Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nationalbanken 2011

+2
Shintai
Thomas
6 deltagere

Go down

Nationalbanken 2011 Empty Nationalbanken 2011

Indlæg af Thomas Tirs Feb 21, 2012 8:51 pm

Onkel Nils

Staten udstedte i 2011 indenlandske obligationer for 124 mia. kr. Efterspørgslen
var stor, særligt fra udenlandske investorer. Ved auktionerne
over danske statsobligationer var der samlet set bud for det dobbelte
af den solgte mængde. Den gennemsnitlige løbetid på obligationsudstedelserne
var 7,5 år, og den gennemsnitlige rente var 2,2 pct.

124 mia med en gns restløbetid på 7½ år.
Det er jo ikke i flexobligationer udlandet er flygtet til. Af rente kan vi se at det er sket i jun,jul,aug.
panik

Med gns. restløbetid på 7½ år - så kræver det ikke den store piccolo-prøve at slutte sig til, at det er halvt af værd 5 årige og 10 årige.

Så udlandet har heller ikke villet købe flexlort. Vel.

Det må være de udenlandske afdelinger, der har købt det flexlort, der officielt er solgt til udlandet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af Shintai Tirs Feb 21, 2012 9:11 pm

Hvor er Johs.... Very Happy
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af Thomas Tirs Feb 21, 2012 9:23 pm

Shintai skrev:Hvor er Johs.... Very Happy

Ja, han må jo nok konstatere, at Onkel Nils ikke dagligen checker dette forum.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af Plyds Ons Feb 22, 2012 11:00 am

I dagens JP - papirudgaven - i artikel om ratingbureauerne, nævnes at det fortrinsvis er danske kunder der køber de 1 årige flex.

Vi VED, at det ikke i nævneværdig grad er pensionskasserne der køber de variabelt lav forrentede obligationer - heller ikke de private.

Tilbage er så bankerne. Så er det jeg ikke forstår - hvorfor køber de store mængder af disse, og får 1 - 1½% i rente, i stedet for at låne pengene ud til 8%. ?
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af dkguy66 Ons Feb 22, 2012 11:12 am

Jamen det kan vel skyldes, at bankerne både vil sikre sine boligudlån, og sikre sine hæftelser - er det ikke de første 6 år at bankerne garanterer for de næste 20 % ( 60-80% ) ? - og ved en stigende rente er sandsynligheden for yderligere prisfald, og større antal tvangsauk. jo direkte dræbende for bankerne, da de så taber BÅDE sine boligudlån, men også sine hæftelser overfor kreditten.

Så er vel ikke andet end egen "life support" ?

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af guldimund Ons Feb 22, 2012 11:17 am

Sick
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af Thomas Ons Feb 22, 2012 11:26 am

guldimund skrev:Sick

Undskyld; men i hvor mange år er det egentlig, jeg har sagt det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af klogeaage 35 Ons Feb 22, 2012 11:31 am

Thomas skrev:

Undskyld; men i hvor mange år er det egentlig, jeg har sagt det.

Hvorfor tror Du at dette forum har haft så stor succes på så kort tid Very Happy
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af Plyds Ons Feb 22, 2012 11:47 am

dkguy66 skrev:Jamen det kan vel skyldes, at bankerne både vil sikre sine boligudlån, og sikre sine hæftelser - er det ikke de første 6 år at bankerne garanterer for de næste 20 % ( 60-80% ) ? - og ved en stigende rente er sandsynligheden for yderligere prisfald, og større antal tvangsauk. jo direkte dræbende for bankerne, da de så taber BÅDE sine boligudlån, men også sine hæftelser overfor kreditten.

Så er vel ikke andet end egen "life support" ?

I så tilfælde, har Thomas haft ret hele vejen. Storbankerne står på falittens rand hele striben. Der ud over, kan det konstateres - nok engang - at den korte rente er manipuleret kunstigt ned. Når bankerne holder røven oppe på ca. 60% af boligmarkedet bliver der jo ikke penge til erhvervslivet m.fl.

Regeringen - både den nuværende og den forrige vender det blinde øje til, og undlader nok en gang at gøre noget.....

Tjaa - jeg tror bare at jeg læner mig tilbage, og ser stille til mens lortet falder fra hinanden. Men det kan jo også være, at der snart kommer en statslig redning til at lottomanerne med flex og afdragsfri - mon ikke?

Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af guldimund Ons Feb 22, 2012 12:07 pm

Thomas skrev:
guldimund skrev:Sick

Undskyld; men i hvor mange år er det egentlig, jeg har sagt det.

Mindst 3 år. I sep 2008 sidder jeg i USA og ser at AIG knækker halsen o.s.v. og snakker med nogle der sagde at det er slemmere end det ser ud til. Da jeg kommer hjem viser det sig at det finansielle system var timer fra at kollapse i sep 2008. Mystiske lån på 100 milliarder til DB fra FED osv. Ting der skulle have fået ansvarlige mennesker til at tage stilling til at noget er galt. Rigtig galt. Men man har valgt going concern. I en anden tråd hytter de ansvarlige bankfolk sig i FS. For f..... , hvornår indser man at de her mennesker ikke bruger deres uddannelse eller stilling til at drive en fornuftig virksomhed, men i stedet kun tænker på egen vinding. Det dur ikke.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af dkguy66 Ons Feb 22, 2012 12:10 pm

Spørgsmålet er vel, om vi kommer til at se en stigende rente om et par år?

Hvis den bankhæftelse af de yderste 20 % af kreditlånet, gælder i en ca 6 år, så vil det jo alt andet lige betyde, at de store og dyre handler fra 07-08, har en bankhæftelse til og med år 2014.

Så man kan jo godt forestille sig at bankerne til den tid stopper med at købe op af flex, for at holde renten nede, da deres hæftelser så er væk. Ja måske bortset fra DB, der med egen realkredit, jo taber uanset hvad.

Hvilket jo ogås kunne bruges som argument for at få stoppe disse financielle supermarkeder, via tvangsmæssig opsplitning.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af guldimund Ons Feb 22, 2012 12:49 pm

dkguy66 skrev:Hvilket jo ogås kunne bruges som argument for at få stoppe disse financielle supermarkeder, via tvangsmæssig opsplitning.

Det lyder fornuftig. Og så sørge for at de ikke kan overstige en vis størrelse fremover.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af Thomas Ons Feb 22, 2012 12:59 pm

guldimund skrev:
Thomas skrev:
guldimund skrev:Sick

Undskyld; men i hvor mange år er det egentlig, jeg har sagt det.

Mindst 3 år. I sep 2008 sidder jeg i USA og ser at AIG knækker halsen o.s.v. og snakker med nogle der sagde at det er slemmere end det ser ud til. Da jeg kommer hjem viser det sig at det finansielle system var timer fra at kollapse i sep 2008. Mystiske lån på 100 milliarder til DB fra FED osv. Ting der skulle have fået ansvarlige mennesker til at tage stilling til at noget er galt. Rigtig galt. Men man har valgt going concern. I en anden tråd hytter de ansvarlige bankfolk sig i FS. For f..... , hvornår indser man at de her mennesker ikke bruger deres uddannelse eller stilling til at drive en fornuftig virksomhed, men i stedet kun tænker på egen vinding. Det dur ikke.

Skal vi sige 4?

Selvfølgelig sidder de tidligere direktører mm. fra krakkede banker i Finansiel Stabilitet.

Det er såmænd fornuftigt nok.

Der er så mange lokumsaftaler, der enten ikke står nogen steder eller er så indviklede, at ingen djævel kan udrede dem. Derfor bliver man nød til at hive informationer ud af disse genier. Det skal såmænd nok lykkes: Hvis de ikke makker ret og samarbejder, så kan de se frem til at blive dels ruinerede personligt, dels et længere ophold i spjældet.

Man er simpelt hen nød til at få et overblik over skadernes omfang. Det går jo heller ikke at sunde virksomheder og landbrug med fornuft i bliver revet med i faldet.

Det tror jeg er de barske kendsgerninger. En ting er den skade de har gjort - men vi skal først og fremmest undgå, at det bliver værre - samtidig kan de jo nok bruges til at samle oplysninger om de varylere, der endnu sidder i banker, som IKKE er nået til Finansiel Stabilitet endnu.

Man brænder ikke kadaverne inden der er foretaget obduktion - vel?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af Thomas Ons Feb 22, 2012 1:00 pm

guldimund skrev:
dkguy66 skrev:Hvilket jo ogås kunne bruges som argument for at få stoppe disse financielle supermarkeder, via tvangsmæssig opsplitning.

Det lyder fornuftig. Og så sørge for at de ikke kan overstige en vis størrelse fremover.

Det er der noget, der tyder på er ved at ske.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken 2011 Empty Sv: Nationalbanken 2011

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum