Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

BIG-DATA BOBLE

+3
klogeaage 35
SortKaffe
doctor
7 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af doctor Lør Jun 15, 2013 8:46 pm

@cirb: måske husker du at jeg lige var begyndt intensivt på datafangst for nogle mdr. siden, da overenskomsten dikterede at jeg skulle tage dette redskab i brug på alle områder, og ikke kun på de områder jeg selv syntes var klinisk relevante. Måske husker du, at jeg overmåde glad for dette nye redskab, som gav mig mulighed for at kontrollere mig selv og forbedre performance. Hvad du ikke ved er, at jeg kom til at bruge ca. 2 timer ekstra om dagen på dette redskab, og at kvaliteten af mine konsultationer med patienterne faldt bedømt udfra en kvalitativ skala, som kun jeg og pt kan bedømme. Jeg sad med andre ord med hovedet i computeren og forsøgte at udfylde spørgeskemaer i et væk. Spørgeskemaer som var totalt klinisk irrelevante i den givne situation.

Det tænkte jeg lidt over - og undersøgte på vanlig kritisk vis, hvad der dog kunne ligge bag en så omfattende registrering af mine aktiviteter og patientfølsomme data.

*****************Svaret var BIGDATA*****************

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af doctor Lør Jun 15, 2013 8:58 pm

Og hvis I overhovedet vil prøve at forstå ineffektiviteten i det offentlige, udover elendige IT-systemer, nedlæggelse af sengepladser, en konstant omorganisering af  afdelinger til store supersygehuse, så skal I stille de relevante spørgsmål:

En hospitalslæge bruger kun 30 % af tiden på direkte patient kontakt. Til gengæld er der tiltagende mange checklister og spørgeskemaer der skal udfyldes. Hvorfor? Det er ikke vanlige forskningsprojektorienterede spørgeskemaer.

Svaret er: 
 
******************BIGDATA******************

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af Cirb Lør Jun 15, 2013 10:56 pm

@ Doctor
Æh, nej det har på en eller anden måde undgået min opmærksomhed....

Men og ?
Du er privat næringsdrivende - det er ihvertfald hvad PLO slår på tromme for hele tiden. 
I har indgået en aftale med en kunde. Hvis du synes tid/betaling ratioen ikke er tilfredsstillende og leder efter et sted at brokke dig så find et spejl.

Misforstå mig ikke - du har min fulde sympati når det offentlige prøver at bruge sin magt til ensidigt at diktere jeres indbyrdes aftale, men derfor synes jeg stadig at nogle af deres krav er særdeles fagligt og sagligt velfunderede, specielt den del der går på kvalitets kontrol - selv ned på enkelt praksis niveau.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Meritokratiet længe leve.

Indlæg af sur gammel mand Søn Jun 16, 2013 1:08 am

Tak til Jomsviking for at gøre opmærksom på pædagogmedhjælperen i Sundhedsministeriet.

Dette sendte mig fluks til Folketingets hjemmeside, hvor jeg sad lidt og kiggede på de enkelte partiers medlemmer.

Vidste I godt at der er 96100 mennesker i Danmark, der har efternavnet Hækkerup ?

Det er der i hvert fald hvis Folketingets medlemmer rent faktisk skal forestille at være et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Godt nok siger DS at der kun er 39, men det er nok bare en slåfejl. 

Endnu bedre er det hvis man kigger på ministerlisten: Her er der 2 ud af 23, der hedder Hækkerup.

Så med alle de mennesker der er ledige for tiden er der vist kun et rigtigt godt råd at give: Drop aktiveringskurserne og skift efternavn.

Og hvis du nu ikke kan lide at hedde Hækkerup til efternavn, kan jeg eventuelt anbefale navne som Ellemann, Krarup, Langballe eller måske bare Auken.

sur gammel mand

Antal indlæg : 65
Join date : 13/08/11
Age : 105

Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af Jomsviking Søn Jun 16, 2013 10:27 am

@ Sur gammel mand

Jeg kalder det et "Parti-oligarkiet".

Et åbent lyst sted at spare, ville være Berlusconis gamle forslag om at sende parliamentet hjem og kun lade partilederne mødes - Der er alligevel dem der bestemmer.

Det er interessant at se hvordan partioligarkiet i disse tider allierer sig med embedsmandsvældet. Den nye offentlighedslov er et godt eksempel på denne nye forbrødring. Om ikke længe vil vi sandsynligvis se at toppartibosser og top-embedsmænd rekrutterer fra hinanden. "spindoktorer" og "Særligerådgivere" er allerede eksempler på en sådan trafik. På denne led vil magtbegærlige personer kunne skabe sig dels en fortløbende magtposition, uafhængig af vælgernes lune, dels kunne sikre sig en rimelig indkomst og en passende levefod for folk der bestemmer.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af Gæst Søn Jun 16, 2013 12:48 pm

Jomsviking skrev:@ Sur gammel mand

Jeg kalder det et "Parti-oligarkiet".

Et åbent lyst sted at spare, ville være Berlusconis gamle forslag om at sende parliamentet hjem og kun lade partilederne mødes - Der er alligevel dem der bestemmer.

Det er interessant at se hvordan partioligarkiet i disse tider allierer sig med embedsmandsvældet. Den nye offentlighedslov er et godt eksempel på denne nye forbrødring. Om ikke længe vil vi sandsynligvis se at toppartibosser og top-embedsmænd rekrutterer fra hinanden. "spindoktorer" og "Særligerådgivere" er allerede eksempler på en sådan trafik. På denne led vil magtbegærlige personer kunne skabe sig dels en fortløbende magtposition, uafhængig af vælgernes lune, dels kunne sikre sig en rimelig indkomst og en passende levefod for folk der bestemmer.

Deprimerende.

Man kan godt misunde tyskerne med deres forfatningsdomstol.

Om ikke andet så smides lorten på bordet. F.eks. ECB's - i realiteten skjulte - opkøb af værdiløse PIIGS statspapirer.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af doctor Man Jun 17, 2013 6:48 pm

Ja. Jeg tror du ser rigtigt BamsesFar.

Jomsviking: Jeg vil da gerne høre på dig, også selv om vi engang imellem er uenige. Jeg synes du har en stor viden om mange ting. Hvilken uddannelse har du egentlig?

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af Thomas Man Jun 17, 2013 7:29 pm

BamsesFar skrev:
Jomsviking skrev:@ Sur gammel mand

Jeg kalder det et "Parti-oligarkiet".

Et åbent lyst sted at spare, ville være Berlusconis gamle forslag om at sende parliamentet hjem og kun lade partilederne mødes - Der er alligevel dem der bestemmer.

Det er interessant at se hvordan partioligarkiet i disse tider allierer sig med embedsmandsvældet. Den nye offentlighedslov er et godt eksempel på denne nye forbrødring. Om ikke længe vil vi sandsynligvis se at toppartibosser og top-embedsmænd rekrutterer fra hinanden. "spindoktorer" og "Særligerådgivere" er allerede eksempler på en sådan trafik. På denne led vil magtbegærlige personer kunne skabe sig dels en fortløbende magtposition, uafhængig af vælgernes lune, dels kunne sikre sig en rimelig indkomst og en passende levefod for folk der bestemmer.

Deprimerende.

Man kan godt misunde tyskerne med deres forfatningsdomstol.

Om ikke andet så smides lorten på bordet. F.eks. ECB's - i realiteten skjulte - opkøb af værdiløse PIIGS statspapirer.

/BF
Det er den, du ikke har forstået: ECB har fat i den lange ende. Fører landet ikke en ansvarlig økonomisk politik mm. så får de bare ikke nye lån. De kan heller ikke forlænge lån, der forfalder til betaling.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af Gæst Tirs Jun 18, 2013 6:44 am

Thomas skrev:
BamsesFar skrev:
Jomsviking skrev:@ Sur gammel mand

Jeg kalder det et "Parti-oligarkiet".

Et åbent lyst sted at spare, ville være Berlusconis gamle forslag om at sende parliamentet hjem og kun lade partilederne mødes - Der er alligevel dem der bestemmer.

Det er interessant at se hvordan partioligarkiet i disse tider allierer sig med embedsmandsvældet. Den nye offentlighedslov er et godt eksempel på denne nye forbrødring. Om ikke længe vil vi sandsynligvis se at toppartibosser og top-embedsmænd rekrutterer fra hinanden. "spindoktorer" og "Særligerådgivere" er allerede eksempler på en sådan trafik. På denne led vil magtbegærlige personer kunne skabe sig dels en fortløbende magtposition, uafhængig af vælgernes lune, dels kunne sikre sig en rimelig indkomst og en passende levefod for folk der bestemmer.

Deprimerende.

Man kan godt misunde tyskerne med deres forfatningsdomstol.

Om ikke andet så smides lorten på bordet. F.eks. ECB's - i realiteten skjulte - opkøb af værdiløse PIIGS statspapirer.

/BF
Det er den, du ikke har forstået: ECB har fat i den lange ende. Fører landet ikke en ansvarlig økonomisk politik mm. så får de bare ikke nye lån. De kan heller ikke forlænge lån, der forfalder til betaling.

Meget muligt. Men fakta er, at ECB opkøber statspapirer, som markedet anser for at være meget mindre værd, end ECB giver.

Rækkefølgen skal selvfølgeligt være omvendt: PIIGS skal via hårde reformer / forceret tilbagebetaling af allerede udstedt statsgæld gøre sig attraktive til de lave renter selv.

Og så kommer pointen: PIIGS skulle selvfølgeligt frivilligt / tvunget have taget den kolde tyrker for 10 elle flere år siden. Dengang stod de, hvor Frankrig står i dag. Hvilket heller ikke er for godt.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af Thomas Tirs Jun 18, 2013 9:21 am

BamsesFar skrev:
Meget muligt. Men fakta er, at ECB opkøber statspapirer, som markedet anser for at være meget mindre værd, end ECB giver.

Rækkefølgen skal selvfølgeligt være omvendt: PIIGS skal via hårde reformer / forceret tilbagebetaling af allerede udstedt statsgæld gøre sig attraktive til de lave renter selv.

Og så kommer pointen: PIIGS skulle selvfølgeligt frivilligt  / tvunget have taget den kolde tyrker for 10 elle flere år siden. Dengang stod de, hvor Frankrig står i dag. Hvilket heller ikke er for godt.

/BF

Nu ved jeg ikke rigtigt hvad "markedet" er længere. Der flyder jo en del sorte, grå og nussede penge rundt, som slet ikke skal flyde - overhovedet. Så er der kineserne, der tosser rundt med store beløb, som sædvanlig. Masser af de penge skal jo bare tabes - i bedste fald.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af doctor Lør Maj 10, 2014 12:15 am

doctor skrev:Kære venner. Jeg skal bede jer på vanlig intelligent og kritisk vis, at sætte alle ressourcer ind på at kritisk at beskrive denne business form- Jeg tror at BIGDATA en ny aktieboble, og at teorien om BIG DATA de sidste år har hærget det danske sundhedsvæsen, idet man sætter højtkvalificerede og højtlønnede offentlige medarbejdere til at indsamle tilfældige data, som senere forventes at kunne bearbejdes af computere til benefit for vækststrategier og udvikling af velfærdsteknologi.

Her er wikepedias beskrivelse af BIG DATA:
http://da.wikipedia.org/wiki/Big_data

og her er en anden beskrivelse af Big data fra Mc. Kinsey, som giver mig et hint om, at dette kunne være en ny aktieboble ala IT-boblen og Ejendomsboblen.
http://www.mckinsey.com/insights/business_technology/big_data_the_next_frontier_for_innovation

Her er en kritisk artikel om Bias ved BIG DATA:
http://blogs.hbr.org/cs/2013/04/the_hidden_biases_in_big_data.html

Hospitaler, hjemmepleje og almen praksis er blevet bombarderet med spørgeskemaer, som medarbejderne finder totalt klinisk irrelevante og som sinker og distraherer dem i deres arbejde. Der bliver foretaget analyser af om de enkelte afdelings læger udfylder skemaerne - og hvis de ikke gør får afdelingen et påtale og evt. beskåret deres økonomiske rammer.

Bag dette ønske om at få et stort antal af tilfældige kaotiske data fra sundhedsvæsnet står primært regionerne, som siden er blevet flankeret af folketinget med et såkaldt vækstteam. (bemærk teamets sammensætning).

http://www.evm.dk/~/media/oem/pdf/2013/2013-publikationer/29-01-13-anbefalinger-vaekstteam-sundhed-og-velfaerd/anbefalinger-vaekstteamet-for-sundheds-og-velfaerdsloesninger.ashx

Det her bliver et emne vi i Danmark bliver nødt til at diskutere, idet der dels er sket en sammenblanding af den offentlige økonomi og erhvervslivets økonomi. Herudover er der en meget vigtig debat om retten til data, samt om tavshedspligt. Endelig kan man mistænke nogle af aktørerne for at have personlige økonomiske interesser at pleje, når de diktatorisk i hele sundhedssektoren har trukket en stor dyne af kontol og dataindsamling ned over medarbejderne.

Her næsten et år efter kan alle pludselig se at BIG_DATA kan misbruges. OG TÆNK at det blev SE og Hørs slibrige metoder der skulle sætte gang i debatten.  Basketball 

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af Thomas Lør Maj 10, 2014 12:48 am

doctor skrev:

Her næsten et år efter kan alle pludselig se at BIG_DATA kan misbruges. OG TÆNK at det blev SE og Hørs slibrige metoder  der skulle sætte gang i debatten.  Basketball 

Banksvin har fået lov til for meget for længe.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af doctor Lør Maj 10, 2014 5:58 pm

TO ekstremt gode programmer om emnet med dyyyygtige journalister og pinlige politikere.

Pinligt at høre politikernes udlægning af problemstillingen og deres opfattelse af HVOR meget de har gjort. NOT. som Bonnichsen så rigtigt gør dem opmærksom på. Fjern dog de unge naive kvindelige politikere fra S og 'R. Alle der ved bare lidt om problemets omfang krummer tæer når deres maskinpistolagtige forsvarstaler fylder rummet og fremkalder overbærende smil og foragt for dem der VED lidt om det.

Denne foragt for fagligheden er efterhånden beskæmmende for demokratiet.

http://www.dr.dk/tv/program/detektor-tv

http://www.dr.dk/tv/se/debatten/debatten-102


doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af doctor Lør Maj 10, 2014 7:22 pm

De to efterfølgende udsendelser er så en helt anden synsvinkel. Journalist Michael Jeppesen følger i hælene på Ken B. Rasmussen i dagene omkring udgivelsen af bogen. En meget tankevækkende ny form for journalistik: Genialt

http://www.dr.dk/tv/se/michael-jeppesen-moeder/michael-jeppesen-moeder-2

OG så slutter de med den her om da Johnny Cash ramte Søborg.
http://www.dr.dk/tv/se/da-rocken-kom-til-byen/da-johnny-cash-ramte-soeborg

Så er det man bliver glad for at betale sin licens.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

BIG-DATA BOBLE  - Page 2 Empty Sv: BIG-DATA BOBLE

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum