Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Skjulte skatteopkrævninger i udlandet

+2
Thomas
Shintai
6 deltagere

Go down

Skjulte skatteopkrævninger i udlandet Empty Skjulte skatteopkrævninger i udlandet

Indlæg af Shintai Ons Feb 15, 2012 4:01 am

Nu piver dansken jo ofte over skatten. Og man har det med at sammenligne hvad mening mand ser.

Men her er en lille overaskelse. Incl for mig selv. Vi er ved at flytte lidt folk rundt i europa og nogle folk skal så f.eks. have en "tilsvarende" løn i det nye land.

F.eks. Sverige. Der mener de fleste jo nok at skatten er lav. Men der er en lille detalje.

Vi skal betale 31.42% (Mener jeg præcist det var.) oveni lønnen som går til staten som social bidrag. Altså sådan ca. hvis personen får 60K SEK i løn. Er den reele lønudgift ca 80K SEK. Og det er noget jeg tvivler på at lønmodtagerne egenligt ved. Men arbejdsgiverne gør i hvert fald.

Så forstår man bedre de lavere lønninger.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Skjulte skatteopkrævninger i udlandet Empty Sv: Skjulte skatteopkrævninger i udlandet

Indlæg af Thomas Ons Feb 15, 2012 5:55 am

Shintai skrev:Nu piver dansken jo ofte over skatten. Og man har det med at sammenligne hvad mening mand ser.

Men her er en lille overaskelse. Incl for mig selv. Vi er ved at flytte lidt folk rundt i europa og nogle folk skal så f.eks. have en "tilsvarende" løn i det nye land.

F.eks. Sverige. Der mener de fleste jo nok at skatten er lav. Men der er en lille detalje.

Vi skal betale 31.42% (Mener jeg præcist det var.) oveni lønnen som går til staten som social bidrag. Altså sådan ca. hvis personen får 60K SEK i løn. Er den reele lønudgift ca 80K SEK. Og det er noget jeg tvivler på at lønmodtagerne egenligt ved. Men arbejdsgiverne gør i hvert fald.

Så forstår man bedre de lavere lønninger.
Tilsvarende i Tyskland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Skjulte skatteopkrævninger i udlandet Empty Sv: Skjulte skatteopkrævninger i udlandet

Indlæg af Lars_HH Ons Feb 15, 2012 11:02 am

Nu tror jeg at de fleste godt er klar over dette faktum, i hvert fald hvis man har gået i gymnasiet i mere end et år, da de forskellige velfærdsmodeller er en del af pensum i 1g på samfundsfag c-niveau.

Sygesikring der er arbejdsgiverbetalt kan være udmærket, da det giver en incitamentsstruktur til at passe på sine medarbejdere (eksemplet kommer fra Krupp i 1880'erne og er årsagen til Tysklands selektive velfærdsmodel.) I dag er antallet af sygedage stadig mindre i Tyskland i forhold til Danmark

Det ændrer dog ikke på at det samlede skattetryk i Sverige og Tyskland nu er snart er ti procentpoint lavere end det er i Danmark, hvilket enhver børnefamilie vist kan konstatere der har levet under begge regimer.

Dette udregnet på baggrund af hvad udgiftstrykket er i procent af BNP.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Skjulte skatteopkrævninger i udlandet Empty Sv: Skjulte skatteopkrævninger i udlandet

Indlæg af Benjamin Ons Feb 15, 2012 1:43 pm

Jeg viste det ikke før jeg snakkede med en svensk iværksætter.

Samfundsfag er det ikke kun for sproglige studenter?

Benjamin

Antal indlæg : 37
Join date : 18/08/11

Tilbage til toppen Go down

Skjulte skatteopkrævninger i udlandet Empty Sv: Skjulte skatteopkrævninger i udlandet

Indlæg af Lars_HH Ons Feb 15, 2012 1:53 pm

Med reformen er det blevet obligatorisk for alle på c-niveau i 1 år.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Skjulte skatteopkrævninger i udlandet Empty Sv: Skjulte skatteopkrævninger i udlandet

Indlæg af NewMay Ons Feb 15, 2012 3:04 pm

Lars_HH skrev:Nu tror jeg at de fleste godt er klar over dette faktum, i hvert fald hvis man har gået i gymnasiet i mere end et år, da de forskellige velfærdsmodeller er en del af pensum i 1g på samfundsfag c-niveau.

Sygesikring der er arbejdsgiverbetalt kan være udmærket, da det giver en incitamentsstruktur til at passe på sine medarbejdere (eksemplet kommer fra Krupp i 1880'erne og er årsagen til Tysklands selektive velfærdsmodel.) I dag er antallet af sygedage stadig mindre i Tyskland i forhold til Danmark

Det ændrer dog ikke på at det samlede skattetryk i Sverige og Tyskland nu er snart er ti procentpoint lavere end det er i Danmark, hvilket enhver børnefamilie vist kan konstatere der har levet under begge regimer.

Dette udregnet på baggrund af hvad udgiftstrykket er i procent af BNP.

Jeg kan da ikke huske alt jeg lærte i samfundsfag for 15 år siden.
I norge er arbejdsgiverbidrag 14,1%

NewMay

Antal indlæg : 74
Join date : 23/12/11

Tilbage til toppen Go down

Skjulte skatteopkrævninger i udlandet Empty Sv: Skjulte skatteopkrævninger i udlandet

Indlæg af dkguy66 Ons Feb 15, 2012 6:48 pm

Faktisk er skattebelastningen for de laveste indkomster i DK højere end i de nævnte lande.

Særligt efter skattereformen, hvor bundfradraget blev fastfrosset, hvor bundskatten kun marginalt blev sat ned, og hvor mellemskatten på 6% for mellemindkomster blev afskaffet.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Skjulte skatteopkrævninger i udlandet Empty Sv: Skjulte skatteopkrævninger i udlandet

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum