Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Priskurver

2 deltagere

Go down

Priskurver Empty Priskurver

Indlæg af Thomas Lør Nov 03, 2012 8:51 pm

Jeg sad og legede med priserne for vegetabilske olier og så noget sjovt noget:

Planteolier

Den interessante er palm kernel oil. Hvis I ved hvad en gammeldags kiksekage er, så er det fedtstoffet i denne: Palmin - også tidligere anvendt til at lave sæbe (skummer så dejligt) og napalm med.

Men glem nu anvendelsen.

Se på priskurven! Minder den Jer om noget? Insolvente flextumper i klamme ejerlejligheder?????

Formen er helt tydelig en boble hvorefter der kommer et sammenbrud (formentlig et Gibbs fænomen) og så henter priserne sig igen.....

MEN, MEN, MEN....... så i juli 2002 holder man helt op med at angive priserne.
En ting er at efter 1989 er interessen for produktion af napalm nok aftaget (storkunderabatterne var IKKE nok) og man holdt som bekendt op med at lave sæbe - nå, det gjorde man ikke!
Den egentlige ulykke er, at jeg ikke kan huske, hvornår jeg sidst har fået en kiksekage.....

Der er det helt tydelige mønster i et sammenbrud, nemlig en fase hvor man går illikvid og så ellers holder det på lager. Nu er palmin nok det vegetabilske fedtstof, der er mest mættet - vistnok mere end svinefedt - så lagerholdbarheden er meget god.
Det ringeste i den sammenhæng er linolie og opiumsolie, der hærdner bare man ser på det - stor fordel i maling f.eks. tænk bare på at vente på at en væg med oliven olie - jo, det skal nok tørre, hvis man har tålmodighed nok - nok er i denne forbindelse MEGET.

Det interessante i denne forbindelse er - man er aldrig igen begyndt at give priser.

Noget af det samme var ved at ske for solsikkeolie, som I kan se; men tilsidst kom prisen så langt ned, at den øvrige prisudvikling indhentede den - efter 3 år! Naturligvis kun for at briste i den store boble. Kokosolie har haft en tilsvarende omtumlet tilværelse - spørgsmålet er nu om man p.gr.a. prisen holdet op med at dyrke kokosnødder kommercielt?

Meget ondt kan siges om EU's indgreb og subsidier på olivenområdet; men det har da holdt produktet i live.

Er der stadig nogen, der tror, at ejerlejligheder ikke går den visse død i møde? Flextumperne slipper ALDRIG ud af de klamme ejerlejligheder. Flextumper har nemlig godt lagerholdbarhed - mere end almindeligt overmættet fedt!

Vi skal så godt nok vente nogle millioner år før vi kan pumpe flextumper op og proppe dem i benzintanken! Eller endnu bedre: Lægge dem på vejene som asfalt!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Priskurver Empty Sv: Priskurver

Indlæg af Jomsviking Tors Nov 08, 2012 12:18 am

Thomas skrev:
Vi skal så godt nok vente nogle millioner år før vi kan pumpe flextumper op og proppe dem i benzintanken! Eller endnu bedre: Lægge dem på vejene som asfalt!

Jeg tror nu mest at de kommer op som varm gas...

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Priskurver Empty Sv: Priskurver

Indlæg af Thomas Tors Nov 08, 2012 1:03 am

Jomsviking skrev:
Thomas skrev:
Vi skal så godt nok vente nogle millioner år før vi kan pumpe flextumper op og proppe dem i benzintanken! Eller endnu bedre: Lægge dem på vejene som asfalt!

Jeg tror nu mest at de kommer op som varm gas...
Åhhh, DERFOR DONG! Idea

Jo jeg havde undret mig - omkring den megen ballade om DONG den seneste ..... Question

Ja, selvfølgelig: Du har ret..... scratch

Very Happy
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Priskurver Empty Sv: Priskurver

Indlæg af Jomsviking Tors Nov 08, 2012 11:45 am

Ja, jeg var på Glyptoteket forleden, og den tanke slog mig at det er utroligt hvad skrammel kan få af værdi, hvis blot det har ligget længe nok i ørkensandet. Det samme gør sig gældende med DONGs forretningsområde; tilsyneladende ligegyldige småorganismer bliver, efter nogle millioner af år, til selve det brændstof som jordens store riger drives af.

Og hvem ved? Måske er selv en flextumbe noget værd efter nogle millioner af år i den nedre verden?

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Priskurver Empty Sv: Priskurver

Indlæg af Thomas Tors Nov 08, 2012 1:48 pm

Jomsviking skrev:Ja, jeg var på Glyptoteket forleden, og den tanke slog mig at det er utroligt hvad skrammel kan få af værdi, hvis blot det har ligget længe nok i ørkensandet. Det samme gør sig gældende med DONGs forretningsområde; tilsyneladende ligegyldige småorganismer bliver, efter nogle millioner af år, til selve det brændstof som jordens store riger drives af.

Og hvem ved? Måske er selv en flextumbe noget værd efter nogle millioner af år i den nedre verden?
Mon ikke det berigede miljø på Nørre- og Østerbro kan speede tingene lidt op?

Flextumper fundet i kridternes kulturelle køkkenmødding.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Priskurver Empty Sv: Priskurver

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum