Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Beskatning af, og ret til, indkomst fra DK når bopæl i udlandet

3 deltagere

Go down

Beskatning af, og ret til, indkomst  fra DK når bopæl i udlandet Empty Beskatning af, og ret til, indkomst fra DK når bopæl i udlandet

Indlæg af Esbjerg Fre Aug 12, 2011 6:26 pm

Jeg har en tanke om ikke at bo i DK, når jeg ikke gider/har brug for at arbejde mere. Måske som 60 - 63 årig.

Hvordan med beskatning i den forbindelse.....? ohne gewehr og gerne simplificeret for at starte et sted.

- hvordan/hvor beskattes udbetalinger af private og arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger?
- ditto evt. folkepension?
- hvilke rettigheder om nogen bortfalder ved fraflytning? Og hvornår/efter hvor lang tid ude?

Baggrunden er et ligeligt fordelt ønske om ikke at betale topskat (efter nuværende regler selvf.) af udbetalinger samt ikke mindst klima. Jeg vil synes topskat synes skammeligt når man ikke er på arbejdsmarkedet, hvis man kan nøjes med 20 - 30% et andet sted. Vi har jo ikke ubegrænsede midler. Selvom om SF og andre kan mene det......

Esbjerg

Antal indlæg : 91
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Kbh

Tilbage til toppen Go down

Beskatning af, og ret til, indkomst  fra DK når bopæl i udlandet Empty Sv: Beskatning af, og ret til, indkomst fra DK når bopæl i udlandet

Indlæg af Shintai Fre Aug 12, 2011 6:31 pm

https://www.borger.dk/Emner/pension-og-efterloen/pension/skat-af-pension/Sider/skat-af-dansk-pension-i-udlandet.aspx?

Du skal formentlig stadig betale dansk skat.

Vi overvejer lidt det samme. Blot måske om et par år hvis vejret forsætter Razz

Vi er dog lidt mere heldig at mit arbejde kan gøres internationalt og derved beskattes hvor det nu er mest fornuftigt. Men pension er stadig dansk skat af den der allerede er opsparet. Sydfrankrig i Provence, Spanien....Kanariske øer. Mallorca. Puha...hvis man bare var rig og kunne bo begge/alle steder. Sad

Der er dog stadig klare fordele, Danmark er et af de dyreste lande med højeste lønninger. Og skatten er ikke så meget forskellig rundt om i europa. Så din pension vil f.eks. nu nemt kunne række en 25% og måske 50% længere i Tyskland. Og endnu længere andre steder.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Beskatning af, og ret til, indkomst  fra DK når bopæl i udlandet Empty Sv: Beskatning af, og ret til, indkomst fra DK når bopæl i udlandet

Indlæg af Esbjerg Fre Aug 12, 2011 7:04 pm

Tak Shintai

Tak for link - vel et klart svar på spørgsmålet. Hvilken vej vender den hvis der ikke er en dobbeltbesktn. aft. ?

Hmm så du taler udelukkende om fordel i leveomkostninger? Selvf. heller ikke uvæsentligt. Andet ville nok også være utopi og ikke heeelt fair overfor det danske samfund.

Personligt tænker jeg uden for EU.

Esbjerg

Antal indlæg : 91
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Kbh

Tilbage til toppen Go down

Beskatning af, og ret til, indkomst  fra DK når bopæl i udlandet Empty Sv: Beskatning af, og ret til, indkomst fra DK når bopæl i udlandet

Indlæg af Shintai Fre Aug 12, 2011 7:23 pm

Vi foretrækker klart indenfor EU. Det giver massivt færre problemer samt det holder vores forventninger og stanarder. Og så er der også lidt kortere hjem, hvis det er.

For os er det væsenligste vejret tror jeg. At leveomkostninger er lavere er blot en bonus. Men husk, lej en bolig først i et år eller 2 med forventning om at komme hjem igen. Antag altid det værste. Der er stor forskel fra at være 3 uger på ferie og så bo der året rundt hvert år.

Jeg ved ikke hvilken vej det vender uden dobbeltbeskatningsaftale. Potentielt kan du ende med at skulle betale skat begge steder.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Beskatning af, og ret til, indkomst  fra DK når bopæl i udlandet Empty Sv: Beskatning af, og ret til, indkomst fra DK når bopæl i udlandet

Indlæg af [Censur] Fre Aug 12, 2011 7:36 pm

Hvis der ikke er en dobbeltbeskatningsaftale med landet du bosætter dig i, og du har en indkomst fra Danmark (feks pension) så kommer du til at betale dobbeltskat (Dansk + Udenlandsk) Det er ret vigtigt at sætte sig ind i netop det land man flytter til og hvilke aftaler der er.

Du skal også lige være opmærksom på at der ikke er de samme sikkerhedsnet i mange andre lande, som i Danmark - så hvis du brækker et ben, kan det godt koste 300.000 for den tur på hospitalet hvis du ikke har styr på forsikringerne.

www.udvandrerne.dk er et godt sted at begynde.

[Censur]

Antal indlæg : 244
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Beskatning af, og ret til, indkomst  fra DK når bopæl i udlandet Empty Sv: Beskatning af, og ret til, indkomst fra DK når bopæl i udlandet

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum