Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Rentestigning - rammer hvor hårdt?

4 deltagere

Go down

Rentestigning - rammer hvor hårdt? Empty Rentestigning - rammer hvor hårdt?

Indlæg af funkster Lør Okt 25, 2008 10:00 am

Ligger måske under finansiering, men here goes...

Hvor mange bliver ramt af fornyelse af deres lån til december?

Da jeg ikke er den store låneekspert, kunne jeg tænkt mig at vide om der er en stor andel boliglånetagere der ikke kan konverter over til en fastforrentede og skal bare hoste op med mereudgiften, uden at de kan undgå det.

En mere udgift på 4.000 kr pr. lånt million om måneden er en mereudgift af katastrofale proportioner for mange.

Der bliver også en kæmpe stigning på nystiftet andelforeningerne... vi boede i en for ca 1. år siden, og der var tale om stigninger på ca. 1.200 kroner på det tidspunkt, nu er det nok det dobbelte. Dvs. fra daværende 6.000/måneden til 9.000/måneden...

Og hvornår lettes presset på DKK sådan at den kan gå nedad igen? Er det så snart investeringerne kommer igen, eller skal der gå nogle måneders pengeindstrømning før den kan sættes ned igen?


Der bliver nok nogle billige biler til salg om et år til to Smile

funkster

Antal indlæg : 2
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rentestigning - rammer hvor hårdt? Empty Sv: Rentestigning - rammer hvor hårdt?

Indlæg af peter777 Lør Okt 25, 2008 10:24 am

Fedt, når nye indlæg får en til at google efter viden på nettet.

Jeg fandt følgende interessante debattråd på mybanker: Hvorfor vælge 7% fastforrentet???. Der er en gut, som i ren hcgn-style forklarer, at det bedste faktisk vil være at vælge det rigtige lån fra starten, og så holde ud. Der er tilsyneladende lavet en undersøgelse omkring dette på CBS.

Det er da helt sikkert klart, at bankernes interesse altid vil være at du lægger lånene om så hyppigt som muligt, fordi der hver gang lige løber nogle saftige gebyrer på.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Rentestigning - rammer hvor hårdt? Empty Sv: Rentestigning - rammer hvor hårdt?

Indlæg af xwing99 Lør Okt 25, 2008 10:38 am

funkster skrev:
Der bliver nok nogle billige biler til salg om et år til to Smile

Jeg tror nu også der bliver nogle billige boliger til salg til den tid ( til glæde for Ritt ). Generelt står de private husholdninger i DK svagt overfor disse øgede renteudgifter, da hovedparten af dem har alt for meget gæld set i forhold til deres indkomst.

Peter777: "Vælg det rigtige lån fra starten og hold det". ENIG. Husk også på at det er det som mange danskere som købte hus i 40´erne, 50´erne og 60´erne gjorde. Dengang var det nemlig god latin at gøre det rigtige når man endelig skulle låne penge.
xwing99
xwing99

Antal indlæg : 63
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Storkøbenhavn

Tilbage til toppen Go down

Rentestigning - rammer hvor hårdt? Empty Sv: Rentestigning - rammer hvor hårdt?

Indlæg af thsv Lør Okt 25, 2008 1:35 pm

peter777 skrev:Fedt, når nye indlæg får en til at google efter viden på nettet.

Jeg fandt følgende interessante debattråd på mybanker: Hvorfor vælge 7% fastforrentet???. Der er en gut, som i ren hcgn-style forklarer, at det bedste faktisk vil være at vælge det rigtige lån fra starten, og så holde ud. Der er tilsyneladende lavet en undersøgelse omkring dette på CBS.

Det er da helt sikkert klart, at bankernes interesse altid vil være at du lægger lånene om så hyppigt som muligt, fordi der hver gang lige løber nogle saftige gebyrer på.

Hej Peter777
Tak for PM Smile
Jeg opfatter nu osse mest det konverteringscirkus, som en måde at berige bankerne, realkrettin og staten på, da de alle skal have gebyrer ved hver låneomlægning.
Man bør langt mere fokusere på det lange løb, og der er 7% obl.lån dømt ude, da ydelsen pr. lånt kontant-krone er alt for høj.
Jeg lavede faktisk lige en beregning i Excel idag, der viste, at et 20-årigt 5% obl.lån ved kurs 90,5 ikke kan konkurrere med et boligprioritet på 6,7%, da kursfaldet + bidraget er for dyrt i forhold til de ca. 4,5% i nettorente efter skat.
Og en boligprioritet kunne jo oprettes for i vores tilfælde: 1.575 kr. i gebyr til staten, da det var i den hedengangne Skandia-bank Sad
Som jo var stort set gebyrfri, og meget konkurrencedygtige vilkår.

thsv

Antal indlæg : 6
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Vestegnen

Tilbage til toppen Go down

Rentestigning - rammer hvor hårdt? Empty Sv: Rentestigning - rammer hvor hårdt?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum