Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

+4
doctor
Thomas
peter777
Gorrion
8 deltagere

Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af Gorrion Tirs Jun 19, 2012 7:30 pm

http://epn.dk/privat/pension/article4727394.ece
Om 30 år findes folkepensionen ikke, som vi kender den i dag, spår danskerne.

Hvis det virkelig forholder sig sådan, så vil jeg heller ikke lægge penge til den nuværende folkepension via skatten, og slet ikke generationstyveriet som efterlønnen i den grad har vist sig at være.
Ufatteligt at man tillader sig at begå disse uhørt grove generations røverier.

Nu ved jeg godt at undersøgelsen bygger på en rundspørge blandt en befolkning der om nogen føler sig desillusioneret eller måske nok nærmere berøvet!.

Oven i det bliver man også straffet, for i en tidlig alder at tænke på en god pensions opsparing, som skulle FORSØDE livet og som buffer oven på en i for vejen skrabet skattebetalt "nutid" folkepension.
Jeg har det modsat af hvad der står i artiklen, hvor de skriver at man skal lægge 6000 kroner til side om måneden hvis man idag er 40....
Efter de sidste år med krise, har jeg langt mere lyst til at stifte uhensigtsmæssig gæld, lave sort arbejde, og handle ind syd for grænsen, og om nogle år forvente at nogen nok laver en bankpakke til mig "BAILOUT".
Det skriger til himlen "et efterhånden ofte brugt ord"

Det er som om at hver gang man har sparet 100 kr op, får man en regning på 150 kr...det er fuldstændig "¤£$%&!.

Og så har politikerne ovenikøbet givet sig selv en behørig lønstigning....

Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af peter777 Tirs Jun 19, 2012 8:27 pm

Tænk, at danskerne kan tænke så langt .... eler også er det fordi pensionsselskaberne i mange år bevidst har markedsført, at man ikke kan regne med folkepensionen???
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af Thomas Ons Jun 20, 2012 4:29 am

peter777 skrev:Tænk, at danskerne kan tænke så langt .... eller også er det fordi pensionsselskaberne i mange år bevidst har markedsført, at man ikke kan regne med folkepensionen???
Det tror jeg du har helt ret i.

Pensionsselskaberne har bevidst markedsført et produkt, som de vidste var inferiørt og finansielt farligt.
Hvis pensionsselskaberne tror at de kan holde pensionisterne som gidsler, så har de misforstået noget.

Det kan godt være at Folkepensionen som sådan ikke er noget at prale af; men det vil blive ordnet med tillæg, så pensionisterne kommer ikke til at lide nogen nød.
Men luksuslivet med tjenende slaver - det bliver det heller ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af doctor Ons Jun 20, 2012 6:45 am

Jeg forstår godt din frustration Gorrion, og er fuldstændig enig med Thomas og Peter.
I virkeligheden er denne finansielle og økonomiske krise, som man siger har sit udspring i subprime krisen et bevis for, at så mange pensionspenge ikke kan finde rentable investeringer. Man tog folks pensioner og investerede i boligmarkedet - finansinstitutter tog deres store del - og tilbage er der nul og niks, og vi skal OVENIKØBET "redde" finanssektoren med skattekroner af vores egen lomme. SMART (altså ikke for befolkningen - men for finansindustrien som har haft kronede dage).

En overenskomst mellem generationerne, hvor den arbejdende generation betaler en relativ høj skat, og så til gengæld er sikret en folkepension man kan leve af, har vist sig at være en langt mere sikker og farbar vej i stedet for et smadret monetært system, og en lang næse til befolkningen.

En forudsætning er dog at folk BETALER deres skat - og ikke undviger som i Grækenland eller flytter dig penge til skatteskjul eller arbejder sort.

Det kunne være smart at lave en kontinuerlig summeret opgørelse over, hvor meget den enkelte har betalt i skat over et helt arbejdsliv, og så sammenligne med de værdier og den levefod den enkelte har. Det ville nok afsløre et vist kriminelt svind hos en del personer og et ineffektivt skattesystem og skattelov. Thor Møgers vej er slet ikke dum, selv om man kan diskutere om kontrollen overskrider privatlivets fred. (hvilken fred). Freden til at blivet snøret godt og grundigt økonomisk fra alle sider?
Godmorgen.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af Thomas Ons Jun 20, 2012 7:24 am

doctor skrev:Jeg forstår godt din frustration Gorrion, og er fuldstændig enig med Thomas og Peter.
I virkeligheden er denne finansielle og økonomiske krise, som man siger har sit udspring i subprime krisen et bevis for, at så mange pensionspenge ikke kan finde rentable investeringer. Man tog folks pensioner og investerede i boligmarkedet - finansinstitutter tog deres store del - og tilbage er der nul og niks, og vi skal OVENIKØBET "redde" finanssektoren med skattekroner af vores egen lomme. SMART (altså ikke for befolkningen - men for finansindustrien som har haft kronede dage).

En overenskomst mellem generationerne, hvor den arbejdende generation betaler en relativ høj skat, og så til gengæld er sikret en folkepension man kan leve af, har vist sig at være en langt mere sikker og farbar vej i stedet for et smadret monetært system, og en lang næse til befolkningen.

En forudsætning er dog at folk BETALER deres skat - og ikke undviger som i Grækenland eller flytter dig penge til skatteskjul eller arbejder sort.

Det kunne være smart at lave en kontinuerlig summeret opgørelse over, hvor meget den enkelte har betalt i skat over et helt arbejdsliv, og så sammenligne med de værdier og den levefod den enkelte har. Det ville nok afsløre et vist kriminelt svind hos en del personer og et ineffektivt skattesystem og skattelov. Thor Møgers vej er slet ikke dum, selv om man kan diskutere om kontrollen overskrider privatlivets fred. (hvilken fred). Freden til at blivet snøret godt og grundigt økonomisk fra alle sider?
Godmorgen.

Det har man skam lavet: Problemet var, at de ydelser, man modtog fra vugge til grav, pænt oversteg, hvad man havde betalt i skat.

Det er principielt kun USA, der kan tillade sig det nummer, fordi de er reservevaluta, hvorfor en del af deres gæld ALDRIG skal betales tilbage.
Det er den såkaldte møntningsgevinst.
Hvis en eller anden obskur diktator bestemmer at noget uanvendeligt metal har en værdi og betaler sine undersåtter med det, så møller undersåtterne rundt og betaler hinanden med dette metal - så kommer diktatoren jo aldrig til at skulle præstere noget for det arbejde.

Men ja, de ydelser om pensionister og folk uden for arbejdsmarkedet - frem for alle pensionisterne - de skal produceres af resten af befolkningen. Der kan så være diverse tidsmæssige forskydninger; men i sidste ende afhænger de forsørgedes levestandard af de forsørgendes produktion - herunder deres produktivitet.

Det er fuldstændig absurd at tro at pensionisterne kan leve som grever og baroner, fordi de har en eller anden fiktiv formue i en pensionskasse.
Det, der kan blive til er en folkepension - evt. med et lille supplement. Det behøver så heller ikke at være dårligt - forudsat man har en ordenlig produktivitet.
Jeg skrev engang til Helle T - og foreslog, at man lavede den Folkepension, man snakkede så meget om for 80 år siden. Hun svarede ikke - men det var jo også næsvist af mig.

Jeg tager pensionspengene med ophøjet ro - i sidste ende kommer der en komfortabel folkepension - men ikke til et jet-set liv i Monte Carlo; mindre kan nu også gøre det.

I stedet for har man kørt det ud over kanten til bemærkningen på plejehjemmet:

" Nå Gurli-Margrethe - du vil på toilettet???? Tjooooo, det kan godt lade sig gøre; men det kommer til at KOSTE!"

Sagen er bare, at vi skal igennem en masse fisen rundt med TV-deadline interview og hoppen op og ned på stedet - inden vi når derhen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af Uffe Ons Jun 20, 2012 9:26 am

Hvorfor skal jeg betale ind til folkepension til min farmor, hun har over 1mio kr stående på bankbogen, og hun er 85år. Hun har også en livrente pension.

Jeg har til gengæld en gæld på 1.6mio og værdier der langt understiger dette beløb.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af Thomas Ons Jun 20, 2012 10:06 am

Uffe skrev:Hvorfor skal jeg betale ind til folkepension til min farmor, hun har over 1mio kr stående på bankbogen, og hun er 85år. Hun har også en livrente pension.

Jeg har til gengæld en gæld på 1.6mio og værdier der langt understiger dette beløb.

Der er en ting, der er sagen: Det nuværende "system" kører ikke videre.

Jeg ser heller ikke nogen fornuft i at have en stor opsparing og have en stor gæld samtidig. Men igen: Pensionssystemet kører ikke for sparernes og pensionisternes skyld; men for pensionskassernes!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af dkguy66 Ons Jun 20, 2012 12:07 pm

Nu ville det være ganske enkelt, hvis man blot indfører samme regler for modregning i folkepensionens grundbeløb for pensionsindkomst, som reglerne er for lønindkomst.

Sagen er at en velstillet pensionist med en kæmpe pensionsopsparing, uden modregning kan modtage folkepensionens grundbeløb på de 68.000 årligt. Hvorimod den pensionist, der har sparet op i ejendomme, eller som fortsat arbejder, og dermed er produktiv, bliver modregnet i grundbeløbet af al indkomst over 254.000 kr.

Vi skal jo heller ikke glemme, at de velstillede pensionister, der nu går på pension, er de pensionister, der har nydt godt af store skattefrie afkast - PAL-skatten blev først indført i 1999 - og dermed har man ikke betalt en kr. i skat af afkast på aktier, indtil da. ( Bare se på LD's afkast siden 1982 til i dag, hvor 4.300 kr er blevet til 102.000 kr. på 30 år )

Glem heller ikke at i modsætning til i dag, var der ikke noget loft over størrelsen på fradraget i toppen af pensionsindbetalinger i 80' og 90'. Og at skattefradraget i visse tilfælde var eksorbitante 70 %.

Og så skal vi nu nok lige få slået en pæl igennem postulatet om at pensionister ikke har fem flade ører at gøre godt med.
En "fattig" enlig pensionist i lejebolig, modtager idag godt 11.600 kr brutto, i hhv. grundpension og pensionstillæg. Dertil kommer ca. 1660 kr. oveni i ATP, brutto.
Dertil kommer en ret stor boligydelse til pensionister.
I 2 sammenlignelige boliger med en leje på 5.000 kr / mdr. modtager pensionisten 3.570 kr i boligydelse, mens en enlig kontanthjælpsmodtager, med en mdl. kontanthjælp på 10.300 kr. modtager godt 800 kr. ( dertil kommer så et tillæg efter §34 i lov om aktiv beskæftigelsespolitik, baseret på store boligudgifter - men kun efter ansøgning )

Men i et konkret eksempel, kender jeg en "fattig" pensionist, der modtager grundbeløb, pensionstillæg, ATP, og en lille ratepension på brutto 30.000 kr. årligt.
Vedkommende pensionist har netto godt 10.500 kr udbetalt pr. mdr. Og en brutto husleje på 5.300 kr, og efter boligydelsen er netto huslejen på 1.800 kr. Rådighedsbeløbet til el, vand. varme og forbrug pr. mdr. er derefter knap 9.000 kr. pr. mdr.

Det er vel ikke så ringe endda.

Og er der tale om en af de velstillede skatteunddragende pensionister, der de sidste 30 år har udnyttet store skattefradrag ved pensionsopsparing - og kun betalt PAL skat af afkast de sidste 10 år, ja så kan man jo modtage både 2-3-4-5-600.000 årligt i pension brutto, og stadig modtage 68.000 kr i folkepension.

Derfor bør man finde de (nødvendige efter regeringens mening) 4 mia kr. ved at ensrette reglerne for modregning i folkepension ved både lønindkomst, og pensionsindkomst. ( lønindkomst er at sidestille med afkast fra en ejendom eks. )

Og skulle det være så svært at finde de 4 mia kr. som regeringen er så forhippet på, kunne man jo starte med at pålægge LD en ekstraordinær beskatning på 10 % af formuen. Denne er pt. på godt 52. mia kr. Vupti så har man mere end de 4 mia. kr. og så kan de benytte tiden til at lave alt muligt andet, end at gennemføre endnu en skattereform få år efter den sidste. For det er utiltalende at man ikke kan lade en skattereform virke flere år, før man skal ændre på det hele igen, til massiv ugunst for borgernes forståelse og kendskab til skattereglerne.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af Marovingian Tors Jun 21, 2012 8:21 pm

Så er det om at avle en solid børnefolk på en 6-8 poder så man kan blive forsørget i alderdommen! ASAP!

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af Thomas Fre Jun 22, 2012 1:44 am

Marovingian skrev:Så er det om at avle en solid børnefolk på en 6-8 poder så man kan blive forsørget i alderdommen! ASAP!
Nej vi er ude over hvad småjusteringer kan klare.

En central institutions sammenbrud har meget lange slagskygger. Det nærmeste jeg kan komme det er Martin Luthers reformation. Centraladministrationen - og den overordnede koordinering i Tysktalende område dengang var kirken. Man skal tænke på, at pave Leo X var dels en Medici (og så vidt jeg husker ikke engang præst), dels havde hans uansvarlige økonomiske politik drænet Europa for penge med tåbelige byggeprojekter (har vi hørt den før?).
Der var så en vanvittig masse penge, der strømmede til Europa fra Amerika.

Men lad os bare sige det sådan - det er nok ikke at overdrive, at der blandt de tyske småfyrster var en udpræget utilfredshed med at kirken havde snablen nede i deres pengekasse. Her kommer så en præst og fortæller dem, at også her blander kirken sig i noget, der ikke rager den!

Leo X dør omkring juletid samme år 1521 som rigsdagen i Worms. Clement VII bliver først valgt efter et langt konklav i 1523 (hvor Adrian IV ikke når noget rigtigt). Så kirken bliver taget med messehaglen i uorden.

Der er ingen tvivl om at større reformer har langsigtede konsekvenser.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af Marovingian Lør Jun 23, 2012 2:45 am

Hm har nu ikke selv set det som en vi var oppe i størrelsesordenen af reformationen ... selv om ja, vi går store forandringer i møde

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af Thomas Lør Jun 23, 2012 4:08 am

Marovingian skrev:Hm har nu ikke selv set det som en vi var oppe i størrelsesordenen af reformationen ... selv om ja, vi går store forandringer i møde

Jeg tror faktisk vi er derhenne.

Det her kommer til at være gennemgribende - og langvarigt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af huspålandet Fre Jul 13, 2012 9:13 pm

Vi havde sidste møde omkr boligkøberbevis for omkr 2 år siden. Dengang fik vi at vide(og der var slet ikke tale om nyt bevis overhovedet), at vi skulle indbetale 9.000,- mere om mdr i pensionsopsparing, hvis vi skulle opretholde samme levestandard som nu! Øhh, lige nu sparer vi omkr 10.000,- op om mdr, tager på 2-3 ferier årligt og køber, hvad vi har lyst til og spiser meget ofte ude, men vi har ikke noget hus! Vi prøver at finde et, der gør, at vi kan sidde gældfrit, når vi går på pension eller efterløn, men vi har da på ingen måde forventet samme levestandard, som vi har nu? Til den tid har vi forhåbentligt set en masse af verden, behøver ikke at spare op i samme omfang og vil koncentrere os om at nyde vort hjem, så hvorfor skal de tage udgangspunkt i vor nuværende økonomi på den måde?

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension  Empty Sv: Danskerne tror ikke på fremtidig folkepension

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum