Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

5 deltagere

Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af dkguy66 Tirs Apr 09, 2013 3:40 am

Der er altså noget helt rivende galt i dansk statsadministration på chef og DJØF niveau, når sådanne kontrakter om bonus op til 25% af en i forvejen stor løn indgåes.

http://politiken.dk/uddannelse/ECE1940074/corydons-mand-faar-bonus-for-at-trimme-loenaftaler/

Finansministerens topchef i Moderniseringsstyrelsen kan få kontant belønning, hvis det lykkes at »frigøre ressourcer« ved at ændre løn- og ansættelsesvilkår for statens ansatte

Lærerformand Anders Bondo Christensen kalder konstruktionen »vanvittig«.

»Det er helt grotesk, at man kan sidde og have personlig vinding ved at sabotere de forhandlinger, vi har været en del af. Han går glip af en ikke ubetydelig lønindkomst, hvis han indgår kompromis og skaber et forhandlingsresultat, begge parter kan gå med til«, siger Bondo, der får opbakning fra andre dele af fagbevægelsen og Enhedslisten.

Det bør aldrig være muligt for offentlige chefer at optjene bonus på denne måde, når de i forvejen er ret så vellønnede. Det er altså i sidste ende skatteyderne der betale disse lønninger og bonuser. Og derudover burde det helt automatisk være en naturlig opgave i sig selv, at sikre mest mulig udbytte for skattekronerne, uden at man skal belønnes ekstra.
Det virker efterhånden som om at staten er blevet en gavebod for de særligt udvalgte i eliten. Hvor man deler mio ud til højre og venstre i bonus til den ene chef efter den anden på baggrund af mere eller mindre tvivlsomme kontraktmål.

Kontraktregime uden stor effekt
Bonussen beregnes ud fra, hvor godt Niels Godtfredsen opfylder målene, samt ud fra en vurdering fra Finansministeriets departementschef, David Hellemann. Han kan udløse den fulde bonus, hvis Niels Gotfredsen eksempelvis har »håndteret en vanskelig sag optimalt«.

Lektor i statskundskab ved Aarhus Universitet Anne Skorkjær Binderkrantz, der har forsket i resultatkontrakter, vurderer, at netop overenskomstforhandlingerne i 2013 i særlig grad kan betragtes som en sådan »vanskelig sag«.

Sammen med professor Jørgen Grønnegård Christensen har hun gransket effekten af offentlige direktørkontrakter - uden at finde den.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af Jomsviking Tirs Apr 09, 2013 12:29 pm

Lønniveauet i centraladministrationen - og her taler jeg med stor viden om området, og tør ikke gå i detaljer - er absurd.

Det undrer mig at EB ikke forlængst har bedt om agtindsigt i "total compensation" for grundlønnen udgør jo kun en del af disse meget dyre menneskers løn.

Jeg kan dog, uden at kende MODST, sige dig at jeg er helt sikker på at denne mand får mere en 1 mill i "total compensation". Han ligger nok nærmere på 1.5M da han er direktør i en relativ stor og magtfuld biks.


_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af dkguy66 Tirs Apr 09, 2013 9:02 pm

Jomsviking skrev:Lønniveauet i centraladministrationen - og her taler jeg med stor viden om området, og tør ikke gå i detaljer - er absurd.

Det undrer mig at EB ikke forlængst har bedt om agtindsigt i "total compensation" for grundlønnen udgør jo kun en del af disse meget dyre menneskers løn.

Jeg kan dog, uden at kende MODST, sige dig at jeg er helt sikker på at denne mand får mere en 1 mill i "total compensation". Han ligger nok nærmere på 1.5M da han er direktør i en relativ stor og magtfuld biks.


Ja, det gør det jo ikke bedre. Crying or Very sad

Tror det var på tide, som du skriver, at pressen rodede godt og grundigt op i statens lønforhold.

For hvad der virkelig gør mig gal er, at en chef (DJØF'er) altså ansættes til en god løn, FOR AT LEVE OP TIL EN JOBBESKRIVELSE OG MÅLSÆTNING.

Det er det man får sin løn for, og løser man så sin opgave optimalt, er man sin løn værd, hvis ikke, er man ikke pengene værd. Man skal ikke belønnes ekstra, og ekstremt, for at udføre det arbejde man reelt blot er ansat til.

Et ord, dækker det vist bedst. Svineri.

( og så undrer vi os over statens udgifter. )

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af Gæst Tirs Apr 09, 2013 9:59 pm

dkguy66 skrev:
Jomsviking skrev:Lønniveauet i centraladministrationen - og her taler jeg med stor viden om området, og tør ikke gå i detaljer - er absurd.

Det undrer mig at EB ikke forlængst har bedt om agtindsigt i "total compensation" for grundlønnen udgør jo kun en del af disse meget dyre menneskers løn.

Jeg kan dog, uden at kende MODST, sige dig at jeg er helt sikker på at denne mand får mere en 1 mill i "total compensation". Han ligger nok nærmere på 1.5M da han er direktør i en relativ stor og magtfuld biks.


Ja, det gør det jo ikke bedre. Crying or Very sad

Tror det var på tide, som du skriver, at pressen rodede godt og grundigt op i statens lønforhold.

For hvad der virkelig gør mig gal er, at en chef (DJØF'er) altså ansættes til en god løn, FOR AT LEVE OP TIL EN JOBBESKRIVELSE OG MÅLSÆTNING.

Det er det man får sin løn for, og løser man så sin opgave optimalt, er man sin løn værd, hvis ikke, er man ikke pengene værd. Man skal ikke belønnes ekstra, og ekstremt, for at udføre det arbejde man reelt blot er ansat til.

Et ord, dækker det vist bedst. Svineri.

( og så undrer vi os over statens udgifter. )

Eller også er det en billig måde at holde manden væk fra finanssektoren, hvor han ville pumpe omgivelserne / skatteborgerne for endnu flere penge....

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af dkguy66 Ons Apr 10, 2013 12:02 am

BF

Og det skal retfærdiggøre at skatteyderne skal betale ham for det ?

Nej, dælme nej.

Efterhånden viser der sig jo et billed af en offentlig sektor - primært staten, hvor lønniveauet fra mellemledere og op, er blevet et gigantisk tag-selv bord for en masse DJØF'ere, der bare tildeler hinanden enorme bonuser, resultatlønninger, samtidig med de i forvejen ligger i toppen af lønskalaen.

Og det er så ikke meget anderledes i kommuner og regioner. Alt for ofte er man gået fra en helt normal ansættelse til åremålsansættelse, med ekstra lønbonus på trods af at disse ledere ofte får sin kontrakt forlænget. tit igen og igen.

Og når det sammenstilles med at man vil have regningen betalt af de dårligst stillede er der virkelig noget galt i det offentlige.

Bare se på div. spindoktorere, og deres lønninger. Og argumentet er at de kan risikere at ryge ud med kort varsel. Hmm. Javel. Hvordan er det lige div. opsigelsesvarsler er for alle andre ansatte i det danske rige ? Man skal godt nok være ansat længe for at have et opsigelsesvarsel, der bare tilnærmelsesvis ligner den bonus og aftrædelse der er på dette niveau.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af doctor Ons Apr 10, 2013 12:06 am


Den bedste kritik man kan få er selvkritik.
Det er desværre en mangelvare.



Sidst rettet af doctor Ons Apr 10, 2013 12:15 am, rettet 1 gang

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af doctor Ons Apr 10, 2013 12:11 am


På et eller andet tidspunkt kommer kritikken.
Det er kun et spørgsmål om fra hvem, hvornår og hvordan.


Sidst rettet af doctor Ons Apr 10, 2013 12:16 am, rettet 1 gang

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af doctor Ons Apr 10, 2013 12:14 am

Ja jeg synes bare jeg ville gå "jernladyen" i bedede og lave mine egne citater.

Ikke at jeg synes de er noget særligt, men de er sande.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af dkguy66 Ons Apr 10, 2013 12:16 am

doctor skrev:

Den bedste kritik man kan få er selvkritik.
Det er desværre en manglevare.


Grådighed og selvkritik er to modsætninger. Desværre.

Det værste er jo, at det får alle mulige krav om løntilbageholdenhed blandt fodfolket til at klinge så ekstrem hult. Hvorfor dælen skal det arbejdende folk, hvad enten det er de ufaglærte i fødevareproduktionen, i dagligvarehandelen, eller SOSU'erne, være tilbageholdende med lønkrav, når de dag efter dag ser at deres chefer stiger 10-20% i løn om året, at de statsansatte ledere hiver mio af kroner hjem i lønninger, OG tildeles bonuser baseret på tilfældige vurderinger, uden klare mål, og det blot for at udføre det job de rent faktisk er ansat til at udføre bedst muligt.

Hvis man spørger mig, er den danske krise efterhånden en DJØF krise. En alt for grådig elite, der uden problemer får lov til at rage til sig, uden reelt at honorere det de reelt er ansat til, men skal have ekstra for at udføre sit job. Det er der krisen er rykket hen.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af Plyds Ons Apr 10, 2013 12:28 am

dkguy66 skrev:
doctor skrev:

Den bedste kritik man kan få er selvkritik.
Det er desværre en manglevare.


Grådighed og selvkritik er to modsætninger. Desværre.

Det værste er jo, at det får alle mulige krav om løntilbageholdenhed blandt fodfolket til at klinge så ekstrem hult. Hvorfor dælen skal det arbejdende folk, hvad enten det er de ufaglærte i fødevareproduktionen, i dagligvarehandelen, eller SOSU'erne, være tilbageholdende med lønkrav, når de dag efter dag ser at deres chefer stiger 10-20% i løn om året, at de statsansatte ledere hiver mio af kroner hjem i lønninger, OG tildeles bonuser baseret på tilfældige vurderinger, uden klare mål, og det blot for at udføre det job de rent faktisk er ansat til at udføre bedst muligt.

Hvis man spørger mig, er den danske krise efterhånden en DJØF krise. En alt for grådig elite, der uden problemer får lov til at rage til sig, uden reelt at honorere det de reelt er ansat til, men skal have ekstra for at udføre sit job. Det er der krisen er rykket hen.

Det er jeg helt enig i. Fanden hytter jo sine, og DJØFF'erne sig selv!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af doctor Ons Apr 10, 2013 12:28 am

Wink
Et vink med en vognstang.

Google fagforeningsbossernes lønninger.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af dkguy66 Ons Apr 10, 2013 12:37 am

doctor skrev: Wink
Et vink med en vognstang.

Google fagforeningsbossernes lønninger.

Doctor

Det er ikke nyt. De har altid haft en høj løn. Med argumentet om at deres løn skal afspejle den løn deres modparter - arbejdsgiverne - har.

At argumentet er tåbeligt, er så en anden ting.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af dkguy66 Ons Apr 10, 2013 12:46 am

http://epn.dk/samfund/article5314368.ece

Servicebranchen har for få kloge hoveder. Det offentlige har for mange

I stedet bør man finde en måde at lokke dem over på fra den offentlige sektor, som lægger beslag på en større andel af kloge hoveder end i andre lande, viser analysen.

Tjaaa det bekræfter vel problemet i det offentlige.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af Gæst Ons Apr 10, 2013 7:15 am

dkguy66 skrev:
Hvis man spørger mig, er den danske krise efterhånden en DJØF krise. En alt for grådig elite, der uden problemer får lov til at rage til sig, uden reelt at honorere det de reelt er ansat til, men skal have ekstra for at udføre sit job. Det er der krisen er rykket hen.

Jeg ser nærmere det problem, at de tænker i maks. år, hvor de burde tænke i årtier.

Det kan så have to udfald:

1) De udbetaler alt for høje lønninger til medarbejderne og ansætter for mange, fordi katastrofen først kommer efter lang tid (typisk det off. 1965 - 2007)

2) De investerer for lidt i det langsigtede (typisk det private over de sidste ca. 30 år).

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af Jomsviking Ons Apr 10, 2013 11:38 am

dkguy66 skrev:
Jomsviking skrev:Lønniveauet i centraladministrationen - og her taler jeg med stor viden om området, og tør ikke gå i detaljer - er absurd.

Det undrer mig at EB ikke forlængst har bedt om agtindsigt i "total compensation" for grundlønnen udgør jo kun en del af disse meget dyre menneskers løn.

Jeg kan dog, uden at kende MODST, sige dig at jeg er helt sikker på at denne mand får mere en 1 mill i "total compensation". Han ligger nok nærmere på 1.5M da han er direktør i en relativ stor og magtfuld biks.


Ja, det gør det jo ikke bedre. Crying or Very sad

Tror det var på tide, som du skriver, at pressen rodede godt og grundigt op i statens lønforhold.

For hvad der virkelig gør mig gal er, at en chef (DJØF'er) altså ansættes til en god løn, FOR AT LEVE OP TIL EN JOBBESKRIVELSE OG MÅLSÆTNING.

Det er det man får sin løn for, og løser man så sin opgave optimalt, er man sin løn værd, hvis ikke, er man ikke pengene værd. Man skal ikke belønnes ekstra, og ekstremt, for at udføre det arbejde man reelt blot er ansat til.

Et ord, dækker det vist bedst. Svineri.

( og så undrer vi os over statens udgifter. )

Det der jo er helt fantastisk, er at man får en ganske udmærket grundløn - der forøvrigt fra min stol ser rimelig ud.
MEN, så er der tillæg. Og det er jo rimeligt nok, hvis man står særligt meget tilrådighed, har særlige kompetencer m.m. Men jeg har meget svært ved at forstå hvordan tillæg kan udgøre 20-30% af lønnen. I min optik betyder det vel, at man har ansat en mand i en helt forkert lønklasse til jobbet, og at han logisk skulle have været i en højere lønklasse.

Det og jeg mener faktisk at det er en stor del af rationalet, er at man reelt skjuler lønnen. For det første er det ikke til at finde ud hvad der er pensionsgivende og hvad der ikke er. Og det hedder sig jo at mange af disse tillæg er "midlertidige" og så er det jo ikke deres "rigtige løn", men i virkeligheden bliver tillæggene forlænget nærmest per automatik, så reelt er det deres rigtige løn (Chef, jeg skal jo ikke gå ned i "løn" - vel?).
Det er min påstand at man i staten ikke rigtig er klar over hvad det realle lønniveau er, man kender overordnede tal som gennemsnitlig løn for personalegrupper m.m. men man har ikke overblik over hvordan, særlig tillæggende, koncentrer sig i systemet - påstår jeg.

Helt absurd bliver det når tillæggende gives for noget der kun rent teoretisk kan ske, hvor man herved ser ud til blot at bevillige sig selv en skjult lønforhøjelse - uden om overenskomst, uden om diverse kontrol mekanismer andre steder i staten.

Som et eksempel, og det er absolut hentet fra fri fantasi og har intet med virkeligheden at gøre, kunne man forestille sig at man er et sted hvor man kan blive udsendt til udlandet. Det får man et (betydeligt) tillæg for, og det er rimeligt nok. Det er jo klart at du skal have noget for at være et sted hvor chefen kan sige til dig "flyt til afrika" i forhold til et sted hvor chefen ikke kan kræve det.
Men når sagen er, at der er kamp om at blive udsendt og det er noget man ansøger om og ikke alle kan blive det, forkommer det jo helt barrokt at alle, stort set, fra top til bund får et "ulempe" tillæg for noget der kun sker hvis de selv ønsker det, ja aktivt ansøger om det - noget der anses for et personalegode.

Så kan man sige, hvorfor vil "ledelsen" på ministeriet/styrelsen være med til gaveboden? De kan vel bruge deres penge på andre, mere produktive ting?
Men nej, Lønsummen er jo givet fra andet hold (finansministeriet), og denne beregnes tildels udfra hvad der er behov for, så hvis du kan komme med gode faglige argumenter for at dine medarbejdere skal have lidt mere i lønposen (f.eks. fordi mange af dem kan udsendes) ja så får du en større bevilling. Og så er det jo sådan at når man pumper lønniveauet op for nogle, ja så smitter det jo af på alle, særligt toppen. Man kan jo ikke have en kontorchef der får mere i løn en direktøren, en fuldmægtig der får mere i løn end lederen.

Et virkeligt eksempel, nogle personligt bekendte, Denne mand, der var ansat som ministersekretær og i slutningen af 30'erne, gik omkring 300k ned i løn, da han lod sig ansætte i den næst højeste løngruppe som konsulent hos Mckinsey - Som er nogle af de absolut højest lønnede konsulenter i verden.


_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af Jomsviking Ons Apr 10, 2013 11:48 am

En anden påstand fra min side:

ALLE, undtagen dem der skal fyres, og det er ikke mange, har interesse i at det sidste der spares på er lønnen.
Så man sparer på alt, inkl. stillinger, før man bare overvejer at kigge på lønnen og tillæg. Det kan jo virke lidt bagvendt hvorfor man hellere vil fyre folk end lade lønniveauet falde, men det er jo fordi at det aldrig er beslutningstagerne der skal fyres, dog vil en sanering af f.eks. tillæg jo gøre deres egne tillæg det svære at forsvare - og ministeriet vil sikkert heller ikke reelt forbedre sin økonomi ved en generel lønnedgang, da dette blot vil reducerer løn-bevillingen. Så det sker kun når der skulle komme et "påbud".


(Edit: Og det "påbud" kommer ikke, for det ministerium der skulle udsende det, retfærdiggøre jo tildels sit eget lønniveau udfra hvad andre ministerier deler ud til deres folk - måske dog alligevel, hvis et underordnet ministerium løber fra dette (Finansmin.))



Sidst rettet af Jomsviking Ons Apr 10, 2013 12:10 pm, rettet i alt 2 gange

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af Jomsviking Ons Apr 10, 2013 11:56 am

Et andet forhold, som er stærkt subjektivt, når jeg ser på individuelle fuldmægtige, special konsulenter og chef konsulenter og sammenholder deres kompetencer, erfaring, arbejdsomhed og min vurdering af deres "dygtighed": alt i alt deres "værdi", med hvad andre får f.eks. i min branche, så må jeg indrømme at mens der er mange som er deres løn værd, så er der rigtig mange der aldrig, aldrig nogensinde vil kunne opretholde nget der ligner deres lønniveau i det private.

Min det er min vurdering, som ikke er meget værd.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af Jomsviking Ons Apr 10, 2013 12:04 pm

En anden spøjs ting

På et større ministerium, opererer man med et begreb der hedder "vakante stillinger", disse stillinger tæller med i normen på stedet/enheden, men bliver ikke besat (vel for at spare penge).
Det hedder sig altså at sted XX har en norm på N personer, men reelt er det kun K (K<N) der udfører arbejdet. Det er fordi man ikke bare kan nednormere et sted. Det er af "politiske grunde", det må ikke hedde sig at K personer reelt kan udføre det arbejde der er normeret til N personer.

Jeg ved ikke om det i sidste ende benyttes til at foregive at lønniveauet er lavere end det er, men det minder da noget om grækere der glemmer at oplyse pensionskassen om at mor er død.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af dkguy66 Ons Apr 10, 2013 12:20 pm

Nu er det jo også en kendt sag, at i det offentlige måles en leders indflydelse på antal ansatte - specificeret ved lønsummen. Jo større lønsum, jo større betydning.

Men dine skriv, bekræfter blot den gavebod det offentlige administrative system har udviklet sig til.

Og for at kunne betale det fortsat, vil man skaffe penge blandt de svageste i samfundet. Typisk.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af Thomas Ons Apr 10, 2013 12:28 pm

Jomsviking skrev:En anden spøjs ting

På et større ministerium, opererer man med et begreb der hedder "vakante stillinger", disse stillinger tæller med i normen på stedet/enheden, men bliver ikke besat (vel for at spare penge).
Det hedder sig altså at sted XX har en norm på N personer, men reelt er det kun K (K<N) der udfører arbejdet. Det er fordi man ikke bare kan nednormere et sted. Det er af "politiske grunde", det må ikke hedde sig at K personer reelt kan udføre det arbejde der er normeret til N personer.

Jeg ved ikke om det i sidste ende benyttes til at foregive at lønniveauet er lavere end det er, men det minder da noget om grækere der glemmer at oplyse pensionskassen om at mor er død.

Jeg havde en chef, der var en mester i vakante stillinger. Når der var en organisatorisk ændring, så sørgede han altid for at få vakante stillinger med - tog gerne arbejdet, det var som oftest til at overkomme - men guldet for ham var de vakante stillinger.
Der er jo jævnlige personalebesparelser, i de runder så han, hvad han havde på lager - og nedlagde nogle vakante stillinger - alle var glade.

Vakante stillinger er noget man har kørt meget med i Forsvaret de senere år, fordi ALLE har været klar over, at der skulle en større reform af værnepligten til, så derfor har man kørt stillingerne ud - altså ved pensionering og forfremmelser så blev stillingerne ikke genbesat. Man undlod at indkalde værnepligtige.

Det har så betydet at alderen i mobiliseringsreserven er steget støt og roligt. Fint nok! Den dag man så nedlægger en enhed (med uha uha - kasernen) så klipper man størstedelen af regimentet, der jo består af mobilisable - og ingen opdager det. Det, der skal til at køre regimentet i den tid, der går inden nedlæggelsen, de kører i funktion. Dvs. en løjtnant kan udmærket være bataljonschef i årevis.
Skulle der imidlertid blive brug for det, så kan stillingen hurtigt besætte med en officer, der kan køre tingene op igen.

Det er en af de måder systemet ånder på.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst. Empty Sv: Statsansat chef forgyldes hvis han smadrer læreroverenskomst.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum