet i nuværende kvalitet / materialer.

Her taler vi gode traditionelle materialer mv.

Beton + masser af polakker vil kunne gøre det meget billigere. Men så ville den nok ikke komme på verdensarvlisten igen....

/BF
Det ved jeg nu ikke!

Beton og byggesjusk, der har siden været rejst kritik af gæstearbejdernes overenskomstmæssige forhold.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af klogeaage 35 Man Jul 22, 2013 6:55 pm



Fornemmer man en ny vis ædrulighed i annoncerne????


http://m.epn.dk/privat/bolig/ECE5743886/rad-til-foraeldre-koeb-ikke-i-panik/
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Thomas Man Jul 22, 2013 8:07 pm

klogeaage 35 skrev:

Fornemmer man en ny vis ædrulighed i annoncerne????


http://m.epn.dk/privat/bolig/ECE5743886/rad-til-foraeldre-koeb-ikke-i-panik/
Det er det spanske boligmarked.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Thomas Man Jul 22, 2013 8:30 pm

klogeaage 35 skrev:

Fornemmer man en ny vis ædrulighed i annoncerne????


http://m.epn.dk/privat/bolig/ECE5743886/rad-til-foraeldre-koeb-ikke-i-panik/
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty hola

Indlæg af klogeaage 35 Man Jul 22, 2013 9:36 pm

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:

Fornemmer man en ny vis ædrulighed i annoncerne????


http://m.epn.dk/privat/bolig/ECE5743886/rad-til-foraeldre-koeb-ikke-i-panik/
Det er det spanske boligmarked.


Der rammer du hovedet på sømmet

;-D
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Thomas Man Jul 22, 2013 9:49 pm

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:

Fornemmer man en ny vis ædrulighed i annoncerne????


http://m.epn.dk/privat/bolig/ECE5743886/rad-til-foraeldre-koeb-ikke-i-panik/
Det er det spanske boligmarked.


Der rammer du hovedet på sømmet

;-D

Njaaahhh, jeg synes nu nærmere, at det er Standard & Poor's, der siger, at flexlortet ikke kan overleve.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Blodbad på boligmarkedet  Empty Sv: Blodbad på boligmarkedet

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum