Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Spanske besparelser

5 deltagere

Go down

Spanske besparelser Empty Spanske besparelser

Indlæg af Thomas Lør Aug 04, 2012 12:12 pm

Det bliver resultatet

Med en arbejdsløshed på 25 procent er et stigende antal folk blevet afhængige af pensionsudbetalingerne til forældre eller bedsteforældre for at klare sig igennem tilværelsen.

Ja, når man ikke vil beskatte pensionerne i tide, så bliver det jo resultatet.

Vi er jo inde på noget af det samme med forældrekøbslejligheder.

De penge, man får puget sammen i pensionsordninger - de kan jo ikke bruges.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af oledebat Lør Aug 04, 2012 7:52 pm

Og her gik man og spekulerede om der ville komme en ukontrolabel folkevandring fra Afrika:
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2012/07/28/102634.htm
oledebat
oledebat

Antal indlæg : 89
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Tyskland har altid

Indlæg af Thomas Lør Aug 04, 2012 7:58 pm

oledebat skrev:Og her gik man og spekulerede om der ville komme en ukontrolabel folkevandring fra Afrika:
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2012/07/28/102634.htm
haft gæstearbejdere.

Men når Spanierne begynder at udvandre til Nordafrika, så bliver jeg godt nok urolig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af Gæst Søn Aug 05, 2012 9:05 am

oledebat skrev:Og her gik man og spekulerede om der ville komme en ukontrolabel folkevandring fra Afrika:
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2012/07/28/102634.htm

Ikke noget godt eksempel på overudd.

"Grafisk designer" er formodentligt det samme som herhjemme tidligere hed "teknisk assistent". Det er en EFG-udd. med meget høj arbejdsløshed siden 90'erne (herhjemme).

Problematikken i Spanien er nok den samme som herhjemme. Man har jobbet lønningerne op i industrien --> industrijobbene forsvandt --> næste generation opmuntres til uddanne sig til "vidensamfundet", hvor de skal fortælle de dumme kinesere, hvordan dimserne skal laves. Og så skal vi selvfølgeligt have en HR-medarbejder for hver 5 vidensarbejdere, så vidensarbejderne hele tiden kan komme på teambuilding etc.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af oledebat Søn Aug 05, 2012 1:06 pm

Teambuilding = "cheferne giver 100.000 til en eller anden narrehat fordi de ellers ikke ante hvad vi skulle lave ,den dag på medarbejderseminare"t. Det min erfaring What a Face
Tror vi selv på at vi skal fortælle kineserene noget som helst ?? Eller inderne..næhh.
Og vi kan vel næppe leve af "oplevelses-industri" garneret med flæsk ??

Jeg har svært ved at se mulighedderne, med mindre der kommer et nyt teknologi eventyr,---men som jeg ser det er der ikke nogen i støbesken---vi har opfundet den dybe tallerken,-rafineret den i størrelse.
I 1980-90 var hele nordlylland massivt involveret i mobiltelefon teknologi.
Ikke fordi vi var billige, men fordi kinesere og indere ikke kunne. Det kan de idag. Så det kan da godt være vi kan lave en hæderlig vindmølle, men det kan de sgu også.
Med demografien oveni : Det bliver mere end svært !
oledebat
oledebat

Antal indlæg : 89
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af Cirb Søn Aug 05, 2012 2:05 pm

oledebat skrev:Teambuilding = "cheferne giver 100.000 til en eller anden narrehat fordi de ellers ikke ante hvad vi skulle lave ,den dag på medarbejderseminare"t. Det min erfaring What a Face
Tror vi selv på at vi skal fortælle kineserene noget som helst ?? Eller inderne..næhh.
Og vi kan vel næppe leve af "oplevelses-industri" garneret med flæsk ??

Jeg har svært ved at se mulighedderne, med mindre der kommer et nyt teknologi eventyr,---men som jeg ser det er der ikke nogen i støbesken---vi har opfundet den dybe tallerken,-rafineret den i størrelse.
I 1980-90 var hele nordlylland massivt involveret i mobiltelefon teknologi.
Ikke fordi vi var billige, men fordi kinesere og indere ikke kunne. Det kan de idag. Så det kan da godt være vi kan lave en hæderlig vindmølle, men det kan de sgu også.
Med demografien oveni : Det bliver mere end svært !

Kineserne kan ikke lave flæsk eller andre fødevarer - ihvertfald ikke nok - og det er i virkeligheden den eneste virkeligt interessante produktion. De kan heller ikke finde ud af at lave en effektiv og ukorrupt offentlig forvaltning - hvilket er den næst vigtigste "produktion". Alt det andet er sekundært.

Det vi ser i øjeblikket er at computere, mobiltelefoner, fladskærms fjernsyn etc. skifter fra at være dyre, eksklusive produkter til at være trivielle industri produkter og hver mands eje. Samme udvikling som armbåndsure, BIG kuglepenne, biler etc. har gennemgået. Det kommer ikke til at gøre kineserne til verdernsherrer - ej heller et stort lager af fiat valutaer eller fiat råstoffer. De har forsøgt den manøvre utallige gange lige de sidste 500 år og den virker ikke...

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af francoVona Søn Aug 05, 2012 2:25 pm

Indien Ja de kan, men Kina Nej de kan ikke på sigt eller for nærværende, Indien pga. demografien er væsentligt bedre end Kinas.

Jeg tror f.eks. vestlig eksport af teknologi til varetagelse af syge og ældre kunne være et fint forretningsområde i Kina, se bla. Novo og den kinesiske underernæring under Mao, gør at Diabetes er og bliver ekstremt udbredt i den kinesiske befolkning.

Jeg tror vi skal passe meget på at undervurdere vores egen kompetencer, bla. bliver danske fødevare, vel betragtet i udlandet på samme niveau som vi ser på Apple i Danmark.

Alle eksport varegrupper er gået tilbage til Kina, på nær fødevare og medicin som jeg er blevet det oplyst.

Der er dermed områder hvor det ikke er et spørgsmål om blot at lære noget, men ganske enkelt nødvendigt behov.

Nu har jeg haft den samme Iphone i over 2 år, og hvis den ikke går i stykker så beholder jeg den vel i 2 år mere mindst. Jeg har ikke et behov for at Flashe(har heller aldrig haft) at jeg har en telefon der er ekstra smart, det er hvad jeg høre fabrikkerne klage over i øjeblikket det er den tendens/trend der går generelt igen i vesten.

Den næste teknologi bliver meget vel startet igen under nogle ala mål2 midler som vi så i 90érne, et godt bud bliver små kraftværker instaleret i vestlige private hjem baseret på f.eks. brint energi??

francoVona

Antal indlæg : 44
Join date : 23/11/11

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Der er en sjov ting

Indlæg af Thomas Søn Aug 05, 2012 3:44 pm

med kinesere, som vi er vant til at betragt som lavstammede. Hvis vi ser her til OL, så er de ikke så små endda - vi har jo gennemløbet samme stigning i gennemsnitshøjder - hvis man skal have kjoler fra 150 år siden fremvist skal man brug 12-14 årige piger til det i dag.
Pointen mht. fødevarer er når folk får noget ordentlig at spise, så bliver de også større - og spiser mere! Det sikrer fødevareafsætningen. Det sammen med den bedre kvalitet i fødevarerne gør, at forbruget pr. person - målt i f.eks. kg. hvede - bliver større - og det er ikke til at skrue tilbage igen.

Når så produktionen - ikke produktiviteten - i det kinesiske landbrug har sine afgjorte grænser, så hænger det ikke sammen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af Gæst Søn Aug 05, 2012 6:15 pm

Thomas skrev:hvis man skal have kjoler fra 150 år siden fremvist skal man brug 12-14 årige piger til det i dag.

Prøv f.eks. at forestille dig selv i en soldateruniform fra napoleonskrigene......

/BF


Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af Thomas Søn Aug 05, 2012 10:27 pm

BamsesFar skrev:
Thomas skrev:hvis man skal have kjoler fra 150 år siden fremvist skal man brug 12-14 årige piger til det i dag.

Prøv f.eks. at forestille dig selv i en soldateruniform fra napoleonskrigene......

/BF

Det er det samme.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af oledebat Man Aug 06, 2012 12:18 am

@Cirb Jeg er med på argumenterne mht om at Kinas "fiat" dollar reserve er et "tveægget sværd" (paradoksalt at man kan eje så mange at de i praksis ikke bare kan bruges) ,-men hvad mener du med "fiat råstoffer" ??--(antallet af kinesere ??)
oledebat
oledebat

Antal indlæg : 89
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af Cirb Man Aug 06, 2012 3:27 pm

oledebat skrev:@Cirb Jeg er med på argumenterne mht om at Kinas "fiat" dollar reserve er et "tveægget sværd" (paradoksalt at man kan eje så mange at de i praksis ikke bare kan bruges) ,-men hvad mener du med "fiat råstoffer" ??--(antallet af kinesere ??)

Råstoffer uden eller med ringe reel værdi, der bruges som valutaer, pga en historisk begrundet forventning om, at de har en værdi. Feks guld og sølv.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af Thomas Man Aug 06, 2012 3:55 pm

oledebat skrev:@Cirb Jeg er med på argumenterne mht om at Kinas "fiat" dollar reserve er et "tveægget sværd" (paradoksalt at man kan eje så mange at de i praksis ikke bare kan bruges) ,-men hvad mener du med "fiat råstoffer" ??--(antallet af kinesere ??)

Den med "fiat" mener jeg så er en måde at omskrive et ukendt begreb ved at bruge et andet ukendt begreb.

Cirb har så ret i det tveæggede sværd!

Kina har samlet sig sådan en valutareserve, at de ikke har noget at bruge den til!
Råvarepriser

Prøv at se, hvad der sker for temmelig præcist to år siden! Her vil kineserne ud og bruge nogle af de dejlig mange penge de har i deres reserver - OMGÅENDE flyver priserne op med 50%-100%.

Prøv at sammenligne priserne på stål og jernmalm!

Stål

I 2002 lå stålprisen på ca. 135 USD/ton og prisen på jernmalm på 125 USD/ton - det lyder fornuftigt nok: Stålet er dyrere end malmen.
Men i dag er prisen på stål 320 USD/ton mens malmprisen er 1330 USD/ton. Kan du forklare mig hvordan færdigvaren kan være billigere pr. ton end råvaren?

Øhh, hvorfor skulle man købe kinesisk stål? Man kan jo godt nok købe det i Japan til en pris, der en fjerdedel af malmprisen?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af Thomas Man Aug 06, 2012 4:00 pm

Cirb skrev:
oledebat skrev:@Cirb Jeg er med på argumenterne mht om at Kinas "fiat" dollar reserve er et "tveægget sværd" (paradoksalt at man kan eje så mange at de i praksis ikke bare kan bruges) ,-men hvad mener du med "fiat råstoffer" ??--(antallet af kinesere ??)

Råstoffer uden eller med ringe reel værdi, der bruges som valutaer, pga en historisk begrundet forventning om, at de har en værdi. Feks guld og sølv.

Mvh
Cirb

Lige præcis!
Hvis kineserne begynder at sælge ud af deres guldreserver, fordi de skal bruge pengene - øhhh, hvad tror I så prisen vil blive?
Så langt forstår kineserne sagen - efter nogle pædagogiske tab - så derfor sælger de ikke ud af deres guld. Præcis den samme mekanisme, der gør at Rungsted-villaen til 20 mio. aldrig kommer på markedet! Den kan man nemlig kun få 2 mio. for.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af oledebat Tirs Aug 07, 2012 9:43 pm

Thomas skrev:
oledebat skrev:@Cirb Jeg er med på argumenterne mht om at Kinas "fiat" dollar reserve er et "tveægget sværd" (paradoksalt at man kan eje så mange at de i praksis ikke bare kan bruges) ,-men hvad mener du med "fiat råstoffer" ??--(antallet af kinesere ??)

Den med "fiat" mener jeg så er en måde at omskrive et ukendt begreb ved at bruge et andet ukendt begreb.

Cirb har så ret i det tveæggede sværd!

Kina har samlet sig sådan en valutareserve, at de ikke har noget at bruge den til!
Råvarepriser

Prøv at se, hvad der sker for temmelig præcist to år siden! Her vil kineserne ud og bruge nogle af de dejlig mange penge de har i deres reserver - OMGÅENDE flyver priserne op med 50%-100%.

Prøv at sammenligne priserne på stål og jernmalm!

Stål

I 2002 lå stålprisen på ca. 135 USD/ton og prisen på jernmalm på 125 USD/ton - det lyder fornuftigt nok: Stålet er dyrere end malmen.
Men i dag er prisen på stål 320 USD/ton mens malmprisen er 1330 USD/ton. Kan du forklare mig hvordan færdigvaren kan være billigere pr. ton end råvaren?

Øhh, hvorfor skulle man købe kinesisk stål? Man kan jo godt nok købe det i Japan til en pris, der en fjerdedel af malmprisen?

Altså Kina køber ind, priserne stiger, og nu sidder de med en masse malm, der er dyrrere end stål, som markedet er nu ??
(Jeg er en novice i det her makro spil og skal have det skåret i pap og ind med skeer Very Happy )
oledebat
oledebat

Antal indlæg : 89
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af Thomas Tirs Aug 07, 2012 11:44 pm

oledebat skrev:
Thomas skrev:
oledebat skrev:@Cirb Jeg er med på argumenterne mht om at Kinas "fiat" dollar reserve er et "tveægget sværd" (paradoksalt at man kan eje så mange at de i praksis ikke bare kan bruges) ,-men hvad mener du med "fiat råstoffer" ??--(antallet af kinesere ??)

Den med "fiat" mener jeg så er en måde at omskrive et ukendt begreb ved at bruge et andet ukendt begreb.

Cirb har så ret i det tveæggede sværd!

Kina har samlet sig sådan en valutareserve, at de ikke har noget at bruge den til!
Råvarepriser

Prøv at se, hvad der sker for temmelig præcist to år siden! Her vil kineserne ud og bruge nogle af de dejlig mange penge de har i deres reserver - OMGÅENDE flyver priserne op med 50%-100%.

Prøv at sammenligne priserne på stål og jernmalm!

Stål

I 2002 lå stålprisen på ca. 135 USD/ton og prisen på jernmalm på 125 USD/ton - det lyder fornuftigt nok: Stålet er dyrere end malmen.
Men i dag er prisen på stål 320 USD/ton mens malmprisen er 1330 USD/ton. Kan du forklare mig hvordan færdigvaren kan være billigere pr. ton end råvaren?

Øhh, hvorfor skulle man købe kinesisk stål? Man kan jo godt nok købe det i Japan til en pris, der en fjerdedel af malmprisen?

Altså Kina køber ind, priserne stiger, og nu sidder de med en masse malm, der er dyrrere end stål, som markedet er nu ??
(Jeg er en novice i det her makro spil og skal have det skåret i pap og ind med skeer Very Happy )

Ja det er som jeg ser det!
Princippet er jo, at fanatismen omkring forestillingen at tingene er en god investering og prisen kun kan gå op! Det kan den indtil flertallet mangler troen. så kan det ikke sælges og prisen går aldrig ned, for så skal spekulanterne realisere et tab.

Du kan tænke på, at den billigste gulvbeklædning er i dag "ægte tæpper".
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af Uffe Tors Aug 09, 2012 1:12 pm

Jamen det koster jo også alle mulig andre en helvedes masse penge når kineserne går ud og spenderer.

Kineserne holder bare en dollar inflation lav ved at grave dollars i jorden.

Gik de ud og spenderede pengene så ville man se den reelle inflation som Greenspan og Bernanke har pumpet op.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Spanske besparelser Empty Sv: Spanske besparelser

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum