Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nu vil jeg ikke kalde emnet (Tobin)

2 deltagere

Go down

Nu vil jeg ikke kalde emnet (Tobin) Empty Nu vil jeg ikke kalde emnet (Tobin)

Indlæg af Thomas Søn Feb 19, 2012 7:57 pm

"Det er det jeg har sagt hele tiden!" Den stakkels søgemaskine går ned med stress!
Tobin skat

Erik Schødt, aktiechef for SEB, siger:

”Groft sagt, så vil Tobin-skatten begrænse omfanget af spekulative handler, mens de andre handler alt andet lige vil fortsætte. Men når den spekulative handel forsvinder, så mindskes likviditeten i markedet, og derved vil omsætningen også falde for den ikke-spekulative handel."

Det var nemlig lige præcis det, der var hensigten - hvad skal man bruge al den likviditet til?

I et høringssvar til Folketinget argumenterer ATP imod en mulig Tobin-skat, idet den ifølge ATP vil mindske markedseffektiviteten og likviditeten i markedet. ATP foreslår i stedet en direkte skat på finansielle virksomheder til at dække omkostningerne i kølvandet på finanskrisen og samtidig undgå nogle af de markedsmæssige problemer ved Tobin-skatten.

Hvordan vil man så beregne skattegrundlaget? Ud fra ledelsens livvidde? Antallet af brugte nervepiller? Års idømt fængsel?
Det er uoverskueligt, fordi Mundelstrup Sparekasse køber/sælger vel en pot obligationer en gang om måneden!

Nej det ATP siger: Det er kræftknuden i Finanssektoren (Danske Bank og deres handelsafdeling) med metastaser i Nykredit mv., man vil ramme. Fint nok; men hvordan?

En højere lønsumsafgift? Det vil så ramme banker med mange små økonomier uforholdsmæssigt hårdt. Fru Pedersen handler vel værdipapirer 1-2 gange i sit liv (når hun køber/sælger bolig). Her er der jo en Tobin-skat: Det hedder stempelafgift.
Beskatning af overskud? Tjo, men der kommer jo ikke noget overskud ved bankdrift den første snes år - og så skal vi stadigvæk have de elevatornedskrivninger, der bruges til at fjerne så meget underskud som er nødvendigt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nu vil jeg ikke kalde emnet (Tobin) Empty Sv: Nu vil jeg ikke kalde emnet (Tobin)

Indlæg af Shintai Søn Feb 19, 2012 10:00 pm

De forsøger hvad de kan for at undgå kontrollen så at sige. De har så mange liv i lasten at det er helt uhyggeligt.

Men løbet er kørt, Tobin kommer og det vil være sundt!
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Nu vil jeg ikke kalde emnet (Tobin) Empty Sv: Nu vil jeg ikke kalde emnet (Tobin)

Indlæg af Thomas Søn Feb 19, 2012 10:58 pm

Shintai skrev:De forsøger hvad de kan for at undgå kontrollen så at sige. De har så mange liv i lasten at det er helt uhyggeligt.

Men løbet er kørt, Tobin kommer og det vil være sundt!

Det har aldrig været nogen god ide at spille tyskerne på næsen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nu vil jeg ikke kalde emnet (Tobin) Empty Sv: Nu vil jeg ikke kalde emnet (Tobin)

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum