Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater.

3 deltagere

Go down

En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater. Empty En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater.

Indlæg af Thomas Ons Jun 13, 2012 2:29 pm

FAZ

Til dem, der tror at EU går i stykker.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater. Empty Sv: En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater.

Indlæg af peter777 Ons Jun 13, 2012 3:07 pm

Godt fundet. Jeg har længe haft spekulationer om, at formålet med den nuværende gældskrise netop er at bane vejen for mere EU og mindre nationalstat. I kriser er folk mere villige til at opgive idealer, en gammel gylden regel for manipulation. Så længe de ellers kan holde skjult, hvem der har orkestreret det hele :-(
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater. Empty Sv: En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater.

Indlæg af Thomas Ons Jun 13, 2012 4:15 pm

peter777 skrev:Godt fundet. Jeg har længe haft spekulationer om, at formålet med den nuværende gældskrise netop er at bane vejen for mere EU og mindre nationalstat. I kriser er folk mere villige til at opgive idealer, en gammel gylden regel for manipulation. Så længe de ellers kan holde skjult, hvem der har orkestreret det hele :-(

Jeg kunne heller ikke selv stå for den!

Men jeg vil nok sige det på den måde: En centralisering i EU kommer ikke fordi nogen specielt har ønsket den - slet ikke: Den kommer fordi nogen systematisk har smadret deres lande, der er således reelt ikke noget alternativ til at blive andet end en bistandshjælpsmodtager.

Man mister ikke national suverænitet fordi andre ønsker at overtage og kolonisere en: Nej, det er udelukkende egen dumhed og storsnudethed, der laver Dansk Folkeparti og Enhedsliste i det hele - de medfører, at man i sidste ende tigger om slavestatus. Det er alt for svært at være et land, så vi opgiver.

Mere interessant er at det kommer nok til at betyde, at Euroen bliver reservevaluta.
Tyskland har jo i sig selv ikke kunne køre med tilstrækkeligt underskud til at kunne klare det - de har faktisk slet ikke kunnet køre med underskud. Selv overtagelsen af Østtyskland, skønt langt fra betalt - har ikke givet tilstrækkelig stor gældsbase til at være reservevaluta.

Nu kommer PIIGS, som mod at overlade styret til Tyskland bidrager med en gældsbyrde.
Reelt sker der det, at f.eks. spanske statsobligationer veksles mod tyske ditto - du kan se at investorerne ikke kan vente på at kyle dem i hovedet på ECB/EFSF/ESM og veksle dem mens de endnu kan få noget for dem. Tyskerne har så 10 årige stat til 1-1½% og låner penge til Spanien mod 3% - tro mig: Spanien skal nok overholde sine forpligtigelser. Gør de ikke, så er der andre metoder.

Det betyder, at Tyske statsobligationer bliver den gangbare og valide mønt - andre lande må da godt udstede Euro-obligationer; men ingen gider da købe dem!

En tusse er jo blot en statsobligation uden udløb - om 40 år er den stadig 1000 kr. - og renten er p.t. fordelagtig, fordi den er 0%. Øhhhh, hvor er forskellen lige til en tysk statsobligation?

Det betyder så også, at Tyskland fortsat vil have lave renter - den såkaldte møntningsgevinst.
Tror Du det vil hjælpe Tyskland med at investere i "grøn" omstilling - eller rettere elektrisk infrastruktur? Jeg spør' bare!

Wink
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater. Empty Nu om de Europæiske:

Indlæg af Thomas Ons Jun 13, 2012 4:48 pm

Handelsblatt Knap så god.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater. Empty Neuropa

Indlæg af Schopenhauer Ons Jun 13, 2012 4:49 pm

Nu skal man jo altid passe på med at være bagklog. Et alment menneskelig træk er at lave "historie" og give vores liv mening og retning på baggrund af en række tilfældige begivenheder. Erindringer nøje udvalgt til at give livet - en form for narrativ forløb, resten er vand under broen... således også med "jeg tænkte det nok", hvor man kun husker de udvalgte overvejelser der siden viser sig at holde, alle de andre formodninger er længe glemt og man tiltror sig selv at være speciel klog, profetiske evner eller anden form for selv-overvurdering. (i ekstrem grad taler vi om skizofreni, paranoia og narcissisme)

IKKE DESTO MINDRE... med ovenstående present og forsøg på at korrigere herfor - har jeg altså længe ment at det jo på ingen måde kan have været ubekendt for medlemmerne i kommisionen eller embedsværket at man ikke kan køre en pengepolitisk union uden finanspolitikken. Det er jo åbenlyst helt banalt, så hvorfor har man ladet som om?
Tænker egentlig spørgsmålet udelukkende er hvorvidt planen om europas forenede stater, vil lykkedes, eller den skrider i svinget. Hensigten tror jeg egentlig ikke der kan have været tvivl om.
(... parlementet er uden tvivl langt dummere end gennemsnits befolkningen, se feks Dan Jørgensen. Men ok, ret skal være ret, faktisk lykkedes det ham jo, beviseligt og det er jo særdeles synligt - at proppe sin mad ind i munden! Der er jo faktisk en tre - fire andre muligheder.)

Schopenhauer
Schopenhauer

Antal indlæg : 49
Join date : 29/07/11

Tilbage til toppen Go down

En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater. Empty Sv: En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater.

Indlæg af Thomas Ons Jun 13, 2012 5:17 pm

Schopenhauer skrev:Nu skal man jo altid passe på med at være bagklog. Et alment menneskelig træk er at lave "historie" og give vores liv mening og retning på baggrund af en række tilfældige begivenheder. Erindringer nøje udvalgt til at give livet - en form for narrativ forløb, resten er vand under broen... således også med "jeg tænkte det nok", hvor man kun husker de udvalgte overvejelser der siden viser sig at holde, alle de andre formodninger er længe glemt og man tiltror sig selv at være speciel klog, profetiske evner eller anden form for selv-overvurdering. (i ekstrem grad taler vi om skizofreni, paranoia og narcissisme)

IKKE DESTO MINDRE... med ovenstående present og forsøg på at korrigere herfor - har jeg altså længe ment at det jo på ingen måde kan have været ubekendt for medlemmerne i kommisionen eller embedsværket at man ikke kan køre en pengepolitisk union uden finanspolitikken. Det er jo åbenlyst helt banalt, så hvorfor har man ladet som om?
Tænker egentlig spørgsmålet udelukkende er hvorvidt planen om europas forenede stater, vil lykkedes, eller den skrider i svinget. Hensigten tror jeg egentlig ikke der kan have været tvivl om.
(... parlementet er uden tvivl langt dummere end gennemsnits befolkningen, se feks Dan Jørgensen. Men ok, ret skal være ret, faktisk lykkedes det ham jo, beviseligt og det er jo særdeles synligt - at proppe sin mad ind i munden! Der er jo faktisk en tre - fire andre muligheder.)


Tyskerne har jo hele tiden villet have en Finans Union; men har ikke kunnet komme igennem med det.

Nu kommer den så på den hårde måde: Jo tyskerne taber lidt penge; men i sammenligning med gevinsterne er det småpenge.

Nu kommer den kontrol man ville have med en Finans Union gennem, at man er kreditor.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater. Empty Sv: En lille artikel fra FAZ om USA og forbundsstater.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum