Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

4 deltagere

Go down

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?! Empty S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

Indlæg af Gorrion Man Mar 25, 2013 2:02 pm

http://finans.borsen.dk/artikel/1/254644/s_p_afdragsfri_laan_truer_dansk_oekonomi_om_fem_aar.html

Hvad er det for en tidslinie kalender for de afdragsfrie lån i DK som S&P er kommet i besiddelse af?
De første problemer vil allerede vise sig i slutningen af 2013, omend i et omfang der nok kan håndteres uden alt for stor bølgegang.
Den mere synlige effekt kommer først i løbet af 2014, og særdeleshed er årene 2015, 2016, 2017...og nok også 2018, de år hvor det for alvor kommer til at ligne et blodbad.

Karsten Beltoft fra realkreditforeningen har da absolut intet klarsyn hvis han...for det første tror på at det først er i 2018 - 2020 der kommer problemer, og for det andet tror at fordi Nationalbanken siger at boligpriserne stiger...ja så stiger de.
Lad mig udtrykke det på en anden måde....
Hvis der vitterligt kommer reelt stigende boligpriser i DK på landsplan, under de næste 7 års fremtidsudsigter, så tror jeg man kan sælge sand i Sahara.
Det bliver en kamp at holde priserne på sit nuværende....selv med negative realrenter....også selv om man fortsætter med at udsstede landsskadelige afdragsfrie flikflakflex lån.
Tilgangen til boligmarkedet står overfor en historisk demografisk forandring, der ikke ligefrem peger i retning af flere købere, derudover er adgangen til boliglån en helt anden end i 00érne.
Derudover er kontrollen med boligmarkeder og finansverdenen under helt nye tilsyn, hvor det også involvere kontrol fra EU....så man undgår at 00érne, og en historisk økonomisk og finansiel krise ikke gentager sig.
En historisk krise der LANGTFRA er overstået!. (hvilket "indrømmet" har været respirator for den massive private gæld i Danmark)
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?! Empty Sv: S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

Indlæg af Jomsviking Man Mar 25, 2013 2:43 pm


"Der er jo stadigvæk lang tid til 2020, og til 2017, 2018 og 2019 for den sags skyld. Det kan godt være, at der til den tid vil være flere låntagere end i 2013 og 2014, der ligger over 80 pct., men Nationalbanken tror jo på stigende boligpriser, og så bliver problemet mere eller mindre løst," siger Karsten Beltoft til Berlingske Business

link

Åhhh, det var godt! Nu føler jeg mig meget beroliget.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?! Empty Sv: S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

Indlæg af Thomas Man Mar 25, 2013 4:08 pm

Jomsviking skrev:

"Der er jo stadigvæk lang tid til 2020, og til 2017, 2018 og 2019 for den sags skyld. Det kan godt være, at der til den tid vil være flere låntagere end i 2013 og 2014, der ligger over 80 pct., men Nationalbanken tror jo på stigende boligpriser, og så bliver problemet mere eller mindre løst," siger Karsten Beltoft til Berlingske Business

link

Åhhh, det var godt! Nu føler jeg mig meget beroliget.
Hvor må det være rart at vide, at Gud er på hans side! Der skulle kun lige skiftes pave.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?! Empty Sv: S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

Indlæg af Merkur Man Mar 25, 2013 8:44 pm

http://finanswatch.dk/Finansnyt/Realkredit/article5277516.ece

Gik ham curt glip af nationalbankdirektørens seneste udtalelse?

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?! Empty Sv: S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

Indlæg af Thomas Man Mar 25, 2013 10:08 pm

Merkur skrev:http://finanswatch.dk/Finansnyt/Realkredit/article5277516.ece

Gik ham curt glip af nationalbankdirektørens seneste udtalelse?
Det er for sent med boligejerne.

Hvis vi skal redde den fast forrentede konvertible realkredit, så skal man have fat i de landmænd ig udlejningsboliger, der kører flex med afdrag. Det er overkommeligt og ikke håbløst, hvis flexrenten sættes moderat i vejret. Det er derfor jeg spekulerer på, hvornår den rentestigning på udlånsrenten kommer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?! Empty Sv: S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

Indlæg af Merkur Man Mar 25, 2013 11:28 pm

Værdiansættelse af fast ejendom: Før låntager kan få realkreditlån i sin faste ejendom, skal realkreditinstituttet besigtige og værdiansætte ejendommen.

Er der nogen som er bekendt med, eller har en ide om, hvorledes denne værdiansættelse vil ske på ejendomme hvor ejeren ønsker at omlægge til et nyt 30 årigt lån, med 10 års afdragsfrihed.

Eller sagt på en anden måde, kan realkreditinstituttet benytte den metode de selv finder mest egnet for dem - nyeste salgsdata for en presset ejere (læs: højest mulige vurdering, selvom salgsvolumen er så lav man knapt kan tale om et marked) eller deres "egen" mere konservative vurdering, for en kunde man ved man kan presse nogle høje boliglånsrenter ud af (for de institutter med tilknytter bank).

Jeg ser lige netop dette som det sprængende punkt for overlevelse af realkreditinstitutterne ( dvs om de kan benytte de ekstreme lave salgstal til at hævde at priserne fortsat holder sig højt - så man på den baggrund kan fortsætte folk på afdragsfrihed ( for dem som er tvangsauktionen nær) eller malke dem som sidder lidt bedre i det med stadig er for pressede til at finde bedre alternativer...

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?! Empty Sv: S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

Indlæg af Gorrion Tirs Mar 26, 2013 12:40 am

Merkur skrev:Værdiansættelse af fast ejendom: Før låntager kan få realkreditlån i sin faste ejendom, skal realkreditinstituttet besigtige og værdiansætte ejendommen.

Er der nogen som er bekendt med, eller har en ide om, hvorledes denne værdiansættelse vil ske på ejendomme hvor ejeren ønsker at omlægge til et nyt 30 årigt lån, med 10 års afdragsfrihed.

Eller sagt på en anden måde, kan realkreditinstituttet benytte den metode de selv finder mest egnet for dem - nyeste salgsdata for en presset ejere (læs: højest mulige vurdering, selvom salgsvolumen er så lav man knapt kan tale om et marked) eller deres "egen" mere konservative vurdering, for en kunde man ved man kan presse nogle høje boliglånsrenter ud af (for de institutter med tilknytter bank).

Jeg ser lige netop dette som det sprængende punkt for overlevelse af realkreditinstitutterne ( dvs om de kan benytte de ekstreme lave salgstal til at hævde at priserne fortsat holder sig højt - så man på den baggrund kan fortsætte folk på afdragsfrihed ( for dem som er tvangsauktionen nær) eller malke dem som sidder lidt bedre i det med stadig er for pressede til at finde bedre alternativer...

Jeg mener at en ny vudering tager udgangspunkt i en ny regel (lov)? der skal afspejle en salgspris der kan forventes inden for 6 måneder.
Så det nytter ikke noget at man fastsætter nogle priser som tydeligt fremtvinger salgstider der (flere steder) drejer sig om år, frem for måneder.

Så konklusionen må blive at vuderingen på mange nye boliglån vil blive presset yderligere, især i de tilfælde hvor det drejer sig om nye lån for de hvor afdragsfriheden udløber de kommende måneder/år.

Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?! Empty Sv: S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

Indlæg af Jomsviking Tirs Mar 26, 2013 1:56 am

Thomas skrev:
Jomsviking skrev:

"Der er jo stadigvæk lang tid til 2020, og til 2017, 2018 og 2019 for den sags skyld. Det kan godt være, at der til den tid vil være flere låntagere end i 2013 og 2014, der ligger over 80 pct., men Nationalbanken tror jo på stigende boligpriser, og så bliver problemet mere eller mindre løst," siger Karsten Beltoft til Berlingske Business

link

Åhhh, det var godt! Nu føler jeg mig meget beroliget.
Hvor må det være rart at vide, at Gud er på hans side! Der skulle kun lige skiftes pave.

Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os?
(Finansrådet. 8v31)

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?! Empty Sv: S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

Indlæg af Jomsviking Tirs Mar 26, 2013 1:59 am

Gorrion skrev:
Merkur skrev:Værdiansættelse af fast ejendom: Før låntager kan få realkreditlån i sin faste ejendom, skal realkreditinstituttet besigtige og værdiansætte ejendommen.

Er der nogen som er bekendt med, eller har en ide om, hvorledes denne værdiansættelse vil ske på ejendomme hvor ejeren ønsker at omlægge til et nyt 30 årigt lån, med 10 års afdragsfrihed.

Eller sagt på en anden måde, kan realkreditinstituttet benytte den metode de selv finder mest egnet for dem - nyeste salgsdata for en presset ejere (læs: højest mulige vurdering, selvom salgsvolumen er så lav man knapt kan tale om et marked) eller deres "egen" mere konservative vurdering, for en kunde man ved man kan presse nogle høje boliglånsrenter ud af (for de institutter med tilknytter bank).

Jeg ser lige netop dette som det sprængende punkt for overlevelse af realkreditinstitutterne ( dvs om de kan benytte de ekstreme lave salgstal til at hævde at priserne fortsat holder sig højt - så man på den baggrund kan fortsætte folk på afdragsfrihed ( for dem som er tvangsauktionen nær) eller malke dem som sidder lidt bedre i det med stadig er for pressede til at finde bedre alternativer...

Jeg mener at en ny vudering tager udgangspunkt i en ny regel (lov)? der skal afspejle en salgspris der kan forventes inden for 6 måneder.
Så det nytter ikke noget at man fastsætter nogle priser som tydeligt fremtvinger salgstider der (flere steder) drejer sig om år, frem for måneder.

Så konklusionen må blive at vuderingen på mange nye boliglån vil blive presset yderligere, især i de tilfælde hvor det drejer sig om nye lån for de hvor afdragsfriheden udløber de kommende måneder/år.


Jeg tror at det der sker er at de sender deres egen ejendomsmøgler ud og denne vurderer boligen.
Denne møgler er en ganske almindelig af slagsen og der har du allerede en betydelig overvurdering af boligen, men dog ikke så ublu som når møgleren skal sælge sig til en husejer.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?! Empty Sv: S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

Indlæg af Thomas Tirs Mar 26, 2013 3:01 am

Jomsviking skrev:
Thomas skrev:
Jomsviking skrev:

"Der er jo stadigvæk lang tid til 2020, og til 2017, 2018 og 2019 for den sags skyld. Det kan godt være, at der til den tid vil være flere låntagere end i 2013 og 2014, der ligger over 80 pct., men Nationalbanken tror jo på stigende boligpriser, og så bliver problemet mere eller mindre løst," siger Karsten Beltoft til Berlingske Business

link

Åhhh, det var godt! Nu føler jeg mig meget beroliget.
Hvor må det være rart at vide, at Gud er på hans side! Der skulle kun lige skiftes pave.

Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os?
(Finansrådet. 8v31)

Ora pro nobis!
(Straffeloven § 279)
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?! Empty Sv: S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

Indlæg af Thomas Tirs Mar 26, 2013 3:04 am

Jomsviking skrev:
Jeg tror at det der sker er at de sender deres egen ejendomsmøgler ud og denne vurderer boligen.
Denne møgler er en ganske almindelig af slagsen og der har du allerede en betydelig overvurdering af boligen, men dog ikke så ublu som når møgleren skal sælge sig til en husejer.

Ja den regel skal vi nok få meget sjov ud af, da en kridte da ikke har tænkt sig at være i nærheden af det lovlige.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?! Empty Sv: S&P, Afdragsfrie lån truer dansk økonomi om 5 år: Gorrion, NÅ....først om 5 år?!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum