Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Der kommer IKKE inflation

5 deltagere

Go down

Der kommer IKKE inflation Empty Der kommer IKKE inflation

Indlæg af Thomas Fre Apr 05, 2013 9:05 am

men deflation.

Argumentet er forkert, fordi havde inflationen været høj, så havde renten også været så høj, at det er tilbage til fængsel - selvom man passerer start.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34100
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der kommer IKKE inflation Empty Sv: Der kommer IKKE inflation

Indlæg af SortKaffe Fre Apr 05, 2013 10:26 am

Set fra en forgældet boligejers stol tror jeg man kan definere to slags inflation:

Den gode inflation, hvor en stor efterspørgsel efter varer og tjenesteydelser der produceres i landet / området skaber mangel på arbejdskraft, og dermed lønglidning.

Den dårlige inflation, hvor prisen på importerede varer og tjenesteydelser stiger uden at de lokale lønninger følger med op.

Jeg er ikke helt sikker på, at vi kommer til at undgå en vis "dårlig" inflation, hvis der kommer gang i væksten andre steder i verden. Det kan nemlig presse råvarepriser, transport priser og produktionsomkostninger op, og dermed begrænse vores købekraft.

Til gengæld er jeg helt sikker på at vi ikke får "god" inflation. Forudsætningerne er ganske enkelt ikke tilstede i øjeblikket. Heller ikke hvis det lykkes at få nogen produktion flyttet tilbage til Europa. For der er alt for mange ledige spanioler, franskmænd, italienere ect. med samme kvalifikationer som dansk arbejdskraft.

En undtagelse kan naturligvis være "the usual suspects"; ingeniører, biokemikere og lignende. Men dem begynder der jo også at blive produceret flere og flere af indenfor EU.

Hvad værre er, at kravet om lavere skatter for at styrke erhvervslivets konkurrenceevne smat forbrugernes købekraft kommer til at betyde, at vi vil se et stigende pres på effektiviseringer i den offentlige sektor. Alt andet lige vil det betyde færre offentlige arbejdspladser, og en meget begrænset lønglidning i det offentlige. Samtidig vil de sociale nedskæringer, reduktionen af dagpenge, afskaffelse af efterløn m.v. betyde, at de private husholdninger som kan konsoliderer deres økonomi, vil gøre det. Igen lavere forbrug, lavere omsætning, lavere skatteindtægter.

Der er ikke megen hjælp at hente for boligmarkedet i realøkonomien.

SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Der kommer IKKE inflation Empty Sv: Der kommer IKKE inflation

Indlæg af wh Fre Apr 05, 2013 10:45 am

SortKaffe skrev:Set fra en forgældet boligejers stol tror jeg man kan definere to slags inflation:

Den gode inflation, hvor en stor efterspørgsel efter varer og tjenesteydelser der produceres i landet / området skaber mangel på arbejdskraft, og dermed lønglidning.

Den dårlige inflation, hvor prisen på importerede varer og tjenesteydelser stiger uden at de lokale lønninger følger med op.

Jeg er ikke helt sikker på, at vi kommer til at undgå en vis "dårlig" inflation, hvis der kommer gang i væksten andre steder i verden. Det kan nemlig presse råvarepriser, transport priser og produktionsomkostninger op, og dermed begrænse vores købekraft.

Hvis der kommer gang i væksten i verden omkring os så har det jo en indlysende positiv effekt på den danske eksport også. Og dermed på mængden af arbejdspladser.

SortKaffe skrev:Der er ikke megen hjælp at hente for boligmarkedet i realøkonomien.

Det er der da i høj grad. Den nuværende lave inflation fastholder jo de lave boligrenter.

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Der kommer IKKE inflation Empty Sv: Der kommer IKKE inflation

Indlæg af Thomas Fre Apr 05, 2013 12:13 pm

SortKaffe skrev:Set fra en forgældet boligejers stol tror jeg man kan definere to slags inflation:

Den gode inflation, hvor en stor efterspørgsel efter varer og tjenesteydelser der produceres i landet / området skaber mangel på arbejdskraft, og dermed lønglidning.

Den dårlige inflation, hvor prisen på importerede varer og tjenesteydelser stiger uden at de lokale lønninger følger med op.

Jeg er ikke helt sikker på, at vi kommer til at undgå en vis "dårlig" inflation, hvis der kommer gang i væksten andre steder i verden. Det kan nemlig presse råvarepriser, transport priser og produktionsomkostninger op, og dermed begrænse vores købekraft.

Til gengæld er jeg helt sikker på at vi ikke får "god" inflation. Forudsætningerne er ganske enkelt ikke tilstede i øjeblikket. Heller ikke hvis det lykkes at få nogen produktion flyttet tilbage til Europa. For der er alt for mange ledige spanioler, franskmænd, italienere ect. med samme kvalifikationer som dansk arbejdskraft.

En undtagelse kan naturligvis være "the usual suspects"; ingeniører, biokemikere og lignende. Men dem begynder der jo også at blive produceret flere og flere af indenfor EU.

Hvad værre er, at kravet om lavere skatter for at styrke erhvervslivets konkurrenceevne smat forbrugernes købekraft kommer til at betyde, at vi vil se et stigende pres på effektiviseringer i den offentlige sektor. Alt andet lige vil det betyde færre offentlige arbejdspladser, og en meget begrænset lønglidning i det offentlige. Samtidig vil de sociale nedskæringer, reduktionen af dagpenge, afskaffelse af efterløn m.v. betyde, at de private husholdninger som kan konsoliderer deres økonomi, vil gøre det. Igen lavere forbrug, lavere omsætning, lavere skatteindtægter.

Der er ikke megen hjælp at hente for boligmarkedet i realøkonomien.

Helt enig i analysen.

Jeg er så temmelig sikker på, at der IKKE kommer en "dårlig" inflation!

Råvarepriserne er låst inde på et helt vanvittigt niveau. Der er nogle spekulationer, hvor tabene ikke er taget - helt klart.

Det andet man kan se er, at Japan har devalueret kraftigt, hvorfor levestandarden i Japan vil gå ned - hvilket vil sige at reallønningerne i Japan må være i nogenlunde frit fald.

Vi står virkelig overfor den klemme i realøkonomien, der hedder:
Godt nok stigende priser på fødevarer - det er så positivt, fordi det vil hjælpe landbrugseksporten (specielt svinekød har store problemer med at få priserne op!). Det betyder så ikke noget for danske forbrugere, for det er nærmere i distributionsstrukturen at rationaliseringerne er at finde.

Værre er, at så meget udgør landbruget heller ikke!

Det vil klemme Japan - så uanset om Kina går på røven, hvilket de gør - så vil der være en billigproducent af industrivarer, hvor der IKKE er klager over kvaliteten: Toyota er 110% i orden.

Det næste bliver at råvarepriserne falder - og det vil de gøre, for bla. på metaller er der en top over priserne, der presser mere og mere: Skrot som råvare.
Helt typisk på aluminium er der så meget skrot (f.eks. i gamle flyvemaskiner, der står i ørkenen), at man i årevis kan holde op med at lave nyt.

Det eneste, der egentlig vil hjælpe er et totalt kollaps af Japan. Det tror jeg IKKE man skal ønske sig. De er så vakkelvorne, fordi de aldrig fik ordnet deres boligboble.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34100
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der kommer IKKE inflation Empty wh

Indlæg af Thomas Fre Apr 05, 2013 12:16 pm

Kan Du da - for Helvede - ikke lære at holde Din forbandede kæft, når de voksne taler!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34100
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der kommer IKKE inflation Empty Sv: Der kommer IKKE inflation

Indlæg af wh Fre Apr 05, 2013 12:26 pm

Thomas skrev:Kan Du da - for Helvede - ikke lære at holde Din forbandede kæft, når de voksne taler!

Patetisk...

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Der kommer IKKE inflation Empty Sv: Der kommer IKKE inflation

Indlæg af Hugaffen Fre Apr 05, 2013 1:46 pm

wh skrev:
Thomas skrev:Kan Du da - for Helvede - ikke lære at holde Din forbandede kæft, når de voksne taler!

Patetisk...

Hvorfor?

Dine indlæg er hverken specielt interessante eller velargumenterede.
Hugaffen
Hugaffen

Antal indlæg : 105
Join date : 04/08/11
Geografisk sted : Københavns Vestegn

Tilbage til toppen Go down

Der kommer IKKE inflation Empty Sv: Der kommer IKKE inflation

Indlæg af wh Fre Apr 05, 2013 2:08 pm

Hugaffen skrev:Dine indlæg er hverken specielt interessante eller velargumenterede.

Javel ja. Så hvis jeg synes at dine indlæg er uinteressant så er det iorden at kalde dig et dumt svin fx?? Bare lige for at få spillereglerne sat på plads...

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Der kommer IKKE inflation Empty Sv: Der kommer IKKE inflation

Indlæg af Thomas Fre Apr 05, 2013 3:10 pm

Hugaffen skrev:
wh skrev:
Thomas skrev:Kan Du da - for Helvede - ikke lære at holde Din forbandede kæft, når de voksne taler!

Patetisk...

Hvorfor?

Dine indlæg er hverken specielt interessante eller velargumenterede.
Nå er børnehaver og vuggestuer også lockoutede - det var jeg ikke klar over.

Hugaffen: Det er irriterende at vi bliver nød til at agere småbørnspædagoger herinde.


Sidst rettet af Thomas Fre Apr 05, 2013 3:19 pm, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34100
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der kommer IKKE inflation Empty Sv: Der kommer IKKE inflation

Indlæg af wh Fre Apr 05, 2013 3:12 pm

Det er skam helt OK Thomas. Eftersom du ikke har haft et arbejde i utallige år så forventer vi ikke at du følger med Razz

Var det samarbejdsvanskeligheder der fik dig fyret? Bare et vildt gæt...

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Der kommer IKKE inflation Empty wh slår igen egen rekord i login/logaut

Indlæg af klogeaage 35 Fre Apr 05, 2013 3:26 pm

wh skrev:Det er skam helt OK Thomas. Eftersom du ikke har haft et arbejde i utallige år så forventer vi ikke at du følger med Razz

Var det samarbejdsvanskeligheder der fik dig fyret? Bare et vildt gæt...

Du overvåger dette forum tæt Razz

Dine gætterier ramler ind i blindgyder gang på gang Twisted Evil
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Der kommer IKKE inflation Empty Sv: Der kommer IKKE inflation

Indlæg af Thomas Fre Apr 05, 2013 3:34 pm

klogeaage 35 skrev:
wh skrev:Det er skam helt OK Thomas. Eftersom du ikke har haft et arbejde i utallige år så forventer vi ikke at du følger med Razz

Var det samarbejdsvanskeligheder der fik dig fyret? Bare et vildt gæt...

Du overvåger dette forum tæt Razz

Dine gætterier ramler ind i blindgyder gang på gang Twisted Evil
Nu er jeg ikke ansvarlig for at fortælle familiehistorier og hvad min onkel var udlært som.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34100
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Der kommer IKKE inflation Empty Sv: Der kommer IKKE inflation

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum