Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Obligationskurser

+3
dkguy66
Lars_HH
Cirb
7 deltagere

Go down

Obligationskurser Empty Obligationskurser

Indlæg af Cirb Tors Aug 18, 2011 3:19 pm

Så lukkede 4 % 20 år, 3 % 20 år må snart åbne - men ser jeg forkert eller burde de lange renter ikke være en del lavere, især på de 20-årige ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af Cirb Søn Aug 21, 2011 10:17 am

Så er 4 % 20 årigt lukket og 3% 20-årigt åbnet, kursen er fortsat noget lav.

Men 4 % 30 årigt kunne også gå hen og lukke hvis udviklingen fortsætter - et 3 % 30-årigt , er det overhovedet set før ?
Og hvem i alverden skulle køberne være til det ? Pensionkasserne er vel næppe dumme nok....

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af Lars_HH Søn Aug 21, 2011 11:28 am

Cirb skrev:Så er 4 % 20 årigt lukket og 3% 20-årigt åbnet, kursen er fortsat noget lav.

Men 4 % 30 årigt kunne også gå hen og lukke hvis udviklingen fortsætter - et 3 % 30-årigt , er det overhovedet set før ?
Og hvem i alverden skulle køberne være til det ? Pensionkasserne er vel næppe dumme nok....

Mvh
Cirb

Jep, investorerne må være vanvittige hvis de i et FIAT-pengesystem vil låne 2 millioner til 3% i rente over 30 år, tror der er mange investorer der bare spille på rentekurven.Altså tjener på den store renteforskel mellem kort og lang rente. Så den politisk bestemte korte rente må altså påvirke den markedsbestemte lange.

Jeg har i hvert fald bemærket at min pensionskasse sælger ud af lange obligationer - heldigvis Smile


Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af Cirb Man Sep 05, 2011 10:26 am

4% RD 30 årig

4 % RD 30 årig uden afdrag

3 % RD 20 årig

4 % 30 årig uden afdragsfrihed hastigt på vej mod kurs 100, og 3 % 20-årigt bevæger sig over kurs 95.
Hvem køber dem ?
Er det stadig primært finansselskaberne selv ?
Hvis SDRO status skulle gå sig en tur ligger her et kolosalt kurstab og venter......

Mvh
Cirb


Sidst rettet af Cirb Man Sep 05, 2011 6:25 pm, rettet i alt 2 gange (Reason for editing : Rettede og tilføjede link. Udvidede text.)

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af dkguy66 Man Sep 05, 2011 10:36 am

Tilbage i efteråret 2006, kunne man rent faktisk optage et 30 årigt fastrentelån til kurs 96.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af abbaratet Man Sep 05, 2011 11:16 am

30 årigt 4% uden afdrag fra RD er den her
http://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite/?Instrument=XCSE4RDSDROOA44

da den anden du linker til lukkede med udgangen af august.


Sidst rettet af abbaratet Man Sep 05, 2011 11:17 am, rettet 1 gang (Reason for editing : stavefejl)
abbaratet
abbaratet

Antal indlæg : 110
Join date : 02/09/11
Geografisk sted : Hadsund

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af Thomas Man Sep 05, 2011 11:39 am

Lars_HH skrev:

Jep, investorerne må være vanvittige hvis de i et FIAT-pengesystem vil låne 2 millioner til 3% i rente over 30 år, tror der er mange investorer der bare spille på rentekurven.Altså tjener på den store renteforskel mellem kort og lang rente. Så den politisk bestemte korte rente må altså påvirke den markedsbestemte lange.

Jeg har i hvert fald bemærket at min pensionskasse sælger ud af lange obligationer - heldigvis Smile


Nej, jeg tror det er noget andet:
1) Pensionskasserne har opdaget, at det kun er kreditforeningerne og deres banker, der køber flex.
Er det 2/3 af realkreditten, der er afdragsfrie flex? Det betyder, at der selv med flere statsobligationer er en mangel på obligationer.
2) Fast forrentede obligationer har en chance for at blive betalt - og så er det begrænset, hvor meget de kan falde i kurs, fordi boligejerne vil være vakse ved kreditfælden, når kurserne falder - så man behøver ikke holde til udløb.
3) Vi er på vej ind i en decideret invers rentestruktur - hvor 3 mdr. usikrede kreditter til banker ligger 1% OVER den 2 årige statsobligation. Der er en flugt mod kvalitet.
renterne
4) De lange fast forrentede realkreditter er ikke det, der bliver solgt mest af.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af mkof Man Sep 05, 2011 1:53 pm

Jeg hijacker lige tråden til lidt privatøkonomi. For er der nogen umiddelbare ulemper ved som låntager at vælge et 20-årigt obligationslån i stedet for 30 ved et lån på ~1 mio.? Over de 20 år kan jeg spare ca. 110.000 kr. i renter og omkostninger alene, har jeg sjusset mig frem til.

Men er det nogen god idé? Overser jeg skjulte ulemper?

mkof

Antal indlæg : 119
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af Shintai Man Sep 05, 2011 1:55 pm

Ydelsen er højere, da du betaler lånet tilbage på 20år. Ellers er der ingen ulemper fra hvad jeg kan se. 30årige lån er jo også "relativt" nye og ligesom afdragsfrie mm jo bare endnu et produkt der skal få folk til at købe over reel evne.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af abbaratet Man Sep 05, 2011 3:43 pm

mkof skrev:Jeg hijacker lige tråden til lidt privatøkonomi. For er der nogen umiddelbare ulemper ved som låntager at vælge et 20-årigt obligationslån i stedet for 30 ved et lån på ~1 mio.? Over de 20 år kan jeg spare ca. 110.000 kr. i renter og omkostninger alene, har jeg sjusset mig frem til.

Men er det nogen god idé? Overser jeg skjulte ulemper?

"Varigheden" ved et 30-årigt fastforentet lån er større. (i endnu større grad hvis dette er afdragsfrit). Dette ord dækker over hvor kursfølsomt obligationerne bag lånet er. Jo mere kursfølsomt et lån, destro større er chancen for at du kan opnå en konverteringsgevinst hen ad vejen - der vel at mærke er skattefri. Jeg har selv tjent godt på at konvertere op og ned i den tid jeg har haft hus. Også langt mere end den øgede præmie på de lange lån har kostet. havde jeg haft et 20-årigt lån ville gevinsten have været så lille at den nok ville have haft svært ved at betale konverteringsomkostningerne.
abbaratet
abbaratet

Antal indlæg : 110
Join date : 02/09/11
Geografisk sted : Hadsund

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af mkof Man Sep 05, 2011 3:47 pm

Jeg er også selv hoppet fra 4% til 7% og derefter tilbage til 5%. Det var en ret god forretning. Men nu er der som sagt ikke mere end omkring en mio. tilbage af lånet, og så bliver en eventuel gevinst ved de lodrette konverteringer jo ikke så store. Så hvis jeg alligevel bare har tænkt mig at betale lånet ud, kan man vel lige så godt gøre det så hurtigt som muligt..?

mkof

Antal indlæg : 119
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af Cirb Man Sep 05, 2011 6:25 pm

abbaratet skrev:30 årigt 4% uden afdrag fra RD er den her
http://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite/?Instrument=XCSE4RDSDROOA44

da den anden du linker til lukkede med udgangen af august.

Tak, har rettet den.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af Thomas Man Sep 05, 2011 9:45 pm

Shintai skrev:Ydelsen er højere, da du betaler lånet tilbage på 20år. Ellers er der ingen ulemper fra hvad jeg kan se. 30årige lån er jo også "relativt" nye og ligesom afdragsfrie mm jo bare endnu et produkt der skal få folk til at købe over reel evne.

En 20 årig vil have en lavere rente end en 30 årig, fordi den har en lavere varighed.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Obligationskurser Empty Sv: Obligationskurser

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum