Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Ja det kunne de lide...

2 deltagere

Go down

Ja det kunne de lide... Empty Ja det kunne de lide...

Indlæg af Thomas Lør Aug 11, 2012 4:31 pm

Bankerne vil ATP til livs.

Ja nu har de ruineret deres egne sparere, så skal de jo stjæle penge fra andre.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ja det kunne de lide... Empty Sv: Ja det kunne de lide...

Indlæg af francoVona Lør Aug 11, 2012 5:02 pm

En ting er at kunne varetage det billigt, men en anden ting er at gøre det lige så godt ;o)

Selvfølgelig kunne de så placere 580 Mia i Flex obligationer så deres egen røv var reddet.

Hvis Nordea(svenskerne) skal til at styre ATP så står verden ikke længere.

Det var bedre at man brugte f.eks halvdelen af midlerne til at tilbyde boligejer en 30 årig obligation på 3 % i Kurs 100 med afdrag og de havde 3 måneder til at bestemme sig, der skulle følge huset og efter ny uafhængig valuar har besigtiget huset eller f.eks. nye handler i markedet.

ELLER endnu bedre tvunget afvikling af flex til fast 3 % over 30 år fra 1/12 2012, dem der ikke kan klare det må sælge Audien eller spise havregryn som vi andre har gjort mange gange.

Ok vi har bundet ATP midlerne i 30 år, men har reddet landet fra et finansielt sammenbrud til blot at blive en hård nedtur.

francoVona

Antal indlæg : 44
Join date : 23/11/11

Tilbage til toppen Go down

Ja det kunne de lide... Empty Sv: Ja det kunne de lide...

Indlæg af Thomas Lør Aug 11, 2012 6:27 pm

francoVona skrev:En ting er at kunne varetage det billigt, men en anden ting er at gøre det lige så godt ;o)

Selvfølgelig kunne de så placere 580 Mia i Flex obligationer så deres egen røv var reddet.

Hvis Nordea(svenskerne) skal til at styre ATP så står verden ikke længere.

Det var bedre at man brugte f.eks halvdelen af midlerne til at tilbyde boligejer en 30 årig obligation på 3 % i Kurs 100 med afdrag og de havde 3 måneder til at bestemme sig, der skulle følge huset og efter ny uafhængig valuar har besigtiget huset eller f.eks. nye handler i markedet.

ELLER endnu bedre tvunget afvikling af flex til fast 3 % over 30 år fra 1/12 2012, dem der ikke kan klare det må sælge Audien eller spise havregryn som vi andre har gjort mange gange.

Ok vi har bundet ATP midlerne i 30 år, men har reddet landet fra et finansielt sammenbrud til blot at blive en hård nedtur.

Læg mærke til Rohdes bemærkning:
"I sidste ende en regeringsbeslutning sammen med arbejdsmarkedets parter."

Meget sandsynligt!

Altså det er mere illustrativt for bankernes desperation.
En rekapitalisering af bankerne fra pensionsmidlerne vil gå igennem en nationalisering - bankerne har reelt opgivet håbet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ja det kunne de lide... Empty Jeg spekulerer bare på noget.

Indlæg af Thomas Lør Aug 11, 2012 7:21 pm

At det overhovedet kommer frem må skyldes, at man er på vej til at fjerne pensionsordningerne helt fra bankerne.
Det skulle være til at gennemføre rimelig enkelt.

Dvs. de pensions ordninger som bankerne har skilles ud som selvstændige juridiske personer - hvilket de nok er; men uden nogen form for krydsejerskab. Aktiver og passiver skulle være til at opgøre.

Problemet er bare at de bankaktier disse investeringsforeninger ligger inde med - de kan jo ikke tælle med i bankens egenkapital: Det er jo pr. definition ikke en handelsbeholdning.

Det næste problem bliver så flexlortet - altså Danske Bank sælger RD's flexlort og lader Danske Banks pensionsopsparinger købe dem - fordi uafhængige pensionskasser ikke vil røre dem (det er klart efter Rohdes udtalelser omkring CIBOR og CIBOR-relaterede papirer).

Men det er typisk Danske Bank "tankegang".

Vi kan altså - med nogen sikkerhed - formode at opsplitningen af de "systemisk" vigtige banker er i gang.

Klakørerne er også spænet ud af forum som om Finanstilsynet var i hælene på dem - hvilket formentlig ikke er meget galt.

Det er ikke helt som i de andre EU lande - men der er variationer i metoden i de forskellige lande:

I England og Irland udskilles detailbankerne fra resten: Her lader til at blive pensionerne, der skilles ud for sig.
Det lyder rimelig nok, fordi det er nok lettere end at vikle realkreditten ud af bankerne. Det skal nok ske; men der er kager nærmere på fadet, som får prioritet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ja det kunne de lide... Empty Noget foregår der - så langt er det sikkert.

Indlæg af Thomas Søn Aug 12, 2012 4:40 am

Hvad véd vi?

1) ATP har offentligt undsagt flexobligationer - dvs. de andre pensionskasser og firmapensionskasser er nok heller ikke for glade for dem.

2) Danske Bank / Finansrådet stiller et forslag, der de facto vil betyde en nationalisering af ATP - dvs. konfiskation fra arbejdsmarkedets parter.

3) Pia K. træder tilbage......

4) Helle T undsiger Enhedslisten - og SF......

5) Vi véd at England forbereder en bankreform. Vi ved at CIBOR forklaringen skal være færdig fredag 7/9 og
Responses are requested by 6 September 2012
. Sammenfald? Ja! Sammenhæng? Ikke bevist!

Det er nok det grundlag, vi har at forme formodninger ud fra - det er vi nød til, fordi man helt tydeligt forholder offentligheden oplysninger.

Ville Danske Bank så tydeligt foreslå en nationalisering af ATP, hvis det ikke var fordi det tema var dukket op på et eller andet plan i forbindelse med bankerne - og deres pensionsordninger? Jeg tvivler. I sagen med FIH fik man jo sat Statsministeren i en prækær situation, som hverken ATP eller Lars Løkke har glemt. Har Lars Løkke undladt at fortælle Helle T noget - evt. Vestager?
Vi kan vist godt udelukke, at embedsmændene sladrer. Bankerne må med andre ord vide, at Lars Løkke hjertens gerne vil betale et par gemenheder igen.
Måske, bare måske, så kom de Helle T skatteoplysninger IKKE fra skat (alene); men fra Danske Bank? Evt. Nordea? Ikke alene....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ja det kunne de lide... Empty Sv: Ja det kunne de lide...

Indlæg af francoVona Søn Aug 12, 2012 11:07 am

og så er der lige jokeren i dette spil for at ligningen kan gå op...........den langsigtede tendens i beskæftigelsen(ikke arbejdsløshed, men beskæftigelsen) peger ned på 15 års sigt.........som jeg er blevet det forelagt det, så er bankernes modeller beregnet ud fra beskæftigelse og løn udvikling.
Hele dette cirkus er så ved at falde sammen, og så skal "man" jo have noget nyt at lege med for at manipulere markedet og her er ATP pengene jo interessante.

Kan bankerne tåle en svækkelse i aktiemarkedet, beskæftigelse eller for den sags skyld reallønsnedgang....jeg tror alle er enige omkring at de kan de på ingen måde.

Seddelpresseren har givet en fin optur fra 2009 bunden(aktier og råvarer) men den prut er altså ved at være dampet helt af nu!!(man har købt sig 3-4 år til at lave nød plan)

Jeg kan så ikke helt gennemskue hvordan ATP pengene skal bruges i det spil??? Men der er gameplan på dette, men du har ret hvad er det???

Processen er vel egentligt sådan at først er det Finansverdenen der ligger ud med problemer, så ejendomsmarkedet og så endeligt en begyndende statsbankerot, men det er først nu at den egentlige krise breder sig ud i samfundet, arbejdsmarkedet, de demografiske problemer, lønninger, opsparing, forbrug osv.

Mit bedste bud er at ATP pengene skal bruges til investeringer i infrastruktur, motorveje, broer, tog, lufthavnsudvidelser osv. mod brugerbetaling. Dernæst en re kapitalisering af realkredit sektoren der ligges ud i et nyt selskab uden om bankerne sammen med ATP på en eller anden måde med faste 30 årige lån.

Jeg ved da godt at det kommert til at se lidt komisk ud med tomme garager i Nordsjælland, man hellere bo godt end køre godt ikke ;o)

francoVona

Antal indlæg : 44
Join date : 23/11/11

Tilbage til toppen Go down

Ja det kunne de lide... Empty Sv: Ja det kunne de lide...

Indlæg af Thomas Søn Aug 12, 2012 12:06 pm

francoVona skrev:og så er der lige jokeren i dette spil for at ligningen kan gå op...........den langsigtede tendens i beskæftigelsen(ikke arbejdsløshed, men beskæftigelsen) peger ned på 15 års sigt.........som jeg er blevet det forelagt det, så er bankernes modeller beregnet ud fra beskæftigelse og løn udvikling.
Hele dette cirkus er så ved at falde sammen, og så skal "man" jo have noget nyt at lege med for at manipulere markedet og her er ATP pengene jo interessante.

Kan bankerne tåle en svækkelse i aktiemarkedet, beskæftigelse eller for den sags skyld reallønsnedgang....jeg tror alle er enige omkring at de kan de på ingen måde.

Seddelpresseren har givet en fin optur fra 2009 bunden(aktier og råvarer) men den prut er altså ved at være dampet helt af nu!!(man har købt sig 3-4 år til at lave nød plan)

Jeg kan så ikke helt gennemskue hvordan ATP pengene skal bruges i det spil??? Men der er gameplan på dette, men du har ret hvad er det???

Processen er vel egentligt sådan at først er det Finansverdenen der ligger ud med problemer, så ejendomsmarkedet og så endeligt en begyndende statsbankerot, men det er først nu at den egentlige krise breder sig ud i samfundet, arbejdsmarkedet, de demografiske problemer, lønninger, opsparing, forbrug osv.

Mit bedste bud er at ATP pengene skal bruges til investeringer i infrastruktur, motorveje, broer, tog, lufthavnsudvidelser osv. mod brugerbetaling. Dernæst en re kapitalisering af realkredit sektoren der ligges ud i et nyt selskab uden om bankerne sammen med ATP på en eller anden måde med faste 30 årige lån.

Jeg ved da godt at det kommer til at se lidt komisk ud med tomme garager i Nordsjælland, man hellere bo godt end køre godt ikke ;o)

Tjaaa, jeg er tror heller ikke at man er blevet enige - eller har forliget sig med - en "game-plan" endnu: Bl.a. foresvæver det vist bankerne at de har en rolle - det har de nu nok; men ikke de nuværende banker og ikke i den størrelse, de påstår at have i dag.

Jo, infrastruktur vil være en idé; men så mange broer er der heller ikke, der skal bygges. På en eller anden måde skal pensionerne finansiere boligerne, som de gjorde i gamle dage - dengang der var realkredit - men om det bliver med et direkte ejerskab, som er lidt upraktisk i parcelhusområder. Vedligehold bliver vanskeliggjort; men jo det kan blive konsekvensen.

Der bliver ikke nogen statsbankerot - forstået på den måde at staten ikke kan betale sine forpligtigelser: Det er nemlig udelukkende et beskatningsspørgsmål: Officielt ligger pensionsopsparingen på 3 1/3 billiard, så penge er der sådan set nok af.

Vi kan jo også se, at forbruget sandelig kan blive ved med at vokse - alene den omstændighed at levetiden i gennemsnit bliver 3 år længere pr. årti: Den ekstra levetid og dermed forbrug kommer godt nok i den tynde ende; men noget forbruger pensionisterne da.

Men nej, jeg kan ikke rigtig se hvordan: Jeg kender f.eks. ikke priserne om 10 år - og slet ikke de relative priser.

Men ellers så er enhver politisk løsning jo at udskyde problemerne til i morgen: Det er så også fint så længe, det kan lade sig gøre uden, at problemerne bliver større af den grund.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ja det kunne de lide... Empty Sv: Ja det kunne de lide...

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum