Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

+3
Thomas
doctor
Gorrion
7 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Gorrion Søn Feb 10, 2013 12:51 pm

Jeg ringede til det pensions-selskab der pt forvalter min arbejdsmarkedspensions-opsparing.

Den har i flere år været lagt i 50% rate og 50% livrateopsparing...
for nogle år tilbage ændrede jeg rate indbetalingen til kapitalpensions indbetaling....altså 50% kapitalpension og 50% livrate...
Skal lige pointere at man ikke kan fravælge de 50% livrate, det er åbenbart påtvunget at de 50% SKAL placeres her. (hvilket jeg har pointeret nogle gange overfor selskabet ikke er i orden!)

Jeg ringede til dem i sidste uge, efter at have være online på deres hjemmeside via Nem ID, for at ændre min kapitalpension, til en Alderspensions-ordning....
Til min store overraskelse opdage jeg at der var sket ændringer i mit valg af indbetalinger, helt uden min accept....
Min Kapitalpensions indbetalinger var fra 1 januar 2013 ændret til Livrate indbetaling...altså nu 100% livrate indbetaling, til trods for mine gentagende ønsker om ikke at have en livrateopsparing (men som "åbenbart" er tvunget)
Jeg forklarede at jeg hellere ville have en alderspensions-ordning fremover, også selvom det ikke længere udløser et fradrag, og at arbejdsgiverdelen af indbetalingen er skattepligtig.....men nej....det kunne ikke lade sig gøre....den ordning kan man åbenbart ikke få.
Må indrømme at mit blodtryk steg faretruende!
Jamen hvad så med min kapital pension?....kan jeg ikke ændre denne?
Njaa...næææ deeet.
Det giver ingen mening for mig, at der ikke er frit valg i hvilken ordning (kapital/aldersopsparing) (rate) eller (livrate) man vil placere sin opsparing!
Har de overhovedet ret til at diktere dette?

Selskabet er Pension Danmark.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Gorrion Søn Feb 10, 2013 12:57 pm

Som en sidebemærkning kan det siges at jeg stærkt overvejer at hæve samtlige mine private pensions opsparinger....
Jeg har mistet lysten til at spare op, for de ændre/forringer konstant forudsætningerne for pensionsopsparing.

(det er samlet over 1,4 millioner) så det er surt at en del af det (ratepensionen) skal beskattes med ca 60%.

kan godt leve med de knap 50% på kapitalpensionen.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af doctor Søn Feb 10, 2013 4:49 pm

Gorrion: Jeg nægter at tro, at de kan lave så afgørende ændringer i en pensionsordning uden skriftlig information pm ændringen og underskrift fra dig.

DEN sag ville jeg gå videre med.

Jeg er leveringsdygtig i antihypertensiva. Wink

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Thomas Søn Feb 10, 2013 6:20 pm

Gorrion skrev:Som en sidebemærkning kan det siges at jeg stærkt overvejer at hæve samtlige mine private pensions opsparinger....
Jeg har mistet lysten til at spare op, for de ændre/forringer konstant forudsætningerne for pensionsopsparing.

(det er samlet over 1,4 millioner) så det er surt at en del af det (ratepensionen) skal beskattes med ca 60%.

kan godt leve med de knap 50% på kapitalpensionen.

Jamen Du kan jo investere det, der bliver tilbage med samme mangel på succes som pensionsselskabet.

Det bedste - og sikreste - afkast får man altså ved at betale sin gæld!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Thomas Søn Feb 10, 2013 6:27 pm

doctor skrev:Gorrion: Jeg nægter at tro, at de kan lave så afgørende ændringer i en pensionsordning uden skriftlig information pm ændringen og underskrift fra dig.

DEN sag ville jeg gå videre med.

Jeg er leveringsdygtig i antihypertensiva. Wink

Køber Du hjem i bulk? Selv står jeg ret højt i tændingen, så.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Gorrion Søn Feb 10, 2013 10:48 pm

Thomas skrev:
Gorrion skrev:Som en sidebemærkning kan det siges at jeg stærkt overvejer at hæve samtlige mine private pensions opsparinger....
Jeg har mistet lysten til at spare op, for de ændre/forringer konstant forudsætningerne for pensionsopsparing.

(det er samlet over 1,4 millioner) så det er surt at en del af det (ratepensionen) skal beskattes med ca 60%.

kan godt leve med de knap 50% på kapitalpensionen.

Jamen Du kan jo investere det, der bliver tilbage med samme mangel på succes som pensionsselskabet.

Det bedste - og sikreste - afkast får man altså ved at betale sin gæld!

Jamen.......
Min gæld er betalt.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Thomas Søn Feb 10, 2013 11:06 pm

Gorrion skrev:
Thomas skrev:
Gorrion skrev:Som en sidebemærkning kan det siges at jeg stærkt overvejer at hæve samtlige mine private pensions opsparinger....
Jeg har mistet lysten til at spare op, for de ændre/forringer konstant forudsætningerne for pensionsopsparing.

(det er samlet over 1,4 millioner) så det er surt at en del af det (ratepensionen) skal beskattes med ca 60%.

kan godt leve med de knap 50% på kapitalpensionen.

Jamen Du kan jo investere det, der bliver tilbage med samme mangel på succes som pensionsselskabet.

Det bedste - og sikreste - afkast får man altså ved at betale sin gæld!

Jamen.......
Min gæld er betalt.

Så er Du i den lykkelige situation, at Du har strøget én spekulationsgevinst allerede!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af peter777 Man Feb 11, 2013 12:02 am

http://www.økonomidebatten.dk/t2426-overfrsel-af-pension-3-ars-graensen

med min egen erfaring anbefaler jeg, at du kontakter din fagforening. Det er fagforeningen som vælger pensionsselskab for dig, så det er noget som kan få pensionsselskabet til at ryste i bukserne.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Thomas Man Feb 11, 2013 2:08 am

peter777 skrev:http://www.økonomidebatten.dk/t2426-overfrsel-af-pension-3-ars-graensen

med min egen erfaring anbefaler jeg, at du kontakter din fagforening. Det er fagforeningen som vælger pensionsselskab for dig, så det er noget som kan få pensionsselskabet til at ryste i bukserne.
Det er nok en god, praktisk idé!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Gorrion Fre Feb 15, 2013 9:08 am

Så kom de på banen.....tak!
Forbund raser over brandbeskatning
http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/40950/artikel.html
Pensionskasser lader kunder i stikken
http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/40944/artikel.html

Og det må godt gå lidt hurtigt, for vi har kun 10 måneder tilbage at få ændret vores pensioner, med de "lidt" gunstigere forhold der ligger for i 2013, vedrørende opsparingsform.

Det skriger til himlen....og endnu højere, at skatteyderne igen skal straffes for at have omtanke om deres pensionstilværelse...30 år ude i fremtiden.
Med den belønning at de bliver frarøvet ALT....absolut ALT i den sidste ende!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Gorrion Fre Feb 15, 2013 11:13 pm

Hvor gammel bliver din nabo?
http://jyllands-posten.dk/indland/article5207162.ece

Tja, som mænd kan vi i gennemsnit se frem til at få 6-7 år som pensionister efter den nye tilbagetrækningsreform....
Og de nye arbejdsmarkedspensioner er i den grad tvunget over i ordninger som Livrente...
Jeg kan ved gud ikke se hvad vi skal med livrateopsparinger, når vi nok kunne have 1.5 - 2 millioner koner på en alderspension. som man så frit kan råde over de 6-8 år man har i udsigt til at leve.
Det gode ved dette er jo også de falder nemmere i arv, det gør sig ikke gældende med Livrate...mig bekendt....De bliver heller ikke modregnet i de skatteindbetalinger man har lagt hele sit liv for at få en anstændig offentlig pension....det gør Livrate og ratepensioner.
Den skat vi betaler til folkepensionen idag, er jo SELVFØLGELIG til vores EGEN pension!
Dem der får folkepension idag, det må være de skattekroner som de selv har lagt i skat i deres arbejdsliv....
Det er jo selvfølgelig sådan en ansvarligt statsforvaltning er foregået....så det er jo rart at vide....
Sådan er det jo.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Gorrion Lør Feb 16, 2013 12:00 am

Stigende levetid presser pensionen
http://epn.dk/privat/pension/article5206841.ece

Det er noget vrøvl, det eneste der presser vores pension når de tegnes i løbende udbetalings ordninger, er den sindsyge modregning man stiller sig selv i udsigt fra den offentlige betalte pension, og tillæg man ALT RIGELIGT har betalt til i form af verdens højeste skattetryk!.

Det er hjernevask hvis i spørger mig.
Og i sidste ende et bedrageri, frem for overhovedet at ligne en forsikring!.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Merkur Lør Feb 16, 2013 12:10 am

Den sløjfning af kapitalpensionen er jo lige netop for at tvinge de store -middelklasse - årgange over på ordninger med løbende udbetalinger, her nogle år inden de skal på pension, så man sikrer sig at de ikke kan få del i alle tillæggene. Vi kan diskutere om det er retfærdigt, man sagen er at vores samfund ikke har råd til andet...

Citat fra en forsker i program omkring velfærden på dr:" om 10-15 år vil vi se tilbage på nutidens velfærdssamfund som et slaraffenland ".

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af dkguy66 Lør Feb 16, 2013 1:56 am

Gorrion skrev:Stigende levetid presser pensionen
http://epn.dk/privat/pension/article5206841.ece

Det er noget vrøvl, det eneste der presser vores pension når de tegnes i løbende udbetalings ordninger, er den sindsyge modregning man stiller sig selv i udsigt fra den offentlige betalte pension, og tillæg man ALT RIGELIGT har betalt til i form af verdens højeste skattetryk!.

Det er hjernevask hvis i spørger mig.
Og i sidste ende et bedrageri, frem for overhovedet at ligne en forsikring!.

Gorrion

Mener du i alvor, at du både skal have skattefradrag endda i topskatten af en pensionsindbetaling OG fulde tillæg i pensionsalderen, herunder fuld pensionstillæg, boligstøtte, ældrecheck osv. ??????????????????????????????????

For det kan du da ikke mene seriøst.

Og slet ikke når det viser sig at 25% af den netto udbetaling en person modtager fra en ratepension financieret via topskattefradrag er DIREKTE skattekroner.

Altså først skal du ikke betale skat af indbetalingen. og den sparede skat skal du så også have udbetalt i pensionsalderen, OG samtidige modtage fulde tillæg oveni ?????

Der tror jeg sku at kæden lige hoppede af - i hvert fald for mit vedkommende.

Tværtimod burde man i langt højere grad modregne også folkepensionens grundbeløb i den udbetalte private pension, så længe denne er opsparet via store skattefradrag, og fortsat med fradrag i topskatten.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af dkguy66 Lør Feb 16, 2013 2:00 am

Merkur skrev:Den sløjfning af kapitalpensionen er jo lige netop for at tvinge de store -middelklasse - årgange over på ordninger med løbende udbetalinger, her nogle år inden de skal på pension, så man sikrer sig at de ikke kan få del i alle tillæggene. Vi kan diskutere om det er retfærdigt, man sagen er at vores samfund ikke har råd til andet...

Citat fra en forsker i program omkring velfærden på dr:" om 10-15 år vil vi se tilbage på nutidens velfærdssamfund som et slaraffenland ".

Nu skal alle 68'ere jo lige ha snablen helt ned i statskassen INDEN man lukker den i for de følgende generationer. Det er præcis så forudsigeligt som altid. Enhver ændring fortsætter med at begunstige de mest velhavende generationer til dato - 68'erne - mens man skal financiere det via nedskæringer overfor de mindre følgende generationer.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af dkguy66 Lør Feb 16, 2013 2:12 am

Og skal vi så ikke lige gentage VIRKELIGHEDEN.

En enlig folkepensionist uden anden indkomst end ATp og evt en lille privatpension, som modtager FULD grundbeløb OG pensionstillæg modtager hver mdr. over 11.700 kr brutto.
Dertil kommer en ældrecheck baseret på anden indkomst,

OG bor man i lejebolig kan man modtage op til 3.600 kr i boligstøtte. Eller over 70 % af huslejen i boligydelse.

Faktisk har de fleste "fattige" folkepensionister et rådighedsbeløb der er dobbelt så stort som en enlig kontanthjælpsmodtager.

Ja undskyld mig, men jeg kan altså ikke lige se hvor der er et problem i div modregninger i pensionerne.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Gorrion Lør Feb 16, 2013 11:21 am

dkguy66 skrev:
Gorrion skrev:Stigende levetid presser pensionen
http://epn.dk/privat/pension/article5206841.ece

Det er noget vrøvl, det eneste der presser vores pension når de tegnes i løbende udbetalings ordninger, er den sindsyge modregning man stiller sig selv i udsigt fra den offentlige betalte pension, og tillæg man ALT RIGELIGT har betalt til i form af verdens højeste skattetryk!.

Det er hjernevask hvis i spørger mig.
Og i sidste ende et bedrageri, frem for overhovedet at ligne en forsikring!.

Gorrion

Mener du i alvor, at du både skal have skattefradrag endda i topskatten af en pensionsindbetaling OG fulde tillæg i pensionsalderen, herunder fuld pensionstillæg, boligstøtte, ældrecheck osv. ??????????????????????????????????

For det kan du da ikke mene seriøst.

Og slet ikke når det viser sig at 25% af den netto udbetaling en person modtager fra en ratepension financieret via topskattefradrag er DIREKTE skattekroner.

Altså først skal du ikke betale skat af indbetalingen. og den sparede skat skal du så også have udbetalt i pensionsalderen, OG samtidige modtage fulde tillæg oveni ?????

Der tror jeg sku at kæden lige hoppede af - i hvert fald for mit vedkommende.

Tværtimod burde man i langt højere grad modregne også folkepensionens grundbeløb i den udbetalte private pension, så længe denne er opsparet via store skattefradrag, og fortsat med fradrag i topskatten.

For mit eget vedkommende....og jeg håber så sandelig også for andre, var og er pensionsopsparingen ikke et projekt for at undrage sig at betale til fælleskabet....
Den eneste grund til at jeg nogle få år er røget op i topskatten skyldes ikke en høj timeløn, men simpelthen mange....rigtig mange timer, samt visse tillæg for arbejde i nattetimer hen af vejen.
Jeg satte mine første penge ind på kapitalpension, for penge fra avisrute og et opvasker job i min pure ungdom...ja den er god nok, (og der var da stadig til byture).
Jeg har knoklet som en gal, og er stolt af det.....jeg har formået at ligge til side selv med lærlingeløn....hverken for at spekulere i fradrag eller hurtige gevinster....men simpelthen med formål at jeg vil have noget ekstra udover den folkepension jeg via skatten betaler dyrt til.

Men nu viser det sig at staten vil frarøve mig....ja muligvis 100% af min opsparing....da også arbejdsmarkedspensioner nu bliver modregnet.
JEG FØLER MIG RØVRENDT som middelmådig opspare, der ikke er født med en guldske i røven...men har formået at lave en opsparing der skulle have givet 4-5 år med nogle fede oplevelser, og pengene kun skulle gå til det, da jeg via min skat har sikret mig en folkepension jeg kan leve for.

At der er folk der har enorme timelønninger, og har sat svimlende beløb ind på slarffenlandspensioner og fået svimlende fradrag som de utvivlsomt har spekuleret i....det ved jeg godt....men så gå efter dem!.

Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af doctor Lør Feb 16, 2013 3:09 pm

Gorrion: Du er på vej til at blive voksen, og indse at "velfærdssamfundet" tager fra dem der kan selv , og giver til dem der ikke kan selv, og så forsvinder der en kæmpe bunke penge undervejs i administration.

Det eneste nye i den viden er, at det nu er gået op for dig.

Boligmarkedet har skævvredet, hvem der er formuende og hvem der er fattige, hvis man har været med på vognen de sidste 20 år.

Samfundet har gjort alt for at opretholde den ubalance, sm har givet boligejerne en skattefri formuegevinst, mens de reelle opsparere i fri midler er blevet flået ind til benet pga høj skat på afkast, og nu en negativ realrente.
Du kan så være glad over at du har sparet op i skattebegunstigede midler (pension) og bolig fremfor frie midler.

NEJ DER ER INGEN RETFÆRDIGHED I SKATTE- OG TILSKUDSCIRKUSET.

Det eneste du kan gøre er at få en lejelejlighed og bruge dine penge til 5 fede år, hvis du ikke vil være nettobidragyder.






doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af dkguy66 Lør Feb 16, 2013 3:52 pm

Gorrion skrev:
dkguy66 skrev:
Gorrion skrev:Stigende levetid presser pensionen
http://epn.dk/privat/pension/article5206841.ece

Det er noget vrøvl, det eneste der presser vores pension når de tegnes i løbende udbetalings ordninger, er den sindsyge modregning man stiller sig selv i udsigt fra den offentlige betalte pension, og tillæg man ALT RIGELIGT har betalt til i form af verdens højeste skattetryk!.

Det er hjernevask hvis i spørger mig.
Og i sidste ende et bedrageri, frem for overhovedet at ligne en forsikring!.

Gorrion

Mener du i alvor, at du både skal have skattefradrag endda i topskatten af en pensionsindbetaling OG fulde tillæg i pensionsalderen, herunder fuld pensionstillæg, boligstøtte, ældrecheck osv. ??????????????????????????????????

For det kan du da ikke mene seriøst.

Og slet ikke når det viser sig at 25% af den netto udbetaling en person modtager fra en ratepension financieret via topskattefradrag er DIREKTE skattekroner.

Altså først skal du ikke betale skat af indbetalingen. og den sparede skat skal du så også have udbetalt i pensionsalderen, OG samtidige modtage fulde tillæg oveni ?????

Der tror jeg sku at kæden lige hoppede af - i hvert fald for mit vedkommende.

Tværtimod burde man i langt højere grad modregne også folkepensionens grundbeløb i den udbetalte private pension, så længe denne er opsparet via store skattefradrag, og fortsat med fradrag i topskatten.

For mit eget vedkommende....og jeg håber så sandelig også for andre, var og er pensionsopsparingen ikke et projekt for at undrage sig at betale til fælleskabet....
Den eneste grund til at jeg nogle få år er røget op i topskatten skyldes ikke en høj timeløn, men simpelthen mange....rigtig mange timer, samt visse tillæg for arbejde i nattetimer hen af vejen.
Jeg satte mine første penge ind på kapitalpension, for penge fra avisrute og et opvasker job i min pure ungdom...ja den er god nok, (og der var da stadig til byture).
Jeg har knoklet som en gal, og er stolt af det.....jeg har formået at ligge til side selv med lærlingeløn....hverken for at spekulere i fradrag eller hurtige gevinster....men simpelthen med formål at jeg vil have noget ekstra udover den folkepension jeg via skatten betaler dyrt til.

Men nu viser det sig at staten vil frarøve mig....ja muligvis 100% af min opsparing....da også arbejdsmarkedspensioner nu bliver modregnet.
JEG FØLER MIG RØVRENDT som middelmådig opspare, der ikke er født med en guldske i røven...men har formået at lave en opsparing der skulle have givet 4-5 år med nogle fede oplevelser, og pengene kun skulle gå til det, da jeg via min skat har sikret mig en folkepension jeg kan leve for.

At der er folk der har enorme timelønninger, og har sat svimlende beløb ind på slarffenlandspensioner og fået svimlende fradrag som de utvivlsomt har spekuleret i....det ved jeg godt....men så gå efter dem!.


Gorrion

Du ved jo også udemærket at det jeg gang på gang påpeger er den urimelighed vi fortsat ser, hvor de bedst lønnede i arbejdslivet, OGSÅ skal sidde med en stor fed skattefinancieret pension. Opnået ved bevidst skattespekulation.

Og at det er i de tilfælde, hvor pensionen er financieret via topskattefradrag, og ret så væsentlig - altså væsentlig større end hvad en fuldtidsbeskæftiget kan tjene ved arbejde - at man i højere grad skal se på, om de dog ikke i langt højere grad selv skal klare sig selv, uden nogen større folkepension oveni.

For det er jo netop et paradoks, at man i mange år har været vidende om denne demografiske udvikling, og med afsæt i denne opfordret folk til pensionsopsparinger til alderdommen.

Men så hjælper det jo ikke en disse, at disse ret så velhavende "nyrige" pensionister, der blev begunstiget massivt ved pensionsindbetaling, OGSÅ skal modtage YDERLIGERE skattekroner i tilskud. De har jo netop udeladt at betale skat af en væsentlig del af sin beskæftigelsesindkomst, netop for at de i højere grad skulle kunne klare sig selv i alderdommen.
Og glem ikke at mange af d nyrige pensionister i sit arbejdsliv faktisk har haft fradrag op til 70 % i skatten på pensionsindbetaling. Altså de har kun selv betalt 30 kr for hver 100 kr, der er blevet forrentet de sidste 30 år.

Så skal de vel ikke "nasse" yderligere på samfundet pga pensionering.

Og bare rolig. En normal beskæftiget vil jo slet ikke have så stor en løbende pensionsudbetaling, som den gruppe der har nydt godt af topskattefradrag i en væsentlig del af sit arbejdsliv.

Men alternativet er da at man betaler skat af sin fulde indkomst, og sparer op af denne beskattede indkomst. Den kan så i pensionsalderen lægges under hovedpuden. ( eller i bankboksen) og så vil man modtage folkepension efter de gældende regler, herunder både grundbeløb og pensionstillæg.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af dkguy66 Lør Feb 16, 2013 3:57 pm

doctor skrev:Gorrion: Du er på vej til at blive voksen, og indse at "velfærdssamfundet" tager fra dem der kan selv , og giver til dem der ikke kan selv, og så forsvinder der en kæmpe bunke penge undervejs i administration.

Det eneste nye i den viden er, at det nu er gået op for dig.

Boligmarkedet har skævvredet, hvem der er formuende og hvem der er fattige, hvis man har været med på vognen de sidste 20 år.

.Samfundet har gjort alt for at opretholde den ubalance, sm har givet boligejerne en skattefri formuegevinst, mens de reelle opsparere i fri midler er blevet flået ind til benet pga høj skat på afkast, og nu en negativ realrente
Du kan så være glad over at du har sparet op i skattebegunstigede midler (pension) og bolig fremfor frie midler.

NEJ DER ER INGEN RETFÆRDIGHED I SKATTE- OG TILSKUDSCIRKUSET.

Det eneste du kan gøre er at få en lejelejlighed og bruge dine penge til 5 fede år, hvis du ikke vil være nettobidragyder.






Det er så netop et af problemerne. At det slet ikke har kunnet betale sig at spare op i beskattede midler. Og det er så klart et politisk problem.

Tværtimod belønnes folk for at forgælde sig op over skorstenen, endda uden at afdrage på gælden, men blot konstant at skubbe den foran sig.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Merkur Søn Feb 17, 2013 1:34 pm

dkguy66 skrev:
doctor skrev:Gorrion: Du er på vej til at blive voksen, og indse at "velfærdssamfundet" tager fra dem der kan selv , og giver til dem der ikke kan selv, og så forsvinder der en kæmpe bunke penge undervejs i administration.

Det eneste nye i den viden er, at det nu er gået op for dig.

Boligmarkedet har skævvredet, hvem der er formuende og hvem der er fattige, hvis man har været med på vognen de sidste 20 år.

.Samfundet har gjort alt for at opretholde den ubalance, sm har givet boligejerne en skattefri formuegevinst, mens de reelle opsparere i fri midler er blevet flået ind til benet pga høj skat på afkast, og nu en negativ realrente
Du kan så være glad over at du har sparet op i skattebegunstigede midler (pension) og bolig fremfor frie midler.

NEJ DER ER INGEN RETFÆRDIGHED I SKATTE- OG TILSKUDSCIRKUSET.

Det eneste du kan gøre er at få en lejelejlighed og bruge dine penge til 5 fede år, hvis du ikke vil være nettobidragyder.






Det er så netop et af problemerne. At det slet ikke har kunnet betale sig at spare op i beskattede midler. Og det er så klart et politisk problem.

Tværtimod belønnes folk for at forgælde sig op over skorstenen, endda uden at afdrage på gælden, men blot konstant at skubbe den foran sig.

Men det har vel, trods alt, ikke været en bevist strategi over årene. Vi er blot havnet i en situation nu, efter 10 års hype på boligmarkedet - som sikrede den daværendes regering fortsatte magt - at man har blevet nødt til at sælge opsparene, for ikke at ødelægge hele økonomien ( som et kæmpe boligkrak kortvarigt ville have givet).

At det så på den lange bane helt sikkert havde været bedre st tage et kort og hårdt krak, fremfor en lang pine ( som man har valgt at gøre) er så en hel anden snak. Det jeg bare undrer mig over, er at dem som valgte denne strategi tilbage i 2008, fuldstændig havde glemt/ overset afdragsfrihedens udløb - som i den grad kan vise sig at initiere det tilbageslag man forsøgte at sprede over en hel generation.

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Thomas Søn Feb 17, 2013 2:27 pm

doctor skrev:Gorrion: Du er på vej til at blive voksen, og indse at "velfærdssamfundet" tager fra dem der kan selv , og giver til dem der ikke kan selv, og så forsvinder der en kæmpe bunke penge undervejs i administration.

Det eneste nye i den viden er, at det nu er gået op for dig.

Det er vel i korthed sådan, det er.....

Laughing Very Happy
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Thomas Søn Feb 17, 2013 2:45 pm

Merkur skrev:

Men det har vel, trods alt, ikke været en bevist strategi over årene. Vi er blot havnet i en situation nu, efter 10 års hype på boligmarkedet - som sikrede den daværendes regering fortsatte magt - at man har blevet nødt til at sælge opsparene, for ikke at ødelægge hele økonomien ( som et kæmpe boligkrak kortvarigt ville have givet).

At det så på den lange bane helt sikkert havde været bedre st tage et kort og hårdt krak, frem for en lang pine ( som man har valgt at gøre) er så en hel anden snak. Det jeg bare undrer mig over, er at dem som valgte denne strategi tilbage i 2008, fuldstændig havde glemt/ overset afdragsfrihedens udløb - som i den grad kan vise sig at initiere det tilbageslag man forsøgte at sprede over en hel generation.

Nej, man har ikke tænkt sig om - det har altid været næste valgperiodes problem.

Det, der er sagen er, at vi er i en situation, som vi aldrig har oplevet før.

Med hensyn til sejpineriet, så er Merkels bemærkning til Obama på spørgsmålet, hvorfor man ikke bare lod Grækenland gå konkurs, var: Hun ville ikke tage ansvaret for et sammenbrud af samme dimensioner som Lehman Brothers. Så sagde Obama ..... ikke noget.

Jeg ved ikke om man har overset afdragsfriheden ophør - man har mildest talt haft nok at tænke på med ikke at hele lortet skred sammen i morgen, hvis Skvalderup Spare - og meget, meget Lånekasse gik konkurs.

F.eks. vil man nok aldrig igen give en så udstrakt bankgaranti som man gjorde.

Derfor er jeg temmelig sikker på, at Danske Bank IKKE overlever.

Schäuble har sagt noget i retning af at man laver fejl, men ikke den samme fejl to gange.

Problemet er lige i øjeblikket, at man forsøger at redde den fast forrentede konvertible realkreditobligation.

Derfor tror jeg også at man vil køre flexrenten op - og så må flextumperne hyle nok så meget.

Hvis man har betalt afdrag, så har man en chance.

Det vil være klogt for alle dem, der har tegnet pensionsordninger med lån i huset, at de opsiger de ordninger og betaler af på realkreditten.

En anden ting, man skal passe på med at jamre over ens pensionsopsparing.

Der er ikke nogen, der har en begrundet opfattelse af, hvad man får ud af sin pension - folke- eller anden.

Ingen véd, hvad olien koster om 2 måneder.

Hvis I har kikket på mine råvaregrafer, så kan i se, at der langt fra er foretaget den fornødne prisjustering i nedadgående retning for ikke-fødevarer - og fødevarer bliver helt sikkert dyrere; men ikke noget, vi vil kunne mærke.

Det er jo fuldstændig urealistisk at kobberprisen f.eks. ligger fem gange over 2004 prisen.

Hvad koster en jernbaneskinne, når du selv kommer med stålet og det kun skal smeltes om og valses ud?

Jeg vil ikke sige, at jeg er fortrøstningsfuld; men kineserne kan ikke blive ved med at tage penge med på¨arbejde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34109
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Uffe Søn Feb 17, 2013 6:36 pm

dkguy66 skrev:Og skal vi så ikke lige gentage VIRKELIGHEDEN.

En enlig folkepensionist uden anden indkomst end ATp og evt en lille privatpension, som modtager FULD grundbeløb OG pensionstillæg modtager hver mdr. over 11.700 kr brutto.
Dertil kommer en ældrecheck baseret på anden indkomst,

OG bor man i lejebolig kan man modtage op til 3.600 kr i boligstøtte. Eller over 70 % af huslejen i boligydelse.

Faktisk har de fleste "fattige" folkepensionister et rådighedsbeløb der er dobbelt så stort som en enlig kontanthjælpsmodtager.

Ja undskyld mig, men jeg kan altså ikke lige se hvor der er et problem i div modregninger i pensionerne.

Årlig udgift til folkepension: 110mia
Årlig udgift til kontanthjælp: 24mia
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Uffe Søn Feb 17, 2013 6:46 pm

dkguy66 skrev:

Du ved jo også udemærket at det jeg gang på gang påpeger er den urimelighed vi fortsat ser, hvor de bedst lønnede i arbejdslivet, OGSÅ skal sidde med en stor fed skattefinancieret pension. Opnået ved bevidst skattespekulation.

Skattefinancieret? Du misbruger til stadighed det danske sprog ved at skrive sådanne ting. Det er ikke skattefinancieret, som fx kontanthjælp. Det der er skattefinancieret er folkepensionen, ikke den private pension de selv har sparet op i.

Dine udgydelser om fradrag i topskat og lignende er mig ganske påtagede. Der er ekstra 6% beskatning af midler over en vis størrelse, der modsvarer gevinsten ved at indbetale af topskatte-kroner. En ændring der kom ind for at balancere fradragene i topskatten.

Du glemmer også at incitamentet for at spare op via topskattekroner alt andet lige har gjort at folk har ydet en ekstra indsats, hvis de vidste at de skulle betale topskat af pengene er der rimelig sandsynlighed for at de ikke ville arbejde yderligere men i stedet nyde fritiden.

dkguy66 skrev:
Men alternativet er da at man betaler skat af sin fulde indkomst, og sparer op af denne beskattede indkomst. Den kan så i pensionsalderen lægges under hovedpuden. ( eller i bankboksen) og så vil man modtage folkepension efter de gældende regler, herunder både grundbeløb og pensionstillæg.

Det eneste der gælder i din verden er at man betale maksimalt skat. Det er svært at forstå hvorfor det netop er skattebetaling der er din største kæphest. Selve det at de mennesker har skabt jobs og investeringer gennem et langt liv, er dig fuldkomment ligegyldigt.

Du vil få meget ud af at læse lidt op på kapitalismen og dens værdiskabende væsen.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ? Empty Sv: Kaptialpension....alderspension....eller simpelthen få udbetalt skidtet i 2013 til en beskatning på knap 50% ?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum