Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Lær af Finland – ikke Kina

3 deltagere

Go down

Lær af Finland – ikke Kina Empty Lær af Finland – ikke Kina

Indlæg af Gæst Tirs Jun 04, 2013 7:19 am

Som ingeniør så undrer det mig hver gang, hvorfor de danske politikere (og andre beslutningstagere) ofte skal opfinde det varme vand een gang mere, i stedet for simpelthen at undersøge, hvorfor noget tilsvarende fungerer andre steder, og så tilpasse det og anvende det. IC4, forsvarets små "modelfly" etc.

Uden at vide det så tror jeg, at en anden årsag til den finske succes simpelthen er opmærksom ro i klassen. Dels fordi at traditionen er sådan. Dels fordi (som en af bloggerne også påpeger), at Finland ikke er plaget er helt så mange børn fra undervisningsfremmede kulturer som Danmark. Det skal dog retfærdigvis siges, at det danske problem begyndte eet årti inden Nyrup åbnede grænserne.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad finnerne i praksis gør af alle de børn med diverse diagnoser (som besværliggør indlæring), som de danske kommuner pt. søger at proppe ind i klasserne - uden at tilsvarende reelle ressourcer følger med.

Endeligt kunne politikerne ude i de finske kommuner enten være tvunget til eller af sig selv være meget interesserede i en god grundskole. Det betyder meget. I Danmarks kommuner udenfor de større byer - især i Venstrekommuner - er ambitionsniveauet ekstremt lavt på grundskoleniveau (min erfaring).

http://www.b.dk/kommentarer/laer-af-finland-ikke-kina

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Lær af Finland – ikke Kina Empty Sv: Lær af Finland – ikke Kina

Indlæg af Thomas Tirs Jun 04, 2013 7:28 am

BamsesFar skrev:Som ingeniør så undrer det mig hver gang, hvorfor de danske politikere (og andre beslutningstagere) ofte skal opfinde det varme vand een gang mere, i stedet for simpelthen at undersøge, hvorfor noget tilsvarende fungerer andre steder, og så tilpasse det og anvende det. IC4, forsvarets små "modelfly" etc.

Uden at vide det så tror jeg, at en anden årsag til den finske succes simpelthen er opmærksom ro i klassen. Dels fordi at traditionen er sådan. Dels fordi (som en af bloggerne også påpeger), at Finland ikke er plaget er helt så mange børn fra undervisningsfremmede kulturer som Danmark. Det skal dog retfærdigvis siges, at det danske problem begyndte eet årti inden Nyrup åbnede grænserne.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad finnerne i praksis gør af alle de børn med diverse diagnoser (som besværliggør indlæring), som de danske kommuner pt. søger at proppe ind i klasserne - uden at tilsvarende reelle ressourcer følger med.

Endeligt kunne politikerne ude i de finske kommuner enten være tvunget til eller af sig selv være meget interesserede i en god grundskole. Det betyder meget. I Danmarks kommuner udenfor de større byer - især i Venstrekommuner - er ambitionsniveauet ekstremt lavt på grundskoleniveau (min erfaring).

http://www.b.dk/kommentarer/laer-af-finland-ikke-kina

/BF
Det er fordi kommunistsvinene sidder på magten i folkeskolen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lær af Finland – ikke Kina Empty Sv: Lær af Finland – ikke Kina

Indlæg af Cirb Tirs Jun 04, 2013 8:49 am

BamsesFar skrev:
Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad finnerne i praksis gør af alle de børn med diverse diagnoser (som besværliggør indlæring), som de danske kommuner pt. søger at proppe ind i klasserne - uden at tilsvarende reelle ressourcer følger med.


Du mener drenge ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Lær af Finland – ikke Kina Empty Sv: Lær af Finland – ikke Kina

Indlæg af Thomas Tirs Jun 04, 2013 9:28 am

Cirb skrev:
BamsesFar skrev:
Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad finnerne i praksis gør af alle de børn med diverse diagnoser (som besværliggør indlæring), som de danske kommuner pt. søger at proppe ind i klasserne - uden at tilsvarende reelle ressourcer følger med.


Du mener drenge ?

Mvh
Cirb


Altså alle de diagnoser som DAMP, autisme (som i visse tilfælde er en reel sygdom) og Aspergers - som strøs ud med rund hånd: Det er i virkeligheden skolelærerne, der IGEN IGEN bebrejder alle andre end sig selv. Det er altid eleverne og forældrene der er noget i vejen med.

Sandheden er jo den omvendte: Det er KUN folkeskolen og dens lærere der er problemet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lær af Finland – ikke Kina Empty Sv: Lær af Finland – ikke Kina

Indlæg af Nærigfryns Tirs Jun 04, 2013 12:53 pm

"Altså alle de diagnoser som DAMP, autisme (som i visse tilfælde er en reel sygdom) og Aspergers - som strøs ud med rund hånd: Det er i virkeligheden skolelærerne, der IGEN IGEN bebrejder alle andre end sig selv. Det er altid eleverne og forældrene der er noget i vejen med.

Sandheden er jo den omvendte: Det er KUN folkeskolen og dens lærere der er problemet.."

Thomas jeg sikker på at, alle der ved det mindste om folkeskolen for længst har konstateret, at din viden på området er ikke eksisterende.

Meninger er som røvhuller, alle har dem. Men kunne vi ikke anstrenge os med herinde at dele ud af meninger som er KVALIFICEREDE?

Jeg læser dine økonomiske kommentarer med stor interesse, men kunne du ikke oprette et andet forum hvor du lufter din uvidenhed om folkeskolen?

Nærigfryns

Antal indlæg : 182
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lær af Finland – ikke Kina Empty Sv: Lær af Finland – ikke Kina

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum