Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Husprisfaldet

5 deltagere

Go down

Husprisfaldet Empty Husprisfaldet

Indlæg af Thomas Søn Okt 21, 2012 11:48 am

Fald siden top

Nogle af jer har set den før; men måske ikke helt forstået.

Det giver ikke ret megen mening at rode rundt med Tobin Q og andre optimistiske teorier om at de gode gamle dage kommer igen. Det gør de IKKE.

Jeg rodede lidt med de japanske index for at finde en eller anden indikator. Jeg fandt 2 (begrænset) anvendelige:

Boligudgiften inde i forbrugerprisindexet og
Jordpriserne

priserne

Man skal være opmærksom på, at en del virksomheder ejer boliger til deres modarbejdere - så hvad der er løn og hvad der er husleje, det er lidt svært at afgøre.

Vi kan dog se at huslejerne falder fra toppunktet og de næste 5-6 år er de konstante.

Jordpriserne falder og falder rimelig jævnt - og de viser IKKE tegn på at holde op med at falde - lille opbremsning i 2006 - 07 - 08; men eller fortsætter faldet ganske uimponeret.

Der er ikke noget tegn på, at det holder op - det et faldet i 20 år (1991-2010). Jamen det holder ALDRIG op.

Det har intet med "religiøsitet" at gøre - må jeg være fri! - Tobin Q er en forældet betragtningsmåde. Det er så interessant, fordi Japan har ikke rigtig noget boligbyggeri ældre end 1945 (sådan et par atombomber i nødden har det med at rydde op i kondemneringsmodne ejendomme - for slet ikke at tal om, når hovedstaden og de større byer bliver brændt af med napalm på én gang - og var af træ!).

Jordpriserne falder med 3½% om året.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Husprisfaldet Empty Sv: Husprisfaldet

Indlæg af Cirb Søn Okt 21, 2012 4:48 pm

Thomas skrev: Jamen det holder ALDRIG op.


Aldrig er lang tid.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Husprisfaldet Empty Sv: Husprisfaldet

Indlæg af Thomas Søn Okt 21, 2012 5:20 pm

Cirb skrev:
Thomas skrev: Jamen det holder ALDRIG op.


Aldrig er lang tid.

Mvh
Cirb

Når der efter 20 år i Japan ikke er udsigt til det ringeste, så må jeg konkludere, at Du agter at leve evigt - eller dø i forsøget!

Pointen er, at jeg tror ikke at finanssektoren overlever i Europa.

Jeg tror faktisk ikke, at man i Europa vil affinde sig med at lønmodtagerne skal holdes som gidsler for evigt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Husprisfaldet Empty Sv: Husprisfaldet

Indlæg af Cirb Søn Okt 21, 2012 6:03 pm

Thomas skrev:
Cirb skrev:
Thomas skrev: Jamen det holder ALDRIG op.


Aldrig er lang tid.

Mvh
Cirb

Når der efter 20 år i Japan ikke er udsigt til det ringeste, så må jeg konkludere, at Du agter at leve evigt - eller dø i forsøget!

Pointen er, at jeg tror ikke at finanssektoren overlever i Europa.

Jeg tror faktisk ikke, at man i Europa vil affinde sig med at lønmodtagerne skal holdes som gidsler for evigt.

Very Happy

20 år er ikke aldrig.

Men ellers kører du et stråmandsargument - man kan godt interessere sig for Tobins q og boligprisdynamik uden at mene at boligpriserne begynder at stige igen imorgen eller inden for de næste 10, 20 eller 30 år.

En væsentlig pointe ved at se på både de forbrugerprisindex og byggeprisindex deflaterede priser er iøvrigt at selv idag (efter 4 års kontinuert fald) er det danske niveau i de 2 index højere end nogensinde før - boblen 2002 til 2008 undtaget - og at selv en nådig "normal" korrektion vil indebære 50 % yderligere realt fald. Og selvfølgelig har du ret - det kan ikke lade sig gøre uden at finanssektoren må nationaliseres.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Husprisfaldet Empty Sv: Husprisfaldet

Indlæg af Thomas Søn Okt 21, 2012 7:34 pm

Cirb skrev:
Thomas skrev:
Cirb skrev:
Thomas skrev: Jamen det holder ALDRIG op.


Aldrig er lang tid.

Mvh
Cirb

Når der efter 20 år i Japan ikke er udsigt til det ringeste, så må jeg konkludere, at Du agter at leve evigt - eller dø i forsøget!

Pointen er, at jeg tror ikke at finanssektoren overlever i Europa.

Jeg tror faktisk ikke, at man i Europa vil affinde sig med at lønmodtagerne skal holdes som gidsler for evigt.

Very Happy

20 år er ikke aldrig.

Men ellers kører du et stråmandsargument - man kan godt interessere sig for Tobins q og boligprisdynamik uden at mene at boligpriserne begynder at stige igen imorgen eller inden for de næste 10, 20 eller 30 år.

En væsentlig pointe ved at se på både de forbrugerprisindex og byggeprisindex deflaterede priser er iøvrigt at selv idag (efter 4 års kontinuert fald) er det danske niveau i de 2 index højere end nogensinde før - boblen 2002 til 2008 undtaget - og at selv en nådig "normal" korrektion vil indebære 50 % yderligere realt fald. Og selvfølgelig har du ret - det kan ikke lade sig gøre uden at finanssektoren må nationaliseres.

Mvh
Cirb
Nø, det er dig, der påstår at byggepriserne er relevante - og det er de ikke. Der skal ikke bygges boliger mere.

Hvor på den japanske kurve er der tegn på at jordpriserne stiger????

Alene tanken om at der skulle være en bund er uden rimelighed. Du kan ikke påvise nogen grund til at det skulle vende - det er det jeg påpeger: Der skal ikke bygges nyt, der er bygget for meget allerede.


Sidst rettet af Thomas Søn Okt 21, 2012 8:41 pm, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Husprisfaldet Empty Sv: Husprisfaldet

Indlæg af Cirb Søn Okt 21, 2012 7:58 pm

Thomas skrev:
Cirb skrev:
Thomas skrev:
Cirb skrev:
Thomas skrev: Jamen det holder ALDRIG op.


Aldrig er lang tid.

Mvh
Cirb

Når der efter 20 år i Japan ikke er udsigt til det ringeste, så må jeg konkludere, at Du agter at leve evigt - eller dø i forsøget!

Pointen er, at jeg tror ikke at finanssektoren overlever i Europa.

Jeg tror faktisk ikke, at man i Europa vil affinde sig med at lønmodtagerne skal holdes som gidsler for evigt.

Very Happy

20 år er ikke aldrig.

Men ellers kører du et stråmandsargument - man kan godt interessere sig for Tobins q og boligprisdynamik uden at mene at boligpriserne begynder at stige igen imorgen eller inden for de næste 10, 20 eller 30 år.

En væsentlig pointe ved at se på både de forbrugerprisindex og byggeprisindex deflaterede priser er iøvrigt at selv idag (efter 4 års kontinuert fald) er det danske niveau i de 2 index højere end nogensinde før - boblen 2002 til 2008 undtaget - og at selv en nådig "normal" korrektion vil indebære 50 % yderligere realt fald. Og selvfølgelig har du ret - det kan ikke lade sig gøre uden at finanssektoren må nationaliseres.

Mvh
Cirb
Nø, det er dig, der påstår at byggepriserne er relevante - og det er de ikke. Der skal ikke bygges boliger mere.

Suk... hvis en mand springer ud fra et 20 etagers hus, dør han så fordi huset blev bygget, fordi rækværket var for lavt, fordi tyngdekraften findes, fordi hans kone var notorisk utro, hans bedste ven et dumt svin, pga medfødte depressive træk eller fordi han lige den dag kom hjem fra arbejdet en time før tiden. Årsags kæder er lange, og oftest er en hel række delkomponenter hver for sig nødvendige uden i sig selv at være tilstrækkelige.

Resultatet er tæt på at være så trivielt at det knap nok er værd at diskutere efterhånden - jeg går udfra at de der fortsat ønsker at diskutere muligheden for at vores helt pludselig gror vinger og flyver bort i solnedgangen opholder sig et andet sted.

Derfor kan delkomponenterne i årsagskæden alligevel godt være interessante at se på.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Husprisfaldet Empty Det jeg bare siger er

Indlæg af Thomas Søn Okt 21, 2012 8:44 pm

der er ikke noget interessant i boligmarkedet, for hele problemstillingen er forskudt til den finansielle sektor.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Husprisfaldet Empty Sv: Husprisfaldet

Indlæg af doctor Ons Okt 31, 2012 12:05 pm

Ofcause:

http://epn.dk/privat/bolig/priser/article4891882.ece

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Husprisfaldet Empty Sv: Husprisfaldet

Indlæg af wh Ons Okt 31, 2012 2:35 pm

doctor skrev:Ofcause:

http://epn.dk/privat/bolig/priser/article4891882.ece

Fra samme artikel:

"Sammenholdes gennemsnittet for tremånedersperioden juni-august med den foregående periode marts-maj var der prisstigninger på alle tre ejendomstyper."

og "Største prisstigning havde ejerlejligheder med 2,2 pct" (altså alle dem der iflg. profeten Thomas er insolvente)

wh

Antal indlæg : 414
Join date : 29/08/12

Tilbage til toppen Go down

Husprisfaldet Empty Sv: Husprisfaldet

Indlæg af peter777 Ons Okt 31, 2012 4:05 pm

Hvis du ikke kan lide at Thomas er her, så er dette her nok ikke et forum for dig.

Bedrevidenhed skal substatieres mere end at aflevere 1 quotes og et hug.

mvh Peter777, som gik i modding-mode.

wh skrev: (altså alle dem der iflg. profeten Thomas er insolvente)
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Husprisfaldet Empty Sv: Husprisfaldet

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum