Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

475.000 i løn til togstewardesser

+2
Gorrion
dkguy66
6 deltagere

Go down

475.000 i løn til togstewardesser Empty 475.000 i løn til togstewardesser

Indlæg af dkguy66 Man Jan 28, 2013 12:16 pm

At halv og heloffentlige selskaber ikke evner at drive forretning er kendt.

MEN når man ser at en togstewardesse tjener 475.000 ( dog incl pension) ÅRLIGT, er sku en hån mod alt og alle, der dagligt knokler for blot at hive en 250.000 kr hjem årligt i mange andre brancher.

Men det er igen igen et eksempel på hvordan man i offentlige virksomheder jo netop har været løndannende, og derfor her man må starte med at se realistisk på tingene og lønningerne.

Men uha hvor ville der være mange ledige der ville være glade for blot en del af denne løn for det arbejde, og samtidig give en bedre service.

Men nu ved vi da hvorfor kaffen og de andre ting er så Fucking dyrt.

Og så er det først det sidste år man er begyndt at kigge på området. På trods af at man siden 2004 til nu har genereret et samlet underskud på over en mia kr. !!!!

Hvad var det man nu lige betalte den tidligere direktør i aftrædelse, da han røg ud ?

Gud fader et spild af dimensioner.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

475.000 i løn til togstewardesser Empty Sv: 475.000 i løn til togstewardesser

Indlæg af Gorrion Man Jan 28, 2013 12:26 pm

Ja det er godt nok noget af en løn, for at trille rundt med en vogn, omvendt syntes jeg tilgængæld lønnen er for lav for rigtig mange butiksansatte, som ofte ikke når deres pauser, eller liiige må blive på arbejdet 15 min ekstra for at få det sidste pakket sammen....kaldet interessetimer.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

475.000 i løn til togstewardesser Empty Sv: 475.000 i løn til togstewardesser

Indlæg af dkguy66 Man Jan 28, 2013 1:10 pm

Gorrion skrev:Ja det er godt nok noget af en løn, for at trille rundt med en vogn, omvendt syntes jeg tilgængæld lønnen er for lav for rigtig mange butiksansatte, som ofte ikke når deres pauser, eller liiige må blive på arbejdet 15 min ekstra for at få det sidste pakket sammen....kaldet interessetimer.

Det er netop i forhold til butiksansattes lønninger, jeg korser mig over DSB's lønniveau til disse togstewardesser.


dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

475.000 i løn til togstewardesser Empty Sv: 475.000 i løn til togstewardesser

Indlæg af wh Man Jan 28, 2013 1:13 pm

dkguy66 skrev:At halv og heloffentlige selskaber ikke evner at drive forretning er kendt.

Jeg er helt enig - men er der ikke noget med at hovedparten herinde plæderer for en Statsbank med ind- og udlån?? Razz

Næsten 40.000 kr om måneden for ufaglært arbejdskraft er totalt groteskt. At trække "sikkerhedskortet" som nogen i DSB nu gør giver ingen mening for der er masser af andre lavere lønnede der også har stort ansvar for sikkerheden som f.eks. busschaufførere. Fejlen her ligger hos ledelsen i DSB der tilsyneladende overhovedet ikke har evnet at forhandle overenskomsten med fagforeningen.

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

475.000 i løn til togstewardesser Empty Sv: 475.000 i løn til togstewardesser

Indlæg af dkguy66 Man Jan 28, 2013 1:23 pm

Lønningerne til buschaufførere har altså også været oppe i det niveau.

Inden vi fik ændringen af trafiksystemet lagt over til regionerne, og afskaffelse af tjenestemandsstillinger, ja så kan jeg garantere dig at en buschauffør i Århus Sporveje tjente mindst lige så meget som det er tilfældet med disse togstewardesser.

Hvorfor fik vi ellers hele den ballade ved liberaliseringen og udbud til private selskaber, og overgang til nye overenskomster?

Så det er generelt i det offentlige - offentlige selskaber - at man har haft alle disse lukrative lønninger.

Men det er grotesk at man i DSB har ladet dette foregå i nu 8 år, med disse lønninger.

Og hvad var deres tilgang. Afskedigelser. Altid afskedigelser.

Havde jo nok været bedre man havde givet dem et valg. 30% nedgang i lønnen, eller lukning og alle fyres, og vi entrerer med en privat leverandør.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

475.000 i løn til togstewardesser Empty Man tager sig til hovedet.

Indlæg af dkguy66 Man Jan 28, 2013 5:10 pm

når man læser både DSB's stillingsbeskrivelse, krav til stillingen, og ikke mindst uddannelsesperioden samt at man aflønnes i alle 9 mdr.

udpluk fra jobbeskrivelse fra DSB.dk.
Personale i Fjern- og Regionaltogene: Onboard Service


Hvilke opgaver skal jeg løse?
- du betjener salgsvognen i vores IC og LYN tog og servicerer vores gæster med aviser, blade, mad og drikkelse
- du svarer på spørgsmål fra gæsterne og giver information i højttalere om tog- og bustider
- du kontrollerer billetter og kort
- du har det sikkerhedsmæssige ansvar og sikrer at alle passagerer kommer forsvarligt ind og ud af togene

Hvilke kvalifikationer skal jeg have?
- du skal være fyldt 21 år og have 9. klasses afgangseksamen
- du skal tale skrive og forstå dansk
- du skal tale og forstå engelsk og gerne et andet sprog
- du skal have et godt helbred
- du skal være fysisk og psykisk robust
- erfaring fra servicebranchen er en fordel.

Får jeg en uddannelse?
Togpersonale til Onboard Service ansættes i hold, og starter med et fælles uddannelsesforløb på 9 måneder. For at forberede dig på de spørgsmål og udfordringer, du møder i jobbet, veksler uddannelsen mellem teori og praktik. I uddannelsesperioden er der hjemmearbejde med tests før, under og ved afslutningen af forløbet. Du får fuld løn under hele uddannelsen.

Hvordan er mine arbejdstider?
Som togpersonale har du vekslende arbejdstider. Du skal være indstillet på at arbejde på forskellige tidspunkter af døgnet - 365 dage om året. De tidligste vagter starter ca. kl. 04.00 og de seneste slutter ca. kl. 02.00 om natten.

Når man på TV2 NEWS skal lægge øre til en underdirektør i DSB, der indrømmer underskud, men sandelig påpeger at man ALLEREDE sidste år tillagde flere funktioner end blot service, og man havde nedlagt stillinger, og nu ville afvente tallene for at vurdere videre - stiller spørgsmålene sig i kø.
1. Var hun underdirektør før 2012, og dermed vidende om dette i flere år ? Og dermed ansvarlig ? ( hun findes nemlig ikke i org. oversigten over ledelsen)
2. At afvente tallene betyder jo direkte oversat, lad os nu se når årets resultat forelægger. FOR I DSB KAN MAN NEMLIG IKKE FØLGE UDGIFTER TIL PERSONALE OG OMSÆTNING TÆT MDR. FOR MDR. Hvorfor ikke ?
3. At man her taler om virkelig ufaglærte uden egentlige kvalifikationer vidner det jo tydeligt om, eftersom man kun kræver en 9. klasse. Og hvad koster det så at uddanne disse medarbejdere I 9 MDR. ? Hvad fanden bruger man al den tid til ?

Der findes ikke et eneste luftfartsselskab på kloden der bruger SÅ lang tid på at uddanne sit kabinepersonale. Og der er da mindst lige så meget sikkerhedsaktivitet at forholde sig til som en DSB onboard servicemedarbejder.

Dette er vist en af de rigtig rådne sager som man i mange år har gemt godt væk i DSB, nemlig hvordan man har drevet en virksomhed på den mest inkompetente måde.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

475.000 i løn til togstewardesser Empty Sv: 475.000 i løn til togstewardesser

Indlæg af Uffe Man Jan 28, 2013 9:28 pm

Hurra for offentlige virksomheder med monopol.

Sådan noget er sandeligt for vigtigt til at overlade til det frie marked, næ, så ville de lave social dumping, og måske kun betale 400.000 i løn til en ufaglært.

Tak for kaffe.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

475.000 i løn til togstewardesser Empty Sv: 475.000 i løn til togstewardesser

Indlæg af peter777 Man Jan 28, 2013 9:58 pm

hmmm de kan vel erstattes af en robot, som siger "der er desværre for mange gæster i toget til at jeg kan komme rundt, men jeg står nede i forreste togvogn og sælger drikkevarer og slik. Jeg er forresten en automat" ..... Slå i hovedet
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

475.000 i løn til togstewardesser Empty Sv: 475.000 i løn til togstewardesser

Indlæg af Thomas Man Jan 28, 2013 10:08 pm

peter777 skrev:hmmm de kan vel erstattes af en robot, som siger "der er desværre for mange gæster i toget til at jeg kan komme rundt, men jeg står nede i forreste togvogn og sælger drikkevarer og slik. Jeg er forresten en automat" ..... Slå i hovedet
Laughing
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34079
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

475.000 i løn til togstewardesser Empty Sv: 475.000 i løn til togstewardesser

Indlæg af Gæst Tirs Jan 29, 2013 12:25 am

peter777 skrev:hmmm de kan vel erstattes af en robot, som siger "der er desværre for mange gæster i toget til at jeg kan komme rundt, men jeg står nede i forreste togvogn og sælger drikkevarer og slik. Jeg er forresten en automat" ..... Slå i hovedet

...er på vej op ad tunnelen på Sjællandssiden mod København: "Vi kan desværre ikke nå frem i den forreste del af toget inden København, da vi skal gøre kassen og varelageret op...."

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

475.000 i løn til togstewardesser Empty Sv: 475.000 i løn til togstewardesser

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum