Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

+3
Esbjerg
peter777
Joachim
7 deltagere

Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af Joachim Tirs Jun 26, 2012 3:45 pm

Jeg vil høre om der er nogen derude der vil hjælpe mig med min 24-timers eksamen i samfundsfag!!

Jeg har om emnet Globalisering og international økonomi og tænkte derfor straks at dette forum måske kunne hjælpe mig! har fået en række artikler om hvordan EU skal klare sig ud af krisen og hvordan Tyskland taler for en monetaristisk strategi og Frankrig for en keynesiansk strategi.

MIT SPØRGSMÅL er så om der er nogen der har idéer til problemformulering og ALLERVIGTIGST om der er nogen der har idéer til en form for bilag (artikler eller statistik) som jeg kan inddrage, da det er et KRAV at man skal inddrage ukendt materiale.

HÅBER MEGET DER ER NOGEN DER VIL HJÆLPE MIG. det haster lidt da jeg jo skal op i morgen Smile

men PÅ FORHÅND TAK


Sidst rettet af Joachim Tirs Jun 26, 2012 6:22 pm, rettet i alt 2 gange

Joachim

Antal indlæg : 5
Join date : 26/06/12

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af peter777 Tirs Jun 26, 2012 5:12 pm

Den her synes jeg virkede interessant:
http://www.økonomidebatten.dk/t1955-en-lille-artikel-fra-faz-om-usa-og-forbundsstater
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af Esbjerg Tirs Jun 26, 2012 5:13 pm

Ha ha good one...........

Esbjerg

Antal indlæg : 91
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Kbh

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af Esbjerg Tirs Jun 26, 2012 5:13 pm

Ha ha good one...........

Esbjerg

Antal indlæg : 91
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Kbh

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af Joachim Tirs Jun 26, 2012 5:44 pm

heeh, jeg kan så ikke læse tysk.. men det er sikkert godt! eller sjovt..
er der andre der har forslag til et bilag? statistik eller artikel der kan belyse problemstillingen. håber Smile

Joachim

Antal indlæg : 5
Join date : 26/06/12

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af Lars_HH Tirs Jun 26, 2012 5:59 pm

Hej Joachim, hvilket gym. er det? Jeg er selv samf. lærer på gym. og normalt hjælper man ikke kolleges elever.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af Joachim Tirs Jun 26, 2012 6:04 pm

okay, havde bare fået at vide at det var okay at søge hjælp uanset hvor denne hjælp så kommer fra Smile mine forældre kunne jo også være samf. lærere..
men hvis du siger det, må det jo være rigtigt.

Joachim

Antal indlæg : 5
Join date : 26/06/12

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af Lars_HH Tirs Jun 26, 2012 7:09 pm

nej misforstå mig ikke, du må gerne søge alt den hjælp du kan få. Jeg var bare nervøs for at du var min egen elev, har en der hedder Joachim, men jeg arbejder i Nordssjælland

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af Joachim Tirs Jun 26, 2012 7:26 pm

nåh, på den måde! nej, jeg går i gymnasiet i København. hvis du har lyst til at hjælpe siger du bare til (:

Joachim

Antal indlæg : 5
Join date : 26/06/12

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af SortKaffe Tirs Jun 26, 2012 9:11 pm

Brug en time på at høre hvad "de kloge" siger i dette link:

https://oekonomidebatten.danskforum.net/t1996-tidligere-nationalbankdirektr-gennem-naesten-30-ar-erik-hoffmeyer-euroen-er-en-fejlkonstruktion

Faktisk en rigtig god udsendelse der belyser de emner Du er oppe i.

Vh. SortKaffe
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af SortKaffe Tirs Jun 26, 2012 9:12 pm

Du kunne måske også få noget ud af læse denne tråd:

https://oekonomidebatten.danskforum.net/t1959-lidt-strigsk-teori
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af Thomas Tirs Jun 26, 2012 10:56 pm

Tja, hvis man ikke læser tysk, så bliver det lidt svært.

Men hvis man vil have grundlaget: Så må man tage udgangspunkt i
Ludwig Erhard: "Wohlstand für Alle!"
Den sidste udgave er fra begyndelsen af 1960'erne.

Pointen i denne sammenhæng er, at Tyskland efter 2 verdenskrig faktisk klarede sig uden banker - alene den omstændighed, at Erhard med et pennestrøg fjernede 90% af de store indskud i bankerne.

Ligheden mellem USA og EU er, at begge har en valuta, der ikke kan devalueres. Alle andre kan devaluere - men ifht. disse valutaer. Der er så et pågående skænderi om hvem, der er vigtigst.

Hele spørgsmålet om valuta er efter min opfattelse forkert!
Om man har en elendig valuta, der hele tiden devalueres - og statsobligationerne derfor har en strafrente - eller om man får strafrenten direkte - det kommer så vidt jeg kan se på sigt ud på ét.
Da euroen blev indført faldt renten for PIIGS landene betydeligt - tildels fordi investorerne ikke skulle beregne devalueringsrisikoen. Rigtig den slap de for; man hvad de ikke havde set var: Nu kommer man til at tabe pengene ved at folk slet ikke betaler.

Det er en myte, at et land ikke kan gå bankerot: Det sker jævnligt - det var faktisk ved at ske i Danmark med kartoffelkuren.
Et land er en debitor som enhver anden - med den forskel at et land kan udskrive skatter; men ikke vil.

Der er jo ikke noget egentlig gældsproblem - Danmark, Spanien og Italien kan jo bare beskatte pensionerne, så er der ikke noget gældsproblem.

Den store realøkonomiske forskel ligger i, at USA er uafhængig af import - at de er storimportører af olie, det behøvede de ikke at være - omgik man energien lige så omkostningsbevidst som i Europa, så klarede USA sig rigeligt uden import. Det vil kræve noget investering i infrastruktur; men det kunne snildt ordnes.
Europa derimod er afhængig af olieimport - og andre former for energi.

Den anden faktor er, at USA har så vanvittig effektivt et landbrug.
Derfor vil USA altid kunne tvinge importpriserne ned. Det er bytteforholdet mellem landbrugsvarer og industrivarer. Hvor lang tid vil en kineser arbejde for en burger? MEGET længe - En amerikaner: Er du vimmer!
Kinesere køber ikke obligationer: Det er spisebilletter.

Hvis import ikke betyder det store - og det gør det ikke i USA:

I Europa er BNP= C + I + (X-im),
hvor C er forbrug, I investering, X er eksport og Im er import.

I USA er det noget enklere BNP = C + I
Derfor kan man stimulere forbruget forholdsvis ustraffet. Den går ikke i Europa.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af doctor Ons Jun 27, 2012 7:13 am

Kære Joachim:

Jeg kunne forestille mig at lærerne gerne ville høre lidt fra IMF:
http://www.imf.org/external/pubs/ft/survey/so/2012/CAR062112A.htm

En lille hjælp fra Ritzau i oversigtsform:
http://epn.dk/tema/gaeldskrise/article4734625.ece

Det ser ud til ,at du har styr på meningsforskelle mellem Merkel og Hollande samt Obama.
http://m.epn.dk/okonomi2/global/article4726703.ece

God vind. Pøj-pøj

Husk endeligt vi er ude i en situation som aldrig er set før i så kraftigt et omfang. Derfor er der heller ikke nogen drejebog til løsning af krisen.
Sandheden ligger altid et sted imellem alle de fine teorier.





doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af Joachim Ons Jun 27, 2012 3:22 pm

Doctor, den hjælp du kom med der var nok den allermest optimale, kunne godt have brugt lige netop de kilder! men det var dog lidt for sent da jeg allerede skulle op 9:40, så nåede ikke at se dem.. men ellers tak for hjælpen! også til jer andre! fik 10, så det er jeg meget tilfreds med Smile

Joachim

Antal indlæg : 5
Join date : 26/06/12

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af doctor Ons Jun 27, 2012 5:36 pm

ST STORT TILLYKKE.
Flot Joachim.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af Thomas Ons Jun 27, 2012 6:03 pm

Joachim skrev:Doctor, den hjælp du kom med der var nok den allermest optimale, kunne godt have brugt lige netop de kilder! men det var dog lidt for sent da jeg allerede skulle op 9:40, så nåede ikke at se dem.. men ellers tak for hjælpen! også til jer andre! fik 10, så det er jeg meget tilfreds med Smile
Tillykke!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges Empty Sv: Samf. A eksamen: ØMU krise, finanspagt og international økonomi! Hjælp søges

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum