Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Højtlønnede flytter i lejeboliger

3 deltagere

Go down

Højtlønnede flytter i lejeboliger Empty Højtlønnede flytter i lejeboliger

Indlæg af Gæst Man Jan 21, 2013 8:32 am

Hvis man tænker på, at "normale" fraflytningsomkostninger i standardlejelejligheder nemt kan koste 100 tkr., så er de her folk vitterligt på vagt overfor boligmarkedet. De tror ikke engang på stabile priser i de attraktive områder.

http://politiken.dk/tjek/penge/ECE1874230/hoejtloennede-flytter-i-lejeboliger/

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Højtlønnede flytter i lejeboliger Empty Den forventelige udvikling.

Indlæg af Thomas Man Jan 21, 2013 9:47 am

BamsesFar skrev:Hvis man tænker på, at "normale" fraflytningsomkostninger i standardlejelejligheder nemt kan koste 100 tkr., så er de her folk vitterligt på vagt overfor boligmarkedet. De tror ikke engang på stabile priser i de attraktive områder.

http://politiken.dk/tjek/penge/ECE1874230/hoejtloennede-flytter-i-lejeboliger/

/BF
Sådan vil det forblive så længe flextumperne sidder indlåste i deres klamme ejerlejligheder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Højtlønnede flytter i lejeboliger Empty Sv: Højtlønnede flytter i lejeboliger

Indlæg af Merkur Man Jan 21, 2013 3:46 pm

Jeg er helt enig i at den grundlæggende årsag til denne stigning til dels skyldes forventningen om yderligere prisfald – men jeg tror dog også at mange simpelthen ikke har råd (banken vil ikke låne ud) – så det altså er mere en konsekvens end en spekulerende adfærd for de fleste. Og endeligt så tror jeg også at det til dels skyldes, at det i dag faktisk er muligt at finde fornuftige lejeboliger (mange nybyggede) i gode område uden større sociale byggerier i den tætte nærhed (Islands Brygge, Sydhavnen, Gyngemosen, Ørestad osv. )

I øvrigt vil jeg også anfægte påstanden om at det koster 100.000 at fraflytte en lejebolig. Nuvel, der er flere eksemplerne i pressen på dette, men der er også mange som flytter ud og kun hæfter for de har underskrevet på (uden det kommer i medierne ) – og for mange som oplever disse kedelige grælle situationer så er de meget ofte delvist medskyldige, da de pga. uvidenhed, eller måske naivitet, ikke sikrer sig ordentlig og tilstrækkelig dokumentation for lejemålet stand ved indflytning.

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Højtlønnede flytter i lejeboliger Empty Sv: Højtlønnede flytter i lejeboliger

Indlæg af Thomas Man Jan 21, 2013 3:56 pm

Merkur skrev:Jeg er helt enig i at den grundlæggende årsag til denne stigning til dels skyldes forventningen om yderligere prisfald – men jeg tror dog også at mange simpelthen ikke har råd (banken vil ikke låne ud) – så det altså er mere en konsekvens end en spekulerende adfærd for de fleste. Og endeligt så tror jeg også at det til dels skyldes, at det i dag faktisk er muligt at finde fornuftige lejeboliger (mange nybyggede) i gode område uden større sociale byggerier i den tætte nærhed (Islands Brygge, Sydhavnen, Gyngemosen, Ørestad osv. )

I øvrigt vil jeg også anfægte påstanden om at det koster 100.000 at fraflytte en lejebolig. Nuvel, der er flere eksemplerne i pressen på dette, men der er også mange som flytter ud og kun hæfter for de har underskrevet på (uden det kommer i medierne ) – og for mange som oplever disse kedelige grælle situationer så er de meget ofte delvist medskyldige, da de pga. uvidenhed, eller måske naivitet, ikke sikrer sig ordentlig og tilstrækkelig dokumentation for lejemålet stand ved indflytning.

Forventninger om yderligere prisfald - det er jo den lidt barnagtige handelsskole forklaring, der forklarer en ting man ikke har forstået med noget, der ikke siger noget.

Det er nok mere lavpraktisk - husene ER faktisk for dyre for den enkelte husholdning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Højtlønnede flytter i lejeboliger Empty Sv: Højtlønnede flytter i lejeboliger

Indlæg af Merkur Man Jan 21, 2013 5:58 pm

"husene ER faktisk for dyre for den enkelte husholdning.." - som jeg også skrev.

Men kan du ikke uddybe "Forventninger om yderligere prisfald - det er jo den lidt barnagtige handelsskole forklaring, der forklarer en ting man ikke har forstået med noget, der ikke siger noget."


Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Højtlønnede flytter i lejeboliger Empty Sv: Højtlønnede flytter i lejeboliger

Indlæg af Thomas Man Jan 21, 2013 6:48 pm

Merkur skrev:"husene ER faktisk for dyre for den enkelte husholdning.." - som jeg også skrev.

Men kan du ikke uddybe "Forventninger om yderligere prisfald - det er jo den lidt barnagtige handelsskole forklaring, der forklarer en ting man ikke har forstået med noget, der ikke siger noget."


Jo, fordi jeg er ret træt af at høre hver gang, at man vil f.eks. stimulere forbruget, så bebrejder man husholdningerne at de holder på pengene. Sagen er jo den, at de ganske enkelt ikke kan bruge flere penge end de gør - undtagen altså de ældre, hvis forbrugsmønster er aftagende med alderen og ikke ændrer sig synderligt.

Det er denne vifte fluer væk og kommen med en useriøs gang snik snak - i stedet for at sige det som det er: De kan ikke sætte forbruget op p.gr.a. bankerne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Højtlønnede flytter i lejeboliger Empty Sv: Højtlønnede flytter i lejeboliger

Indlæg af Gæst Man Jan 21, 2013 8:28 pm

Merkur skrev:
I øvrigt vil jeg også anfægte påstanden om at det koster 100.000 at fraflytte en lejebolig. Nuvel, der er flere eksemplerne i pressen på dette, men der er også mange som flytter ud og kun hæfter for de har underskrevet på (uden det kommer i medierne ) – og for mange som oplever disse kedelige grælle situationer så er de meget ofte delvist medskyldige, da de pga. uvidenhed, eller måske naivitet, ikke sikrer sig ordentlig og tilstrækkelig dokumentation for lejemålet stand ved indflytning.

For næsten 20 år siden kunne jeg selv nemt have været endt med over ca. 50.000 for en allerede inden indflytning nedslidt lejlighed på ca. 80 m2.

Kun fordi jeg skrev en af viceværten godkendt "tillægsrapport" (3 sider) ved indflytningen, så slap jeg billigere. Det hjalp også, at jeg selv skaffede håndværkere, som nidkært blev kontrolleret af viceværten - selvom "hans" håndværkere i ølrusen arbejdede ringere. Pointen dengang og sikkert også i dag var/er, at udlejer og dennes vicevært simpelthen udser sig "rige" fraflyttere og prøver at bruge deres depositum til at få lejlighederne op på standard igen. Eller bare til at holde liv i viceværtens håndværkervenner. Og det her var ikke engang en bolighaj men en anstændig pensionskasses lejligheder.

Det nye problem med netop de der helt nye lejligheder er, at der i kontrakten typisk står krav om "nyinstandsat" ved fraflytning. Så er det jo ret ligemeget, hvordan der så ud ved indflytning - selvom en advokat måske ville kunne afbøde det værste...

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Højtlønnede flytter i lejeboliger Empty Sv: Højtlønnede flytter i lejeboliger

Indlæg af Crumar Man Jan 21, 2013 8:45 pm

Helt overordnet handler en minimering af risikoen for fraflytningsregninger jo om en kombination af hvilke boligtype, man flytter ind i og så den helt nødvendige grundighed, når indflytningsrapporten udfyldes og godkendes.

Man kan være uheldig i alle boligtyper, men som hovedregel er risikoen mindst i almene boliger, der ikke skal afleveres nyinstandsatte (men som heller ikke overtages nyinstandsatte), også kaldet "b-ordning". Fremgangsmåden anvendes fortsat i visse pensionskasselejemål - her benævnes den oftest som lejlighed med vedligeholdelseskonto (en sådan har man også i et alment lejemål med b-ordning).

Dernæst kommer almene boliger med a-ordning (modtages/afleveres nyistandsat) - det afhænger naturligvis en smule af varmemesteren og praksis i afdelingen, men såfremt man har afleveret en ordentlig indflytningsrapport og fået den godkendt, så hjælper det i det mindste. Jeg har efterhånden selv oplevet 5 fraflytninger i almene boliger med nyistandsættelse (i 5 forskellige boligorganisationer), og selvom det da ikke har været lige billigt hver gang, så har jeg aldrig været i nærheden af 50.000 kr; jeg tror, det højeste har været 15.000 i en 3er på 85 kvm. Fordelen ved a-ordningen er også, at du betaler en stadigt mindre andel af istandsættelsen jo længere, du bor i lejemålet - 1% ryger der af omkostningerne i hver bo-måned.

På næstsidste plads vil jeg mene, at pensionskasseejede lejelejligheder til nyistandsættelse skal placeres og på sidstepladsen (surprise, surprise) kommer de forsmåede developere, der har udlejet ejerlejligheder, og som gerne vil kunne sælge dem som "nye".

Private udlejere kan være i såvel top som i bund, så dem vil jeg ikke vurdere som kategori.
Crumar
Crumar

Antal indlæg : 41
Join date : 10/08/11

Tilbage til toppen Go down

Højtlønnede flytter i lejeboliger Empty Sv: Højtlønnede flytter i lejeboliger

Indlæg af Gæst Man Jan 21, 2013 9:09 pm

Crumar skrev:Helt overordnet handler en minimering af risikoen for fraflytningsregninger jo om en kombination af hvilke boligtype, man flytter ind i og så den helt nødvendige grundighed, når indflytningsrapporten udfyldes og godkendes.

Man kan være uheldig i alle boligtyper, men som hovedregel er risikoen mindst i almene boliger, der ikke skal afleveres nyinstandsatte (men som heller ikke overtages nyinstandsatte), også kaldet "b-ordning". Fremgangsmåden anvendes fortsat i visse pensionskasselejemål - her benævnes den oftest som lejlighed med vedligeholdelseskonto (en sådan har man også i et alment lejemål med b-ordning).

Dernæst kommer almene boliger med a-ordning (modtages/afleveres nyistandsat) - det afhænger naturligvis en smule af varmemesteren og praksis i afdelingen, men såfremt man har afleveret en ordentlig indflytningsrapport og fået den godkendt, så hjælper det i det mindste. Jeg har efterhånden selv oplevet 5 fraflytninger i almene boliger med nyistandsættelse (i 5 forskellige boligorganisationer), og selvom det da ikke har været lige billigt hver gang, så har jeg aldrig været i nærheden af 50.000 kr; jeg tror, det højeste har været 15.000 i en 3er på 85 kvm. Fordelen ved a-ordningen er også, at du betaler en stadigt mindre andel af istandsættelsen jo længere, du bor i lejemålet - 1% ryger der af omkostningerne i hver bo-måned.

På næstsidste plads vil jeg mene, at pensionskasseejede lejelejligheder til nyistandsættelse skal placeres og på sidstepladsen (surprise, surprise) kommer de forsmåede developere, der har udlejet ejerlejligheder, og som gerne vil kunne sælge dem som "nye".

Private udlejere kan være i såvel top som i bund, så dem vil jeg ikke vurdere som kategori.

Der var ingen vedligeholdelseskonto i mit tilfælde. Omvendt var det en helt kendt sag blandt de længstboende, at viceværten vitterligt udså sig "rige" ofre, som så på pensionskassens og hans håndværkervenners regning blev malket i bund.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Højtlønnede flytter i lejeboliger Empty Sv: Højtlønnede flytter i lejeboliger

Indlæg af Merkur Man Jan 21, 2013 9:51 pm

Men 50-100.000 i fraflytningsomkostninger om 2-3 år er vel også markant billigere end samme periode i ejerboliger :-) nej spøg til side. Der en ingen tvivl om der findes uhæderlige folk derude, hvorfor jeg også skrev man skal gennemdokumentere standen inden indflytning med billeder, som man så evt kan sende til vicevært/udlejer pr email og gemme denne email. Så er det ihvertfald svært for denne at påstå at lejemålet ikke skal mere end nyistandsættes ved fraflytning (hvis dette indgår i kontrakten) og ikke nyrenoveres, som flere er de kedelige historier bærer præg af. Men dette er der desværre rigidt rigtigt mange som ikke gør og så havner de i fedtefadet uden mulighed for at dokumentere stand ved indflytning.

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Højtlønnede flytter i lejeboliger Empty Sv: Højtlønnede flytter i lejeboliger

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum