Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

OKT 12

Go down

OKT 12 Empty OKT 12

Indlæg af Thomas Fre Nov 09, 2012 3:53 am

mestendels opdateret - ikke fordi, der er sket det store. Fødevarepriser går stadig op, metaller er indlåst og energipriserne begynder at nærme sig priserne for 2 år siden i takt med at Kina går i stå.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

OKT 12 Empty Et eksempel på substitution

Indlæg af Thomas Lør Nov 10, 2012 4:27 am

Hvis i tager grafen for Palm kernel oil - palmin - og sammenligner den med den tidligere

Gammel

Så vil I se at palmin er med på banen igen. Index mundi er ved at revidere palmeolie tabellerne - indtil videre kan jeg se, at de har taget perioden 1983-1986. Og der er virkelig tale om en revision, der vil noget.

Sagen er nok den, som jeg begræd i erindringen om barndommens kiksekager.

På et tidspunkt ville man ikke følge priserne på planteolier med ned og forsøgte at indlåse priserne.
Fiiint, så fandt forbrugere og fabrikanter ud af at bruge noget andet, der var billigere: Det hedder substitution.

Det samme kommer til at ske med de øvrige råvarer - selvom spekulanterne forsøger at indlåse priserne.

Specielt noget som jernmalm, der er så let at få fingre i - i stort set ubegrænsede mængder - kul for den sags skyld også. Det er derfor jeg krummer tæer hver gang miljøtåberne skriger op - de tager simpelt hen ikke de elementære økonomiske mekanismer i betragtning.

Det, der så er sket med palmin er at efter kunderne skraldgrinende havde forladt butikken, så gik produktet af markedet. Efter en del år, da andre leverandører havde fået samme brillante idé - at de var uundværlige - og loppede priserne op, så begyndte man at kikke på om palmin leverandørerne (eller rettere deres efterfølgere) var kommet på bedre tanker - det var de.

Senest så vi eksemplet, hvor de kinesiske idioter lukkede for forsyningen af "sjældne jordarter" til Japan. Hvad effekt havde det? Det tog et års tid, så begyndte man at udvinde disse råvarer fra skrot. Sådan ødelægger man det for sig selv.

Vi løber IKKE tør for olie - heller ikke palmeolie.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum