Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Just Banking

5 deltagere

Go down

Just Banking Empty Just Banking

Indlæg af Storebror Søn Apr 22, 2012 4:41 pm

Steve Keen's Just Banking præsentation. Et kig værd for alle - selv dem der intuitivt har forstået hvad der er foregået og forgår.



NB! Jeg mener at fejlslutning om at renten gør at gæld ikke kan betales tilbage, som Steve Keen modbeviser, er blevet fremsat et par gange den seneste måned herinde. Normalt modsiger jeg den med at man ikke betaler gælden tilbage med penge men med arbejde. Når man erkender dette er fejlslutningen åbenlys. Man behøver som ikke alt de fine matematik.

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af SortKaffe Søn Apr 22, 2012 6:44 pm

Flot link, der indrømmet, lidt komplicerert, forklarer hvorledes for stor privat gæld i et samfund får økonomien til at bryde sammen.

Men det har vi jo vidst i et stykke tid
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Storebror Søn Apr 22, 2012 7:00 pm

Jeg ville præcisere at det er gæld som relatere sig til spekulation der er problemet. Den private gæld er opstået ved køb af hus hvor ideen var at sælge dyrere til næste led - altså spekulation.

Økonomien bryder sådan set heller ikke sammen - den skifter bare stadie: under gældsopbygningen flyttes aktivitet fra fremtiden frem til nutiden. Hvis gældsopbygningen bygger på spekulation (eller fejl investeringer) mangler aktiviteten i fremtiden da samfundets reele output pr. år ikke er ændret netto gældsopbygningen.


Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Cirb Søn Apr 22, 2012 10:36 pm

Storebror skrev:Jeg ville præcisere at det er gæld som relatere sig til spekulation der er problemet. Den private gæld er opstået ved køb af hus hvor ideen var at sælge dyrere til næste led - altså spekulation.

Økonomien bryder sådan set heller ikke sammen - den skifter bare stadie: under gældsopbygningen flyttes aktivitet fra fremtiden frem til nutiden. Hvis gældsopbygningen bygger på spekulation (eller fejl investeringer) mangler aktiviteten i fremtiden da samfundets reele output pr. år ikke er ændret netto gældsopbygningen.


Meget fin gennemgang. Tak for den. Hans slut foreslag lyder jo genialt - men kan det virkeligt gøres så simpelt ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af doctor Søn Apr 22, 2012 11:04 pm

Storebror: Hvorledes placerer du så pensioner i det univers. Er de spekulation?

Når vi har kunnet se frem til 30 års pensionsalder med en arbejdstidslængde på 30-40 år og en indbetaling til pensioner på 12 % årligt, så siger det sig selv at lavrentesamfundet eller 0 rentesamfundet på ingen måde kan servicere de pensionsforpligtigelser, man har lovet folk.




doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Gæst Man Apr 23, 2012 7:48 am

doctor skrev:Storebror: Hvorledes placerer du så pensioner i det univers. Er de spekulation?

Når vi har kunnet se frem til 30 års pensionsalder med en arbejdstidslængde på 30-40 år og en indbetaling til pensioner på 12 % årligt, så siger det sig selv at lavrentesamfundet eller 0 rentesamfundet på ingen måde kan servicere de pensionsforpligtigelser, man har lovet folk.

Er svaret ikke bare, at der kun er plads til ca. 10 års på pension. Nemlig de sidste 10 år inden typisk dødsalder? Dvs. som det danske folkepensionssystem oprindeligt var tænkt.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Thomas Man Apr 23, 2012 8:00 am

doctor skrev:Storebror: Hvorledes placerer du så pensioner i det univers. Er de spekulation?

Når vi har kunnet se frem til 30 års pensionsalder med en arbejdstidslængde på 30-40 år og en indbetaling til pensioner på 12 % årligt, så siger det sig selv at lavrentesamfundet eller 0 rentesamfundet på ingen måde kan servicere de pensionsforpligtigelser, man har lovet folk.



Enig i at du ikke får din pension udbetalt i forhold til det, du har indbetalt (med en passende rente); men igen:

Hvad får du for pengene, når de bliver udbetalt?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Storebror Man Apr 23, 2012 8:40 am

Cirb skrev:

Meget fin gennemgang. Tak for den. Hans slut foreslag lyder jo genialt - men kan det virkeligt gøres så simpelt ?

Mvh
Cirb

Jeg ser hans forslag som et alternativ der i nogen grad undgår de afledte problemer med den måde det gøres på p.t.. Den løsning som Steve Keen foeslår er stadig at løse gældsproblemet med (hyper)inflation/devaluering af valutaen; og det vil ramme dem der agerede mest ansvarligt hårdest (dem med ikke inflationssikrede aktiver). Nogle af de problemer man potentiel kan undgå er TBTF (too big to fail) banker (bankerne er tvunget til at effektivisere), ved inflation er dem der klarer sig bedst dem med først tilgang til de "falske" penge (i dette tilfælde befolkningen mod normalt bankerne).

Jeg tror han foreslår det fordi det kan virke som en rimelig måde for flertallet af befolkningen. Nuværende måde kan alle se er uretfærdig - nogle er bare ligeglade fordi det er til deres fordel. Men så længe dem der havde mest at sige mht. til at stoppe vanviddet ikke er dem der tager de største tab så er der tale om tyveri - kort og godt.


Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Storebror Man Apr 23, 2012 9:15 am

Thomas skrev:
doctor skrev:Storebror: Hvorledes placerer du så pensioner i det univers. Er de spekulation?

Når vi har kunnet se frem til 30 års pensionsalder med en arbejdstidslængde på 30-40 år og en indbetaling til pensioner på 12 % årligt, så siger det sig selv at lavrentesamfundet eller 0 rentesamfundet på ingen måde kan servicere de pensionsforpligtigelser, man har lovet folk.



Enig i at du ikke får din pension udbetalt i forhold til det, du har indbetalt (med en passende rente); men igen:

Hvad får du for pengene, når de bliver udbetalt?

Eneste jeg kan sige er at det matematisk ikke hænger sammen at pensionsselskaberne siger de forrenter opsparingen med 5-15% samtidig med at realrenten i samfundet er negativ (eller væsentlig lavere): Pensionsselskaberne burde investere bredt og kan derfor over en længere tidshorisont ikke forrente opsparingen væsentligt over realrenten i samfundet uden at øge risikoen og dermed ligge op til sikre tab i fremtiden. Alternativt er der nogen i samfundet der skal tage tab på differencen mellem forrentningen af pensionsopsparingen og realrenten, årligt vel at mærke.

Jeg ser som BF ikke at "man" har lovet mere end 10 år på normale pensionsordninger. Folkepensionen (og tjenestemandspensioner?) er en anden sag. De er bevist underfinansieret for at øge levestandarden nu og her.






Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Thomas Man Apr 23, 2012 9:50 am

Storebror skrev:
Thomas skrev:
doctor skrev:Storebror: Hvorledes placerer du så pensioner i det univers. Er de spekulation?

Når vi har kunnet se frem til 30 års pensionsalder med en arbejdstidslængde på 30-40 år og en indbetaling til pensioner på 12 % årligt, så siger det sig selv at lavrentesamfundet eller 0 rentesamfundet på ingen måde kan servicere de pensionsforpligtigelser, man har lovet folk.



Enig i at du ikke får din pension udbetalt i forhold til det, du har indbetalt (med en passende rente); men igen:

Hvad får du for pengene, når de bliver udbetalt?

Eneste jeg kan sige er at det matematisk ikke hænger sammen at pensionsselskaberne siger de forrenter opsparingen med 5-15% samtidig med at realrenten i samfundet er negativ (eller væsentlig lavere): Pensionsselskaberne burde investere bredt og kan derfor over en længere tidshorisont ikke forrente opsparingen væsentligt over realrenten i samfundet uden at øge risikoen og dermed ligge op til sikre tab i fremtiden. Alternativt er der nogen i samfundet der skal tage tab på differencen mellem forrentningen af pensionsopsparingen og realrenten, årligt vel at mærke.

Jeg ser som BF ikke at "man" har lovet mere end 10 år på normale pensionsordninger. Folkepensionen (og tjenestemandspensioner?) er en anden sag. De er bevist underfinansieret for at øge levestandarden nu og her.



Ja det postulat har Finanstilsynet heller ikke kunnet få til at passe!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Cirb Man Apr 23, 2012 7:37 pm

Thomas skrev:
Ja det postulat har Finanstilsynet heller ikke kunnet få til at passe!

Har du set indlægget? Det beskæftiger sig blandt andet med pengenes omsætnings hastighed.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Thomas Tirs Apr 24, 2012 2:05 am

Cirb skrev:
Thomas skrev:
Ja det postulat har Finanstilsynet heller ikke kunnet få til at passe!

Har du set indlægget? Det beskæftiger sig blandt andet med pengenes omsætnings hastighed.

Mvh
Cirb

Ikke forstået! Er noget, jeg totalt har misforstået?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Cirb Tirs Apr 24, 2012 4:12 pm

Thomas skrev:
Cirb skrev:
Thomas skrev:
Ja det postulat har Finanstilsynet heller ikke kunnet få til at passe!

Har du set indlægget? Det beskæftiger sig blandt andet med pengenes omsætnings hastighed.

Mvh
Cirb

Ikke forstået! Er noget, jeg totalt har misforstået?

Eller også har jeg Wink
Det foredrag storbror linker til....

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Thomas Tirs Apr 24, 2012 6:39 pm

Cirb skrev:
Thomas skrev:
Cirb skrev:
Thomas skrev:
Ja det postulat har Finanstilsynet heller ikke kunnet få til at passe!

Har du set indlægget? Det beskæftiger sig blandt andet med pengenes omsætnings hastighed.

Mvh
Cirb

Ikke forstået! Er noget, jeg totalt har misforstået?

Eller også har jeg Wink
Det foredrag storbror linker til....

Mvh
Cirb
Nå så er det mig - tog for lang tid at downloade.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Cirb Tirs Apr 24, 2012 7:37 pm

Thomas skrev: Nå så er det mig - tog for lang tid at downloade.

Brug den tid det tager - det er vanvittigt begavet, og en del (specielt i starten) minder om om nogle tanker jeg kun har mødt et andet sted Wink

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Thomas Tirs Apr 24, 2012 8:18 pm

Cirb skrev:
Thomas skrev: Nå så er det mig - tog for lang tid at downloade.

Brug den tid det tager - det er vanvittigt begavet, og en del (specielt i starten) minder om om nogle tanker jeg kun har mødt et andet sted Wink

Mvh
Cirb
Beklager Den vil ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Cirb Tirs Apr 24, 2012 8:29 pm

Thomas skrev:Beklager Den vil ikke.

Her

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Just Banking Empty Sv: Just Banking

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum