Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

I kan lige så godt vænne jer til det

+10
s.h.basse
Gorrion
klogeaage 35
Jomsviking
dkguy66
doctor
Nærigfryns
Thomas
Cirb
Plyds
14 deltagere

Side 3 af 3 Forrige  1, 2, 3

Go down

I kan lige så godt vænne jer til det - Page 3 Empty Sv: I kan lige så godt vænne jer til det

Indlæg af Thomas Tirs Okt 23, 2012 10:54 am

s.h.basse skrev:Kære Thomas
Min tilgang er ikke forkert, men jeg kan af din kommentar udlede, at du ikke har været inde og læse bare de første 3 afsnit af "Idesamfundet".
Jeg ikke kun PRØVER at foreskrive en udvikling, jeg har foreskrevet udviklingen, og da der nu er gået 21 år siden jeg gjorde det, er meget af den pågældende udvikling faktisk blevet til virkelighed i mellemtiden. For 16 år siden (5 år senere) var jeg knap så optimistisk og den afsluttende optimistiske formulering i den originale bog, mundede derfor i "Kan velfærdsstaten opretholdes" ud i en forudsigelse af den nuværende krise. En forudsigelse som jeg udtrykte endnu kraftigere i "Idesafundet" som blev skrevet et år før krisen slog igennem.
Hvorfor jeg (rent videnskabeligt) har kunnet gøre det, og hvordan det faktisk er lykkedes, finder du kun ud af såfremt du ulejliger dig med at læse, i stedet for at mene at du allerede kender det rette svar. Men gaab - du er måske stivnet og vil lige som paven fastholde dit verdensbillede i stedet for at sætte Galilæis kikkert for øjet og se Jupiters måner!
Søren
Det kan jeg garantere dig for at jeg ikke gider.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

I kan lige så godt vænne jer til det - Page 3 Empty Sv: I kan lige så godt vænne jer til det

Indlæg af abbaratet Tirs Okt 23, 2012 11:01 am

s.h.basse skrev:abbaratet
Jeg finder det rimeligt utiltalende at du kommer med en værdidom uden at ulejlige dig med at beskrive hvad der IKKE er "klassisk humanistisk pladder".
Det interessante i den sammenhæng er, at jeg mestendels har været aktiv på "Ingeniøren" - ing.dk, og ingeniørerne der har aldrig kommet med en sådan kommentar.
nå.
abbaratet
abbaratet

Antal indlæg : 110
Join date : 02/09/11
Geografisk sted : Hadsund

Tilbage til toppen Go down

I kan lige så godt vænne jer til det - Page 3 Empty Sv: I kan lige så godt vænne jer til det

Indlæg af Dybt Forundret Tirs Okt 23, 2012 11:13 am

Hey,
ham Søren har en ret stenet tilgang til tingene, men noget af det mest belastende ved dette forum er, at stemningen ofte bliver helt utrolig mavesur. Er det nødvendigt?
Vh Dybt Forundret

Dybt Forundret

Antal indlæg : 67
Join date : 04/07/12

Tilbage til toppen Go down

I kan lige så godt vænne jer til det - Page 3 Empty Sv: I kan lige så godt vænne jer til det

Indlæg af Thomas Tirs Okt 23, 2012 11:28 am

Dybt Forundret skrev:Hey,
ham Søren har en ret stenet tilgang til tingene, men noget af det mest belastende ved dette forum er, at stemningen ofte bliver helt utrolig mavesur. Er det nødvendigt?
Vh Dybt Forundret

Mavesur?
Ædende ond er nok en bedre betegnelse.

Om det er nødvendigt? Erfaringsmæssigt ja.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

I kan lige så godt vænne jer til det - Page 3 Empty Sv: I kan lige så godt vænne jer til det

Indlæg af Plyds Ons Okt 24, 2012 12:09 am

Jomsviking skrev:Undskyld, men det er et eller andet ved disse forestillinger om et sammenbrud.

Den "vestlige" kultur, defineret ved sin rationalisme, sekularisme og maskinelle forståelse af samfundet, går sin sejrsgang over globen. Aldrig i menneskehedens historie har en kultur i den grad været i stand til at påtvinge sit hegemoni, at gennemtrænge så dybt, over alt: Det er aldrig sket før.
Vi taler om "Kina" og før Kina talte vi om "Japan" og for dem "USSR" - men alle er jo blot afgudsbilleder af den vestlige idealstat. De er blevet stærke ved at blive vestlige, ved at først adoptere og dernæst (egentligt ganske begrænset) bidrage til den vestlige kultur.

Dog føles en træthed i denne kulturs kerneområder. En følelse af at være "aftenlandet". At historien er slut. Vi ser på vores (indbildske) forgænger: Romerriget og tænker at en 1500 år vel er datostemplet for en kultur. Jeg tror dog ikke at det forholder sig sådant. At mismodet er en åndelig tomhed, ikke en dysfunktion af kulturen.

Man kan sku da ikke påstå, at vi i den vestlige kultur opfører os rationelt! Det er da det værste vrøvl. Vi opfører os tvært om totalt irationelt og tåbeligt, men når masserne tror, at de er blevet rige ved at låne penge de ikke kan betale tilbage, så kan alt jo ske.
Et sammenbrud er oftest en glidende process over lang tid. Så ork jo - man har "sejret" sig selv til døe. Hviklen succes - vi appluderer både finansektoreren og de forarmede insolvente forbrugere i vesten.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

I kan lige så godt vænne jer til det - Page 3 Empty Sv: I kan lige så godt vænne jer til det

Indlæg af Plyds Ons Okt 24, 2012 12:09 am

s.h.basse skrev:Jeg er forbavset over jeres lettere opgivende og flegmatiske holdning til vores samfunds fremtid.
Har I også den samme holdning hvis nogen er ved at snuppe jeres kone, hus eller bil eller det hele på en gang!?
Det er rigtigt at Danmark nok kommer til at klare sig lidt bedre end de fleste andre gamle industri lande, men vor liden størrelse gør jo også, at vi kun kan klare os såfremt vi er solidarisk med i det mindste Tyskland.
En ting er vi vist helt enige om, de nærmeste år bliver spændende. Sleep

Konen kan frit afhentes!
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

I kan lige så godt vænne jer til det - Page 3 Empty Sv: I kan lige så godt vænne jer til det

Indlæg af Thomas Ons Okt 24, 2012 1:02 am

Plyds skrev:
s.h.basse skrev:Jeg er forbavset over jeres lettere opgivende og flegmatiske holdning til vores samfunds fremtid.
Har I også den samme holdning hvis nogen er ved at snuppe jeres kone, hus eller bil eller det hele på en gang!?
Det er rigtigt at Danmark nok kommer til at klare sig lidt bedre end de fleste andre gamle industri lande, men vor liden størrelse gør jo også, at vi kun kan klare os såfremt vi er solidarisk med i det mindste Tyskland.
En ting er vi vist helt enige om, de nærmeste år bliver spændende. Sleep

Konen kan frit afhentes!
Betaler Du også fragten?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

I kan lige så godt vænne jer til det - Page 3 Empty Sv: I kan lige så godt vænne jer til det

Indlæg af Plyds Fre Okt 26, 2012 11:37 pm

Med glæde. Hvad er adressen?
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

I kan lige så godt vænne jer til det - Page 3 Empty Sv: I kan lige så godt vænne jer til det

Indlæg af Thomas Lør Okt 27, 2012 1:20 am

Plyds skrev:Med glæde. Hvad er adressen?
Aner det ikke; men et eller andet sted i Sverrig - gerne langt nordpå - Luleå f.eks.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

I kan lige så godt vænne jer til det - Page 3 Empty Sv: I kan lige så godt vænne jer til det

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 3 af 3 Forrige  1, 2, 3

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum