Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod

3 deltagere

Go down

Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod Empty Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod

Indlæg af Thomas Ons Jun 27, 2012 12:50 pm

Berlingske

Alle de besynderlige produkter! De gør markedet illikvidt. Dvs. realkreditter usælgelige.

Men det er helt tydeligt, at kridterne alle er i panik: De har fået ganske utvetydige ordrer på, at de skal gøre noget ved deres flexlort. Det bliver svært, når man ikke engang selv ved, hvad man foretager sig.
Det pladder med at ville regne på det "hen over sommeren". Alene det, at det stritter i alle retninger tyder på en brain-storm umiddelbart efter en ubehagelig telefonsamtale med Finanstilsynet. Eller rettere en i hver kridte.

"Løsningerne" bærer så præg af, at flexlortet vælter ud af de skabe, man nu har proppet dem ind i.
Stigningen i anbringelserne i forsikringsselskaber og pensionsselskaber til 20% af flexlortet tyder på nogle overordentlig kostbare repoforretninger.
Det vil ikke undre mig om kridterne køber hinandens flexlort for derefter at lave repoforretninger på kryds og tværs.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod Empty Sv: Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod

Indlæg af SortKaffe Ons Jun 27, 2012 2:15 pm

Hvis jeg var investor i realkreditobligationer ville jeg nu nok nærmere ski.. i bukserne af skræk, når man læser dokumenterne igennem til denne sag:

http://www.itvang.dk/auktion/6200

Huset er købt den 6. september 2006 for kr. 550.000.

Der er i alt optaget realkreditlån hos genierne i RD for 1.833.000 kroner. Herudover banklån (tåberne i Danske Bank) for 398.000. Og så kommer der selvfølgelig lidt gæld til hos lånehajerne på små 280.000 kroner. Alt gæld for 2.511.000 kroner.

Højeste bud på 1. tvangsauktion kr. 570.000, hvilket må anses for et flot bud da priserne i region sjælland er rullet tilbage til 2002 / 2003.

Hvis der er mange af den slags sager derude må indehavere af RD obligationer hellere skifte til brune bukser.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod Empty Sv: Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod

Indlæg af Crumar Ons Jun 27, 2012 2:23 pm

Vi kan hurtigt blive enige om, at belåningen for et billigt svenskertræhus var aldeles tosset, da den blev optaget, samt at låneriet i det hele taget forekommer at være "klassisk" galimatias, SortKaffe.

Imidlertid er det ikke huset, men derimod en ubebygget grund, der blev købt i september 2006 - alt for dyrt for en grund 10 km nordvest for Ringsted, goes without saying, men dog stadig "blot" en byggegrund.
Crumar
Crumar

Antal indlæg : 41
Join date : 10/08/11

Tilbage til toppen Go down

Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod Empty Mja, jeg tror der er mange af den slags sager derude

Indlæg af Thomas Ons Jun 27, 2012 6:12 pm

Alene det at man ikke har kunne tage flere til tvang.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod Empty Sv: Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod

Indlæg af Crumar Ons Jun 27, 2012 7:41 pm


Trods mit desillusionerede, småtraurige syn på verden, så blev jeg immervæk ligeledes negativt overrasket, da jeg så, hvordan 1. auktionen kun indbragte 320.000 kr over den aktuelle offentlige vurdering af den små grund - det er immervæk noget af et værditab på 5 år.

Vi har jo talt om det mange gange - derude (med langt til offentlig transport og ingen servicefunktioner i nærheden) tror jeg slet ikke på en bund under priserne..
Crumar
Crumar

Antal indlæg : 41
Join date : 10/08/11

Tilbage til toppen Go down

Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod Empty Sv: Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod

Indlæg af SortKaffe Ons Jun 27, 2012 8:14 pm

Ok. det var kun grunden der blev solgt for 550.000 i 2006. Det var lige forbigået min opmærksomhed i skyndingen.

Men bortset fra det forstår jeg ikke helt dit regnestykke Crumar. Grundværdien er sat til 138.000 + byggeret af 300.000, det giver da 438.000, eller kun 132.000 mindre end højeste bud på førsteauktionen. Plus størstebeløbet, selvfølgelig. Nå ja, så bliver prisen grundværdi + 250 Embarassed

Men ja, de andre huse på vejen er solgt for 2.095.000 som nye, det er et megaværditab.

Så selvom 2. auktionen måske giver noget mere, så bliver det næppe over 1 mille.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod Empty Sv: Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod

Indlæg af Crumar Ons Jun 27, 2012 8:30 pm


Jeg tog såmænd blot den nyeste offentlige vurdering af matriklen Embarassed - ikke at den nødvendigvis har en dyt med den realiserbare værdi at gøre..

SortKaffe skrev:Men bortset fra det forstår jeg ikke helt dit regnestykke Crumar.
Crumar
Crumar

Antal indlæg : 41
Join date : 10/08/11

Tilbage til toppen Go down

Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod Empty Sv: Investorerne ryster på hovedet af kridternes rod

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum