Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Skattechok på vej til husejere

5 deltagere

Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Skattechok på vej til husejere

Indlæg af Shintai Fre Mar 02, 2012 3:15 pm

http://borsen.dk/nyheder/boligen/artikel/1/227008/skattechok_paa_vej_til_husejere.html

På landsplan er selve ejendomsværdien fastholdt på samme niveau som ved den seneste vurdering pr. 1. oktober 2009, mens grundværdien er steget med 12 procent i gennemsnit.

Men tallene dækker over meget store kommunale forskelle. Således er grundværdierne i hovedstadsområdet i gennemsnit steget med 49 procent. Højest på Frederiksberg, hvor stigningen er på hele 70 procent.

De højeste stigningsprocenter betyder, at husejerne i disse kommuner kan se frem stigninger i deres kommunale grundskyld, så langt øjet rækker. Ganske vist er der loft over, hvor meget skatten kan stige fra år til år.

Er husejere bare dummere end vådt bølgepap? De samme personer har jo travlt med at være "ofre" for deres multimilliongevindst. Men når skatten endeligt kommer op på det niveau de mener boligen selv er værd. Så er de pudsigt nok "ofre" endnu en gang.

Han forklarer den store stigning i grundværdien med 'efterslæb'.

"Det skyldes først og fremmest et stort efterslæb, fordi grundværdierne blev sat for lavt i 2009, hvor vi dels var for forsigtige, dels tog lidt for meget hensyn til de generelt set meget negative økonomiske udsigter for de nærmeste år," siger Steffen Normann Hansen.

På landsplan stiger ejendomsvurderingen for ejerlejligheder med 3 procent, mens sommerhuse falder med 2.

Med andre ord blev de jo favouriseret i 2009.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Sv: Skattechok på vej til husejere

Indlæg af Uffe Fre Mar 02, 2012 7:31 pm

Det er visse steder fuldstændigt gak-gak.

Jeg har en kvittering på vores grund da tidligere ejer købte den i 1971 af Them kommune for 12.000kr. I dag er grundværdien fastlagt til 413.000kr - hvad fanden sker der?

Inflationen kan forklare måske 80-100.000kr, så er det kun en faktor 4 tilbage, det er sgu ikke købekraft og levestandarden der er steget så heftigt!

Så dyr kan kloak, strøm og gasledningen da ikke være?!
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Sv: Skattechok på vej til husejere

Indlæg af Shintai Fre Mar 02, 2012 8:06 pm

Det er netop også årsagen til den generelt ældre og ældre boligmasse. Det er jo ikke mursten der koster noget. Helt nyt standard parcelhus koster jo end ikke 1½mio. Alligevel skal vi se faldefærdigt bras til både 3, 4 og 5mio.

Grunde burde reelt ikke have nogen værdi og burde ikke kunne handles. De burde have en lejeværdi fra kommunen af.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Sv: Skattechok på vej til husejere

Indlæg af ren_øko Fre Mar 02, 2012 10:28 pm

Uffe skrev:Det er visse steder fuldstændigt gak-gak.

Jeg har en kvittering på vores grund da tidligere ejer købte den i 1971 af Them kommune for 12.000kr. I dag er grundværdien fastlagt til 413.000kr - hvad fanden sker der?

Inflationen kan forklare måske 80-100.000kr, så er det kun en faktor 4 tilbage, det er sgu ikke købekraft og levestandarden der er steget så heftigt!

Så dyr kan kloak, strøm og gasledningen da ikke være?!

Lige et flabet spørgsmål; Hvor meget har du belånt den med?
Måske er det ikke "de forrige ejere" eller de "andre" den er gal med.
Når din grund er værdisat til 413000 er det strengt taget fordi DU har villet betale det for den.
Det du så SLET ikke skal tænke på, er dit eget regnestykke.. Når du skriver at inflationen kan forklare de første 80-100000, så kunne man jo spørge sig selv hvad der på sigt skulle retfærdiggøre en pris på det 4 dobbelte, og hvis man ikke kan finde på en god grund; om den mon så også bliver i det prisleje?

Rasmus

ren_øko

Antal indlæg : 60
Join date : 31/07/11

Tilbage til toppen Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Det er ellers ret simpelt...

Indlæg af Cirb Fre Mar 02, 2012 11:17 pm

Uffe skrev:Det er visse steder fuldstændigt gak-gak.

Jeg har en kvittering på vores grund da tidligere ejer købte den i 1971 af Them kommune for 12.000kr. I dag er grundværdien fastlagt til 413.000kr - hvad fanden sker der?

Inflationen kan forklare måske 80-100.000kr, så er det kun en faktor 4 tilbage, det er sgu ikke købekraft og levestandarden der er steget så heftigt!

Så dyr kan kloak, strøm og gasledningen da ikke være?!

For et nyt hus

Grundværdi = Salgspris - Byggepris

Kig rundt i nabolaget, se hvad husene sælger til, og træk omkostningerne for hvad det koste at opføre et hus af samme størrelse og kvalitet som dit fra (hvis det er et typehus fra 1971 så gang et tilsvarende fra idag med 0.3 til 0.5) og så har du grundværdien.

Mvh
Cirb


_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Sv: Skattechok på vej til husejere

Indlæg af Uffe Søn Mar 04, 2012 1:54 pm

ren_øko skrev:
Lige et flabet spørgsmål; Hvor meget har du belånt den med?
Måske er det ikke "de forrige ejere" eller de "andre" den er gal med.
Når din grund er værdisat til 413000 er det strengt taget fordi DU har villet betale det for den.
Det du så SLET ikke skal tænke på, er dit eget regnestykke.. Når du skriver at inflationen kan forklare de første 80-100000, så kunne man jo spørge sig selv hvad der på sigt skulle retfærdiggøre en pris på det 4 dobbelte, og hvis man ikke kan finde på en god grund; om den mon så også bliver i det prisleje?

Rasmus

Jeg har ikke betalt for nogen grund, jeg har betalt for et hus + grund + bygninger + træer og pis og lort.

Og jeg har betalt for meget pale
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Sv: Skattechok på vej til husejere

Indlæg af Uffe Man Mar 05, 2012 9:24 am

Ny grundværdi per 2012 - 343.000kr.

Det går den rigtige vej. I øvrigt kan jeg se at SKAT giver mig 150.000kr nedslag i ejendomsværdi fordi der er asbesttag på - det har der ikke været siden 1992.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Prøver igen...

Indlæg af Cirb Man Mar 05, 2012 9:51 am

Uffe skrev:
ren_øko skrev:
Lige et flabet spørgsmål; Hvor meget har du belånt den med?
Måske er det ikke "de forrige ejere" eller de "andre" den er gal med.
Når din grund er værdisat til 413000 er det strengt taget fordi DU har villet betale det for den.
Det du så SLET ikke skal tænke på, er dit eget regnestykke.. Når du skriver at inflationen kan forklare de første 80-100000, så kunne man jo spørge sig selv hvad der på sigt skulle retfærdiggøre en pris på det 4 dobbelte, og hvis man ikke kan finde på en god grund; om den mon så også bliver i det prisleje?

Rasmus

Jeg har ikke betalt for nogen grund, jeg har betalt for et hus + grund + bygninger + træer og pis og lort.

Og jeg har betalt for meget pale

jeg har betalt for et hus + grund + bygninger + træer og pis og lort. => grund = jeg har betalt - hus - træer -pis og lort

Kan se du bor i Them. Jeg ville ikke bekymre mig så meget, vurderingen skal nok være faldet væsentligt, før de når at fase det ind i din skat Very Happy

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Sv: Skattechok på vej til husejere

Indlæg af Uffe Man Mar 05, 2012 10:24 am

Cirb skrev:

jeg har betalt for et hus + grund + bygninger + træer og pis og lort. => grund = jeg har betalt - hus - træer -pis og lort

Kan se du bor i Them. Jeg ville ikke bekymre mig så meget, vurderingen skal nok være faldet væsentligt, før de når at fase det ind i din skat Very Happy

Mvh
Cirb

Bor i en lille by syd for der hedder Bryrup. Dejlig lille by med natur og fred og ro. Det er noget vi ikke har fortrudt!
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Sv: Skattechok på vej til husejere

Indlæg af Cirb Man Mar 05, 2012 3:59 pm

Uffe skrev:
Cirb skrev:

jeg har betalt for et hus + grund + bygninger + træer og pis og lort. => grund = jeg har betalt - hus - træer -pis og lort

Kan se du bor i Them. Jeg ville ikke bekymre mig så meget, vurderingen skal nok være faldet væsentligt, før de når at fase det ind i din skat Very Happy

Mvh
Cirb

Bor i en lille by syd for der hedder Bryrup. Dejlig lille by med natur og fred og ro. Det er noget vi ikke har fortrudt!

Har ofte kigget på Bryrup, pendler afstanden bliver lige lidt for meget for min smag, men ellers ser der fuldstændigt fantastisk ud Very Happy

Mvh
Cirb

PS. Og med boligpriserne i Bryrup (selv under boblens maks) er der trods alt grænser for, hvor slemt du kan have brændt fingerene ?

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Sv: Skattechok på vej til husejere

Indlæg af Uffe Man Mar 05, 2012 8:55 pm

Cirb skrev:
Har ofte kigget på Bryrup, pendler afstanden bliver lige lidt for meget for min smag, men ellers ser der fuldstændigt fantastisk ud Very Happy

Mvh
Cirb

PS. Og med boligpriserne i Bryrup (selv under boblens maks) er der trods alt grænser for, hvor slemt du kan have brændt fingerene ?

Det tager mig 42-45 minutter ud til Skejby om morgenen, men jeg står så også op til tiden så jeg undgår de værste køer på vejene Smile

Lige præcis det du skriver i dit PS var noget der gjorde os mere rolige efter købet, vi kan ikke tabe mere end 1,6mio på husprisfald, hvis prisen rammer 0kr. Så det er ikke så galt af et ekstremt tilfælde at være.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Sv: Skattechok på vej til husejere

Indlæg af dkguy66 Man Mar 05, 2012 10:14 pm

Nu har folk så forskellige ønsker til hvor de vil bo, og i hvad.

Men netop priserne udenfor metropolerne, er jo netop til at betale, og man får for det meste en hel del mere for pengene, end i storbyerne. Hence, et evt. tab bliver derfor også endnu mindre, måsek endda med et mindre fald, end gennemsnittet, da stigningen heller ikke fulgte med i den sete eksplosionstakt.

Arbejdede jeg selv nord for Århus evt mod Djursland, boede jeg hellere end gerne i Ebeltoft, selv om den by faktisk har oplevet en massiv udbygning, og pæne prisstigninger.

Og sådanne steder er der rigtig mange af overalt i DK, og for mange er transporttiden jo ofte mindre end hvis man bor i storkøbenhavn, og skal pendle.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Skattechok på vej til husejere Empty Sv: Skattechok på vej til husejere

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum